نظرسنجی تلفنی یکی از روش‌های نظرسنجی مورد استفاده در جمع آوری داده و اطلاعات از مردم عام یا از جمعیت خاص هدف گذاری شده است. جهت تماس و جمع آوری اطلاعات از پاسخ دهندگان شماره‌های تلفن‌ در اختیار کارشناسان ارتباط با مشتری با تجربه قرار می‌گیرد.

روش نظرسنجی از طریق تلفن معمولا زمانی استفاده می‌شود که نیاز به جمع آوری اطلاعات از افکار عمومی باشد. به عبارت دیگر، در نظرسنجی‌های تلفنی هر فردی می‌تواند یکی از پاسخ دهندگان نظرسنجی باشد و داده‌های مورد نیاز را از او به دست آورد.

نظرسنجی از طریق تلفن یک سری مزایا و معایبی دارد که در ادامه‌ی مقاله با هم بررسی خواهیم کرد.

مزایای نظرسنجی تلفنی

1. دسترسی به افراد

اگر قصد انجام تحقیق بازار دارید می‌توانید از مزیت نظرسنجی تلفنی بهره مند شوید چون دسترسی زیاد در مقیاس بالا را به همراه دارد. این روزها کمتر خانه‌ یا شخصی وجود دارد که تلفن نداشته باشد. افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند یا از آن استفاده نمی‌کنند مثل کسانی که در مناطق دور افتاده زندگی می‌کنند یا برخی از افراد مسن می‌توانند از طریق تماس تلفنی به نظرسنجی پاسخ دهند.

 

2. کنترل کیفیت نظرسنجی

کارشناسان ارتباط با مشتری دارای تجربه می‌توانند سوالات را از پاسخ دهندگان به روشی یکنواخت بپرسند، دقت را بالا ببرند و صحت پاسخ‌ها را بررسی کنند. همچنین نظرسنجی‌‌های تلفنی ضبط می‌شوند بنابراین تحلیل‌گر فرصتی برای مشاهده و آنالیز رفتار و نگرش پاسخ دهنده نسبت به سوالات دارد.

در همین رابطه بخوانید: مرکز تماس چه امکاناتی در اختیارتان قرار می دهد؟

 

3. صحت پاسخ‌های نظرسنجی

در نظرسنجی از طریق تلفن امکان ناشناس بودن پاسخ دهنده را برای کسانی که می‌خواهند نظر خودشان را به راحتی اعلام کنند و هویتشان مشخص نباشد را فراهم کرده است. این موضوع صحت پاسخ‌ها به خصوص در برخی مسائل بحث برانگیز را بالاتر می‌برد.

 

معایب نظرسنجی تلفنی

1. محدودیت زمانی

از آن جایی که نظرسنجی تلفنی ممکن است برای پاسخ دهندگان مزاحمت ایجاد کند بنابراین نظرسنجی‌ها نباید بیشتر از 15 دقیقه طول بکشند. همچنین برخی سوالات هستند که پاسخ طولانی دارند و انجام آن‌ها از طریق تلفن بسیار زمان‌بر است.

 

2. در دسترس نبودن برخی افراد

بسیاری از افراد فقط تماس افرادی که می‌شناسند را پاسخ می‌دهند. مثلا برخی از افرادی که سرشان شلوغ است فقط تماس‌های کاری یا خانوادگی را پاسخ می‌دهند بنابر این جهت نظرسنجی از این افراد نمی‌توان از نظرسنجی تلفنی استفاده کرد.

 

3. پاسخ‌های غیردقیق

در تحقیق بازار بهتر است نظرسنجی به صورت حضوری انجام شود چون زمانی که پاسخ دهندگان بتوانند محصول را ببینند، احساس کنند یا آن را مزه کنند صحت پاسخ‌ها افزایش پیدا می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: صفر تا صد بازاریابی دیجیتال و سنتی را یاد بگیرید

 

نظرسنجی تلفنی چگونه انجام می‌شود؟

انجام دادن نظرسنجی تلفنی

دو روش برای انجام نظرسنجی تلفنی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنم.

 

انجام نظرسنجی تلفنی در خود کسب و کار

روش اول انجام نظرسنجی در خود شرکت و با استفاده از منابع انسانی موجود است. در این روش شرکت‌هایی که مرکز تماس دارند و تعداد کارشناسان ارتباط با مشتری آن‌ها زیاد است می‌توانند نظرسنجی تلفنی را به نیروهای مرکز تماس خود بسپارند. در این روش برای انجام نظرسنجی به تجهیزات کال سنتر و نیروی انسانی نیاز دارید.

حتی اگر شرکتی این دو را نیز در اختیار داشته باشد به دلیل طولانی شدن فرآیند نظرسنجی ممکن است در روند کاری شرکت اختلال ایجاد شود و نیروهای مرکز تماس از وظایف اصلی خود و پاسخگویی به مشتریان غافل شوند.

در همین رابطه بخوانید: آنچه باید از استانداردهای مرکز تماس بدانیم

 

برون سپاری نظرسنجی تلفنی

بسیاری از کسب و کارها مرکز تماس ندارند یا تعداد کارشناسان ارتباط با مشتری آن‌ها زیاد نیست. بنابراین انجام فرآیند نظرسنجی با تلفن نیاز به استخدام نیرو و خرید تجهیزات مرکز تماس دارد. اگر هم بخواهند با شرایط موجود خود این کار را انجام دهند با توجه به زمان‌بر بودن فرآیند نظرسنجی ماه‌ها زمان خواهد برد.

برون سپاری نظرسنجی تلفنی راهکاری مناسب برای کسب و کارهای نوپا است. شماره تلفن کسانی که قرار است با آن‌ها تماس گرفته شود و سوالاتی که باید پرسیده شود را در اختیار شرکتی که قرار است این کار را انجام دهد قرار می‌دهید و پس از پایان فرآیند داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز خود را می‌گیرید.

با برون سپاری نظرسنجی هزینه‌های شما بسیار کمتر می‌شود و می‌توانید با خیال راحت به موضوعات مختلف در کسب و کارتان رسیدگی کنید. برای اینکه بتوان اطلاعات مورد نیاز را از افراد به دست آورد و نظرسنجی را به سرعت انجام داد پیشنهاد می‌کنم از اپراتورهای با تجربه استفاده کنید.

ما در دفترشما از کارشناسان ارتباط با مشتری حرفه‌ای و با تجربه‌ی خود جهت انجام نظرسنجی شما استفاده می‌کنیم. در نظرسنجی تلفنی دفترشما کارشناسنان گزارش کامل نتایج نظرسنجی را در اختیارتان قرار می‌دهند. همچنین می‌توانید جهت بازاریابی محصولات خود و پیگیری امور مشتریان از این سرویس بهره ببرید.

با مزایا و معایبی که گفته شد ترجیح می‌دهید نظرسنجی‌های خود را به صورت آنلاین انجام دهید یا از تلفن استفاده کنید؟