آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که علاقه‌ی خود را به راه اندازی کسب و کار منجر کنید؟ بسیاری از کسب و کارها طیف زیادی از محصولات و سرویس‌های را ارائه می‌دهند و برای اینکه بخواهند برای هر محصول رهبر بازار شوند تلاش زیادی می‌کنند. به جای هدف گذاری جمعیتی گسترده از بازار، ایده‌ی شما می‌تواند بخش کوچکی از مشتریان بالقوه باشد.

در واقع محدود کردن حیطه‌ی کاری خود این فرصت را به شما می‌دهد که در کار خود بهترین باشید. برای آشنایی بیشتر با نیچ مارکت و نیچ مارکتینگ کافی است تا انتهای مقاله همراه من باشید.

نیچ مارکت چیست؟

نیچ مارکت بخش کوچکی از یک بازار بزرگ است که مشتریان نیازهای خاص خودشان را دارند و در برخی جنبه‌ها با یک بازار بزرگ متفاوت است. بر فرض مثال، بازار لپ تاپ یک بازار بزرگ است اما بازارهای نیچ مختص به لپتاپ‌های گیمینگ و دانشجویی است که شامل انواع مختلفی از سیستم مورد نیاز بر اساس نیازهای مشتری است.

در همین رابطه بخوانید: پرسونای مخاطب چیست و چه اهمیتی دارد؟

 

چه چیزی نیچ را ایجاد می‌کند؟

ممکن است پیدا کردن نیچ با تحقیق‌های زیادی همراه باشد به خصوص اگر کسی قبلا وارد بازار آن نشده باشد. اما برخی از اوقات پیدا کردن نیچ می‌تواند آسان باشد. یک محصول گسترده مثل ژاکت را مثال می‌زنم. بازار هدف ژاکت به معنای واقعی کلمه هر انسان بر روی کره زمین است، اما به محض اینکه شروع به نام بردن انواع ژاکت می‌کنید بازارهای نیچ هم شروع به ظاهر شدن می‌کنند.

بر فرض مثال، بارانی زنانه یک بازار نیچ است و هزینه‌ی آن بیشتر از میانگین ژاکت‌های معمول بازار است. این محصول محدود به زنان است و ترنچ کت یا همان بارانی نوعی از ژاکت است که فقط زنان معدودی از آن لذت می‌برند.

بنابراین بازار نیچ بارانی برای بانوان است و آن‌هایی که دوست دارند پول بیشتری بابت خرید ژاکت پرداخت کنند به سراغ آن می‌روند. این بازار نیچ بسیار کوچیک‌تر از ژاکت‌های بازار اصلی است.

بازار نیچ حتی می‌تواند کوچک‌تر از این باشد. Pixie Faire کسب و کاری است که طراحی‌هایی برای افرادی که می‌خواهند لباس‌های عروسکشان را خودشان بسازند فراهم کرده است و یک بازار برای فروش این چیزها ایجاد کرده است. آن جایی که با کسانی که کلکسیون عروسک دارند و آن‌هایی که به ساخت لباس عروسکشان علاقه دارند سر و کله می‌زند این کسب و کار به طرز چشمگیری نیچ است. در این بازار نیچ ممکن است پیدا کردن مخاطب مربوطه سخت باشد اما در حال حاضر این استارتاپ کار خود را به خوبی انجام می‌دهد.

چیزی که از این دو مثال واضح است این است که نیچ بسیار مستقیم و کوچک است بنابراین می‌تواند کسب سود از آن سخت باشد. یک راه که برای مبارزه با این موضوع وجود دارد صرف وقت برای شناختن مخاطبان شما و سرمایه گذاری برای دسترسی به آن‌ها در هر پلتفرم است. فروش به بازار نیچ ممکن است چالش برانگیز باشد اما امری غیرممکن نیست.

در همین رابطه بخوانید: تحقیق بازار چیست و چرا باید انجام شود؟

 

چرا بازارهای نیچ را مشخص می‌کنیم؟

همان طور که در بالا اشاره کردیم اگر می‌خواهید در فروش به بازار نیچ و مشخص کردن اینکه چگونه آن را انجام دهید موفق شوید شناخت مخاطبان بسیار مهم است. صرف نظر از اندازه بازار تحقیق مهم است و قدم‌های دیگری نیز برای دنبال کردن وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

قبل از اینکه انتخاب کنید چه چیزی بفروشید باید به رقبا نگاه کنید و اینکه آن‌ها چگونه با بازارشان ارتباط می‌گیرند را پیدا کنید. ممکن است بازار بیش از حد اشباع شده باشد و تقاضا پایین باشد و فروش در آن را برای شما سخت کند.

از آن جایی که محصول نیچ خود را در بازار قرار می‌دهید به افرادی که در نیچ شما هستند دسترسی پیدا کنید و آن‌ها را به تست محصولات دعوت کنید. جمع آوری بازخورد آن‌ها می‌تواند به درک بهتر بازارتان کمک کند و باعث شود انتقادات مثبت را بپذیرید.

به طور مداوم بر روی کاربران تست انجام دهید و تحقیق کنید، بنابراین چیزی که نیچ شما ارائه می‌دهد همیشه متناسب با بازار خواهد بود. این به شما اطمینان می‌دهد که می‌توانید به بازار جدید بروید یا قبل از رقبا چیز بیشتری در بازار موجود ارائه کنید.

 

مزایای نیچ مارکت کدامند؟

مزایای نیچ مارکت

بودن در بخشی از بازار نیچ فراز و نشیب‌های زیای دارد بنابراین تعجبی نیست که کسب و کارها همیشه سعی می‌کنند پیشنهاد فروش منحصر به فرد فروش (USP) که آن‌ها را در نیچ قرار می‌دهد مشخص کنند. نیچ مارکت مزایایی به همراه دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

1. رقابت

اگر کسب و کارتان در بازار نیچ باشد، رقابت کمتری وجود دارد. این موضوع به این دلیل است که کسب و کارها تخصصی‌تر می‌شوند و احتمال کمتری وجود دارد که کسب و کارهای دیگر به صورت مستقیم رقیب شما محسوب شوند.

 

2. تمرکز

بخشی از بازار نیچ بودن به این معنی است که شما می‌توانید محصولات نیچ خود را برای گروهی از افراد بهترین کنید. از جهت دیگر، هدف گذاری مخاطبان زیاد به این معنی است که نیاز دارید محصول را برای مخاطبان زیادی که در ویژگی‌های جمعیت شناختی و روانشناختی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند متناسب سازی کنید.

در همین رابطه بخوانید: استراتژی بازاریابی چیست و چرا برای کسب و کار ضروری است؟

 

3. تخصص

کسب و کارهایی که به یک بازار نیچ خدمات می‌دهند تجربه‌ی بیشتری در محصولاتی که ارائه می‌کنند خواهند داشت، مخاطبان خود و اینکه چگونه کسب و کارشان به آن‌ها ارزش می‌دهد را واقعا درک می‌کنند. تخصص باعث می‌شود جذب مخاطب بیرون از نیچ سخت شود اما رشد وفاداری برند در مدت زمان کوتاه‌تری اتفاق بیفتد.

 

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ به بازاریابی مخاطبان بخش کوچکی از یک بازار بزرگ می‌گویند. با نیچ مارکتینگ، کسب و کارها محصولات و سرویس‌های خود را برای مخاطبان خاص و معینی بازاریابی آنلاین یا آفلاین می‌کنند.

بر فرض مثال شما ممکن است بر روی سایت گردشگری خود جهت رفتن به ماه عسل در آمریکای جنوبی کمپین فروشی راه اندازی کنید اما همه‌ی پیشنهادات خود را به با قیمت به مشتریان ارائه کنید. این بدین معنی است که بازاریابی شما حول محور زوج‌هایی که به دنبال ماه عسل بر اساس بودجه‌ی مالی خود هستند می‌چرخد. حال یک وبسایت گردشگری را در نظر بگیرید که می‌تواند پکیج‌های مسافرتی به افراد مجرد، زوج‌ها و خانواده‌ها ارائه دهد این کمپین بازاریابی در مقایسه با قبلی نیچ‌تر خواهد بود.

قبل از اینکه انتخاب کنید یک کمپین بازاریابی راه اندازی کنید اینکه به چه اندازه می‌تواند موفق باشد را بررسی کنید بسیار مهم است. به این معنی است که به دنبال انداره‌ی معینی از مخاطبان باشید که می‌خواهید هدف بگیرید و تصمیم بگیرید که این اندازه که برای هدف گذاری در نظر گرفتید کوچک یا مناسب است.

نیچ مارکتینگ ممکن است فریبکارانه باشد اما اگر مخاطبان خود را بشناسید و محتوای خود را شخصی سازی کنید، تعامل موفق با افراد درست سخت نخواهد بود.