در سال 2024، استراتژی فروش آنلاین به سمت استفاده از نوآوری و هوش مصنوعی گرایش بیشتری خواهد داشت و از روش‌های پیشرفته‌تری برای جذب مشتریان و بالابردن فروش استفاده خواهد کرد.

با افزایش استفاده از اینترنت و تحولات شگرف در تکنولوژی، پیش‌بینی می‌شود که فروش آنلاین در سال 2024 با رشد حدود 25-30 درصدی مواجه شود. از جمله این استراتژی‌ها می‌توان به استفاده از هوش مصنوعی برای شناخت بهتر مشتریان، ارائه محتوا و محصولات متناسب با نیازهای آن‌ها، استفاده از تبلیغات تعاملی و ویدئویی، و بهبود تجربه کاربری اشاره کرد.

در این مقاله  نقل قول هایی از فعالان عرصه فروش آنلاین در مورد پیش بینی آن ها در مورد استراتژی فروش آنلاین آورده ایم.

چابکی سازمانی

آنگوس نایت مدیر محصول شرکت ParcelLab گفت:

مرز بین موفقیت و شکست با تجربه مشتری و چابکی سازمانی مشخص می شود. موفقیت به درک و برآورده کردن انتظارات مشتری در هر نقطه تماس برند بستگی دارد که شامل بازدید مشتری از سایت، خرید تا تحویل محصول و پشتیبانی پس از خرید است.

چابکی سازمانی بسیار مهم است؛ هر کسب و کاری باید به سرعت خود را با تغییرات بازار، مشکلات زنجیره تامین و تغییر عادات مصرف کنندگان تطبیق دهد. برندهایی در این زمینه ها زبانزد هستند که از تکنولوژی و تجزیه و تحلیل داده ها برای عقب نماندن از ترندها استفاده کنند و این ویژگی باعث متمایز شدنشان از رقبا می شود.

انتخاب درست کانال های بازاریابی

جیمز گارد، مدیر Digital Juggler و ناشر خبرنامه آنلاین شاپ Movers & Shakers در لینکدین گفت:

بیزینس موفق فروش آنلاین به دنبال تغییر پلتفرم آنلاین شاپ خود در پی محدودیت‌های پلتفرمی نیستند؛ آن‌ها به دنبال تکنولوژی‌هایی هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به سرعت به تغییرات محیطی پاسخ دهند. شما نباید هر سه سال پلتفرم فروشگاه آنلاین خود را عوض کنید. شما نیاز به یک ساختار و استراتژی فروش آنلاین دارید که به شما امکان اضافه و حذف محصولاتتان را به سرعت و با هزینه نسبتاً کمی بدهد.

 فروشگاه هیبریدی(ترکیبی)

جیمز گارد، مدیر Digital Jugglerهمچنین گفت:

برای استراتژی فروش آنلاین، انتخاب درست پلتفرم اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال، کسب و کارهای اینترنتی که از Shopify (شاپیفای) برای ساخت آنلاین شاپ خود استفاده می کنند و سیستم نقطه فروش (POS) ندارند یا از روش های قدیمی استفاده میکردند اغلب در حال حاضر از سیستم نقطه فروش شاپیفای برای دسترسی به داده های بیشتر بین فروش آنلاین و فروشگاه‌ خود استفاده می‌کنند. POS شاپیفای یک روش پیشرفته نیست، اما آن‌ها به طور مداوم فیچرهای جدیدی را اضافه می‌کنند.

همچنین، ما شاهد گسترش فروش مستقیم به مصرف کننده (DTC) خواهیم بود. گسترش فروشگاه‌های فیزیکی همچنین می‌تواند تجارت الکترونیکی را رشد دهد، به گونه‌ای که بر اساس داده‌های شاپیفای، این برندها 37٪ ترافیک بیشتری روی وب‌سایت‌های خود خواهند داشت.

خرده فروشی ها به تبدیل فروشگاه‌ خود به فروشگاه هیبریدی (ترکیبی) تمایل خواهند داشت. به عنوان مثال، رالف لورن و یونیکلو، زمین بازی و کافه، درون فروشگاه‌های خود راه‌اندازی کرده‌اند، به طور مثال، برند دوچرخه سواری رافا هم این کار را انجام داده است و مشتریان حتی زمانی که در حال خرید نیستند، به فروشگاه لندن برای قهوه یا صبحانه می‌روند.

 تجارت چند محلی یا چند ملیتی

جاناتان شیرد، معاون فروش، ESW  گفت:

رقابت در تجارت الکترونیک در سراسر سال 2024 ادامه خواهد داشت و تجربه مشتری (CX) عامل اصلی تمایز خواهد بود. خرید آنلاین ماهیت جهانی تر پیدا می کند زیرا خریداران به جای محدود کردن خود به خرید آنلاین در داخل کشور به دنبال مارک ها و محصولات در بازار بین الملل خواهند بود پس برندها بهتر است به فکر استراتژی برای حضور در بازار جهانی داشته باشند.

راحتتر کردن سفر مشتری

ولفریک لایت-ویلکینسون مدیر کل بین المللی Wunderkind که یک شرکت نرم افزار بازاریابی رفتاری است گفت:

با اختلال کوکی‌ها و رقابتی‌ وگران‌تر شدن و مهم‌تر از همه کاهش اثربخشی در هنگام جذب و حفظ مشتری، بهینه‌سازی کانال‌های شخصی مثل وب سایت شرکتی، شبکه های اجتماعی، فروش درون سازمانی در عملکرد بهتر آنلاین شاپ شما و فروش آنلاین تاثیر بسزایی دارد.

ما شاهد تغییرات اساسی خواهیم بود، با تغییر استراتژی قدیمی خود، علاوه بر بهبود عملکرد کانال های بازاریابی تان، رفتار مصرف‌کننده سریعتر خواهد شد و زودتر برای خرید تصمیم خواهد گرفت.

برای این کار، قیف فروش خود را انعطاف پذیرتر کرده زیرا به دلیل بالا رفتن هزینه های زندگی، گزینه های خرید اقساطی را حتما در استراتژی خود بگنجانید و به نظر و دیدگاه مشتریان خود بیشتر اهمیت دهید.

در سال 2024، آنلاین شاپ های کوچک باید هوشمندانه تر کار کنند تا بتوانند خریداران محتاط‌تری، که مراحل بررسی و خرید آنها طولانی‌تر است را به سمت خرید راحتتر بکشانند.

کسب و کارها با داشتن و استفاده از کوکی های سایت خود برای ریتارگتینگ، می‌توانند از بازگشت سرمایه (ROI) در هزینه‌های بازاریابی اطمینان حاصل کنند و در عین حال تجربه مشتری بهتر و شخصی‌تری را ارائه دهند که می‌تواند باعث موفقیت آنلاین شاپ شما شود.

استفاده از ماشین لرنینگ

ولفریک لایت-ویلکینسون همچنین گفت:

این روزها هوش مصنوعی بیشتر از همیشه در حال پیشرفت است، برای اینکه از این موج عقب نمانید باید از قابلیت های عملکردی هوش مصنوعی ناشی شامل ماشین لرنینگ (ML) استفاده کنید.

یک مثال خوب از اینکه AI (هوش مصنوعی) چگونه تجربه خرید مشتریان را بهتر می کند، استفاده از پیشنهادهای شخصی سازه شده در سفر مشتری است. موتورهای پیشنهاد دهنده با استفاده از هوش مصنوعی به آنلاین شاپ ها اجازه می‌دهند تا رفتار مشتریان را بهتر درک و تجزیه و تحلیل کنند، سپس محصولات پیشنهادی بسیار متناسب را بر اساس نیاز مشتریان به آنها ارائه می دهند.

ما همچنین پیش‌بینی می‌کنیم که بازاریابی مکالمه ای که توسط هوش مصنوعی در سفرهای مشتری ایجاد می‌شود، رایج‌تر و مورد تقاضای خریداران خواهد بود. آنلاین شاپ ها می‌توانند از چت‌بات‌ها یا منشی مجازی برای تعامل با مشتریان استفاده کنند و بر اساس آنچه که مشتری به دنبال آن است، پیشنهادات شخصی سازی شده محصولاتتان را به آنها ارائه دهید.

اسپنسر استرلینگ، مدیر یادگیری ماشین و هوش مصنوعی Wunderkind گفت:

اگر می‌خواهید با استفاده از هوش مصنوعی، محتوای شخصی‌سازی‌شده تولید کنید، باید آن را به تعاملات با ارزش محدود کنید. اگر تعامل با ارزشی دارید، مانند افزودن مشتری به سبد خرید یا یک لایو چت، می توانید از هوش مصنوعی برای بهترکردن تجربه مشتری استفاده کنید.