آگاهی از تاریخچه‌ی هر چیزی همیشه روشنگری را به همراه دارد و باعث می‌شود نسبت به موضوع مربوطه آگاهی خوبی به دست بیاوریم. تاریخچه‌ی تلفن اینترنتی و ویپ نیز از اختراع آن آغاز شده است.

بر همین اساس به شکل گیری تلفن اینترنتی، سیر تحول آن و اینکه چگونه باعث شد امروزه ارتباطات ما تغییر کند را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

اولین روزهای ویپ؛ 1995 – 2000

Alan Cohen هم بنیانگذار  VolaTec با خلق ویپ در حوالی سال 1995 اعتبار زیادی به دست آورد. فقط در دو دهه‌ی بعد کارش دنیای ارتباطات فردی و کسب و کارها را دگرگون کرد.

بر خلاف خطوط شبکه‌ی تلفن عمومی (PSTN)، ویپ با استفاده از پروتکل اینترنت جهانی (IP) کار می‌کند که بهترین مزیت این روش این است که داده را دریافت می‌کند و انتقال می‌دهد.

در ابتدا سیستم‌های ویپ به عنوان جایگزین ارزان‌تر جهت تماس‌های‌ تلفنی دارای مسافت طولانی و میان کشورها بود و این موضوع از طریق اتصال به اینترنت امکان پذیر بود. تماس‌ها به سادگی با استفاده از میکروفن و اسپیکر مانند امروزه با هر کسی گرفته‌ می‌شد.

در همین رابطه بخوانید: ساده ترین روش خرید خط تلفن ثابت اینترنتی چیست؟

 

متکی بودن ویپ به شبکه تلفن

به هر حال، در روزهای اولیه‌ی ویپ به اتصال اینترنت وابسته بود که معمولا بر روی خطوط اجاره‌ای یا اتصال دایال آپ بود. در واقع هر کدام از آن‌ها برای ارسال داده‌های ویپ به شبکه تلفن عمومی سنتی متکی بودند.

نتیجه چه بود؟ کیفیت تماس ضعیف. خطوط دایال آپ برای کنترل اتصال داده‌ها ساخته نشده بودند و خطوط اجاره‌ای نیز از انتقال همزمان داده‌های تماس صوتی جلوگیری می‌کردند.

واضح است که این عامل بازدارنده‌ای برای ویپ بود اما کمی بعد سرعت رشد تکنولوژی ویپ افزایش یافت تا به جایی که امروز قرار دارد برسد.

تاثیر پهنای باند بر تاریخ ویپ؛ 2000

تکنولوژی پهنای باند بین سال‌های 2000 و 2001 40 درصد افزایش یافت و در سال 2003 نیز 43 درصد افزایش داشت. سیستم‌های ویپ قادر به استفاده از افزایش پهنای باند ارائه شده با سرعت اینترنت بالا شدند و این بدین معنی است که سرویس به صورت 24 ساعته کار می‌کرد و به دلیل پایداری خوبی که داشت قابل اعتماد بود.

در همین رابطه بخوانید: تجهیزات مورد نیاز و هزینه راه اندازی تلفن اینترنتی چگونه است؟

خلاقیت بیشتر با اسکایپ و بهبود ویپ؛ 2003

سیر تحول ویپ با اسکایپ

پهنای باند درهایی را برای پیشرفت‌های بیشتر و خلاقیت‌هایی که ویپ را به گزینه‌ی قانع کننده‌تری برای کاربران تبدیل کند گشود.

در سال 2003، Niklas Zennstrom و Jaunus Friis اقدام به خرید پلتفرم Kazaa که برای به اشتراک گذاری فایل، ویدیو و نرم افزار استفاده می‌شد کردند و آن را توسعه دادند که منجر به‌ پلتفرم Skype شد.

اسکایپ بازار ارتباطات را با رایگان بودن و بهبود کیفیت تماس دگرگون کرد. در واقع با هزینه‌ای ناچیز کاربران می‌توانستند با تلفن ثابت و همراه در هر نقطه‌ای از جهان تماس برقرار کنند. در اصل دسترسی نامحدود به کاربران داد و به نوعی محدودیت‌های ارتباطی شکسته شدند.

تحول ارزشمند دیگر Vonage بود که اولین پلتفرم خدمات ویپی بود که امکان تماس‌های ضروری را به خوبی در 2003 تامین کرد.

در همین رابطه بخوانید: بررسی کامل مزایا و معایب خط ویپ

 

تغییرات دائمی FCC؛ 2004

در سال 2004، کمی بعد از راه اندازی Skype و Vonage کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا (FCC) اعلام کرد ویپ باید به عنوان خدمات اطلاعات به جای سرویس تلفن قرار بگیرد.

این تصمیم باعث شد مشتریان ویپ مالیات کمتری نسبت به کاربران تلفن ثابت یا موبایل پرداخت کنند.

 

پذیرش دسته جمعی ویپ؛ 2009

این اعلامیه باعث ترغیب کردن سازمان‌های جهانی جهت پذیرش ویپ شد که به صورت مداوم و در طول سالیان ویژگی‌های ویپ را به پلتفرم‌های محبوبشان اضافه کردند. به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره کرده‌ام.

Google Voice: شرکت گوگل سرویس گوگل ویس را در سال 2009 پس از اینکه Grand Central را به دست آورد راه اندازی کرد. آن‌ها تماس‌های ویپ و ویدیویی را با یکدیگر ادغام کردند و در آن زمان شبکه اجتماعی Google + پررونق بود.

Facebook Messenger: فیس بوک پلتفرم مسنجر خود را جهت پشتیبانی از ویپ در سال 2014 و اندکی پس از اضافه کردن ویپ موبایل و تماس‌ ویدیویی توسعه داد.

WhatsApp: واتس اپ ویژگی تماس صوتی خود را اضافه کرد که به کاربران اجازه داده شود با هر کاربر واتس اپ در هر نقطه از دنیا به صورت رایگان صحبت کنند.

پیش بینی می‌شود بازار جهانی ویپ از چیزی که امروزه وجود دارد بسیار گسترده‌تر خواهد شد. موانع ورود بازار ویپ بسیار کم هستند که به بسیاری از استارتاپ‌ها اجازه‌ی رشد سریع می‌دهد. با این وجود جای تعجب نیست که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ویپ روز به روز بیشتر می‌شوند.

یکی از شرکت‌های پیشتاز در زمینه‌ی ویپ و تلفن اینترنتی دفترشما است. ما سعی کرده‌ایم با ارائه‌ی تلفن در فضای ابری هزینه‌های کسب و کارها را کاهش داده و بهره‌وری آن‌ها را افزایش دهیم.

در واقع با راه اندازی تلفن اینترنتی می‌توانید بسیار سریع‌تر ارتباط تلفنی کسب و کارتان را راه اندازی کنید و از امکاناتی همچون سامانه تلفن گویا مجازی، صندوق صوتی، فکس اینترنتی و … بهره ببرید.

پاسخگویی به تماس‌های مشتریان بدون اینکه لازم باشد خود یا همکارانتان در دفترکار حضور داشته باشید از طریق تلفن همراه انجام می‌شود. همچنین جهت ارتباط تلفنی و فعال بودن سرویس هیچ نیازی به اتصال اینترنت نیست.