در این پست، پنج ترند کلیدی بازاریابی محتوا در سال جاری برای بازاریابان را از واقعیت افزوده گرفته تا ظهور شخصی‌سازی مبتنی بر هوش مصنوعی را معرفی و بررسی می کنیم.

بیزینس ها از طریق این ترندها می توانند داستان سرایی کنند، با مخاطبان ارتباط برقرار و از طریق محتوای تجربه محور، موفقیت برند خود را رقم بزنند. پس تا آخر مقاله برای آشنایی با ترندهای برتر در سال 2024 با ما همراه باشید.

مایکل دیلون معاون بازاریابی سازمان توسعه تجارت در  NovaLink Incمی گوید که بازاریابی محتوا به خاطر تکنولوژی‌های جدید، تغییر رفتار مصرف‌کننده و نوآوری‌ در پلتفرم‌ها و دستگاه‌های دیجیتال جدید به سرعت در حال تحول است.

در همین زمینه بخوانید: بازاریابی محتوایی چطور باعث فروش خواهد شد؟

ترند واقعیت افزوده

در حالی که دستگاه واقعیت مجازی هنوز بین عموم مردم رایج نشده است، واقعیت افزوده (AR) در حال پیشرفت سریعی است. تجربیات واقعیت افزوده به راحتی از طریق گوشی‌های هوشمند و برنامه‌ها فعال شده و در دسترس مردم است. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا از طریق گرافیک‌های تعاملی، شخصیت‌های سه‌بعدی و اشیاء مجازی به صورت دیجیتالی، دنیای واقعی را کاملا شبیه سازی کنید. درحقیقت با واقعیت افزوده، امکان (استوری تلینگ) داستان سرایی برای نسل جدید و جلب توجه مصرف‌کننده فراهم می شود.

به دنبال واقعیت افزوده باشید تا بازاریابی محتوا را در حوزه‌هایی مانند نمایش محصول، داستان‌های تعاملی برند، کاتالوگ‌های قابل خرید همه‌جانبه و بازی‌های مبتنی بر مکان به ابعاد جدیدی ببرد.

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی سال‌ها نوید تجربه‌های بیش از حد شخصی‌سازی شده به مصرف‌کنندگان داده است. در سال 2024، هوش مصنوعی سرانجام به بازاریابان و تیم های محتوا برای ایجاد تغییرات بزرگی کمک می کند. از محتوای وب پیشگویانه که محتوای مرتبط را قبل از درخواست بازدیدکنندگان، به آنها ارائه می‌دهد، تا ایمیل‌های سفارشی و کمپین‌های اجتماعی را بر خواهد گرفت، در نتیجه شاهد محتواهای تجربه محور و رشد مشتریان وفادار خواهیم بود.

در سال 2024، ابزارهای هوش مصنوعی (AI) در ایجاد و بهینه‌سازی محتوا توسعه ی بیشتری پیدا خواهند کرد. از نوشتن پست‌های وبلاگ تا ایجاد اسکریپت‌های ویدیو، نقش هوش مصنوعی در تولید محتوا به صورت پیوسته افزایش خواهد یافت. به علاوه، هوش مصنوعی قادر خواهد بود که در بهینه‌سازی محتوا برای بیشتر دیده شدن در نتایج جستجو و سئوی محتوا نقش مهمی ایفا کند. پس هوش مصنوعی تأثیر قابل توجهی بر ایجاد و بهینه‌سازی محتوا خواهد داشت.

ترند میکرو ویدیو

پلتفرم تیک تاک در چند سال گذشته این موضوع را به ما یاد داده که که محتوای ویدیویی کوتاه بسیار پر طرفدار و محبوب است. در حال حاضر این محبوبیت به اوج خود رسیده است، ترند میکرو ویدیو در پلتفرم های دیجیتال در هر دو فرمت افقی و عمودی در حال گسترش است. شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب، اینستاگرام و پینترست اکنون میکرو ویدئوهای زیر یک دقیقه منتشر می کنند.

این ترند ویدئوهای کوتاه یک فرصت عالی برای بازاریابان است. شما با ویدیوهای 3 تا 5 دقیقه‌ای سریع می‌توانید محصولات خود را معرفی و راه‌حل‌های محصول خود را برای مشکلات مخاطبان ارائه دهید، همچنین ساخت ویدئوهایی از پشت صحنه کارتان نیز برای مردم بسیار جذاب و دیدنی خواهد بود.

استفاده از لایو استریم

پلتفرم‌های دیجیتال توانایی پخش زنده قدرتمندی را برای برندها فراهم میکنند که کسب وکارها می توانند به منظور جلسه پرسش و پاسخ با یک طراح محصول محبوب، یک تور فروشگاه مجازی، یا حتی یک وبینار لایو برای رونمایی از محصولات و خدمات جدید از لایو استریم استفاده کنند.

اما برندها باید از ویژگی‌های لایو گذاشتن به طور هوشمندانه استفاده کنند. این ترند به بازاریابان اجازه می دهد تا از طریق لایو استریم تعاملی با مخاطبان خود به صورت زنده در ارتباط باشند.

لایو استریم فقط در پلتفرم های شبکه های اجتماعی مانند توییچ، تیک تاک، اینستاگرام و فیسبوک محبوب نیست. پلتفرم‌های تناسب اندام مانند iFit و Peloton اکنون کلاس‌های تمرینی را به صورت پخش زنده ارائه می‌کنند و به کاربران کمک می‌کنند در خانه و طبق برنامه خود ورزش کنند.

همچنین، پلتفرم پخش موسیقی Spotify در تلاش برای گرد هم آوردن مخاطبان، کنسرت های مجازی را به صورت لایو استریم پخش می کند. در مجموع، پخش زنده به افراد این فرصت را می دهد که با خیال راحت و بدون صرف هزینه های زیاد برای رفت و آمد و سفر به رویدادهای حضوری با دیگران ارتباط برقرار کنند.

پادکست

پادکست ها امسال هم همچنان ترند باقی خواهند ماند و پیش‌بینی می‌شود که درآمد تبلیغات از طریق پادکست در ایالات متحده آمریکا امسال به بیش از ۲ میلیارد دلار برسد، زیرا تعداد شنوندگان پادکست ها در تمام گروه های سنی گسترش یافته است.

بازاریابان کاربلد محتوای پادکست برند خود را از طریق استوری تلینگ (داستان گویی) خواهند ساخت تا ارتباط عمیق تری با مشتریان برقرار کنند. پس بازاریابان باید به توانایی پادکست ها برای آگاه کردن و جلب مخاطبان توجه ویژه ای داشته باشند.

بیشتر بخوانید: با این ۷ اصل محتوای جذاب و تعاملی تولید کنید

واقعیت افزوده (AR)، (AI) هوش مصنوعی، میکرو ویدیو، لایو استریم و پادکست، این ترندهای محتوا اتفاق های هیجان انگیزی را برای بازاریابان در سال 2024 رقم خواهد زد. درحالیکه استراتژی های بازاریابی با تکنولوژی های روز دنیا و رفتارهای کاربران سازگار می شوند، محتوای کاربردی و تعاملی همچنان پادشاه باقی می ماند. برندهایی که محتوای ارزش مند و در عین حال سرگرم کننده را از طریق تکنولوژی های جدید ارائه کنند در سال جاری و سال های پیش رو، توجه مخاطبین را به شدت جذب خواهند کرد.