هرچند که کسب‌وکارهای کوچک به بی ثباتی، شرایط نامعلوم و سخت عادت دارند، سال  میلادی 2024 سالی است که آنها واقعا به چالش کشیده خواهند شد. این بی ثباتی اقتصادی شامل تورم، نرخ بهره و بازار سهام خواهد بود

همچنین، بسیاری از کسب و کارهای کوچک با ظهور هوش مصنوعی و رشد روز افزون آن و همچنین افزایش مشاغل دورکاری؛ آینده نامعلوم و پر تنشی را تجربه خواهند کرد.

زیرا ظهور هوش مصنوعی و تکنولوژی های جدید از جمله اینترنت اشیاء و ماشین لرنینگ، باعث تغییرات چشمگیری در روش های کاری و فرآیندهای تجاری می شود. همچنین افزایش مشاغل دورکاری نیز به تغییر در فرهنگ کاری و ارتباطات میان اعضای تیم و مدیران منجر خواهد شد. این تغییرات و نوآوری‌ها می‌توانند برای کسب و کارهای کوچک پراسترس باشد چرا که نیاز به تطبیق سریع با تغییرات و پذیرش روش های جدید دارند.

تلاش برای کاهش استرس مالی

اگر شما نگران وضعیت اقتصاد هستید، تنها نیستید، 90 درصد صاحبان مشاغل کوچک و متوسط نگرانی های مشابهی دارند. اما یک خبر خوب وجود دارد: اکثریت حدود (54٪) پیش بینی می کنند که تجارت آنها امسال خیلی بهتر خواهد شد.

چه عواملی پشت این خوش بینی قرار دارد؟ در حال حاضر کسب و کارهای کوچک اقداماتی را برای کاهش تاثیر تورم و کاهش استرس مالی خود انجام می دهند. در اینجا مهمترین روش هایی که صاحبان مشاغل کوچک برای مقابله با افزایش تورم در سال 2024 در نظر گرفتند آورده شده است.

59  درصد: افزایش قیمت کالاها و خدمات

57  درصد: کاهش هزینه ها برای اقلام غیر ضروری

39 درصد: استفاده از منابع رایگان برای مدیریت عملیات روزانه

37 درصد: ذخیره محصولات اضافی

35 درصد: حفظ کارمندان قبلی برای جلوگیری از هزینه اضافی استخدام افراد جدید

 

بعضی از نکات مهم برای موفقیت در کسب و کارتان به شرح زیر است:

  1. کارهای دستی و تکراری را دیجیتالی و خودکار کنید.
  2. بهبود تجربه مشتری با تجزیه و تحلیل از طریق هوش مصنوعی.
  3. تشویق نیروی کار خود در هر موقعیتی که دارند.
  4. هزینه های خود را برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه بهینه کنید.

استفاده از هوش مصنوعی

کسب و کارهای کوچک برای توسعه کسب و کار خود، توانمندسازی کارمندان و برآورده کردن انتظارات مشتری به استفاده از آخرین فناوری مثل هوش مصنوعی (AI) نیازمندند.

حدود (14%) 1 نفر از هر 10 نفر کارمندان مشاغل در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می کنند، در حالی که تقریبا نیمی (45%) می گویند که نگران یکپارچه سازی راه حل های هوش مصنوعی هستند.

در اینجا سمت های شغلی در کسب و کارهای کوچک که بیشتر از هوش مصنوعی استفاده می کنند را آورده ایم:

50%: شبکه های اجتماعی/ مارکتینگ (بازاریابی)

46٪: پردازش سفارش

46 درصد: تجزیه و تحلیل داده ها

46٪: مدیریت موجودی و عملیات زنجیره تامین

44٪: خدمات مشتری / دستیار شخصی دیجیتال

در همین زمینه بخوانید: ده روش بهبود خدمات مشتریان با کمک هوش مصنوعی

با توجه به اینکه هوش مصنوعی برای اکثر کسب و کارهای کوچک بسیار جدید و تست نشده است، چرا بسیاری در حال برنامه ریزی برای ادغام آن در سال جدید هستند؟ 43 درصد کسب و کارها می‌گویند که هوش مصنوعی می‌تواند به تولید جریان‌های درآمدی جدید کمک کند، در حالی که 35 درصد مشاغل فکر می‌کنند که هوش مصنوعی به آنها کمک می‌کند بدون توجه به مسائل مربوط به تعداد کارمندان (استخدام نیروی جدید)، کار کنند. نزدیک به نیمی (45٪) می گویند که این به آنها کمک می کند در زمان خود صرفه جویی کنند تا بتوانند به جای کارهای دستی وقت گیر، روی تجارت اصلی خود تمرکز کنند.

​ برای استفاده از این ترند امسال، کسب و کارهای کوچک می توانند برای تولید محتوای شبکه های اجتماعی و ارتباط موثرتر با مشتریان از هوش مصنوعی استفاده کنند. بیش از (77%) یعنی 3 نفر از 4 نفر  گفته اند که در حال حاضر مشغول برنامه ریزی برای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی شبکه های اجتماعی برای افزایش تعامل با مشتریان و افزایش ترافیک آنلاین سایت هستند.

دورکاری و کار هیبریدی را فراموش نکنید

امسال دورکاری و کار هیبریدی (ترکیبی) همچنان بازارش داغ است و تعداد افرادی که به دنبال کارفرمایانی هستند که اجازه کار از خانه (دورکاری) را می دهد رو به افزایش است.

در همین زمینه بخوانید: آموزش کار در منزل و دورکاری در ایران

اگر می‌خواهید در سال جدید، کارمندان قدیمی خود را حفظ کنید باید دورکاری را بپذیرید. نزدیک به نیمی (49٪) از مشاغل کوچک می گویند که در حال حاضر با چالش هایی برای استخدام کارمندان در موقعیت های شغلی جدید روبرو هستند، در حالی که 45٪ با چالش هایی برای حفظ کارمندان قدیمی خوب خودند. ولی فقط 27 درصد کسب و کارها گفتند که سیستم‌ها یا فناوری‌های جدیدی را برای امکان همکاری از راه دور در سال گذشته پیاده‌سازی کرده‌اند، هر چند سال 2024 احتمالاً سالی خواهد بود که کسب و کارها به طور همه جانبه از دورکاری و کار هیبریدی حمایت می‌کنند.