بازاریابی پایگاه داده(دیتابیس مارکتینگ) چیست؟ 

بازاریابی پایگاه داده که مدیریت ارتباط با مشتری نیز نامیده می شود به معنای استفاده از داده های مشتری برای ارائه پیام های بازاریابی شخصی تر، مرتبط و موثر به مشتریان فعلی و بالقوه است. امروزه بازاریابی پایگاه داده به بخشی فزاینده از استراتژی کلی بازاریابی تبدیل شده است.

بازاریابی پایگاه داده را می توان جمع آوری، تجزیه و تحلیل و تفسیر داده های مشتری به منظور ارائه هدف مند خدمات ما به پرسونای مخاطب ما است. بازاریابی پایگاه داده شامل جمع آوری داده ها از طیف وسیعی از منابع از جمله مکاتبات ایمیل مشتری، شماره تلفن، عنوان شغل، سابقه خرید، اطلاعات مشتری در سیستم پایگاه داده مشتری در CRM، تاریخ معاملات، تیکت پشتیبانی، کوکی های وب سایت و اطلاعاتی که از مشتری در شبکه های اجتماعی و غیره است.

بیشتر بخوانید: راهنمای ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی

اهداف استفاده از بازاریابی پایگاه داده 

هدف اصلی بازاریابی پایگاه داده، استفاده از تمام داده های مشتری موجود برای ایجاد و حفظ یک رابطه موفق، سودمند و متقابل و طولانی مدت با هر مشتری است. با درک عمیق از اینکه چطور شرکت می تواند از رضایت هر مشتری را جلب کند و شرکت ها قادر به ایجاد روابط کاری طولانی مدت با مشتری هستند که منجر به وفاداری به نام تجاری خاص، تبلیغات گسترده کلامی (دهان به دهان) و به طور چشمگیری بالاتر از طول عمر مشتری می شود.

بازاریابی پایگاه داده

اهداف استفاده از بازاریابی پایگاه داده

  1. وفادارترین مشتریان خود را شناسایی و اولویت بندی کنید.
  2. تجزیه و تحلیل رفتار مشتریان در کل مراحل تصمیم گیری، زمان هایی را که در سایت شما سپری می کنند و بررسی اینسایت شبکه های اجتماعی.
  3. از بازخورد و رفتار مشتری برای به روزرسانی استراتژی های بازاریابی خود استفاده کنید.
  4. سطح آگاهی و شناسایی برند خود را ارتقا دهید.
  5. منبعی کاملاً سازمان یافته و پر از اطلاعات مفید ایجاد کنید تا دوباره به آن مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: همه آنچه که باید درباره بازاریابی بدانید

اهداف بازاریابان B2B از دیتابیس مارکتینگ چیست؟

  • ثبت اطلاعات تماس، زمینه کاری مشتری و غیره
  • جزئیات نام شرکت، تعداد کارکنان و سمت های شغلی آن ها و غیره
  • درآمد سالانه برآورد شده و سایر اطلاعات مهم مالی
  • مشخصات و اطلاعات کلیه تصمیم گیرندگان اصلی در شرکت
  • شراکت های تأثیرگذار فعلی و گذشته

اهداف بازاریابان B2C از دیتابیس مارکتینگ چیست؟

  • نام و نام خانوادگی مشتری
  • اطلاعات تماس از جمله ایمیل، شماره تلفن، آدرس پستی و غیره
  • جنسیت و سایر اطلاعات جمعیتی
  • داده های مبتنی بر مکان
  • تاریخچه معاملات و اطلاعات رفتار مشتری

بهترین روش های بازاریابی در پایگاه داده

هنگامی که نوبت به بازاریابی پایگاه داده می رسد، تعدادی از بهترین روش ها وجود دارد که شرکت ها می توانند برای موفقیت بیشتر این روش ها را انجام دهند.

بازاریابی چند کاناله

امروز مشتریان دیگر با یک دستگاه فقط کار نمی کنند. به عنوان مثال، آنها ممکن است در لپ تاپ خود به دنبال محصول شما بروند و روز بعد در قطار در راه کار با تلفن هوشمند خود به تحقیقات خود ادامه دهند. سرانجام، آنها ممکن است بعداً همان شب دوباره روی آی پد خود وارد سایت یا پتلفرم شما بشوند. برای موفقیت در کمپین بازاریابی پایگاه داده خود، باید تلاش کنید تا تجربه مشتری را مداوم در همه دستگاه ها بهبود ببخشید. کاربران باید بتوانند بدون هیچ گونه اختلالی سایت و شبکه های اجتماعی شما را در دستگاه ها و سیستم عامل های مختلف دنبال کنند.

تمام منابع داده را تجزیه و تحلیل کنید

بهترین ابزارهای پایگاه داده، داده هایی را که در کل مجموعه فناوری شما و همه جریان های داده شما اتفاق می افتد، تجزیه و تحلیل می کند. بسیار مهم است که شما همه این داده ها را جمع آوری کنید، و نه فقط برخی از آنها.

بازاریابی پایگاه داده

تمام منابع داده را تجزیه و تحلیل کنید

برای به دست آوردن تصویر کاملی از مشتری خود، باید به دنبال ابزاری باشید که داده ها را از همه منابع موجود مانند سیستم های CRM، تیکت پشتیبانی، رفتار آنلاین و سیستم های POS تجزیه و تحلیل کند.

استفاده از ابزار تجزیه و تحلیل 

با وجود اطلاعات بسیار زیاد در اختیار شرکت ها، بازاریابان پایگاه داده که ابزار مناسب را انتخاب می کنند می توانند از تجزیه و تحلیل پیش بینی استفاده کنند که خبر آپدیت ها و مشکلات ناخواسته را برای مشتریان فعلی و بالقوه بفرستند. ممکن است سایت شما نقص فنی پیدا کند. این تجزیه و تحلیل ها می تواند به شرکت شما کمک کند قبل از بروز مشکل، مشکل را شناسایی و از بین ببرد و باعث وفاداری و اعتماد در مشتریان فعلی شود.

پیش بینی کنید چه کسی و چه زمانی خرید می کند

برای یک برنامه دلیوری غذا، زمان بندی بسیار مهم است. درک فرصت برای جلب مشتری کلیدی برای غلبه بر رقابت و بالا برد نرخ تبدیل است. اما ارسال اسپم به کاربران در هر زمان وعده غذایی راه درستی نیست. با استفاده از تجزیه و تحلیل های پیش بینی شده با پایگاه داده مشتری خود، تیم برنامه تحویل غذا می تواند پیش بینی کند که کدام کاربر به احتمال زیاد خرید می کند. به این ترتیب آنها می توانند پیام های حاوی کد تخفیف و تبلیغاتی را در لحظه مناسب برای کاربر هدف خود ارسال کنند. و در طرف مقابل، آنها می توانند ببینند که چه کسی زیاد خرید می کند، پس آنها می توانند با یک پیامک تبلیغاتی وسوسه انگیز احتمال خرید دوباره این مشتری را بالا ببرند.

بیشتر بخوانید: استراتژی بازاریابی ویدئویی در سال ۲۰۲۱

چگونه می توانید از داده های جمع آوری شده خود در بازاریابی پایگاه داده استفاده کنید؟

هنگامی که اطلاعات مشتریان خود را گردآوری کردید، وقت آن است که همه اطلاعات را کنار هم قرار دهید و از پایگاه داده مشتری خود برای رسیدن به اهداف و توسعه کسب و کار استفاده کنید.

بازاریابی پایگاه داده

تاکتیک های استفاده از بازاریابی پایگاه داده

به منظور به حداکثر رساندن پتانسیل پایگاه داده خود، در اینجا برخی از تاکتیک هایی است که می توانید پیاده سازی کنید

  • مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید
  • با مشتریان خود از طریق پیامک و ایمیل در ارتباط باشید
  • پیشرفت های محصولات و محصولات جدید برند خود را به نمایش بگذارید
  • کمپین بازاریابی هدفمند در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید
  •  نظرسنجی انجام دهید
  • مشکلات را در روند کار خود شناسایی کنید

مخاطبان خود را تقسیم بندی کنید

این اولین و حیاتی ترین قدم است، مخصوصاً اگر بازاریاب B2B (فروش خدمات یا محصول یک شرکت به شرکت دیگر) باشید. مهم این است که همیشه مخاطبان خود را بر اساس ویژگی های مشابه، مانند جغرافیا یا الگوی خرید، گروه بندی کنید تا بتوانید کمپین های هدفمندی ارسال کنید که در نهایت نرخ تبدیل شما بالا شود.

با مشتریان خود، از طریق پیامک و ایمیل در ارتباط باشید

این یک روش بسیار معمول در بین شرکت ها و کسب و کارهای B2B  است، شما می توانید از طریق پیامک و ایمیل، فیچرها و محصولات جدید و اخبار جدید و آپدیت های سرویس های خود و کدتخفیف ها را برای مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه ارسال کنید.

بازاریابی پایگاه داده

با مشتریان خود، از طریق پیامک و ایمیل در ارتباط باشید

اگر افراد به طور منظم با برند شما تعامل داشته باشند احتمال تمدید سرویس های شما برای مشتریان قعلی بیشتر می شود.

پیشرفت های محصولات و محصولات جدید برند خود را به نمایش بگذارید

اگر محصول یا خدمات جدیدی را توسعه می دهید، همیشه می خواهید با ارتباط با مشتریان موجود یا مشتریانی که با نام تجاری شما آشنا هستند این خدمات جدید را تبلیغ کنید. اگر این پایگاه داده را در دسترس نداشته باشید چگونه می توانید خدمات جدید را معرفی کنید؟.

کمپین بازاریابی هدفمند در شبکه های اجتماعی ایجاد کنید

اطلاعاتی که از کمپین هایی که در شبکه های اجتماعی برگزار می کنیم به دست می آوریم بسیار ارزشمند است. کاربران به طور مداوم از طریق شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و غیره در تعامل هستند. این شبکه های اجتماعی به شما این امکان را می دهد که به نیازها و خواسته های مشتری خود پی ببرید.

بیشتر بخوانید: از بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال چه می‌دانید؟

 نظرسنجی انجام دهید

در مرحله ای از روند عملیات بازاریابی، به بازخورد مشتریان نیاز خواهید داشت. چه مکانی بهتر از پایگاه داده شما برای تهیه این منبع! در طول نظرسنجی ها در گروه های هدفمند مختلف، می توانید ایده های نابی از آنچه مشتریان در مورد توقع خود از محصول و خدمات شما نظر می دهند بگیرید. سپس می توانید از این اطلاعات برای بهبود خدمات خود و بهینه سازی استراتژی بازاریابی خود استفاده کنید.

مشکلات را در روند کار خود شناسایی کنید

این فقط مربوط به محصولات یا خدمات شما نیست. همچنین می تواند به مسائل داخلی مربوط شود. یک پایگاه داده مشتری به ویژه هنگام تلاش برای شناسایی مشکلاتی و یا تجربه بد کاربر، بسیار مفید است.

جمع بندی 

اگر در استراتژی کلی بازاریابی خود از بازاریابی پایگاه داده استفاده نمی کنید، وقت آن است که شروع کنید.  مهم است که به یاد داشته باشید که تولید یک پایگاه داده مشتری یک شبه اتفاق نمی افتد. در آخر، به یاد داشته باشید که نگهداری و بهینه سازی پایگاه داده های شما روندی طولانی و پراهمیت است، بنابراین صبور باشید و  به مرور، موفقیت حاصل خواهد شد.

اگر تا حالا از بازاریابی پایگاه داده استفاده کردید، تجربه ها و روش هایی که برای کسب و کار شما مفید بوده را با ما به اشتراک بگذارید.