استراتژی مثل نقشه‌ای است که به شما کمک می‌کند با راهی از پیش مشخص شده اهداف را به دست بیاورید. بازاریاب‌ها از این قبیل استراتژی‌ها برای به حقیقت پیوستن اهداف بازاریابی‌شان استفاده می‌کنند. این استراتژی‌های بازاریابی پازل‌های برنامه بازاریابی (مارکتینگ پلن) را برای کمک به کسب و کار و دست یابی به مشتریان هدف با استفاده از کانال‌های مناسب به هم متصل می‌کنند و به رشد کسب و کار در طولانی مدت کمک می‌کند.

استراتژی‌های بازاریابی از عناصر ضروری یک کسب و کار هستند. در واقع، آن‌ها عامل تعیین کننده‌ برای موفقیت و شکست کسب و کارها در طولانی مدت هستند.

با من همراه باشید تا در همین ابتدا به شما بگویم استراتژی بازاریابی چیست و چرا وجودش برای کسب و کارتان مهم است.

استراتژی بازاریابی (Marketing Strategy) چیست؟

یک استراتژی بازاریابی ترکیبی از همه‌ی تصمیمات و اقدامات کسب و کار برای افزایش فروش و دست یافتن به مزیت رقابتی پایدار با درک و تحقق بخشیدن به نیازها و خواسته‌های مشتریان است.

تعریف استراتژی بازاریابی بر سه رکن استوار است:

چه چیزی

استراتژی بازاریابی یک برنامه کلی یا یک نقشه‌ی راه برای بازاریاب‌ها است که برای دست یافتن به اهداف بازاریابی استفاده می‌شود.

چرا

با هدف رسیدن به جایگاه منحصر به فرد در بازار به احتمال زیاد با مزیت رقابتی پایدار که منجر به فروش و سود بیشتر برای کسب و کار می‌شود.

چگونه

هر استراتژی بازاریابی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر روی رفع نیازها و خواسته‌های مشتریان کار می‌کند.

«به عبارت ساده‌تر، استراتژی بازاریابی تعیین مراحل متمرکز دست یافتنی و قابل انجامی است که توسط بازاریاب‌ها برای رسیدن به اهداف بازاریابی برنامه ریزی شده است.»

 

اهمیت استراتژی بازاریابی

هر برنامه‌ی بازاریابی از تعیین استراتژی‌های بازاریابی کاربردی شکل می‌گیرد. این استراتژی‌ها نقش ضروری در آمیخته بازاریابی (marketing mix) بازی می‌کنند.

در ادامه عواملی که باعث می‌شود استراتژی بازاریابی برای کسب و کار مهم باشد شرح دادم:

کمک به دست یابی به اهداف بازاریابی

استراتژی‌های بازاریابی مراحلی را برای دست یابی به اهداف بازاریابی متمرکز ایجاد می‌کند و نحوه‌ی تحقق یافتن اهداف کوتاه مدت و بلند مدت بازاریابی را تشریح می‌کند.

مشخص کردن مسیر

استراتژی‌های بازاریابی نقشه‌های راه را تنظیم می‌کند که شامل مراحل مناسبی در جهت دست یابی به اهداف است. این نقشه راه به ما جهت می‌دهد و به ما اطمینان می‌دهد که کسب و کارمان از مراحل تعیین شده فاصله نمی‌گیرد.

ایجاد هماهنگی

تنظیم مراحل باعث هماهنگی و جلوگیری از سردرگمی بین بخش‌های مختلف کسب و کار که با یکدیگر برای اهداف مشترک کار می‌کنند می‌شود.

کاهش اتلاف

استراتژی‌های بازاریابی باعث اطمینان استفاده از حد مطلوب منابع با بهره گیری از کاهش دوباره کاری و اختصاص درست و محدود منابع می‌شود.

کنترل بهتر

به مسیری که دنبال می‌کنید و اهداف میان مدت که می‌خواهید به آنان دست پیدا کنید بستگی دارد. ولی در هر صورت، کنترل فعالیت‌های بازاریابی و بر اساس برنامه پیش رفتن برای بازاریاب‌ها آسان‌تر خواهد شد.

اجزای استراتژی بازاریابی

اجزای استراتژی بازاریابی

اگر چه انواع فراوانی از استراتژی‌های بازاریابی وجود دارد، ولی همه‌ی آن‌ها از این 6 اجزا تشکیل می‌شود.

  1. بازار هدف

یکی از شش عنصر کلیدی یک استراتژی بازاریابی موفق، شناسایی بازار هدف است که این شامل درک جمعیت شناسی، علایق و رفتار افرادی است که به احتمال زیاد به محصول یا خدمات شما علاقه مند هستند. با شناختن مخاطبان هدف خود، می‌توانید پیام‌ها و تاکتیک‌های بازاریابی خود را طوری تنظیم کنید که با آن‌ها همخوانی بیشتری داشته باشند و میزان علاقه مندی آن ها را افزایش دهید. می توان با شناسایی مشتریان فعلی و بالقوه و همچنین نیازهای آن‌ها از طریق تحقیقات بازار و گزارش‌های بازار و سپس با برآورده کردن خواسته های آنان از سایر رقبا پیشی گرفت.

  1. ارائه محصول

شما باید محصول یا سرویس منحصر به فردی ارائه کنید که نیازهای بازار هدف را به خوبی برآورده کند، از جهات مختلف متمایز باشد و برتری شما بر رقبا را تضمین کند. ارائه چنین محصولی می تواند به جذب و حفظ مشتریان، افزایش آگاهی از برند و افزایش فروش کمک کند.

  1. مزیت رقابتی

مجموعه ای از عوامل یا توانایی ها است که موجب برتری مستمر عملکرد یک شرکت نسبت به سایر رقبا  خواهد شد.

  1. هدف

تعیین اهداف قابل اندازه گیری به شما این امکان را می دهد که موفقیت تلاش های بازاریابی خود را پیگیری کرده و در صورت نیاز تنظیم کنید. انتخاب کانال های بازاریابی مناسب و تجزیه و تحلیل مداوم و تنظیم استراتژی بر اساس نتایج، تفاوت بین موفقیت و شکست است.

  1. استراتژی ارتباطات

یک بازاریابی موفق بدون داشتن کانال های ارتباطی موثر غیرممکن است. پس از شناسایی بازار هدف باید کانال مناسب مثلا شبکه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی یا تبلیغات سنتی برای ارتباط با مشتریان را مشخص کرد. با استفاده از کانال‌های ارتباطی مؤثر، کسب‌وکارها می‌توانند به طور مؤثر با بازار هدف ارتباط بگیرند، آن ها را درگیر کنند، در نهایت فروش را افزایش دهند و به اهداف بازاریابی خود دست یابند.

 

6. شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI)

شاخص های کلیدی عملکرد یا KPI برنامه ها، محصولات، استراتژی ها و در کل عملکرد یک سازمان را ارزیابی می کنند و با ارائه دیتای قابل تحلیل، امکان تمرکز بر مسائل مهم تر و تصمیم گیری درستتر را برای سازمان فراهم می کنند. با بررسی KPI  سازمان ها می توانند یک برنامه ریزی جامع و موثر برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند.

 

تفاوت‌های استراتژی بازاریابی، برنامه بازاریابی و شیوه بازاریابی

استراتژی بازاریابی زیر مجموعه‌ی برنامه‌ی بازاریابی است که اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را مشخص می‌کند و اینکه چه طور کسب و کار قصد دست یابی به این اهداف دارد را شرح می‌دهد.

در واقع چکیده‌‌ای از نقشه‌ی راه از چگونگی دست‌یابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدتی که توسط برنامه بازاریابی مشخص شده است. ولی شیوه‌ی بازاریابی فعالیت‌هایی است که برای حمایت از استراتژی نیاز به انجام دارد.

بر فرض مثال، اگر جذب 10/000 فالوور در اینستاگرام یک هدف بازاریابی باشد که توسط برنامه بازاریابی مشخص شده است، استراتژی بازاریابی مراحلی که کسب و کار قرار است برای رسیدن به این هدف انجام دهد را شامل می‌شود. مراحل ممکن است شامل یک پست یا دو پست در روز باشد. شیوه بازاریابی هم محتوای پست و استوری‌هایی خواهد بود که کسب و کار برای حمایت از استراتژی استفاده می‌کند.

 

آمیخته بازاریابی 4ps و 7ps استراتژی بازاریابی چیست؟

هر استراتژی بازاریابی بر ارکان کلیدی استوار است که برای ارائه محصول به مشتری در بازار نیاز است. این موارد شامل چهار ارکان کلیدی و سه ارکان فرعی است.

4 ارکان کلیدی استراتژی بازاریابی این موارد هستند:

1. محصول

محصول ملموس، فیزیکی، یا نامشهود که بازاریابی برای آن انجام می‌شود.

2. قیمت

مشتری چه مقدار پول باید برای خرید محصول بپردازد.

3. محل

از طریق چه کانال‌هایی مشتری می‌تواند محصول را بخرد.

4. ترفیع

کسب و کار چگونه قرار است محصول را برای مشتریان بهبود دهد.

 

سه ارکان فرعی استراتژی بازاریابی شامل این موارد است:

1. افراد

منابع انسانی کسب و کار که محصول را به مشتریان ارائه می‌دهند.

2. فرآیند

سلسله فعالیت‌هایی که شامل عرضه محصول به مشتری نهایی می‌شود.

3. شواهد فیزیکی

عناصر ملموسی است که محصول و محیط فیزیکی که محصول یا سرویس برای مشتریان تامین می‌شود را احاطه می‌کند.

به خاطر داشته باشید کسب و کار فقط بعد از به کار گرفتن این 7 رکن بازاریابی توسعه می‌یابد.

 

مثال‌هایی از استراتژی بازاریابی

هر کسب و کاری در بازار شکلی از استراتژی بازاریابی را برای دست یافتن به مزیت رقابتی پایدار و افزایش فروش به کار می‌گیرد. برخی مثال‌های استراتژی‌های بازاریابی مشهور از برندهای معروف را به شما خواهم گفت.

Aldi

Aldi یک سوپرمارکت شناخته شده با تخفیف است که در 18 کشور اداره می‌شود. این شرکت محصول‌هایی را با تخفیف بالا می‌فروشد که بیش از 50 درصد در مقایسه با رقبا قیمت کمتری دارد.

به دلیل اینکه که برنامه بازاریابی اهداف را برای فروش محصولات با تخفیف بالا تنظیم می‌کند، استراتژی بازاریابی بیزینس مدل کسب و کار Alidi را منحصر به فرد می‌کند.

این شرکت به فروش محصولات کاربردی و مهم باور دارد و موجودی انبار خود را به اقلام مهم با میزان فروش بالا اختصاص داده است. علاوه بر این، 90 درصد از برندهای موجود در فروشگاه به شرکت اجازه می‌دهند که اقلام را از خرده فروش‌های محلی تامین کند.

TikTok

استراتژی بازاریابی تیک تاک

تیک تاک یک پلتفرم قدرتمند شبکه‌ی اجتماعی است که ساخت و اشتراک گذاری ویدیو از طریق اینترنت را برای کاربران آسان می‌کند. در روزهای اولیه، شرکت از اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگری برای جذب بیشتر کاربران استفاده می‌کرد. شرکت لوگوی خود را بر روی محتواهای کاربران قرار می‌داد و کاربران آنان را به راحتی در اینستاگرام و پلتفرم‌های دیگر اشتراک گذاری کردند.

بنابر این، زمانی که یک کاربر ویدیویی از تیک تاک را در اینستاگرام اشتراک گذاری می‌کرد، دوستان او به لطف تکنیک Fomo (احساس ترس از دست دادن) کنجکاو می‌شدند این چه پلتفرمی است و در نهایت فقط برای تست آن را دانلود می‌کردند. و با این تکنیک کاربران اولیه‌ی پلتفرم جذب شد.

جمع بندی

استراتژی بازاریابی با مشخص کردن مسیر پیشرفت، راه رسیدن به اهداف را برای صاحبان کسب و کار هموار می کند. استراتژی بازاریابی موفق با ارائه مجموعه ای از تصمیمات و اقدامات و با مشخص کردن اهداف و سپس ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف، موجب رفع نیازها، رضایت مشتریان و در نتیجه افزایش فروش خواهد شد.