ما در این مقاله به شما یاد می دهیم که چرا باید از ناحیه امن خارج شد. در ابتدا ناحیه امن چیست را توضیح می دهیم و در ادامه معایب و مزایای خروج از ناحیه امن را بررسی می کنیم.

هرکدام از ما comfort zone (ناحیه امن) خود را داریم که بیش از آنکه یک مکان واقعی باشد، یک ساختار روانی، عاطفی، رفتاری است که روال زندگی روزمره ما را تعریف می کند. اما برای رشد کردن، فرصت های جدید و تغییرات مثبت باید از ناحیه امن خارج شد.

 

ناحیه امن

comfort zone

ناحیه امن چیست؟

انسان ها موجودات راحت طلبی هستند. ماندن درناحیه امن بسیار طبیعی است، مکانی که استرس و اضطراب در آن خیلی کم است. جایی ساده که  می دانیم آینده چه می شود و می توانیم بر این اساس برنامه ریزی کنیم. ما احساس امنیت، اطمینان و بلد بودن شرایط داریم.

ما در این مقاله به شما یاد می دهیم که چرا باید از ناحیه امن خارج شد؟ و در نتیجه آن چگونه درآمد زایی کنیم؟

بیشتر بخوانید: ۱۰ کالایی که می‌توانید بسازید و درآمد بیشتر کسب کنید

معایب ناحیه امن ذهنی چیست؟

ماندن شما در ناحیه امن می تواند منجر به عملکرد یکنواخت و خسته کننده شود، و موجب حواس پرتی در کار می شود. کنار رفتن از منطقه امن و انجام یک کار جدید و چالش برانگیز می تواند استعدادها و توانایی های شما را شکوفا کند.

قدم گذاشتن در خارج از ناحیه امن یک عامل مهم برای رشد شخصی است. اگر فقط به عادت ها و روال عادی خود ادامه دهیم، چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم که در زندگی و مشاغل خود رشد یابیم؟

یک مثال معروف وجود دارد که می گوید کشتی در ساحل امن تر است، ولی برای این کار درست نشده است، به طور مشابه، هنگام شکستن منطقه امن، توانایی های فردی تقویت می شود و نتیجه هایی شگفت انگیز به وجود می آید.

ما با ترس از شکست بهای زیادی را پرداخت می کنیم، بدون رنج کشیدن هیچ یادگیری وجود ندارد، و باعث می شود آدم ها همیشه در سطح معمولی باقی بمانند، اما کمی استرس سالم می تواند در واقع به عنوان یک کاتالیزور رشد عمل کند و یک انگیزه قدرتمند برای عمل فراهم کند.

مزایای خروج از ناجیه امن

توسعه کسب و کار

مزایای خروج از ناحیه امن چیست؟

در دنیای فزاینده رقابتی، افراد برنده مایل به ریسک کردن هستند،آن ها از منطقه راحتی خود بیرون می روند و با ریسک عاقلانه به پیشرفت های زیادی در توسعه کسب و کار خود می رسند.

ریسک عاقلانه عامل رشد

ریسک کردن همان عامل مهمی است که به ما کمک می کند تا رشد کنیم، کودکان به راحتی ریسک می کنند  زیرا ترس از شکست ندارند، آن ها می فهمند که فرصتی دوباره برای امتحان کردن وجود دارد. چیزی به عنوان شکست وجود ندارد فقط تجربه ای برای رشد و پیشرفت ما است.

زندگی در دنیای واقعی

دنیای واقعی امکان رشد، تغییر، فرصت های جدید، امکان یادگیری، را به ما می دهد. زندگی واقعی شما فراتر از حباب افکار شخصی، احساسات و عقاید شخصی شماست. زندگی واقعی شما مجموع کل تجربیات شما است.

 چالش پذیری 

شما با بیرون آمدن از ناحیه امن و چالش پذیری فرصت های جدیدی را خلق می کنید که بیشترین بهره را برای شناخت بیشتر استعدادها و توانایی های ذاتی خود پیدا می کنید. شما حتی نمی توانید تصور کنید که چه توانایی هایی دارید تا وقتی که از ناحیه امن خود خارج شوید.

خود را به چالش کشیدن می تواند به شما در رسیدن به اوج عملکرد خود و درآمدزایی کمک کند. اگر فقط به عادات قدیمی و شیوه زندگی معمول خود پایبند باشید، نمی توانید انتظار داشته باشید که رشد و پیشرفت کنید. یادگیری مهارت ها و درس های جدید به شما در طول زندگی کمک خواهد کرد.

خلاقیت از مزایای خروج از ناحیه امن

ما وقتی از منطقه امن خارج می شویم و با فرصت ها و چالش های زیادی روبه رو می شویم که باعث می شود از خلاقیت در انجام کارهای جدید بهره ببریم. وقتی به دنبال تجربیات جدید هستید، مهارت های جدید را یاد می گیرید و درهای جدیدی به روی شما باز می شود و الهام می گیرید.  ایده کسب و کار به ذهن شما می آید و کسب و کار جدید شروع می کنید.

افزایش اعتماد به نفس

مقابله با ناشناخته ها و اثبات خودتان خط قرمزها و محدود کردن های خود را کنار می زند و موجب توسعه مهارت های دیگر می شود و اعتماد به نفس و عزت نفس شما را بیشتر می کند. برای  امتحان چیزهای جدید همیشه مقاومتی وجود دارد تا از ناحیه امن خود خارج نشویم، انگیزه بیشتر برای یادگیری، موجب تقویت عزت نفس می شود.

بیشتر بخوانید: ۷ ترفند افزایش اعتماد به نفس

فرصت های جدید در صورت خارج شدن از ناحیه امن

هر بار که فرصت جدیدی را امتحان می کنید، و به خودتان اجازه می دهید تا تجربه جدیدی کسب کنید، در حال گسترش مهارت های زندگی و دانش خود هستید.

بیشتر بخوانید: هشت تکنیک روانشناسی برای افزایش بهره وری در کار

ارتباط با افراد جدید

امتحان کردن چیزهای جدید به شما کمک می کند تا با افراد جدیدی که می ترسیدید، ملاقات کنید و از ناحیه امن خود خارج شوید. کشف کنید  چه کسی هستید و بر ترس های خود غلبه کنید که در نهایت منجر به روابط بهتر با دیگران خواهد شد. با افزایش اعتماد به نفس آینده درخشانی برای خود رقم بزنید.

حالا نوبت شماست که برای ما بنویسید که کجاها به ناحیه امن خود در زندگی چسبیدید، و یک سری عادت ها اجازه نمی دهند که یک سبک جدید زندگی را تجربه کنید؟ و اگر از این ناحیه امن بیرون آمدید، تجربیات خود در رها شدن از منطقه ی امن را با ما به اشتراک بگذارید.