رهبر خوب با به کارگیری تکنیک های روان شناسی موجب افزایش بهره وری در کارمی­ شود. چگونه در کارم موفق می شوم؟ اگر این دغدغه شما هم هست با ما همراه شوید تا هشت تکنیک روان شناسی را برای افزایش بهره وری در محیط کار را یاد بگیرید.

کارکنان وقتی که مدیر با آن ها روابط دوستانه ایجاد می کند نه  رابطه ی رئیس و کارمندی، احساس راحتی بیشتری می­ کنند.

محیط کار را مثل خانواده دوم خود می­دانند و با انگیزه و علاقه، کارها را با بالاترین توان خود انجام می­ دهند.

 

افزایش بهره وری در کار

کارها را با بالاترین توان خود

۱) تشویق و پاداش

اگر هیچ فرقی بین کارمند  وظیفه شناس، خلاق  با فرد نامنظم و بی خلاقیت نباشد، انگیزه کارمند خلاق به سرعت از بین می­ رود. کارکنان باید بدانند کاری که انجام می ­دهند برای شما و شرکت چقدر ارزش دارد، تا بی انگیزه نشوند و حس قدر دانی داشته باشند.

با، بازخورد زیاد دادن و تشویق به موقع این احساس را به کارکنان بدهید. تشویق بزرگترین مشوق افزایش بهره وری در کار است.

۲) کارهای چالشی و خلاقانه

 

بهره وری در کار

چالشی و خلاقانه

انجام دادن یک سری کارهای روتین همیشه خسته کننده بوده و باعث کاهش انگیزه در کارمندان می­ شود. یک مدیر باهوش کارهای چالشی به کارمند خود می دهد باشد و باعث شکوفایی استعدادهای نهان کارمند خود می شود. یادگیری مهارت های جدید موجب افزایش بهره وری در کار می شود

۳) سخنان انگیزشی

مدیران موفق معمولا برای ایجاد انگیزه در کارکنان، سخنرانی های انگیزشی انجام می ­دهند که روحیه کارکنان خود را بالا ببرند. محیط خشکی که کارمند هیچ  وقت مدیر را نمی بیند به سرعت انگیزه کارمند و بهره وری او را  پایین می آورد. کارمندان باید حس کنند که کار خانواده دوم آن هاست، تا با انگیزه و شور شوق بیشتری کار کنند.

۴) نظریه انتظار

تصمیم­ های ما تحت تاثیر انتظاراتیست که از پاداش آن کار داریم. مثلا اضافه کاری انجام می دهیم تا حقوق بیشتری دریافت کنیم. پس با پاداش­هایی نه فقط  مالی، بلکه به صورت کلامی، و انتخاب کارمند نمونه ماه موجب عزت نفس کارمندان می­ شود. و بهره وری کار نیز افزایش می یابد.

۵) همدری و مهربانی

روانشناسی کار

همدری و مهربانی

یکی از بهترین کارهایی که مدیران می ­توانند انجام بدهند و خرجی هم ندارد همدردی و مهربانی است. باعث افزایش بهره وری در کار می شود.

نکته ی مهم برای افزایش بهره وری در کار

« مهم ‌ترین نکته‌ که بر عملکرد و سوددهی سازمان تأثیر مستقیم دارد، تلاش مدیران در شناخت کارکنان، پذیرش انتقاد و بازخورد و پرورش حس همکاری در بین کارکنان است.»

ایجاد مکانیزم درستی برای پشتیبانی از کارکنان، به افزایش بهره‌وری، بهبود عملکرد و سود‌دهی کمک می کند.

۶) حذف منفی نگری

وجود یک فرد منفی نگر در گروه کاری شما به شدت می تواند ویران کننده باشد. کارکنان انرژی منفی را  سریع جذب می کنند. شناسایی این افراد و تشویق آن ها به عوض کردن دیدگاه خود مهترین کار است.

از طرفی اگر شما مدیری مستبد و خودرای باشید به مرور باعث بی انگیزگی کارکنان حتی مثبت اندیش‌ترین آنها، می ­شوید. زیرا وقتی نظرات و ایده های آنها، هر چقدر نو و عالی، از سوی شما رد شوند، دیگر انگیزه ای برای بیان ایده های جدید خود ندارند.

پس منفی گرایی را از خود دور کنید با مثبت اندیشی به تغییرات نگاه کنید که موجب افزایش بهره وری در کارکنان می شود.

۷) نظریه برابری آدامز

مدیریت زمان در کار

نظریه برابری آدامز

کارکنان سطح حقوق، اعتبار سازمان، فرصت رشد، ارتقا، امنیت شغلی را، با آنچه که به سازمان می‌دهند نظیر تحصیلات، تخصص، تجربه، توانایی ها، مقایسه می‌کنند. و سپس با نسبت بازدهی دیگران مقایسه می‌کنند. اگر این نسبت ها نابرابر باشد یعنی عدالتی نیست بنابراین ممکن است کار خود را ترک کنند.

یک مدیر دانا باید استراتژی های مناسب داشته باشد تا اجحاف نکند و رضایت کارمندان و در نتیجه آن، بهره وری شرکت را بالا ببرد.

۸) مدیریت خشم

بیشتر ما تجربه داشتن مدیری عصبی و پر توقع را داشته ایم و یا در اطرافمان دیده ایم، که باعث استرس و بهره وری پایین کار می شود. مدیران باید تکنیک­های کنترل خشم را بیاموزند و به کارمندان خود یاد بدهند. این نکته را به خاطر داشته باشید که استرس و اضطراب منجر به کاهش تمرکز و بهره وری در کار می­ شود.

ما خوشحال می شویم تجربیاتتان را از تکنیک های بالا برای ما بنویسید. منتظر تجربه ها وخاطرات شما هستیم.