با پیشرفت تکنولوژی و استفادۀ بیشتر از لوازم الکترونیکی در سازمان‌ها، تولید زباله الکترونیکی نیز به‌طور چشمگیری افزایش یافته است. این زباله‌ها شامل محصولات الکترونیکی قدیمی و ازکارافتاده می‌شوند که در صورت عدم‌دفع صحیح، محیط‌زیست را به خطر می‌اندازند. در ضمن بسیاری از این ضایعات در حالی دور ریخته می‌شوند که هنوز قابل‌استفاده هستند. ما در دفتر شما، به عنوان ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌هایی مبتنی بر فضای ابری، مانند تلفن ابری، که به کاهش مصرف تجهیزات سخت‌افزاری در شرکت‌ها کمک می‌کند، تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله روش‌های کاهش تولید زباله الکترونیکی در سازمان‌ها را بررسی کنیم و از اهمیت رفتار مسئولانه در برابر آن‌ها بگوییم؛ تا پایان همراه ما باشید.

زباله الکترونیکی چیست؟

به دستگاه‌های الکترونیکی که به‌دلیل خرابی یا شکستگی از کار افتاده‌اند و به پایان عمر خود نزدیک شده‌اند، زباله الکترونیکی گفته می‌شود. قطعاتی مانند کامپیوتر، دستگاه‌های تلفن، تلویزیون، مایکروویو و لوازمی ازاین‌دست در صورت رهاسازی در طبیعت آسیب‌هایی در پی دارند. این تجهیزات حاوی فلزات سمی همچون جیوه، سرب و کادمیوم هستند که اگر بازیافت نشوند، خطرشان گریبان محیط‌زیست را خواهد گرفت.

راه‌های کاهش زباله الکترونیکی

اگرچه زباله‌های الکترونیکی دیگر همچون روزهای اول عمرشان کارایی ندارند، اما این دلیل نمی‌شود که در برابر آن‌ها مسئول نبود؛ زیرا هم برخی لوازم در این دستگاه‌ها هنوز قابلیت استفاده دارند و هم بازیافت آن‌ها به حفظ محیط‌زیست سالم و پایدار و رونق اقتصادی کمک می‌کند.

اما چطور میزان زباله الکترونیکی را کم کنیم تا در این دنیای مدرن با این حجم از دستگاه دیجیتال به دردسر نیفتیم؟ در این بخش به این سؤال مهم پاسخ می‌دهیم و چند روش کاربردی برای کاهش زباله الکترونیکی را بررسی می‌کنیم.

1- مصرف‌کننده‌ای مسئولیت‌پذیر باشیم

اولین و شاید اصلی‌ترین راه برای کاهش زباله الکترونیکی این است که از خودمان آغاز کنیم. لوازم الکترونیکی سازمان خود را با دقت و وسواس بیشتر انتخاب کنیم تا زمان طولانی‌تری بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم. خرید هوشمندانۀ لوازم الکترونیکی کاربردی، شما را از خرید زودهنگام دستگاه‌های جایگزین نجات می‌دهد و منجر به تولید زباله الکترونیکی کمتر می‌شود.

برای مثال امروزه تلفن ابری و سانترال مجازی جای سانترال سنتی را گرفته و استفاده از آن شما را از خرید تجهیزات الکترونیکی بی‌نیاز می‌کند. برای راه‌اندازی تلفن اینترنتی به سیم‌‌کشی‌های پیچیده یا دستگاه‌های فیزیکی نیاز نیست و ظرف چند دقیقه کارتان راه می‌افتد. ارتباطات باکیفیت‌تر، هزینه پایین نصب و نگهداری، توسعه‌پذیری و جابه‌جایی آسان از دیگر مزایای تلفن اینترنتی است. با این تفاسیر چه چیزی مانعتان می‌شود که استفاده از این فناوری نوین را جایگزین روش‌های سنتی نکنید؟

همچنین اگر کسب‌وکار کوچک یا متوسطی دارید، می‌توانید با اجارۀ دفتر کار مجازی و خرید خط ثابت تلفن تهران بدون داشتن دفتر فیزیکی کارهای خود را مدیریت کنید. با این کار ضمن کاهش هزینه‌ها، مجبور به خرید لوازم الکترونیکی اضافه نیز نخواهید بود و گامی جدی در راه کاهش تولید زباله الکترونیکی برخواهید داشت.

بازیافت زباله‌های الکترونیکی

2- بازیافت زباله الکترونیکی را جدی بگیریم

اگرچه زباله الکترونیکی عمر مفید خود را کرده، اما می‌توان لوازم موجود در آن را بازیافت کرد و دوباره مورداستفاده قرار داد. بازیافت زباله الکترونیکی نه‌تنها از ورود مواد آسیب‌زا به طبیعت جلوگیری می‌کند؛ بلکه فرصتی به شما می‌دهد تا از قطعات بازیافتی مجدداً استفاده کنید یا با فروش آن‌ها پولی به جیب بزنید.

پیشنهاد مطالعه: چگونه شب‌ها زود و راحت بخوابیم؟

3- از تعمیر لوازم الکترونیکی غافل نشوید

گاهی تعمیر یک دستگاه نسبت به تعویض آن خرج کمتری روی دستتان می‌گذارد و زباله الکترونیکی کمتری ایجاد می‌کند. بااین‌حال برخی افراد به‌دلیل شتابی که در کار دارند، تعویض دستگاه را به تعمیر ترجیح می‌دهند. اگر حفظ سرمایه‌های شرکت برایتان مهم است و دغدغۀ محیط‌زیست دارید، از متخصصان برای تعمیر دستگاه‌های الکترونیکی خود کمک بگیرید.

4- لوازم الکترونیکی قدیمی را اهدا کنید

چنانچه قصد دارید لوازم الکترونیکی سازمان را به‌روزرسانی کنید، به‌جای دورریختن تجهیزات قدیمی، آن‌ها را اهدا کنید. شما می‌توانید این وسایل را به دوستان، خانواده یا انجمن‌های خیریه واگذار کنید تا چرخۀ حذف یا بازیافت آن‌ها به تعویق بیفتد.

5- دستگاه‌ها را به صورت دوره‌ای بررسی کنید

شما باید برای مراقبت از دستگاه‌های الکترونیکی شرکت یک برنامه دوره‌ای ترتیب بدهید تا هرگونه نقص و مشکل احتمالی را برطرف کنید. همیشه منتظر نباشید تا مشکلات جدی شوند و بعد سراغشان بروید؛ بلکه پیش از آن آسیبی غیرقابل‌جبران به تجهیزاتتان وارد شود، مشکلات کوچک را به‌راحتی برطرف کنید.

اقدامات پیشگیرانه در نگهداری دستگاه‌های الکترونیکی منجر به کاهش زباله الکترونیکی می‌شود و هزینه‌های سازمان را نیز بهینه می‌کند. فراموش نکنید در این راه دستورالعمل‌ها را دنبال کنید و مطمئن شوید تا به‌درستی از دستگاه استفاده می‌کنید. همچنین نحوۀ استفادۀ صحیح را به پرسنل آموزش دهید تا به‌طور تصادفی آسیبی به دستگاه وارد نشود.

کاهش زباله الکترونیکی

6- دور خرید محصولات الکترونیکی غیرضروری را خط بکشید

ساده‌ترین راه برای کاهش زباله الکترونیکی این است که تنها تجهیزاتی را که نیاز دارید، خریداری کنید و اسیر مصرف‌گرایی نشوید. خرید هر کالای غیرضروری برابر با ایجاد ضایعات بیشتر و نفوذ عمیق‌تر مواد شیمیایی خطرناک به محیط‌زیست می‌شود؛ درحالی‌که با کاهش تقاضا برای خرید، تولید زباله الکترونیکی نیز کم و کم‌تر می‌شود.

7- باتری‌های سالم را خارج کنید و دوباره استفاده کنید

باتری‌ها را از لوازم الکترونیکی قدیمی خارج کنید و اگر هنوز سالم هستند، آن‌ها را دوباره در دستگاه‌های دیگر استفاده کنید. اگرچه انجام این کارِ آسان، بی‌اثر به نظر می‌رسد، اما اگر این حرکت به‌صورت همگانی انجام شود تأثیر خوبی در کاهش زباله الکترونیکی دارد.

 

پیشنهاد مطالعه: چطور خودمان را مجبور به انجام کارهایی کنیم که حوصله‌شان را نداریم؟

جمع‌بندی

زباله‌ الکترونیکی به وسایل الکترونیکی دورریختنی گفته می‌شود که عمر مفیدشان به پایان رسیده است. در این مقاله چند روش ساده، اما اصولی برای کاهش زباله الکترونیکی را بررسی کردیم تا با آگاهی از آن‌ها و انجامشان شما هم سهمی در کنترل تولید این ضایعات داشته باشید.

دفتر شما با اجارۀ دفتر مجازی و خط تلفن اینترنتی در راه کاهش تولید زباله‌های الکترونیکی همراه شماست و کمکتان می‌کند تا با هزینۀ نه‌چندان زیاد کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید. برای آشنایی با سرویس‌های دفتر شما و استفاده از آن‌ها سری به سایت شرکت بزنید یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.