با توجه به اینکه امروزه کسب و کارها نیاز به ارتباط بین همکاران و مشتریان خود دارند دیگر یک خط تلفن نیازشان را رفع نمی‌کند و خرید چندین خط تلفن هم برای کسب و کارها به صرفه نیست.

دستگاه‌های سانترال در جهت حل این مشکل به بازار آمدند که با یک یا چندین خط شهری مخابرات تعدادی خط داخلی بین کارمندان به اشتراک می‌گذارند و نسبت به خرید خط برای هر یک از کارمندان به صرفه‌تر است. ویژگی دیگری که دستگاه‌های سانترال ایجاد می‌کنند این است که برای ارتباط بین افراد داخل شرکت نیازی به پرداخت هزینه‌ی اضافه نیست، که این موضوع باعث کمتر شدن هرج و مرج می‌شود، سرعت روند کاری را بالا می‌برد و در هزینه‌های کسب و کار صرفه جویی می‌شود. دستگاه سانترال امکاناتی همچون راه اندازی تلفن گویا، نظارت بر عملکرد کارکنان و امکان گزارش گیری از نحوه پاسخگویی کارشناسان ارتباط با مشتری را فراهم می‌کند.

برندهای مختلفی از دستگاه‌های سانترال از جمله موست، نیوراک، گرند استریم، ان ای سی، سیسکو، آوایا و زیمنس در بازار وجود دارد اما پاناسونیک شناخته‌ترین و می‌توان گفت بهترین برند دستگاه سانترال در ایران است.

برای انتخاب بهترین سانترال مناسب کسب و کار شما باید عوامل مختلفی مثل تعداد کارکنان، میزان ارتباط در سازمان و برخی ویژگی‌های دیگری را در نظر داشته باشید که در ادامه اشاره خواهم کرد.

  • چند خط شهری در اختیار داریم؟
  • به چند خط داخلی نیاز داریم؟
  • سقف افزایش خطوط داخلی تا چندین سال آینده چه مقدار خواهد بود؟
  • ممکن است مکان شرکت جابجا شود؟
  • شرکت شعبه دیگری هم دارد؟
  • به کارشناس ارتباط با مشتری هم احتیاج داریم؟

با پاسخگویی به این سوالات بهتر می‌توانید برای انتخاب دستگاه سانترال مناسب تصمیم گیری کنید.

انواع دستگاه‌های سانترال:

مهم‌ترین ویژگی که دستگاه‌های سانترال را به دو نوع تقسیم بندی می‌کند ظرفیت آن است. تعداد پذیرش خطوط شهری و مقدار خطوط داخلی است که دستگاه‌ها را به دو دسته‌ی کم ظرفیت و پر ظرفیت تقسیم می‌شوند. البته این را در نظر داشته باشید هر دو دسته تعداد محدود خط شهری را می‌تواند پشتیبانی کند که با خرید کارت‌های توسعه تا سقف تعیین شده دستگاه می‌توان میزان خط شهری و خطوط داخلی را افزایش داد.

ویژگی دیگری که دستگاه‌های سانترال را به دو دسته تقسیم بندی می‌کند فناوری مورد استفاده توسط دستگاه‌ها است. از لحاظ فناوری دستگاه‌ها به دو نوع تحت شبکه و غیرشبکه‌ای تقسیم می‌شوند.

 

دستگاه‌های سانترال با ظرفیت پایین

اگر کسب و کاری کوچک یا متوسط دارید و به تعداد خطوط داخلی بالا نیاز ندارید پیشنهاد می‌کنم در هزینه صرفه جویی کنید و دستگاه‌های سانترال کم ظرفیت را خریداری کنید.

دستگاه‌های کم ظرفیت دو مدل در بازار دارند که یک مدل تا 3 خط شهری ورودی دارد و 8 خط داخلی ارائه می‌دهد و مدل دیگر تا 6 خط شهری ورودی می‌پذیرد و 16 خط داخلی برای شرکت فراهم می‌کند.

سه مدل پرطرفدار سانترال‌های کم ظرفیت پاناسونیک

1. سانترال پاناسونیک مدل KX-HTS32

2. سانترال پاناسونیک مدل KX-TEM824

3. سانترال پاناسونیک مدل KX-TES824

بهترین دستگاه سانترال کم ظرفیت پاناسونیک

در میان دستگاه‌های سانترال کم ظرفیت میتوان مدل KX-HTS32 را یکی از بهترین‌ها دانست. یکی از وجوه تمایز این دستگاه تحت شبکه بودن آن است. IP بودن یا شبکه بودن سانترال کمک زیادی در صرفه جویی هزینه به کسب و کار می‌کند.

برخی مزایای سانترال مدل HTS32

  • ظرفیت پیش فرض ۶ سیپ ترانک و ۲۴ داخلی سیپ
  • ۴ خط شهری آنالوگ و ۸ داخلی آنالوگ (قابل افزایش به ۸ خط شهری و ۲۴ داخلی آنالوگ)
  • تلفن گویا و صندوق صوتی
  • امکان اتصال دورفون
  • روتر داخلی مجهز به Wifi
  • پشتیبانی از تمام تلفن‌های تحت شبکه سیپ (SIP)
  • امکان استفاده از تلفن ویپ در داخل و خارج از شبکه

معایب سانترال مدل HTS32

قابلیت ارتقای زیاد ندارد و مناسب کسب و کارهای کوچک است.

 

دستگاه‌های سانترال پر ظرفیت پاناسونیک

این سانترال‌ها تعداد خطوط شهری زیادتری را پشتیبانی می‌کنند و مناسب شرکت‌ها و ادارات بزرگ است. حداقل خطوط تلفنی ورودی به این دستگاه‌ها 96 و حداکثر 640 است که به راحتی نیاز یک شرکت بزرگ را رفع می‌کند.

سه مدل پرطرفدار سانترال‌های پر ظرفیت پاناسونیک

1. سانترال پاناسونیک مدل KX-TDE600

2. سانترال پاناسونیک مدل KX-NS-500

3. سانترال پاناسونیک مدل KX-TDA100DBA

بهترین دستگاه سانترال پر ظرفیت پاناسونیک

دستگاه سانترال پاناسونیک ns500

دستگاه‌های سری NS پاناسونیک یکی از بهترین سانترال‌های پرظرفیت پاناسونیک است. این محصولات تحت شبکه هستند و یکی از پرطرفدارترین سانترال‌های بازار ایران هستند.

دستگاه‌های سری NS و TDE به طور کامل از بسترهای سیپ پشتیبانی می‌کنند و برای فعال سازی قابلیت ویپ این دستگاه باید لایسنس مربوط به آن خریداری شود.

برخی مزایای سانترال مدل NS500

  • ظرفیت اولیه‌ی 6 خط شهری ورودی، 16 داخلی آنالوگ، 2 خط دیجیتالی و 2 کانال اپراتور گویا
  • پشتیبانی از تمام تلفن‌های پاناسونیک اعم از دیجیتال، آنالوگ، هایبرید، تلفن‌های تحت شبکه NT، تلفن‌های SIP و تلفن‌های دکت
  • قابلیت ضبط مکالمات
  • پشتیبانی از تلفن‌های سانترال قدیمی
  • راه اندازی آسان
  • قابلیت راه اندازی روی تمام بسترهای ویپ
  • قابلیت راه اندازی خطوط پنج رقمی مخابرات (سیپ ترانک)
  • پایداری بالا

معایب سانترال مدل NS500

مهم‌ترین مشکل این دستگاه، هزینه‌ی زیاد آن است. به طوری که برای فعال کردن هر ویژگی از دستگاه باید لایسنس جدا و مربوط به آن را خریداری کرد که قطعا هزینه‌بر است. بر فرض مثال امکاناتی که در سیستم‌های ویپ برای کاربران رایگان است در این سانترال باید بابت آن هزینه پرداخت شود.

 

سخن آخر

شیستم سانترال

همان طور که اشاره کردم باید نسبت به نیازهای کسب و کار خود مثل تعداد مشتریان، تعداد کارمندان، تعداد تماس‌های بین همکاران، مقدار تماس‌های دریافتی و خروجی با مشتریان، بودجه خرید دستگاه سانترال، تحت شبکه یا نبودن دستگاه و ظرفیت دستگاه را مدنظر قرار دهید که انتخاب اشتباهی نکنید و پول خود را در جوب نریزید!

با توجه به هزینه‌ی بالای خرید دستگاه سانترال، اشغال فضای فیزیکی، نیاز به تلفن سانترال جهت استفاده، راه اندازی سخت، محدودیت تعداد خطوط، هزینه‌ی خرید لایسنس، خرابی دستگاه سانترال و مشکلات دیگر مثل عدم پایداری پیشنهاد من به شما استفاده از سرویس‌های سانترال مجازی است که همه‌ی امکانات دستگاه سانترال اعم از تلفن گویا، صندوق صوتی، تعریف تلفن داخلی برای همکاران و دایورت تماس را با هزینه‌ی بسیار کمتری در اختیارتان قرار می‌دهد و علاوه بر این شما امکان ارسال و دریافت فکس از طریق اینترنت هم دارید. پس به جای صرف هزینه‌ی هنگفت جهت خرید دستگاه سانترال پاناسونیک و تجهیزات آن از سانترال مجازی دفترشما استفاده کنید و در عرض 5 دقیقه صاحب یک سانترال حرفه‌ای برای کسب و کارتان شوید.

با توجه به مزایای سانترال مجازی نسبت به دستگاه سانترال انتخاب شما کدام است؟