هویت برند مجموعه‌ای از اجزای بصری است که باورهای یک شرکت را نشان می‌دهد و به مشتریان اجازه می‌دهد برند را به خاطر بیاورند به صورتی که بین شرکت‌های زیاد موجود برای آن تمایز قائل شوند. به شکل گیری تصور مشتریان از یک برند کمک می‌کند، وفاداری و اعتماد به همراه دارد و برندی فراموش نشدنی می‌سازد.

در این مقاله، اهمیت هویت برند را با هم مرور می‌کنیم، هویت برند و تصویر برند را مقایسه می‌کنیم، اجزای آن را بررسی می‌کنیم و با نحوه‌ی ساخت یک هویت برند قدرتمند آشنا خواهیم شد. پس یک لیوان چای برای خود بریزید و تا انتها مرا همراهی کنید.

چرا هویت برند مهم است؟

شما نیازی به داشتن سهم بازار بزرگ و پایگاه مشتریان عظیم مثل دیگر برندهای مطرح ندارید. اگرچه، اگر قصد دارید مزیت‌هایی مثل وفاداری مشتری، شناخت برند، اعتماد مشتری و رشدی مداوم را به دست آورید داشتن یک هویت برند قوی حیاتی است. هویت برند کمک می‌کند ارزش‌ها و شخصیت برند را نشان دهید و پیامی منسجم را از طریق تمام کانال‌های بازاریابی منتقل کنید.

یک بازار رقابتی در حال رشد برندها را وادار می‌کند همراه با ویژگی‌های جدید ظاهر شوند و متمایز باشند. با ساخت یک هویت قدرتمند برای شرکت خود، قادر خواهید بود موقعیت مناسبی در بازار برای برندتان پیدا کنید و طراحی منحصر به فردی بسازید که افراد آن را به راحتی تشخیص دهند. در نتیجه، آگاهی از برند خود را بهبود خواهید داد.

حال که می‌دانید چرا هویت برند مهم است، اجازه دهید عمیق‌تر شویم و دو عبارتی که اغلب گیج کننده هستند و با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند را مقایسه کنیم.

 

هویت برند و تصویر برند

هویت برند مجموعه‌ای از اجزای قابل رویت مثل لوگو، طراحی و رنگ است که به متمایز شدن برند در میان رقبا بین ذهن مشتریان کمک می‌کند. در واقع کسب و کار نامی انتخاب می‌کند، لوگو توسعه می‌دهد، پیامی را القا می‌کند، راهی مناسب برای ارتباط انتخاب می‌کند، اشکال و تصاویر می‌سازد و با استفاده از رنگ‌ها تصویری خاص را در ذهن مشتریان شکل می‌دهد.

تصویر برند ذهنیتی است که مشتری راجع به برندی به خصوص بعد از ارتباط با آن دارد. به عبارت ساده‌تر، نتیجه‌ی تلاش‌های تیم شرکت برای ساخت هویت برند است. اگر موفقیت آمیز باشد به این معنی است که تصویری مثبت در ذهن مشتری ایجاد کردند.

و حال زمان آن فرا رسیده که اجزای اصلی هویت برند را با یکدیگر مرور کنیم پس تا انتهای مقاله از جای خود تکان نخورید.

 

اجزای هویت برند

هویت برند فقط یک لوگو نیست، شامل اجزای بیشتری می‌شود که باید در نظر گرفته شوند.

لوگو

لوگوها می‌توانند به شکل تصویر، متن یا اشکال نمایان شوند که اسم برند و هدف را نمایش می‌دهند. از آن‌ جایی که مشتریان معمولا به لوگو توجه می‌کنند عنصر کلیدی هویت یک شرکت است. می‌توانید از لوگوی متنی ( یک تایپوگرافی واضح متنی که اسم برند است) استفاده کنید. به دلیل اینکه لوگوهای متنی به آسانی به خاطر سپرده می‌شوند روز به روز شرکت‌های بیشتری از آن استفاده می‌کنند.

فونت

همان طور که برای لوگوی خود تصمیم می‌گیرید، باید به فونت سازمانی که در وبسایت خود و کمپین‌های بازاریابی مختلف استفاده خواهید کرد هم فکر کنید. فونتی انتخاب کنید که جلب توجه کند و به راحتی قابل خواندن باشد. فونت‌های ایران سنس و ایران یکان دو فونت خوب هستند که توسط بعضی از کسب و کارهای مطرح کشور مثل دیجی کالا، شیپور و آپارات استفاده شده‌اند.

سبک یکنواخت

با اشاره کردن به سبک، منظور اجزای بصری برندتان است. زمانی که از تصاویر و بقیه‌ی اجزای بصری در سایت یا کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنید باید یکنواخت باشند.

شکل و فرم

هویت برند برندهای دنیا

یک جز ضروری دیگر شکل و فرم‌ها هستند که نشان دهنده‌ی شرکت شما هستند و به افراد کمک می‌کند محصولتان را تشخیص دهند. اطمینان حاصل کنید که بسته بندی فراموش نشدنی با شکلی جذاب دارید. بر فرض مثال، مک دونالد از عنصری منحصر به فرد برای تبلیغات استفاده می‌کند و در حال حاضر نماد «M» در سرتاسر جهان شناخته شده است.

حال که دیگر با عناصر کلیدی آشنا شدید، وقتش رسیده به سراغ این برویم که چگونه هویت برندی قوی برای کسب و کارمان بسازیم.

 

مراحل خلق هویت برند کدامند؟

برای حضور قوی برند، نیاز دارید که عناصر بصری قوی تنظیم کنید. اگرچه، تنها همین موضوع کافی نیست. مراحلی که در زیر آورده‌ام را باید به کار بگیرید.

1. ‌‎مشتری ایده آل خود، ارزش پیشنهادی منحصر به فرد و رقبا را آنالیز کنید

برای درک مخاطبان خود، ارزش پیشنهادی و رقبا نیاز است که تحقیق بازار انجام دهید.

در ابتدا، مطمئن شوید که مشتری ایده‌آل و نیازهای او را می‌شناسید. با درک مخاطبان، به توسعه‌ی محصول موردپسند افراد نزدیک‌تر خواهید شد.

سپس محصولتان را آنالیز کنید و تشخیص دهید چه چیزی شما را در میان دیگران منحصر به فرد می‌کند. برای توسعه‌ی برندی موفق، باید از تفاوت‌های میان شرکت خود و رقبا اطلاع داشته باشید. در نهایت، ماموریتی شفاف ایجاد کنید که شامل نگرش و اهدافتان باشد.

مثلا، مرسدس بنز یک برند منحصر به فرد است که موفقیت شخصی که این محصولات را دارا است نشان می‌دهد. این شرکت برتری و منحصر به فردی را منتقل می‌کند. این برند قوی انعکاسی از دقت، کیفیت و نظم آلمانی‌ها است. مشتریان بین 24-25 ساله را هدف قرار داده که درآمد بالایی دارند. ارزش مشتری این برند لوکس بودن و راحتی است.

2. با عناصر بصری منحصر به فرد برای برندتان ظاهر شوید

از آن جایی که تحقیق بازار انجام می‌دهید، لوگویی می‌سازید که ارزش‌های شما را ترکیب میکند و به خوبی محصولتان را نشان می‌دهد. به خاطر داشته باشید، این عناصر به مشتریان کمک می‌کند برندتان را تشخیص دهند و مجددا از شما خرید کنند.

لوگو همیشه در تبلیغات آفلاین و آنلاین مثل ایمیل، پوش نوتیفیکیشن، پوستر، بیلبورد و آگهی‌های تلوزیونی نمایش داده می‌شود. با اعضای تیم خود طوفان فکری برگزار کنید که لوگویی منحصر به فرد و آسان برای به یاد آوردن بسازید. علاوه بر این، طراحی بسته بندی مناسب که  مورد علاقه‌ی مخاطبان باشند نیز الزامی است.

3. به لحن مورد استفاده برای ارتباط با مشتری فکر کنید

در این مرحله، نیاز است که با مشتریان ارتباط بگیرید. از لحنی که مناسب شخصیت برندتان است استفاده کنید. این ضروری است که در تمام کانال‌های بازاریابی از همان لحن استفاده کنید. از آن جایی که افراد داستان سرایی را دوست دارند، ساخت داستانی از برندتان را در نظر داشته باشید. به ساخت روابط با مشتری هدف کمک می‌کند و احساسات را برمی‌انگیزد.

همان طور که گفته شد استفاده از لحن ثابت و مناسب با مشتری بسیار مهم است. البته صرفا داشتن لحن مناسب نیست و رفتار حرفه‌ای و توانایی مدیریت تماس هم در ساخت تصویر برندمان در ذهن مشتری بسیار اهمیت دارد. دفترشما برای کمک به کسب و کارها در جهت ساخت تصویری مناسب از خود در ذهن مشتریان سرویس منشی مجازی را راه اندازی کرده است. در این سرویس ما از کارشناسان ارتباط با مشتری حرفه‌ای و با تجربه‌ی خود برای پاسخگویی به تماس‌های مشتریان شما استفاده خواهیم کرد.

یکی از اپراتورها به تماس‌های کسب و کارتان اختصاص داده خواهد شد و با ثبت اطلاعاتی که نیاز است در مکالمه به مشتری انتقال داده شود در پرتال دفترشما پشتیبانی حرفه‌ای را رقم خواهید زد. همان طور که همه‌ی ما می‌دانیم برای یک کسب و کار حفظ مشتریان قبلی و خرید مجدد آن‌ها هزینه‌ی بسیار کمتری از جذب مشتری جدید دارد.

4. از این موارد در زمان توسعه‌ی هویت برندتان جلوگیری کنید

بسیار مهم است که از چند چیز در زمان توسعه‌ی هویت برند خودداری کنید.

  • اول از همه، از پیام‌های ترکیبی مختلف برای ارتباط با مخاطبان استفاده نکنید و مشتریان را گیج نکنید. همیشه باید بدانید چه می‌خواهید بگویید و از لحن و عناصر بصری استفاده کنید که مناسب شرکت شما است.
  • منحصر به فرد و خلاق باشید. راه‌هایی برای بهبود محصولی که می‌خواهید ارائه دهید پیدا کنید یا چیزی خاص به آن اضافه کنید. مثلا، مشتریان را با ویژگی‌های جدید و کیفیت بهتر شگفت زده کنید.
  • در نهایت و از همه مهم‌تر به یاد داشته باشید که به ارزش‌ها، پیام‌ها و ایده‌های خود پایبند باشید. نیاز است که بر طبق برنامه پیش بروید و از رنگ‌ها، فونت‌ها، عناصر و اشکال مشابه برای ارتباط با رهبران و مشتریان استفاده کنید.

5. روند را زیر نظر بگیرید

شاخص‌های عملکردی را اندازه گیری کنید که بدانید همه چیز طبق روال پیش می‌رود. بهره گیری از گوگل آنالیتیکس، نظرسنجی‌ها، فیدبک مشتریان نسبت به محصول و شبکه‌های اجتماعی را برای درک کردن اینکه مشتریان چه استنباطی از برندتان دارند را در نظر بگیرید. علاوه بر این، نظرسنجی‌ها و کامنت‌ها به شناسایی مواردی که نیاز به تغییر دارند کمک خواهد کرد. در نتیجه، می‌توانید برای بهبود تجربه کاربری هم از آن‌ها استفاده کنید.

و در آخر هم قرار است هویت برند کوکاکولا را به اتفاق یکدیگر آنالیز کنیم.

 

هویت برند کوکاکولا

هویت برند کوکاکولا

عناصر بصری برای مدت زمان طولانی بعد از خرید در ذهن مشتری می‌ماند. اجازه دهید دلیل موفق شدن برندهای مشهوری مثل کوکاکولا در میان مشتریان را بررسی کنیم.

برند کوکاکولا یکی از مثال‌های شرکت‌های مطرح با هویت برندی قوی است. زمانی که مشتریان نام شرکت را می‌شنوند، ممکن است قبلا ارتباطات زیادی با کوکا کولا تجربه کرده باشند. این ارتباطات می‌تواند لوگوی قرمزش، خرس قطبی یا کمپین محبوب «Share a Coke» باشد. این نوشیدنی خوشحالی و خشنودی را برای مشتریان تداعی می‌کند.

 

به نظر شما هویت برند مازراتی چیست؟ و چه تصویر برندی در ذهن مخاطبان تداعی می‌شود؟