بازاریابی مناسبتی به کسب و کارها برای جذب مخاطبان جدید کمک می‌کند، فروش را افزایش می‌دهد، اطلاعات محصول یا سرویس را معرفی می کند و در مناسبت‌های مشخصی از سال ترافیک اضافه‌ای برای کسب و کارها و سایتشان ایجاد می‌کند.

بازاریابی مناسبتی در طول تعطیلات و مناسبت‌های مختلف هیجان و FOMO برای کاربر ایجاد می‌کند که باعث تشویق کاربر به خرید می‌شود.

در این مقاله به شما یاد خواهم داد که چگونه یک کمپین بازاریابی مناسبتی درست کنید و چطور باعث افزایش فروش شما در کسب و کارتان می‌شود؟

« “FOMO”  به معنی ترس از دست دادن فرصت است که این ترس را ما باید در کمپین‌ها برای مشتریان ایجاد کنیم.»

بازاریابی مناسبتی چیست؟

بازاریابی مناسبتی به تبلیغات و اقداماتی که کسب و کارها در مناسبت‌های مشخص از سال برای فروش بیشتر ایجاد می‌کنند گفته می‌شود. این کمپین‌های بازاریابی از قدرت ترافیک زیاد در مناسبت‌ها استفاده می‌کنند. (مثلا آخر هر سال که مردم برای عید نوروز آماده می‌شوند و خرید می‌کنند خب فروش و جستجوی محصولات هم بیشتر می‌شود.) بازاریابی مناسبتی شامل تبلیغات مناسبتی خاص برای جذب مخاطبی که به دنبال رفع نیازهای خود در مناسبت‌ها است می‌شود. بر فرض مثال یک مشتری که در شب یلدا خرید می‌کند ممکن است مضمون تبلیغات یلدایی برایش جذاب‌تر باشد.

«دیجی کالا در کمپین بلک فرایدی 1400 خود موفق شد 3 میلیون کالا را به 470 هزار مشتری بفروشد.»

 

مزایای بازاریابی مناسبتی

بازاریابی مناسبتی مزایای زیادی برای کسب و کارهای جدید و قدیمی دارد. ورودی‌های جدید، مناسبت‌ها و تعطیلات فرصت بسیار خوبی برای جذب مخاطبان خاص است. بعضی از مزایای کمپین‌های بازاریابی مناسبتی را در ادامه توضیح دادم.

1. هیجانات مناسبتی جذاب

تعطیلات و مناسبت‌های در سال می‌توانند برای مخاطبان هیجان ایجاد کنند و این هیجان ممکن است منجر به خرید برای دورهمی‌های خانوادگی و تبادل هدیه شود یا مخاطبان به دنبال پیدا کردن تخفیفات عالی باشند. بازاریابی مناسبتی به کسب و کار اجازه می‌دهد از مزیت‌های هیجان انگیز با تخفیفات مناسبتی که فقط در طول این مناسبت اتفاق می افتد استفاده کند. این مدت زمان محدود به مشتری القا می کند که برای استفاده از این تخفیف باید سریع دست به کار شود و مشتری را برای خرید ترغیب می‌کند.

2. افزایش آگاهی از برند

آگاهی از برند یک معیار اندازه‌گیری برای آگاهی مردم از وجود کسب و کار شما است و اینکه چه محصولات و سرویسی را ارائه می‌کنید. بازاریابی مناسبتی برای جلب توجه افراد به سمت کسب و کارتان می‌تواند کمک کننده باشد و سعی کنید با تبلیغات ویژه‌ی خود باعث جذب مشتری‌های جدید شوید. بسیاری از کسب و کارها حجم زیادی از ورودی مشتری را در طول مناسبت‌های مختلف با استفاده از تبلیغات مختص به همان مناسبت تجربه می‌کنند. برای کسب و کارهای جدید می‌تواند فرصت خوبی برای برند کردن خود در صنعت‌شان با بهره‌گیری از تبلیغات عالی و ارائه خدمات استثنائی به مشتری باشد.

3. تبدیل سرنخ‌ها به فروش

لیدها (مشتریان بالقوه) کسانی هستند که از وجود کسب و کار شما آگاه هستند ولی تا به حال اقدام به خرید نکرده‌اند ولی ممکن است بر اثر کمپین‌های مناسبتی به خرید از شما علاقه‌مند شوند. قیمت‌ها در این کمپین‌ها معمولا کمتر از حد نرمال هستند که باعث می‌شود مشتری‌های بالقوه تبدیل به مشتری وفادار شوند. بازاریابی مناسبتی به مخاطبان مزایای خرید در کمپین را نمایش می‌دهد و آن‌ها را تشویق می‌کند حتی بعد از پایان مناسبت‌ها مشتری ما باقی بمانند.

«اصطلاح Lead یا سرنخ در مورد افراد یا سازمان‌هایی به کار می‌رود که به هر روش، با محصولات ما آشنا شده‌اند و برای نخستین کسب اطلاع (و شاید در نهایت خرید) به ما مراجعه می‌کنند.»

4. افزایش فروش محصول

افزایش فروش محصول

بازاریابی مناسبتی می‌تواند منجر به افزایش فروش محصول و افزایش درآمد با خرید مشتریان جدید و قدیمی شود و معامله‌های خوبی را رقم بزند. مشتریان به یک فرصت جدیدی برای ذخیره پول و به دست آوردن محصول یا سرویس ارزشمند با قیمتی کمتر دعوت می‌شوند که همین موضوع تقاضا را بالا می‌برد و در نتیجه فروش بیشتر می‌شود.

 

چگونه یک کمپین بازاریابی مناسبتی بسازیم؟

ساخت یک کمپین بازاریابی مناسبتی که می‌تواند مشتری‌های جدیدی را برای کسب و کارمان بیاورد نیاز به فهم کاملی از بازار مختص به خودمان دارد، منظور تقاضای در صنعت مربوطه است و مشتری ایده آلی که مدنظر شماست. سعی کردم مراحل ساخت یک کمپین را با زبان ساده در ادامه به شما توضیح دهم.

1. درک بازار و مخاطبان

درک اینکه برای چه کسی بازاریابی می‌کنید و کسب و کارتان در چه جایگاهی از بازار است به شما کمک می‌کند کمپین های متمرکزتری ایجاد کنید. ساخت پرسونای مخاطب ایده آل قدم اول بسیار مهمی برای درک مشتری است.

پرسونای مخاطب مشتریان شامل:

  • سن، مکان و علایق مشتریان
  • رقبایی که ممکن است از آن‌ها خرید کنند
  • نقاط مشترک مشتریان
  • انتظارات مشتریان از محصول و سرویس شما می باشد.

درک کاملی از مشتری همچنین به فهم بهتری از کسب و کارتان منجر می شود. در نظر بگیرید چگونه کسب و کارتان باید نیازهای مخاطب را برطرف ‌کند. اگر در صنعت بزرگی مثل خرده فروشی و مواد غذایی فعالیت می‌کنید، به این فکر کنید چه طور نیاز مشتری‌های خاص را برطرف کنید. شما ممکن است محصولاتی خاص بسازید که رقبا آن محصول و سرویس را ارائه نداده‌اند و این محصول روی فروش به قشر خاصی از مشتریان تمرکز دارد.

2. کمپین بازاریابی خود را بر اساس احساسات در هر مناسبت طراحی کنید

احساسات مربوط به هر مناسبت را در طول طراحی کمپین بازاریابی در نظر داشته باشید. تعطیلات سال نو می‌تواند متشکل از احساساتی هم‌چون بخشندگی، دلسوزی و ارزش‌های خانوادگی باشد. این موضوع می‌تواند روش بازاریابی شما را تحت تاثیر قرار دهد و همین باعث شود روی محصولاتی مثل هدایای استثنائی برای اعضای خاص خانواده یا  مختص به تیپ شخصیتی مشخصی تمرکز کنید. در طراحی کمپین‌های مناسبتی حتما احساسات عمومی نسبت به آن مناسبت را در نظر بگیرید. مناسبتی مثل شب یلدا و ورود به زمستان احساسات متفاوت‌تری از ورود به تابستان برای افراد دارد.

3. تخفیف ها را به حداکثر برسانید

تبلیغات مناسبتی فرصت خوبی برای ارائه تخفیف روی محصولات و سرویس ها است، اما میزان و نحوه اجرای تخفیف برای ترغیب مخاطبان به خرید بسیار مهم است. سعی کنید به جای عدد از درصد در تخفیفات خود استفاده کنید. بر فرض مثال به جای استفاده از 20 هزارتومان تخفیف از 30 درصد تخفیف استفاده کنید. استفاده از درصد باعث می‌شود مشتری احساس کند با خرید این محصول سود زیادی را به دست می‌آورد. حتی اگر 30 درصد و 20 هزارتومان با هم برابر باشند باز هم 30 درصد بیشتر به نظر می‌رسد. لازم به ذکر است تا جایی که باعث ضررتان نمی‌شود میزان تخفیف را بالا ببرید که فروش بیشتری را تجربه کنید.

4. در دسترس باشید و به سوالات مشتری پاسخ دهید

در دسترس باشد

یکی از عواملی که برای اجرای کمپین مهم است در دسترس بودن است. مخاطب با هر روش بازاریابی اعم از اس ام اس، تبلیغات بنری، تبلیغات محیطی و … از کمپین و تخفیفات خوب شما مطلع می‌شود و قصد خرید از شما دارد. خب در اینجا شما وظیفه دارید در کمترین زمان و سریع‌ترین روش در دسترس مشتری قرار بگیرید.

با این روش‌ها می‌توانید همیشه در دسترس مشتری باشید:

1. وبسایت

اولین جایی که ممکن است به ذهن مخاطب برسد جستجو در گوگل است. بنابر این باید سایتی فعال با سئوی خوب داشته باشید که وقتی مخاطب در گوگل نام شما را جستجو می‌کند به راحتی بتواند پیدایتان کند.

2. شبکه های اجتماعی

این روزها هر کسب و کار بزرگ و کوچکی سعی می‌کند در شبکه‌های اجتماعی ویترینی از محصولات و سرویس‌ها را به مخاطب ارائه دهد. اطلاعات و تصاویر مربوط به محصول و هر چیزی که مشتری برای خرید باید بداند را در شبکه‌های اجتماعی کسب و کارتان قرار دهید.

3. پشتیبانی تلفنی

یکی از گزینه‌ها برای پشتیبانی و فروش در کمپین‌های بازاریابی مناسبتی پشتیبانی تلفنی است که هم می‌توان برای فروش در کمپین و هم پشتیبانی یا پاسخگویی به سوالات مشتریان از آن استفاده کرد.

با وجود پیشرفت تکنولوژی امروزه نیازی به استفاده از سخت افزار و سیم‌کشی‌های زیاد برای راه اندازی یک مرکز تماس نیست و با تلفن‌های ابری شما صاحب یک مرکز تماس اینترنتی خواهید شد که حتی می‌توانید از منشی‌های حرفه‌ای برای پاسخگویی به مشتریان خود استفاده کنید.

 

با الهام از indeed