تلکام ستون اصلی ارتباطات در دنیای امروزی و مدرن است که نقشی حیاتی در زندگی روزمرۀ ما ایفا می‌کند. ارتباطات تلفنی (TeleCommunication) یا همان تلکام در مقیاس جهانی از شرکت‌هایی تشکیل شده که تبادل اطلاعات از راه دور را از طریق تلفن، اینترنت، امواج رادیویی و کابل امکان‌پذیر می‌کنند.

در این مطلب ضمن تعریف تلکام و بررسی تاریخچۀ آن، نگاهی نیز به پیشرفت‌های اخیر این صنعت و آیندۀ مخابرات می‌اندازیم. اگر علاقه‌مندید تا در زمینه اطلاعات بیشتری به دست آورید، تا پایان ما را همراهی کنید.

تلکام چیست؟

تلکام به انتقال اطلاعات از راه دور توسط فناوری‌های ارتباطی مختلف گفته می‌شود. بزرگ‌ترین شرکت‌ها در صنعت تلکام اپراتورهای تلفن چه به‌شکل سیمی و چه همراه، ماهواره‌ها، فیبر نوری، رادیو و تلویزیون، تلگراف و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی هستند.

به‌طورکلی هر سازمانی که در زمینۀ مخابرات، اینترنت و تکنولوژی فعالیت داشته باشد، جزء صنعت تلکام محسوب می‌شود. این سازمان‌ها زیرساختی ایجاد می‌کنند تا افراد بتوانند داده‌های متنی، صوتی و تصویری خود را به هر نقطه از جهان ارسال کنند.

اگرچه ارتباطات تلفنی بخش‌های مختلفی دارند، اما همۀ آن‌ها از یک فرستنده و گیرنده تشکیل شده‌اند. انتقال سیگنال بین فرستنده و گیرنده به سیستمی که استفاده می‌کنید بستگی دارد؛ اما درهرصورت سیگنال‌ها از طریق کابل‌های مسی، فیبر نوری، میدان‌های مغناطیسی یا نور منتقل می‌شوند. با این‌که در ابتدا صدا رسانۀ اصلی برای ارتباطات تلفنی بود؛ اما این روزها با پیشرفت صنعت تلکام ویدئو، متن و هر نوع دادۀ دیگری نیز به‌راحتی میان افراد تبادل می‌یابد.

تلکام چیست؟

تاریخچه صنعت تلکام

 

تاریخچۀ ارتباطات از راه دور را می‌توان به سال‌های بسیار دور نسبت داد. آن زمان که افراد برای ارتباط با یکدیگر در طول تاریخ دست به دامان دود، چراغ، ضربات رمزگذاری شده طبل و دمیدن بوق می‌شدند. تا این‌که در اوایل قرن نوزده با اختراع نخستین سیستم‌های مخابراتی الکتریکی تحولی عظیم در صنعت تلکام ایجاد شد. در ادامه تحولات مخابرات در دوره‌های مختلف را با هم مرور می‌کنیم.

اختراع تلگراف

اولین سیستم تلگراف تصویری نشان‌بر (سمافور) در سال 1794 توسط کلود شَپ (Claude Chappe) اختراع شد. این سیستم نیاز به اپراتورهای ماهر و تجهیزات گران‌قیمت داشت و برای فواصل 10 تا 30 کیلومتری استفاده می‌شد. به همین دلیل نیز در رقابت با تلگراف الکتریکی دوام نیاورد و خطوط تجاری آن در سال 1880 از بین رفت.

نخستین تلگراف الکتریکی تجاری توسط مخترعین انگلیسی ویلیام فوترگیل کوک (William Fothergill Cooke) و چارلز وتستون (Charles Wheatstone) ارائه شد. سپس در نقطۀ دیگری از جهان، ساموئل مورس ((Samuel Finley Breese Morse نسخه‌ای از تلگراف الکتریکی را توسعه داد و آن را در سال 1837 عرضه کرد. با این اختراع امکان ارتباط میان اقیانوس اطلس برای اولین‌بار از راه دور فراهم شد.

اختراع تلفن

 

تلگراف و خطوط آن درحال‌توسعه بود که در سال 1876 دستگاه تلفن الکساندر گراهام بل روی کار آمد. این فناوری پس ارائۀ نخستین خدمات

تجاری به سرعت پیشرفت کرد و خطوط تلفن بین‌شهری در ایالات متحده ساخته شد.

اولین خدمات تلفن تجاری توسط شرکت تلفن بل در سال‌های 1878 و 1879 در دو سوی اقیانوس اطلس و در شهرهای لندن و نیوهیون راه‌اندازی شد. سپس در سال 1915 اولین تماس تلفنی بین قاره‌ای صورت گرفت و این فناوری فوق‌العاده به سایر کشورها نیز رسید.

در اواخر قرن بیستم با روی کار آمدن فناوری دیجیتال، تلفن آنالوگ جایش را به تلفن اینترنتی داد. این تکنولوژی به دلیل راه‌اندازی آسان‌تر و کیفیت بالاتر به‌شدت موردتوجه قرار گرفت؛ طوری‌که دیریازود بساط تلفن‌های آنالوگ کاملاً برچیده می‌شود و تلفن ابری در رقابت با آن پیروز می‌شود.

رادیو و تلویزیون  

در سال 1894 یک مخترع ایتالیایی تصمیم گرفت با پدیدۀ تازه کشف‌شده‌ای به نام امواج رادیویی نوعی ارتباط بی‌سیم ایجاد کند. تلاش‌های او جواب داد و در سال 1902 نخستین پیام رادیویی جهان از آمریکای شمالی منتشر شد و از اقیانوس اطلس عبور کرد.

جنگ جهانی اول سبب توسعۀ رادیو برای ارتباطات نظامی شد و در دهه 1920 این فناوری به یک رسانۀ جمعی برای انتشار اخبار و پخش برنامه‌های سرگرمی تبدیل شد. جنگ جهانی دوم نیز سکوی پرتابی دیگر برای ارتقای رادیو برای اهداف نظامی در زمان جنگ شد. سپس توسعۀ پخش استریو FM رادیو در دهۀ 1930 در ایالات متحده و در دهۀ 1940 در بریتانیا آغاز شد و در دهۀ 1970 AM جایگزین دامنۀ استاندارد تجاری شد.

تلویزیون که در اواخر قرن نوزدهم مطالعاتی روی آن صورت گرفته بود، در سال 1907 با استفاده از لامپ پرتوی کاتدی ساخته شد. اما نخستین انتقال تصویر واقعی در تلویزیون توسط امواج رادیویی به سال 1925 توسط جان لوگی برد (John Logie Baird) در لندن برمی‌گردد.

این کار اساس پخش آزمایشی از تلویزیون توسط شرکتی بریتانیایی را در سال 1929 تشکیل داد. پس از جنگ جهانی دوم نیز تحقیقات روی تلویزیون از سر گرفته شد و این فناوری به رسانه‌ای مهم برای پخش فیلم و سرگرمی در خانه‌ها تبدیل شد.

تاریخچه صنعت تلکام

آغاز دوران مدرن در تلکام

دورۀ مدرن ارتباطات تلفنی از سال 1950 آغاز شد که دستگاه‌های نیمه‌رسانا در فناوری مخابرات استفاده شدند. با این کار قیمت خدمات مخابراتی کاهش و تعداد مشتریان تلفن افزایش یافت.

تقریباً اواسط قرن بیستم ماهواره‌ها روی کار آمدند که در ارتباطات بین‌قاره‌ای و ارسال پیام صوتی از آن‌ها استفاده می‌شد. پس از ایجاد خدمات تجاری توسط ماهواره‌ها، از سال 1979 این فناوری برای موارد مشابه مانند رادیو و تلویزیون ماهواره‌ای و اینترنت ماهواره‌ای نیز به‌کارگیری شد.

در اواخر قرن بیستم تلکام رشد سریعی داشت که دلیل اصلی آن استفاده از فناوری پردازش سیگنال‌های دیجیتال در ارتباطات بی‌سیم بود. ظهور پهنای باند و به‌موازات آن استفاده از تلفن ویدئویی سبب شد که ارتباطات از راه دور بتواند پاسخگوی نیاز جوامع باشد. همچنین در دهۀ 1990 شبکه‌های وایرلس دیجیتال گسترش یافتند و تولد تلفن‌های همراه، پیجرها و شبکه‌های کامپیوتری انقلابی اجتماعی در تلکام رقم زدند.

آیندۀ صنعت تلکام

شرکت‌های فعال در حوزۀ تلکام در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند و توانسته‌اند با ارائۀ امکانات و تجهیزات جدید تغییرات قابل‌توجهی در ارتباطات تلفنی ایجاد کنند. طراحی و تولید تلفن‌های همراه گام بزرگی در این حوزه بود که خیلی سریع میان مردم محبوب شد و طرف‌داران زیادی پیدا کرد.

سپس سروکلۀ تلفن ابری و هوش مصنوعی پیدا شد که بازی را در بسیاری از صنایع ازجمله ارتباطات تلفنی تغییر داد. هوش مصنوعی فرصتی برای کسب و کارها فراهم کرد تا روابط خود را با مشتریان باثبات‌تر کنند و با تحلیل رفتار مشتری رضایت آن‌ها را کسب کنند.

تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که پیشرفت‌های حوزه مخابرات، موفقیت پیوسته را در صنعت تلکام به‌دنبال خواهد داشت. پیشرفت‌های مستمر در خدمات اینترنت پرسرعت و اتصال به آن ارتباطاتی باکیفیت‌تر و سریع‌تر را در پی دارد و رونق را به صنعت ارتباطات تلفنی هدیه می‌دهد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چگونه تلفن اینترنتی را متحول می‌کند؟

 

سرمایه‌گذاری در صنعت تلکام

صنعت تلکام یک تجارت گران است که برای حضور در صحنۀ رقابت نیاز به نوآوری‌های مداوم دارد. فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد که در صنعت مخابرات به نفع خود از آن‌ها بهره ببرند. ثبات این صنعت و حرکت روبه‌جلوی آن سبب می‌شود که سرمایه‌گذاری در این بخش حاشیه سود مطمئنی برای سرمایه‌گذاران به‌همراه داشته باشد.

حتی در زمان‌های اقتصادی پرنوسان، همچنان تقاضا برای خدمات اینترنتی و داده‌ای وجود دارد که منبع پایداری برای شرکت‌های مخابراتی است. ارتباطات راه دور به‌طور فزاینده‌ای همه‌گیر شده که همین امر نویدبخش رشد مستمر و آینده‌ای درخشان در صنعت تلکام است.

جمع‌بندی

ارتباطات تلفنی (TeleCommunication) نقش مهمی در رشد سازمان‌ها ایفا می‌کند. به همین دلیل شما باید فناوری‌های جدید صنعت تلکام را بشناسید و از آن در راستای رسیدن به اهداف خود بهره بگیرید. در این راستا تغییر سیستم سنتی تلفن به مرکز تماس ابری می‌تواند راهکاری نوین برای ساماندهی تماس‌های انبوه کاری باشد. اگر می‌خواهید از این سیستم استفاده کنید یا اطلاعات بیشتری دربارۀ تلفن ابری به دست آورید، با کارشناسان ما در دفتر شما در تماس باشید.