چگونه سحرخیز باشیم؟

معمولا همه کارآفرینان موفق و یک رهبر خوب و افرادی که شغل دوم خانگی علاوه بر کار اول خود دارند همیشه سحرخیز هستند.

اما همه ما کم و بیش با صبح زود بیدار شدن مشکل داریم، و این بدان معنا نیست که از فواید سحرخیزی بی‌خبریم، بلکه دل کندن از رختخواب برایمان دشوار است.

حال ۴ عادت فردی سحرخیز چیست که باعث می شود صبح‌ها راحت‌تر بیدار شویم و از ساعات ارزشمند اولیه روز نهایت استفاده را ببریم و به اهدافمان نزدیک‌تر شویم؟

وقتش رسیده از خواب بیدار شوید. یک روز کاری فشرده پیش رو دارید، پروژه‌هایی که عقب افتاده‌اند، قرارهای ملاقاتی که باید خود را به آن‌ها برسانید و دوستانی که باید از احوالشان جویا شوید. بار سوم است که زنگ ساعتتان به صدا درمی‌آید و کاری جز غر غر کردن و گفتن حوصله ندارم بلند بشم از عهده‌تان برنمی‌آید. بالاخره بعد از یک ساعت کلنجار رفتن بلند می‌شوید.

چگونه سحرخیز شویم؟

اما آیا این بهترین راه برای شروع یک صبح تازه است؟ چگونگی آغاز روز، اطلاعات زیادی درباره سبک زندگی شما فاش می‌سازد. آیا فردی قانع هستید یا مشتاق؟ موفق‌ترین آدم‌ها مفیدترین کارهایشان را در همان ساعات اولیه صبح که بقیه در خواب شیرین به سر می‌برند به انجام می‌رسانند.

وارن زِون، موزیسین آمریکایی، گفته است: «وقتی می‌خوابم که دیگر مرده باشم.»

البته منظور این نیست که از خوابتان بزنید. سؤال این است: چگونه می‌توان فردی موفق و با انگیزه بود؟ پاسخ من همیشه یکسان است: سحرخیز باشید. همه ذاتا سحرخیز نیستند، اما می‌توان فردی سحرخیز شد. در اینجا ۴ عادت فردی سحرخیز ارائه می‌شود که می‌توانید با آن‌ها در مسیر رسیدن به اهدافتان در لاین سرعت قرار بگیرید:

۱. ساعت را درست دم دست خود قرار ندهید

ساعت را درست دم دست خود قرار ندهید

۱. ساعت را درست دم دست خود قرار ندهید

اگر دکمه snooze درست کنار بالشتان باشد، احتمال این که روی آن بکوبید زیاد است. و آن هم فقط برای ۵ دقیقه خواب بیشتر. مطالعات نشان داده که ۵ دقیقه خواب بیشتر تأثیری بر میزان استراحت شما ندارد. برای این کار باید به مرحله REM برسید که پس از سی دقیقه خواب بی‌وقفه رخ می‌دهد. که قطعاً در شرایطی که هر ۵ دقیقه زنگ ساعتتان به صدا درمی‌آید رخ نخواهد داد.

بهترین کار برای شروع یک صبح تازه این است که گوشی یا ساعتی که قرار است زنگ بزند را در سمت دیگر اتاق قرار دهید تا مجبور شوید برای خاموش کردنش به خودتان تکان بدهید. اگر برای زنگش نیز از  صدای زنگ یا قطعه‌ای موسیقی که از آن بیزارید استفاده کنید، سریع‌تر از جایتان بلند می‌شوید. این روش مهم ترین روش از ۴ عادت فردی سحرخیز است.

۲. پرده‌ها را کنار بزنید تا نور صبحگاهی بر شما بتابد

 پرده‌ها را کنار بزنید تا نور صبحگاهی بر شما بتابد

پرده‌ها را کنار بزنید تا نور صبحگاهی بر شما بتابد

روند تکامل انسان به گونه‌ای بوده که بنا بر ریتم شبانه‌روزی عمل می‌کند. تا با طلوع خورشید بیدار شود و با غروب آفتاب بخوابد. شکستن این ریتم به معنای خروج از روند طبیعی است. و ما با شب‌بیداری و تماشای تلویزیون، چک کردن ایمیل و تلاش برای گرفتن امتیاز بالا در بازی Angry Birds با گوشی‌های هوشمندمان به این وضعیت دامن می‌زنیم.

با روشن نگاه داشتن iPad خود در واقع بدن خود را در معرض مشکلات سلامتی همچون افسردگی، ضعف سیستم ایمنی و چاقی قرار می‌دهید. این‌ها همگی پیامدهایی جدی هستند که در درازمدت بر بهره‌وری شما اثر منفی می‌گذارند.

گوشی خود را آن سر اتاق بگذارید، چراغ‌ها را خاموش کنید و پرده‌ها را بکشید. تاریکی مطلق ایجاد کنید. وقتی از خواب بیدار می‌شوید درست به وضعیتی برعکس نیاز دارید. پرده‌ها را باز کنید، چراغ‌ها را روشن کنید و یک موسیقی شاد بگذارید.

۳. زمانی را به سرحال شدن اختصاص دهید

برای این که صبح را سرحال و قبراق آغاز کنید و سحرخیز باشید اول دوش بگیرید. عمل دوش گرفتن موجب آزاد شدن دوپامین در بدن می‌شود که نوعی ماده شیمیایی عصبی است که شما را در حالت شادتر و آرام‌تری قرار می‌دهد.

علت این که هنگام دوش گرفتن ایده‌های خوب سراغتان می‌آید نیز همین است. به علاوه می‌تواند نشانی از شروعی تازه باشد، که فرق بین روزی پرثمر و روزی پر از ناامیدی است.

۴. اشتیاقی را بیابید که به خاطرش از رختخواب بیرون بپرید

چگونه سحرخیز شویم؟

چگونه سحرخیز شویم؟

به خاطر بیاورید وقتی بچه بودید و صبح جمعه فرارسیده بود. لحظه‌شماری می‌کردید تا از تخت بیرون بپرید و کارتون‌های صبح جمعه را تماشا کنید! اصلاً یادتان می‌آید آخرین باری که به خاطر کارتون از خواب بیدار شدید کی بود؟ وقتش رسیده که دوباره چنین هیجانی را در پروژه‌ها و اهدافی که نسبت به آن‌ها اشتیاق دارید بیابید.

نیروی محرکه‌ای را که حتی پیش از درآمدن صدای زنگ ساعت شما را از تخت بلند می‌کند پیدا کنید. وقتی آن را پیدا کردید، با افرادی که همچون شما نسبت به آن موضوع مشترک اشتیاق دارند وارد رابطه شوید. شبکه‌ای حمایتی بسازید که بی‌وقفه شما را به جلو هل دهد و حتی در زمان‌های دشواری مانع توقف شما شود.

این چهار عادت فردی سحرخیز را در خود ایجاد کنید و پرورش دهید تا به فردی مشتاق‌تر، باانگیزه‌تر و مسلط‌‌تر بر خود تبدیل شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه شب‌ها زود (۵ دقیقه ای) و راحت بخوابیم؟!

راهکارهای سحرخیز شدن

این راهکارهای زیر را برای سحر خیز شدن انجام دهید و اثرات مثبت آن را در زندگی روزمره خود مشاهده کنید.

تخت خود را مرتب کن

دلایل مختلفی وجود دارد که شما باید هر روز صبح تخت خود را مرتب کنید، اما یک دلیل آن این است که وسوسه بازگشت به تختخواب را کاهش می دهد. به جای اینکه با اشتیاق به رختخواب گرم و نامرتب خود نگاه کنید، ناخودآگاه مقاومت می کنید.

زودتر به رختخواب رفتن

اگر امیدوارید زود بیدار شوید و یک روز پرنشاطی داشته باشید، باید خواب کافی داشته باشید. این به این معنی است که زود بخوابید، حتی اگر به طور معمول یک جغد شب بیدار هستید. چند ساعت قبل از خواب از کار کردن با دستگاه های الکترونیکی خودداری کنید تا زودتر خواب تان ببرد.

در تعطیلات آخر هفته ریتم خواب را بهم نزنید

آخر هفته ها طبیعی است که تمایل بیشتر و وقت بیشتری برای خوابیدن داشته باشیم اما این در واقع ریتم طبیعی بدن شما را مختل می کند، که احتمالاً می تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. برای سحرحیز ماندن، بدون توجه به اینکه کدام روز از هفته است، ساعت خواب خود را بهم نزنید.

شام را دیر نخورید

خوردن میان وعده کمتر از یک ساعت قبل از خواب باعث می شود نتوانید به موقع بخوابید. زیرا معده شما برای شروع هضم، اسید تولید می کند، به این معنی که اگر دراز کشیده اید احتمالاً دچار ریفلاکس می شوید. بدترین عامل ایجاد ریفلاکس، خوردن مواد سرخ شده و روغنی، گوشت فرآوری شده، فست فود و دسرهای غنی قبل از خواب است.

یک برنامه خواب ثابت داشته باشید

سعی کنید هر شب، سر ساعت معینی بخوابید و حتی آخر هفته ها ساعت خواب خود را بر هم نزنید. این کار به مغز ما کمک می کند تا بفهمد چه موقع بخوابیم و بیدار شویم. سعی کنید به تدریج برنامه خود را هر بار ۱۵ یا چند دقیقه به عقب ببرید تا به بدن شما برای تنظیم ساعت خواب کمک کند.

چگونه صبح زود راحت بیدار شویم؟

اگر جغد شب هستید و سعی کرده اید زود بیدار شوید، می دانید که این یکی از سخت ترین عادت هاست. یک سری توصیه های معمول وجود دارد که می تواند به شما برای صبح زود راحت تر بیدار شدن کمک می کند مثل:

  • آخر هفته ها یک برنامه ثابت برای زمان خواب داشته باشید
  • آخر شب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید
  • از بین بردن نور آبی
  • شام دیروقت نخورید
  • یک برنامه صبحانه ی خاص برای بیدار شدن داشته باشید

چگونه هر روز ۵ صبح بیدار شویم؟

 ممکن است در ابتدا به نظر برسد که شما خود را مجبور به انجام کاری سخت می کنید، اما اگر آن را خوشایند کنید، به زودی برای زود بیدار شدن هیجان زده می شوید. پاداش من قبلا تهیه یک فنجان گرم قهوه و کتابخوانی بود. من اخیراً قهوه را قطع کردم، اما هنوز از خواندن کتابم لذت می برم. جوایز دیگر ممکن است یک غذای خوش طعم برای صبحانه، مثلا (خاگینه یا پنکیک درست کردن) یا تماشای طلوع آفتاب یا مراقبه باشد. کاری را پیدا کنید که برای شما خوشایند باشد و این باعث می شود صبح ها زودتر بیدار شوید.

چرا باید سحرخیز باشیم؟

طبق مطالعات افرادی که سحرخیز هستند کمتر از کسانی که دیر بیدار می مانند و حتی دیرتر می خوابند گرفتار افکار منفی می شوند.
افراد سحرخیز صبح ها کارها را بهتر انجام می دهند. تحقیقات نشان داده که آنها تمایل به کسب نمرات بهتر در مدرسه دارند، که آنها را به دانشگاه های بهتر می رساند، که پس از آن منجر به فرصت های شغلی بهتر می شود.

اگر بیدار شدن زودهنگام به طور طبیعی اتفاق نیفتد، راهکارهایی وجود دارد که می توانید امتحان کنید. ورزش زودهنگام و قرار گرفتن در معرض نور در اسرع وقت می تواند به تحریک متابولیسم و ​​دمای بدن کمک کند، که باعث می شود شما زودتر بیدار شوید.

تحقیقات زیادی درمورد ساعت بیولوژیکی افراد مختلف انجام شده است. برخی از افراد از نظر بیولوژیکی صبح ها هوشیارتر هستند، در حالی که بعضی ها در شب بازدهی و بهره وری بالایی دارند. یا ممکن است در زمان عصر هوشیارتر باشید و توانایی شناختی بهتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید: بیزینس [Business] چیست + ۷ ویژگی یک بیزینس موفق

اهمیت سحرخیزی

سحرخیزی فواید بسیار زیادی دارد از عملکرد بهتر درکار گرفته تا اینکه بتوانید بیشتر به یک برنامه غذایی پایبند باشید. و ما در زیر به چند تا از این موارد اشاره می کنیم.

به شما کمک می کند تا یک رژیم غذایی سالم داشته باشید

افرادی که زود بیدار می شوند تمایل به خوردن صبحانه دارند، در حالی که برخی اوقات بعد از ظهر بیدار می شوند، سریع از در بیرون می آیند و مجبور هستند غذهای فست فود بگیرند، یا اینکه غذا را به کلی کنار می گذارند.

مشکل کنار گذاشتن وعده ی صبحانه این است که بعدا در طی روز به عادات غذایی بد منجر می شود. اگر گرسنه هستید، چون یک وعده غذایی را از دست داده اید، به هله هوله و میان وعده های غذایی ناسالم بیشتر تمایل دارید و چربی، شوری و شیرینی این فست فودها هزاران مریضی و بیماری را به دنبال خواهند داشت.

به شما زمان بیشتری برای ورزش می دهد

وقتی که شما صبح ها ورزش کنید، متوجه خواهید شد که تمرین صبحگاهی شما باعث می شود که در طول روز پرانرژی تر باشید و حواس پرتی در کار را به شدت پایین می آورد.

تمرکز بهتری بر روی کارهای خود پیدا می کنید

تمرکز بهتری بر روی کارهای خود پیدا می کنید

تمرکز بهتری بر روی کارهای خود پیدا می کنید

زود بیدار شدن تمرکز شما را بهبود می بخشد. علاوه بر اینکه می توانید بدون اینکه توسط اعضای خانواده یا همکاران حواس تان پرت شود، روی رسیدن به اهداف و انجام لیست وظایف خود تمرکز کنید، بیدار شدن زود هنگام به این معنی است که تا وقتی به محل کار یا مدرسه می روید، ساعت ها وقت دارید که به مسائل شخصی خود رسیدگی کنید و در نتیجه در طول روز  هوشیاری بیشتری خواهید داشت.

بهره وری شما را افزایش می دهد

بیشتر افراد موفق گزارش می دهند که ساعت ۵ صبح یا حتی زودتر از خواب بیدار می شوند. به دلایل مختلفی که در زیر می آوریم:

  • وقت بیشتری برای تمرکز بر کارهای مهم دارند در حالی که بقیه جهان در خواب هستند. اگر بتوانید در اوایل روز بدون وقفه تمرکز کنید، کارهای بیشتری انجام می دهید.
  • شما تمایل به تصمیم گیری بهتر دارید و صبح با وضوح بیشتری فکر می کنید تا بعد از ظهر و عصر. تعیین اولین اهداف خود به شما در دستیابی به آنها کمک می کند.
  • اگر بتوانید زود از رختخواب بلند شوید، متوجه می شوید که انرژی بیشتری در طول روز دارید.

شما خوانندگان عزیز به غیر از علت های سحرخیزی و عادت های فردی که در این مقاله گفته شد از چه عادت های فردی برای سحرخیز شدن استفاده می کنید؟با ما به اشتراک بگذارید.

ترجمه از وبسایت entrepreneur