بسیاری از افرادی که می‌خواهند برای اولین بار وارد بازار کار شوند و شغلی را تجربه کنند، کمی دلهره دارند و از ابتدا نگران موفقیت در آن شغل هستند. البته این موضوع تا حدودی قابل درک است؛ اما چیز پیچیده‌ای نیست. صرف‌نظر از اینکه به دنبال یافتن چه موقعیت شغلی هستید و چه مهارت‌های تخصصی برای آن کار دارید، یک سری مهارت های ورود به بازار کار هست که باید آنها را بیاموزید. اگر این مهارت‌های شغلی را در خودتان تقویت کنید دیگر دلهره چندانی برای وارد شدن به بازار کار نخواهید داشت.

مهارت های ورود به بازار کار

۱. روابط عمومی

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های شغلی که هر کسی باید داشته باشد توانایی برقراری ارتباط و معاشرت با دیگران است. بسیاری از کارشناسان و مدیران منابع انسانی این مهارت را جزو ضروری‌ترین مهارت‌های هر فرد برای ورود به بازار کار می‌دانند. روابط عمومی به صورت کلامی یا غیرکلامی تمام جوانب زندگی شغلی‌تان را تحت‌تاثیر قرار می­دهد.

ورود به بازار کار گروه

روابط عمومی

بهترین شیوه برای کسب این مهارت، آگاهی از نقاط ضعف و قوت شخصی‌تان، درخواست بازخورد از دیگران، بررسی رفتار و عملکرد افرادی که روابط عمومی قوی دارند و در نهایت تمرین این مهارت‌ها برای تقویت هر چه بیشتر آنها است. شرکت در دوره‌های آموزشی سخنرانی یا پیوستن به برخی گروه‌ها برای تقویت مهارت­ روابط اجتماعی می­تواند مفید باشد.

 

سرویس تلفن گویا دفتر شما

در ۵ دقیقه صاحب دفترکار شو

۲. نرم‌افزارهای اداری مانند مایکروسافت آفیس

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که امروزه در بیشتر شغل‌ها مورد نیاز است نرم­افزارها­یی مانند آفیس هستند. البته برخی دیگر از برنامه‌های اداری مانند جی­سوییت و آی­ورک نیز هستند که در بسیاری از محیط‌های کار از آنها استفاده می‌شود.

مهارت ورود به بازار کار آفیس

Office

بنابراین خواه خودتان بخواهید کسب‌وکار جدیدی را شروع کنید خواه برای شغلی درخواست داده باشید، انتظار می‌رود روی نرم‌افزارهای اداری مخصوصا آفیس (و از بین برنامه‌های آفیس ورد و پاورپوینت مهم‌ترند) تسلط داشته باشید. شاید اکسل و اکسز زیاد به کارتان نیاید اما داشتن اطلاعات اولیه از آنه بد نیست.

کاربرد شماره تلفن مجازیآموزش برقراری ارتباط برای افراد درونگرا

 ۳. کار تیمی و همکاری

بسیاری از مشاغل از هر زمینه‌ای که باشند به کار گروهی و همکاری بین کارکنان و اعضای تیم نیاز دارند. برای ورود به بازار کار باید این مهارت شغلی مهم را در خودتان تقویت کنید. توانایی کار با اعضای تیم، نوعی روحیه همکاری را می‌طلبد که در آن باید خودتان و خواسته‌های شخصی‌تان را فراموش کنید و به اهداف کار و پروژه فکر کنید. باید در رسیدن به اهداف تیم مشارکت داشته باشید و روابط‌تان را با کارفرما و همکاران تقویت کنید. با شرکت در کارهای گروهی مختلف یا تیم‌های ورزشی می‌توانید این مهارت را تمرین کنید.

کاربرد شماره تلفن مجازیورود به بازار کار با روشی مطمئن!

۴. خود مدیریتی

یکی دیگر از مهارت‌های مهم برای ورود به بازار کار خود مدیریتی است. فرقی نمی‌کند که خودتان کارفرمای خودتان باشید یا برای شخص دیگری کار کنید، ویژگی‌های رهبری و مدیریتی به ویژه مدیریت خود، یکی از مهارت‌هایی است که شما را از دیگران متمایز می‌سازد. خود مدیریتی و ابتکار عمل شامل برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی و اولویت‌بندی کارهایتان است.

مهارت ورود به بازار کار ساعت دفتر

خود مدیریتی

این نشان می‌دهد که شما فردی منضبط هستید و می‌توانید کارها و پروژه‌ها را از روی نظم و به شکل دقیق انجام دهید. برای تمرین این مهارت از کارهای روزمره‌تان شروع کنید. کارها را با برنامه انجام دهید و همواره خودتان را از نظر اهداف، جدول زمانی و بهره‌وری در فعالیت‌های روزانه ارزیابی کنید تا پس از ورود به بازار کار این مهارت در شما نهادینه شده باشد.

سرویس منشی مجازی دفتر شما

در ۵ دقیقه صاحب دفترکار شو

۵. تفکر انتقادی و خلاق

تفکر انتفادی به توانایی ارزیابی، تحلیل و بررسی موضوعات مختلف گفته می‌شود. این مهارت نیازمند این است که مسئله را ابتدا بپذیرید و سپس به احتمالات دیگر درباره آن فکر کنید. از سوی دیگر تفکر خلاق به روش‌های خلاقانه بررسی مشکلات گفته می‌شود که با دیدِ تازه‌ای به آنها می‌نگرد و پیشنهاد، راه‌حل و ایده‌های جدی و به روز را ارائه می‌دهد.

تفکر خلاقانه و انتقادی هر دو در کنار هم مهارت مهمی را تشکیل می‌دهند که از ضروریات بازار کار امروزی است. برای آموزش و تمرین این مهارت باید دیدگاه‌تان را نسبت به هر مسئله‌ای تغییر دهید، تجزیه و تحلیل کنید و به احتمالات دیگری برای آن فکر کنید.

۶. توانایی یادگیری و هماهنگ شدن با تغییرات

درست است که دانش شما در کار بسیار اهمیت دارد، اما فناوری‌ها همواره در ­حال تغییر و تحول هستند. در بازار کار هر از گاهی مجبور خواهید شد با فناوری همگام شوید و همراه با تغییر کنید. همچنین باید سرعت تغییرات فناوری را اداره کنید. این مهارت بسیار ارزشمند است. اگر در یک زمینه بخصوص کارشناس و متخصص باشید اما همچنان سنتی فکر کنید، از قافله عقب می‌مانید. برای تقویت این مهارت در خودتان باید تلاش کنید درباره تغییرات فناوری، روش‌های جدید انجام کارها و رویکردهای جدید به روز باشید.

نتیجه گیری

ورود به بازار کار برای بسیاری از جوانان مرحله‌ای ترسناک است. عمدتاً به این دلیل که در مدرسه و دانشگاه ما را با مهارت های ورود به بازار کار آشنا نمی‌کنند. خوشبختانه برای ورود به بازار کار مهارتهای عجیب و غریبی نیاز نیست. اگر بتوانید با دیگران ارتباط موثری برقرار کنید، کار تیمی انجام دهید، با ابزارهای آفیس آشنا باشید، بتوانید خودتان و زمانتان را مدیریت کنید، تفکر انتقادی و خلاق را در خود پرورش دهید و همواره برای یادگیری آماده باشید، چند قدم از بقیه افرادی جویای کار جلوتر هستید.

شما چه مهارتهایی می‌شناسید که فکر می‌کنید برای ورود به بازار کار می‌تواند به افراد جویای کار کمک کند؟ برایمان بنویسید.

«دفترشما» یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه عرضه خدمات دفتر کار مجازی است. برای اطلاع بیشتر از خدمات این شرکت برای کاهش هزینه‌ها و مدیریت تماسهای کسب و کارها با ما به شماره ۲۸۴۲۰۱-۰۲۱ تماس بگیرید و یا به وبسایت دفترشما سربزنید.

 

برگرفته از:

parenttoolkit.com

glassdoor.com