برای همه‌ی ما حداقل یک بار اتفاق افتاده که ناگهان تلفن همراهمان زنگ بخورد و با یک تماس ناشناس مواجه شویم. زمانی که تماس را پاسخ می‌دهیم شخصی که پشت تلفن است سعی دارد محصولی را به ما بفروشد، در واقع به فرآیندی که شخص پشت تلفن در حال انجام آن است بازاریابی تلفنی می‌گویند. انتخاب سیستم تلفنی مناسب می‌تواند به تسریع فرآیند تماس بازاریابی کمک زیادی کند.

بازاریابی تلفنی (TeleMarketing) چیست؟

بازاریابی تلفنی یکی از روش‌های بازاریابی است که برای تماس با مشتریان بالقوه و تبلیغ محصولات و خدمات توسط کسب و کارها استفاده می‌شود.

بهترین مثال بازاریابی تلفنی تماس سرد است، یعنی زمانی که شرکتی به منظور فروش محصولات و خدمات برای اولین بار با شخصی ارتباط می‌گیرد. اگرچه، تماس بازاریابی کاربردهای دیگری مثل جذب لید، دعوت به رویداد، پیگیری خدمات پس از فروش و ارزیابی رضایت مشتریان دارد.

 

روش‌های بازاریابی تلفنی کدامند؟

برای تماس بازاریابی با مشتریان بالقوه اگر تعداد آن‌ها کم باشد می‌توانید خودتان یا به همراه یک یا چند تن از همکاران این کار را انجام دهید ولی اگر تعداد مخاطبانی که باید با آن‌ها تماس بگیرید زیاد است باید کسب و کارتان از یک مرکز تماس و چندین نیروی اپراتور برخوردار باشد. روش دیگری که برای تماس سرد و بازاریابی محصولات وجود دارد برون سپاری آن است.

 

بازاریابی تلفنی از طریق مرکز تماس

بازاریابی تلفنی در مرکز تماس

 

اولین راه همان روش متداولی است که بسیاری از کسب و کارها با استفاده از مرکز تماس و اپراتورهای خود پیش می‌گیرند. کسب و کارهایی که نیروی اپراتور و مرکز تماس ندارند و تعداد مشتریان بالقوه‌ای که قرار است با آن‌ها تماس بگیرند زیاد نیست خودشان دست به کار می‌شوند و با تک تک مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند ولی کسب و کارهایی که از نیروهای اپراتور و مرکز تماس برخوردارند این وظیفه را به عهده‌ی کارشناسان ارتباط با مشتری خود می‌گذارند و بازاریابی تلفنی را به صورت حرفه‌ای‌تری انجام می‌دهند.

برقراری تماس بازاریابی بدون داشتن تجهیزات مرکز تماس و اپراتورهای حرفه‌ای انرژی و زمان زیادی از شما خواهد گرفت و حتی در برخی مواقع غیرممکن است. از طرفی دیگر، امروزه راه اندازی مرکز تماس و استخدام نیرو هزینه‌های زیادی به کسب و کار تحمیل می‌کند که برای بسیاری از کسب و کارها به صرفه نیست و به همین دلیل بازاریابی تلفنی خود را برون سپاری می‌کنند.

در همین رابطه بخوانید: آموزش اصول بازاریابی تلفنی + تکنیک ها

 

برون سپاری بازاریابی تلفنی

به انجام بازاریابی تلفنی توسط شرکت‌های دیگر برون سپاری بازاریابی تلفنی می‌گویند. کسب و کارهایی که مرکز تماس و نیروی اپراتور کافی برای بازاریابی محصولات و سرویس‌های خود ندارند بهتر است به برون سپاری رو بیاورند. زیرا بازاریابی تلفنی بدون این دو بسیار سخت و وقت‌گیر است و با انرژی زیادی که از کارمندان می‌گیرد فعالیت‌های دیگر کسب و کار را مختل می‌کند.

همچنین متاسفانه به دلیل اینکه در چندین سال اخیر تماس بازاریابی به شیوه‌ای غیرحرفه‌ای توسط کسب و کارها استفاده شده است بسیاری از مشتریان حس خوبی نسبت به تماس‌های سرد ندارند بنابراین انجام تماس بازاریابی به روشی حرفه‌ای و به گونه‌ای که در تماس تلفنی هیچ حس منفی به مخاطب منتقل نشود بسیار مهم است. زمانی که شما با مشتری تماس بگیرید و حس مثبتی به او القا کنید باعث جلب اعتماد و ترسیم تصویری مثبت از برندتان در ذهن مشتری می‌شوید.

 

مزایا و معایب بازاریابی تلفنی

مزایای بازاریابی تلفنی

ارتباط شخصی‌تر

در مقایسه با ایمیل مارکتینگ، بازاریابی تلفنی روشی شخصی‌سازی‌تر است که می‌تواند ارتباط میان فروشنده و مخاطب را تسهیل کند.

 

ارتباط با تعداد زیادی از مشتریان در زمان کوتاه

در زمانی کوتاه می‌توان به این موضوع که کدام یک از مخاطبان به برندتان علاقه دارند و کدام ندارند پی برد.

 

هزینه کمتر

ارتباط با مشتریان در هر جایی از دنیا به آسانی و ارزان صورت می‌گیرد.

 

ارائه‌ی اطلاعات دقیق محصول و سرویس

در تماس تلفنی می‌توانید محصول را دقیقا متناسب با نیازهای هر مشتری بازاریابی کنید.

 

رقم زدن تجربه‌ی خوب برای مشتریان

اگر از کارشناسان ارتباط با مشتری حرفه‌ای استفاده کنید مشتری بعد از تماس تصور ذهنی و تجربه‌ی خوبی از ارتباط با برندتان خواهد داشت.

در همین رابطه بخوانید: برون سپاری مرکز تماس چگونه باعث افزایش فروش اینترنتی می‌شود؟

 

معایب بازاریابی تلفنی

آزاردهنده بودن

در تماس بازاریابی شما برای ارائه‌ی اطلاعاتی راجع به محصول که مشتری بالقوه از شما درخواست نکرده است برای او مزاحمت ایجاد می‌کنید.

 

هزینه‌ی آموزش اپراتورها

باید از اینکه خدمات مشتریان کسب و کارتان از سیاست‌های شرکت پیروی می‌کند و از بهترین روش‌ها بهره می‌برد اطمینان حاصل کنید و به صورت مداوم به اپراتورها آموزش دهید.

 

نرخ تبدیل پایین

برای تبلیغ سرویس‌ها و محصولات پیدا کردن فرد مناسب در زمان مناسب کمی سخت است، به خصوص اگر پایگاه داده‌ی خوبی نداشته باشید.

 

5 کاربرد بازاریابی تلفنی در کسب و کار

کاربردهای بازاریابی تلفنی

1. فروش محصول

در این نوع بازاریابی تلفنی اپراتور با مخاطب تماس می‌گیرد و سعی می‌کند آن‌ها را به خرید محصولات شرکت علاقمند کند. این تماس‌ها می‌تواند برای مشتریان بالقوه‌ای که هنوز با برند آشنا نیستند یا مشتریان فعلی استفاده شود.

 

2. فروش محصول جدید

در اینجا تماس سرد می‌تواند برای مشتریانی که قبلا از سرویس شرکت استفاده کرده‌اند کارایی داشته باشد و محصول جدید را به آن‌ها معرفی کرد.

 

۳. بازاریابی تلفنی B2B

در بازاریابی تلفنی شرکت‌های B2B (کسب و کار به کسب و کار) با مشتریان خود که کسب و کارهای دیگر هستند تماس می‌گیرند.

 

4. ارائه اطلاعات محصول

ارائه‌ی اطلاعات بیشتر یکی دیگر از کاربردهای بازاریابی درون گرا است و برای مشتری بالقوه‌ای است که با برند آشنا است. زمانی اتفاق می‌افتد که شخصی به محصولات یا سرویس‌های شرکتی علاقه مند باشد و بخواهد قبل از خرید اطلاعات بیشتری کسب کند بنابراین فرم موجود در سایت را تکمیل می‌کند که اپراتورها با او تماس خواهند گرفت.

 

5. نظرسنجی از مشتریان

شرکت با مشتریان موجود تماس می‌گیرد و از آن‌ها سوالاتی در رابطه با میزان رضایتشان راجع به برند یا محصولی که خریده‌اند می‌پرسد.

 

بازاریابی تلفنی دفترشما چیست؟

با توجه به اینکه کسب و کارهای کوچک مرکز تماس و اپراتور ندارند و برای بازاریابی تلفنی با چالش‌ها و مشکلات مختلفی روبرو می‌شوند برون سپاری بازاریابی تلفنی کمک زیادی به آن‌هاها خواهد کرد و منجر به افزایش فروش هم می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: تاثیر بازاریابی تلفنی در افزایش فروش

از این رو تیم دفترشما سرویس تماس خروجی را راه اندازی کرد که روند بازاریابی تلفنی استارتاپ‌ها بسیار حرفه‌ای‌تر انجام شود. درواقع ما از کارشناسان ارتباط با مشتری خود که حرفه‌ای هستند و چندین سال تجربه در ارتباط تلفنی با مشتریان دارند برای بازاریابی تلفنی محصولات و سرویس‌هایتان استفاده می‌کنیم. کارشناسان ما به تکنیک‌های تماس سرد تسلط دارند و می‌توانند فروش تلفنی خوبی را برایتان رقم بزنند.

لازم به ذکر است با استفاده از این سرویس هیچ نیازی به صرف هزینه‌های هنگفت برای استخدام نیروهای اپراتور و راه اندازی مرکز تماس نیست، بنابراین در هزینه‌های کسب و کارتان صرفه جویی قابل توجهی خواهید کرد. در ضمن می‌توانید از این سرویس برای خدمات پس از فروش و نظرسنجی از مشتریان هم استفاده کنید. اگر به دنبال برون سپاری تماس بازاریابی کسب و کارتان هستید روی دفترشما حساب کنید.

 

به نظر شما بازاریابی تلفنی چه کاربردهای دیگری در کسب و کار دارد؟