شما شاید خودتان تمامی مراحل انجام یک پروژه را خوب بلد باشید. پس ممکن است با خود فکر کنید که وقتی من خودم می‌توانم کاری را از اول تا آخر انجام دهم، چرا فرد یا افراد دیگری را وارد ماجرا کنم و با تقسیم کار مجبور شوم سود حاصل را با دیگری تقسیم کنم؟ خب کل کار را خودم انجام می‌دهم و به قول معروف، کل پول را هم در جیب خودم می‌گذارم. اما علم و تجربه چیز دیگری به ما می‌گوید!

با تقسیم کار توانایی‌مان افزایش می‌یابد و کمتر در معرض حوادث و بدبیاریها قرار می‌گیریم

دیوید هیوماقتصاددان اسکاتلندی

تقسیم کار یعنی چه؟دیوید هیوم، اقتصاددان اسکاتلندی، دربارهٔ تقسیم کار می‌گوید که وقتی هر فرد به تنهایی مشغول به کار می‌شود، نیروی زیادی برای انجام کار چشمگیری نخواهد داشت. و چون مجبور است به تنهایی تمامی الزامات آن کار را تأمین کند، نمی‌تواند در مهارت خاصی تبحر یابد. و چون نیرو و موفقیتش همیشه یکسان نیست، ناگزیر منتهی به نابودی می‌شود.

جامعه درمانی برای این ناراحتی‌ها فراهم می‌کند. با پیوستگیِ نیروها، نیروی ما بیشتر می‌شود. با تقسیم کار بین کارکنان توانایی و بهره وری ما افزایش می‌یابد و کمتر در معرض حوادث و بدبیاریها قرار می‌گیریم.

سرویس تلفن گویا دفتر شما

انواع تقسیم کار؟هنگام تقسیم کار چه مواردی را باید رعایت کرد؟

. اولویت کار

چرا وقتی تقسیم کار میکنیم کارها زودتر انجام میشود؟شما باید اولویت کار را در قدم اول در نظر بگیرید. اولویت است که همه چیز را تعیین می‌کند. درمورد اولویت بندی وظایف مو را از ماست بیرون بکشید. اولویت‌بندی درست یا نادرست می‌تواند تفاوت میان انسانهای موفق و ناموفق باشد. بعد از اولویت‌بندی، انجام کارها را از بالای لیست شروع کنید. بنابراین اگر کاری در اولویت اول قرار دارد و کسی در تیم شما از عهده انجامش برمی‌آید، بی برو برگرد کار پراولویت را به عضوی بسپارید که وقتش برای انجام آن کار آزادتر است و البته توانایی انجام آن کار را نیز دارد.

 

۲. توانایی انجام کار

توانایی های اعضا را بررسی کنید. اگر مهارتهای موردنیاز برای انجام کاری را دارند، می‌توانید خاطرجمع باشید که باکیفیت‌ترین نتیجه را خواهید گرفت. پس محصول نهایی پاسخگوی نیاز مشتریانتان خواهد بود. با رعایت این عامل، احتمال موفقیت کار را بالا می‌برید.

۳. زمان و امکانات کافی

گفتن ندارد، کار را باید به کسی سپرد که زمان و امکانات و منابع کافی برای انجامش را دارد. وقتی شرایط از نظر اولویت و مهارتها یکسان است، باید بپرسید چه کسی وقت انجامش را دارد؟تقسیم کار چیست؟ چه کسی پهنای باند موردنیاز را در اختیار دارد؟

 

کاربرد شماره تلفن مجازیمدیریت زمان: یا چه کار کنیم الکی دور خودمان نچرخیم؟

وقتی کسی زمان و امکانات مورد نیاز را دارد، کار را به همان شخص بسپارید. اینکه منابع را میان پروژه‌ها جابجا کنید، تصمیم خوبی نیست.وقتی یکی از اعضای تیم امکانات و منابعی را در اختیار دارد، اگر ناگهان منابع از او گرفته شود، دچار این احساس می‌شود که نمی‌تواند به منابع موجود اعتماد کند، چون هر لحظه ممکن است از آن محروم شود و این احساس ناامنی او را در کارش دچار اختلال می‌کند.

۴. پیشرفت اعضا

سپس باید فرصت پیشرفتی را که آن پروژه و مسئولیت برای آن فرد به خصوص فراهم می‌کند در نظر بگیرید. باید همواره در حال به روزرسانی مهارتهای تیمتان باشید. راهش این است که هر از گاهی کاری جدید به آنها بسپارید که برای انجامش مهارت جدیدی را بیاموزند.

اعضای تیم خود را در موقعیتهایی قرار دهید که به قول معروف زیاد راه دستشان نیست. پروژه‌هایی به آنها بدهید که برای انجامش مجبور باشند خودشان را بالاتر بکشند. با این روش است که می‌توانید سطح کل تیمتان را همواره بالاتر و بالاتر ببرید.

۵. شور و اشتیاق

آخرین موردی که باید هنگام تقسیم کار درنظر بگیرید این است که آیا آن فرد به انجام آن وظیفه علاقه‌ای دارد یا خیر. اگر یکی از اعضا نسبت به انجام کاری شور و اشتیاق دارد، کار را به او بسپارید. همین شور و اشتیاق به او انگیزه می‌دهد و کیفیت و سرعت انجام کار را بالاتر می‌برد و احتمال ابتلا به فرسودگی شغلی را نیز کاهش می‌دهد.

البته همواره در نظر داشته باشید که این روش باعث نشود بعضی از اعضای تیم همواره کارهای دلخواهشان را انجام دهند و از انجام برخی کارها شانه خالی کنند. باید میان مورد ۴ و مورد ۵ تعادلی برقرار کنید.

نتیجه‌گیری

شک نکنید که کار تیمی اگر درست انجام شود بهتر از کار فردی نتیجه می‌دهد. بنابراین در وهله اول یکی دو نفر را جذب کنید و تیمی تشکیل دهید. سپس با توجه به عوامل مهم در تقسیم کار (اولویت کار، توانایی انجام کار، زمان و امکانات کافی، پیشرفت اعضا و شور و اشتیاق) وظایف را میان اعضای تیمتان تقسیم کنید. خیالتان راحت که با مدیریت صحیح، همه اعضای تیم برنده خواهند بود. و این از فواید تقسیم کار است.

آیا شما هم در شرایطی قرار گرفته‌اید که بخواهید کاری را میان چند نفر تقسیم کنید؟ چه تجربه‌ای کسب کردید؟ آیا موردی بوده که به آن بی توجه بوده‌اید و چوبش را هم خورده‌اید؟ پس لیست ما را تکمیل کنید!