سرمایه گذاری‌ عامل زنده بودن استارتاپ‌ها است. سرمایه برای همه‌ی کسب و کارها به خصوص استارتاپ‌ها، که در مرحله‌ی اولیه (Early Stage) قرار دارند حیاتی است. با اطلاع از روش‌های مختلف تامین سرمایه می‌توانید سرمایه‌ی مورد نیاز را جذب کنید و به دلیل نبود منابع مالی تیم و ایده‌ی خود را از دست نمی‌دهید.

ممکن است برای بسیاری از کارآفرینان، پیدا کردن سرمایه‌ی مورد نیاز کاری بی هدف به نظر برسد. اگرچه، دانستن انواع سرمایه گذاری‌ در استارتاپ و اینکه در چه جاهایی باید سرمایه گذاران را پیدا کرد قدم‌های ابتدایی رساندن کسب و کارتان به نقطه‌ی مدنظرتان است.

چرا استارتاپ به سرمایه نیاز دارد؟

در بسیاری از موارد دلیل شکست استارتاپ‌ها مشکلات مالی است. نیمی از بنیانگذاران استارتاپ‌ها که در نظرسنجی شرکت کردند اقرار کردند که پروژه‌ی آن‌ها بودجه‌ی مناسبی نداشت. این در حالی است که 75 درصد از آن‌ها تلاش می‌کردند با بودجه‌ی شخصی خود سرمایه‌ی کسب و کارشان را تامین کنند. اگرچه، هر چقدر استارتاپ آن‌ها به مراحل بالاتری از توسعه می‌رفت، مشکلات مالی بیشتر نمایان می‌شد.

با مصاحبه‌‌‌ای که با بنیانگذاران استارتاپ‌ها انجام شد اهمیت سرمایه گذاری بر روی استارتاپ مشخص شده است. تامین مالی درست مثل سوخت به توسعه‌ی استارتاپ کمک می‌کند و در طی مراحل‌ مختلف از توسعه‌ی کسب و کار آن را حفظ می‌کند. همان طور که تاریخ نشان می‌دهد، برای موفقیت در کسب و کار صرفا داشتن یک ایده‌ی خوب کافی نیست. برای کارآفرینانی مثل خودتان که به دنبال رشد در کسب و کار کوچکشان هستند، ممکن است تامین سرمایه‌ بهترین راه حل باشد.

روش‌های زیادی برای به دست آوردن سرمایه در شکل‌های مختلفی از سرمایه گذاری وجود دارد. با من همراه باشید که با روش‌های مختلف تامین سرمایه برای استارتاپ و اینکه سرمایه گذاران به دنبال چه هستند و چه زمانی بر روی استارتاپ سرمایه گذاری می‌کنند آشنا شویم.

 

روش‌های تامین سرمایه‌‌ی استارتاپ

روش های تامین سرمایه استارتاپ

زمان بسیار با ارزش است. این جمله به خصوص برای کارآفرینانی که نیاز به جستجوی سرمایه گذار برای رشد کسب و کار به مراحل بعدی دارند کاربردی است. استخدام کارمندان، جذب متخصصین، افزایش تولید و … مستلزم هزینه خواهد بود.

بنابراین، به عنوان یک بنیانگذار استارتاپ، باید انواع روش تامین سرمایه را برای پیش بردن سرمایه گذاری کسب و کارتان بدانید. در اینجا من راه‌های متداول تامین سرمایه برای استارتاپ را آورده‌ام که به شما کمک می‌کند سرمایه‌ی استارتاپ خود را تامین کنید.

1. تامین سرمایه شخصی

تامین سرمایه‌ شخصی یا Bootstrap به این معنی است که کارآفرینان از ذخایر مالی، پول و دارایی‌های شخصی برای افزایش سرمایه‌ی شرکتشان استفاده کنند. کارآفرینانی که این روش از تامین سرمایه را انتخاب می‌کنند کسانی هستند که علاقه‌ای به اشتراک گذاری سود شرکت با دیگر افراد ندارند.

 

2. تامین سرمایه جمعی

تامین سرمایه جمعی متداول‌ترین روش مورد استفاده توسط کارآفرینان برای افزایش سرمایه‌ی استارتاپ است. همان طور که از نامش پیدا است، سرمایه گذاری جمعی توسط گروه بزرگی از افراد، دوستان، خانواده، سرمایه گذاران شخصی و حتی مشتریان صورت می‌گیرد.

این روزها، سرمایه گذاری جمعی بیشتر با استفاده از شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های تامین سرمایه جمعی انجام می‌شود. شبکه‌های اجتماعی و این پلتفرم‌ها، پلتفرمی یکنواخت برای ارائه‌ی محصول به سرمایه گذاران علاقه‌مند است. کارآفرینان می‌توانند از این طریق سرمایه گذارانی پیدا کنند که تمایل به سرمایه گذاری در سهام عادی را دارند.

برخی پلتفرم‌های ایرانی برای تامین سرمایه‌ی جمعی:

  • ققنوس
  • دونگی
  • کارن کراد
  • هم آفرین
  • پارس فاندینگ
  • مهربانه
  • زیما
  • ایده هاب

 

3. سرمایه گذاران فرشته

افراد ثروتمندی وجود دارد که به تامین سرمایه برای استارتاپ‌ها به ازای به دست آوردن سهم یا بدهی قابل تبدیل علاقمند هستند.

این سرمایه گذاران استارتاپ معمولا منتور استارتاپ‌ها هم می‌شوند و به آن‌ها مشاوره می‌دهند. آن‌ها همچنین می‌توانند به بهبود شبکه‌ی ارتباطی کسب و کارتان کمک کنند. می‌توانید ایده‌ی کسب و کارتان را به صورت مستقیم در رویدادهای ارائه‌ی ایده و جذب سرمایه به سرمایه گذاران فرشته ارائه کنید یا از بنیانگذاران بقیه‌ی استارتاپ‌ها برای ارتباط با افراد و گروه‌های سرمایه گذاران فرشته کمک بگیرید.

 

4. سرمایه گذاری خطرپذیر

آن‌ها سرمایه گذاران خصوصی هستند که به دنبال شرکت‌ها و استارتاپ‌های دارای پتانسیل بالای رشد هستند. سرمایه گذاران خطرپذیر معمولا در دور اول سرمایه گذاری شرکت می‌کنند و استارتاپ‌هایی را مورد هدف قرار می‌دهند که در مرحله‌ی تجاری سازی ایده قرار دارند.

این سرمایه گذاران در استارتاپ‌های موردنظر سهم می‌خرند. در بسیاری از مواقع، نقش نظارتی و مشورتی را هم برای حمایت از آن‌ها ایفا می‌کنند. آن‌ها به دنبال مدیریت قوی، منحصر به فرد بودن و رقابت جویی محصول یا سرویس در بازار دارای پتانسیل هستند که منجر به داشتن نرخ بازگشت سرمایه‌‌ی خوبی خواهد شد.

 

5. مراکز رشد و شتاب دهی

برای بنیانگذاران، این نوع از سرمایه گذاری در استارتاپ می‌تواند دروازه‌‌ی ورود به روش‌های دیگری از تامین سرمایه که در بالا اشاره کردیم باشد. شتاب دهندگان جهت تسریع توسعه در استارتاپ به سرمایه گذاران کمک می‌کنند. مراکز رشد بیشتر برای بهبود و پالایش ایده‌ها و مشخص کردن طرح کسب و کار ( Business Plan ) به استارتاپ‌ها یا افراد کارآفرین کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین برای کار بر روی بازار محصول و سرویس و تشخیص مشکلات احتمالی به بنیانگذاران کمک می‌کنند. هم شتاب دهنده‌ها و هم مراکز رشد هدفشان سرعت بخشیدن به روند رشد استارتاپ برای رفتن به مراحل بعدی است.

برخی شتاب دهنده‌های ایرانی:

  • دیموند
  • اکسیژن
  • آی تک
  • آواتک
  • سیمرغ
  • فردوسی
  • ستاک شریف
  • تریگ آپ
  • نوین تک
  • همتک
  • نیروان
  • هارد تک

 

چرا سرمایه گذاران استارتاپ مهم هستند؟

انواع مختلفی از سرمایه گذاری بر روی استارتاپ در ایران وجود دارد. سرمایه گذاران پول، زمان و منابعشان را برای کمک به استارتاپ‌ها و کسب سود به آن‌ها اختصاص می‌دهند. بعضی از سرمایه گذاران در مراحل مختلفی از چرخه‌ی استارتاپ متخصص هستند. چیزی که مهم است این است که راه‌های مختلفی برای افزایش سرمایه جهت رشد استارتاپتان دارید.
استارتاپ‌ها به سرمایه نیازی جدی دارند. بر اساس نظرسنجی انجام شده در 2020، 82 درصد از استارتاپ‌ها به دلیل وجود مشکلاتی در رابطه با گردش مالی خود موفق نشدند. به همین دلیل است که کسب و کارها و استارتاپ‌ها به دنبال جذب سرمایه هستند.
دلایل دیگری برای اختصاص بودجه‌ی مشخص بهبود خدمات، محصولات و روندها جهت گسترش و سرمایه گذاری مجدد است. با آگاهی از اینکه استارتاپ شما به چه چیزهایی نیاز دارد می‌توانید کمپین جذب سرمایه‌ی خود را برنامه ریزی کنید.
درک تفاوت‌های میان سرمایه گذاران مختلف استارتاپ‌ برای تامین سرمایه ارزشمند خواهد بود. با اطلاع از اینکه سرمایه گذاران دقیقا به دنبال چه چیزی هستند، قادر خواهید بود در هر مرحله از سفر استارتاپتان بتوانید همکاری درستی با سرمایه گذاران داشته باشید.

 

بعد از تامین سرمایه چه کارهایی باید انجام داد؟

پس از تامین سرمایه نیاز است که برنامه‌ی مالی مشخصی برای به کارگیری سرمایه‌ی تامین شده جهت رشد استارتاپ تنظیم شود. سعی کنید از هدر دادن سرمایه جلوگیری کنید. برای صرفه جویی در منابع مالی به جای هزینه‌های هنگفت خرید سخت افزار (اعم از دستگاه سانترال، تلفن سانترال و … ) و نرم افزار ما در دفترشما امکان راه اندازی سانترال ابری با امکانات تلفن گویا در فضای اینترنتی و فقط با هزینه‌ی اشتراک ماهانه را فراهم کردیم. بنابر این سرویس نوپا تلفن گویا را برای راه اندازی سیستم ارتباط تلفنی در استارتاپ‌ها ایجاد کردیم.

 

به نظر شما بهترین روش تامین سرمایه‌ در ایران چیست؟