مسیر رسیدن به موفقیت در استارت آپ همیشه مسیری قابل پیش بینی نیست. بلکه تنها ۳۰ درصد از استارت آپ هایی که در مراحل نخستین کارشان هستند، می توانند بودجه مازاد مورد نیاز خود را تضمین کنند. برای این که بفهمیم چرا بعضی از استارتاپ ها موفق می‌شوند و برخی دیگر زمین می‌خورند، بهتر است داستان استارتاپ های موفق را بررسی کنیم. این داستانها همگی یک درونمایه اصلی دارند: «ما این روزها را گذرانده‌ایم»! بنابراین دید ارزشمندی به خصوص نسبت به مراحل ابتدایی راه اندازی استارت آپ به افراد مشتاق و دارای ایده عرضه می‌کنند. در اینجا ۱۰ استارت آپ موفق و یک درس از هر یک را با هم مرور می‌کنیم:

سرویس تلفن گویا دفتر شما

در ۵ دقیقه صاحب دفترکار شو

کاربرد شماره تلفن مجازی۱۰ توصیه از بزرگان دنیای تجارت برای موفقیت در کسب و کار!

کالتورا (Kaltura)

کالتورا یک پلتفورم ویدیوی منبع باز برای مدیریت، انتشار و توزیع محتوای ویدیویی است. این پلتفرم بازارهای مختلف با نیازهای مختلف را هدف قرار می‌دهد: کسب و کار، آموزش و رسانه. کالتورا ویژگیها و عملکردهای خاصی را بسته به نیازهای هر یک از این بخشها ایجاد کرده است و اکنون ۳۰۰ هزار مجموعه کسب و کار، آموزش و رسانه از آن استفاده می‌کنند، از جمله Groupon، بانک آمریکا، هاروارد و HBO.

این استارتاپ موفق که به تازگی ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است، این درس مهم را به ما می‌دهد که بازارهای متعدد را هدف قرار دهیم. البته منظور این نیست که گروه هدفتان همه مردم باشد، بلکه چند بازار اصلی را انتخاب کنید و در آنها متخصص شوید.

پاندورا (Pandora)

پاندورا یک سرویس شخصی سازی شده پیشنهاد موسیقی است که ایستگاههای رادیویی را بسته به سلیقه موسیقایی شنونده انتخاب می‌کند و بازخورد شنونده نسبت به قطعات و هنرمندان را مبنای شخصی سازی خود قرار می‌دهد.

این تجربه شنیداریِ شخصی سازی شده به افراد این امکان را می‌دهد که از شنیدن قطعاتی لذت ببرند که فقط و فقط برای آنها انتخاب شده است. این امکان، تجربه بی‌نظیری برای کاربر ایجاد می‌کند، این احساس را به او می‌دهد که او و سلیقه‌اش اهمیت دارد و از همه مهمتر، وفاداری عمیقی به برند در او برمی‌انگیزد. پیش بینی می‌شود پاندورا با فروش ۱۰ میلیون سهم، ۲۳۱ میلیون دلار سرمایه جذب کند.

تابولا (Taboola)

تابولا، که ۱۰۰ میلیون دلار revenue run rate دارد، و تنها با ۱۲۰ کارمند، یکی از درآمدزاترین شرکتها به ازای تعداد کارمند در جهان است. این استارت آپ موفق یک پلتفرم یافتن محتوا است که ویدیو و دیگر اشکال محتوا را که با توجه به محتواهایی که کاربر مشاهده می‌کند به او پیشنهاد می‌دهد.

تابولا با این که تنها پلتفرم پیشنهاد محتوا نیست، تصمیم گرفته رویکردی پیشروگرایانه در زمینه دموکراتیزه کردن محتوای پیشنهادی در پیش بگیرد، به این شکل که کنترل را در دست کاربران نهایی قرار دهد.

وُکسی (Voxy)

ووکسی یک اپلیکیشن موبایل است که به گویشوران اسپانیایی کمک می‌کند با درسهای کوچک روزانه بر اساس زندگی واقعی، زبان انگلیسی را بیاموزند.

این شرکت می‌توانست با  فناوری پیشرفته مالکیتی، خدماتش را به زبانهای دیگر نیز توسعه دهد، اما تصمیم گرفت تمرکز خود را بر آموزش زبان انگلیسی، به خصوص به اسپانیایی زبانها، معطوف کند. ووکسی با تمرکز بر این هدف، نقش چشمگیری در بازار برای خود ایجاد کرده و بیش از ۳ میلیون کاربر و ۱۵ میلیون دلار بودجه دارد.

گت (Gett)

گت یک اپلیکیشن سفارش تاکسی است که گرفتن تاکسی را در ۲۰ شهر از جمله نیویورک، لندن و مسکو راحت کرده است. گت نخست در فلسطین اشغالی راه اندازی شد و به موفقیت حیرت انگیزی دست یافت. سپس به اروپا و آمریکا توسعه یافت.

گت عمدتاً در نتیجه توسعه در سطح جهان است که اکنون بیش از ۱ میلیون کاربر و حدود ۱۵۰۰ مشتری سازمانی، از جمله گوگل، دارد. گت در حال ایجاد انقلابی در چگونگی رفت و آمد مردم در شهرهاست و ۴۲ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

سرویس منشی مجازی دفتر شما

در ۵ دقیقه صاحب دفترکار شو

سخن پایانی

درست است که برای موفقیت استارتاپ، خبری از ورد یا دستور جادویی نیست که با انجامش همه کسب و کارها به استارت آپ موفق تبدیل شوند. اما وقتی استارتاپی به موفقیتی دست یافته، قطعاً حرفی برای گفتن دارد و برای کسانی که تازه اول راه هستند توصیه های ارزشمندی دارد. از این توصیه ها هر کدام را که می‌خواهید بپذیرید و هر کدام را که نمی‌خواهید دور بیندازید. اما یک چیز را همیشه آویزه گوش خود کنید: رسیدن به استارت آپ موفق عوامل مختلفی می‌طلبد، نه فقط یک ایده خوب!