مایکل جوردن یک بار گفت، استعداد در بازی ها پیروز می شود، اما کار تیمی و هوش قهرمانی را به دست می آورد.

او همچنین گفت: در تیم، من وجود ندارد پیروزی نتیجه کار تیمی است نه یک نفر، اما ما آن را نادیده می گیریم. تلاش برای انجام کاری به تنهایی به ندرت منجر به رشد می شود، یا یک امتیاز بسکتبال یا یک کسب و کار به تنهایی، به همین دلیل مدیریت تیمی موثر از اهمیت بالایی برخوردار است.

بدون مدیریت تیم، شما یک گروه من دارید که به طور تصادفی در حال تکمیل وظایف هستند. در این مقاله، ما مزایای مدیریت تیمی موثر و ۶ نکته عملی برای مدیریت خوب تیم برای کمک به کارآفرینان ارائه می دهیم.

چرا مدیریت تیمی موثر مهم است؟

چرا مدیریت تیمی موثر مهم است؟
مدیریت تیمی موثر و  یک رهبر خوب به سازمانی منجر می شود که کارمندان برای رسیدن به اهداف خود تولیدی، همکاری و انگیزه داشته باشند.
بیایید نگاهی به ۳ مزیت مهم مدیریت موثر تیم بیندازیم:

۱. فرهنگ خوب شرکت

یک رهبر تیمی موثر بر یافتن و پیاده سازی بهترین روش ها برای کارکنانشان برای همکاری، کار تیمی، روحیه و بهره وری را افزایش می دهد.
یک نظرسنجی اخیر با اکثر پاسخ دهندگان اظهار داشت که حمایت از رهبری و مدیریت مهمترین عنصر فرهنگ یک شرکت است که منجر به توسعه کسب و کار می شود.

۲. افزایش بهره وری و کارایی

در یک نظر سنجی، ۷۷٪ از کارگران آمریکایی گفتند که فرهنگ تأثیر زیادی در توانایی آنها برای انجام بهترین کار خود دارد.

۳. کاهش تعویض کارمندان

۳. کاهش تعویض کارمندان
۸۱٪ صاحبان مشاغل در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ موافقت کردند که گردش مالی یک مشکل پرهزینه بود. می پرسید چقدر هزینه بر است؟ در این نظرسنجی آمده است که مشاغل آمریکایی سالانه ۱٫۱ میلیارد دلار برای جستجوی کارگران جایگزین هزینه می کنند!
این نظرسنجی روابط ضعیف بین فردی (درگیری با مدیران یا همکاران و غیره) را به عنوان دومین دلیل اعلام شده برای ترک کارمندان گزارش می کند.
با این زمینه، آشکارتر می شود که مدیران برای حفظ بهترین کارمندان خود باید فرهنگ کار خوبی ایجاد کنند.

چه چیزی مدیریت تیمی را موثر می کند؟

گرچه هیچ معیار واحدی برای تعیین یک مدیریت تیمی موثر وجود ندارد، اما چندین جنبه تعریف کننده یک تیم خوب کار وجود دارد که رهبری موثر را به نمایش می گذارد:
  • همه افراد درون تیم درک درستی از مسئولیت های خود دارند و حواس پرتی در کار ندارند.
  • تمام اعضای تیم برای دستیابی به اهداف تیمی و سازمانی انگیزه دارند. یک هدف می تواند کوتاه مدت باشد، مانند تحویل پروژه، یا بلند مدت، مانند افزایش درآمدزایی
  • برای اطمینان از رضایت همه اعضای تیم از حجم کار و فرهنگ کار، چک های منظم توسط مدیران و سرپرستان انجام می شود. همچنین این کارمندان را قادر می سازد در صورت لزوم از آنها درخواست پشتیبانی کنند.
  • مدیران برای دریافت بازخورد از اعضای تیم آزاد هستند و برای اجرای هرگونه تغییر لازم تلاش می کنند.
  • فعالیت های تیم سازی منظم برای ارتقا همکاری و پیوند انجام می شود.

بسیاری از این عناصر ذهنی هستند، اما مدیریت موثر تیمی ارزیابی عوامل مهم موثر بر اعضای تیم و بهره وری آنها را آسان می کند.

۶ نکته اساسی برای مدیریت تیمی موثر

بیشتر بخوانید: ۵ تکنیک مدیریت کسب و کار برای داشتن بهترین تیم

۱. مستقیم و شفاف با تیم خود ارتباط برقرار کنید

مدیری که نمی تواند به درستی با اعضای تیم ارتباط برقرار کند ممکن است در یک یا دو نبرد پیروز شود، اما قبلاً در جنگ شکست خورده است.

کارمندان از ارتباط نادرست می ترسند زیرا باعث سردرگمی و استرس می شود. در طول سال ۲۰۱۹، ۸۰٪ از کارگران آمریکایی مورد بررسی اظهار داشتند که استرس ناشی از ارتباطات بی اثر یا ضعیف شرکت را تجربه کرده اند.

ارتباطات موثر وضوح گسترده تیم را در رابطه با وظایف، مهلت ها و اهداف تضمین می کند. این شفافیت به تیم اجازه می دهد تا روی بهره وری و همکاری خود تمرکز کنند.

از طرف دیگر، ارتباطات دیجیتالی ضعیف باعث کاهش روحیه و بهره وری کارمندان می شود. این، به نوبه خود، بر رضایت مشتری و نتیجه نهایی تأثیر منفی می گذارد.

یک پلتفرم کاری مانند monday.com می تواند به مدیران و اعضای تیم در برقراری ارتباط بهتر کمک کند. به عنوان مثال، یک مدیر می تواند با استفاده از یک برنامه ارتباطی پروژه، جلسات، مأموریت ها و پیشرفت را بصورت آزاد پیگیری کند.

۲.  برای مدیریت تیمی موثر دید واضحی ارائه دهید

در یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹، اکثر مدیران اظهار داشتند که نگه داشتن تیم خود در مسیر رسیدن به اهداف، قسمت مهمی از نقش آنها است. با این حال، مدیری که دید درستی نداشته باشد نمی تواند اطمینان حاصل کند که کارمندانشان در مسیر درست حرکت می کنند.

مدیران اغلب می توانند با توجه به وظایف روزمره و مشکلات تیمی روزمره، چه بزرگ و چه کوچک، از اهداف اصلی خود پیروی کنند. مدیری که مسیر خود را گم کند می تواند کارمندان را گیج کند. گزارش سال ۲۰۱۸ نشان داد که ۴۴٪ از کارمندان از اهداف تجاری بی اطلاع هستند.

تنظیم چشم انداز روشنی که اهداف کوتاه مدت و بلند مدت را برای پروژه ها، تیم ها و سازمان کل برجسته کند، بهترین روش برای تمرکز مدیران و کارمندان است.

مدیران می توانند از نرم افزار مدیریت تیم، مانند الگوی monday.com’s OKR (اهداف و نتایج کلیدی)، برای لیست کردن و پیگیری اهداف استفاده کنند. الگوها می توانند به آنها کمک کنند تا تمرکز خود را حفظ کنند و در عین حال تیم خود را به سمت دستیابی به اهداف سوق دهند.

کارمندان همچنین در کار و نحوه تأثیر آن بر پروژه ها، تیم ها و تجارت ناظر خواهند بود.

۳. همکاری تیمی و بین تیمی را تشویق کنید

۳. همکاری تیمی و بین تیمی را تشویق کنید

کارکنانی که می گویند احساس می کنند عضوی از یک تیم هستند، ۲٫۳ برابر بیشتر درگیر کار هستند. بنابراین اگر کار گروهی منجر به استخدام کارمندان شود، پس چه چیزی باعث ایجاد کار گروهی می شود؟ پاسخ همکاری موثر است.

همکاری خوب بین اعضای تیم اطمینان می دهد که پروژه ها به موقع و بدون درگیری بین فردی تحویل داده می شوند. مدیران برای تقویت همکاری باید از نرم افزار استفاده کنند.

سیستم عاملها با الگوی پیگیری پروژه قابل تنظیم توسط مدیران می توانند برای راه اندازی یک پروژه استفاده کنند. همه افراد درگیر در پروژه می توانند به سرعت وظایف، مهلت ها و تغییرات را پیگیری کنند.
این روش شفاف همچنین کارمندان را قادر می سازد تقریباً بلافاصله نظرات خود را دریافت کرده و هر موضوعی را هدف گذاری کنند. به طور کلی مدیریت پروژه نیز بهبود یافته است.

۴.  برای مدیریت تیمی موثر با هوشمندی و وجدان تقسیم وظایف کنید

۴.  برای مدیریت تیمی موثر با هوشمندی و وجدان وظیفه را انجام دهید

از یک مدیر انتظار می رود براساس مهارت، تجربه و شایستگی وظایفی را به کارمندان اختصاص دهد. آنها باید اطمینان داشته باشند که هر یک از اعضای تیم می تواند کارهای محوله را به موقع انجام دهد.

در حالت ایده آل، هر یک از اعضای تیم باید حجم کاری مناسبی داشته باشد. اما بسیاری از مدیران در تفویض اختیار مناسب شکست می خورند. در حقیقت، ۲۱٪ از کارکنان بیشتر اوقات احساس فشار زیاد در کار خود دارند. تفویض اختیار نامناسب باعث فرسودگی کارکنان می شود.

بنابراین چگونه یک مدیر می تواند مطمئن شود که به اعضای تیم بیشتر از توانایی آنها کار نمی دهد؟

پاسخ این است که یک نمای کلی از تکالیف وظایف برای هر یک از اعضای تیم و مهلت تمام کردن کارهایشان وچود دارد. یک الگوی مدیریت تیمی موثر نظارت بر این عوامل را امکان پذیر می کند، می تواند به مدیران در تفویض وظایف بهتر کمک کند. آنها به راحتی می توانند بارهای سنگین کار را شناسایی و تغییراتی ایجاد کنند.

۵ . در جلسات بازخورد و فیدبک از کارمندان بگیرید

۵ . برای مدیریت تیمی موثر در جلسات بازخورد و فیدبک از کارمندان بگیرید

جلسات بازخورد سازنده بینشی مربوط به وطایف و کارهایی را که نیاز به پیشرفت است، هم برای کارمندان و هم برای مدیران فراهم می کند. تغییرات تحت تأثیر این جلسات می تواند به کارمندان، مدیران و تیم کلی در عملکرد بهتر و همچنین ایجاد اعتماد کمک کند.

برای مدیریت تیمی موثر کارفرمایان باید برای جلسات بازخورد مداوم وقت بگذارند. تحقیقات نشان می دهد که کارمندان خواستار بازخورد منظم هستند، ۹۲٪ از شرکت کنندگان گفتند که آنها بیش از یک بررسی عملکرد سالانه می خواهند. ۷۲٪ حداقل جلسات بررسی ماهانه را می خواهند.
یکی دیگر از جنبه های مهم جلسات بازخورد، شناخت است.
قدردانی از تلاش ها و دستاوردهای اعضای تیم تأثیر مهمی در روحیه و تعامل کارکنان دارد، در حالی که عدم شناخت می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود. یک مطالعه اخیر بیان کرده است که کاهش دادن هر دو میزان شناخت و دریافت، احتمال فرسودگی شغلی را ۴۵٪ و ۴۸٪ افزایش می دهد.

۶. بر چالش های کار از راه دور و دورکاری غلبه کنید

۶. بر چالش های کار از راه دور و دورکاری غلبه کنید

تیم هایی که از راه دور کار می کنند رو به افزایش هستند. تخمین زده شده است که تا پایان سال ۲۰۲۱، ۲۵ ۳۰٪ از نیروهای کار ایالات متحده بیش از یک بار در هفته در خانه کار خواهند کرد.

برای مدیریت تیمی موثر یک تیم از راه دور، مدیران باید قبل از انجام این کار، چالش های استخدام و مدیریت اعضای تیم مجازی را شناسایی و حل کنند. برخی از مشکلات معمول شامل برنامه ریزی و ارتباط نادرست است. یک الگوی برنامه کاری از راه دور می تواند این مشکلات را برطرف کند.

مدیران علاوه بر استفاده از نرم افزار برای غلبه بر چالش های عملیاتی، باید سایر نیازهای کارگران از راه دور خود را نیز بشناسند.

به عنوان مثال جلسات بازخورد برای کارگران از راه دور بسیار مهم است. تحقیقات نشان می دهد که کارکنان کاملاً و تقریباً کاملاً دورافتاده ای که در هفته گذشته بازخورد خوبی دریافت کرده اند، ۴٫۶ برابر بیشتر احتمال دارد که با تیم مشارکت بیشتری داشته باشند.

بیشتر بخوانید: راهنمای گام به گام برای مدیریت یک تیم دورکار

نتیجه گیری 

مدیریت تیمی موثر برای موفقیت تیمی و سازمانی ضروری است.

مدیری که در زمینه های اساسی مانند تعیین اهداف، تفویض وظایف و ارائه بازخورد مداوم سرآمد باشد، به احتمال زیاد کارمندانی خواهد داشت که مشارکت بیشتری با تیم خواهند داشت.
مدیران موثر می توانند با بهره گیری از الگوی تعامل کارمندان monday.com، سطح تعاملات کارمندان خود را بالا نگه دارند.

شما چه روش هایی را برای مدیریت تیمی موثر می شناسید؟نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: monday