امروزه در بازارِ رقابت شغلی، استمرار در یادگیری برای پیدا کردن مهارت های شغلی و رشد از اهمیت بالایی برخوردار است. اما می دانید مشکل کجاست؟ زمان محدود است. انجام وظایف شغلی روزمره بسیار دشوار است، چه برسد بخواهید برای گام بعدی در حرفه خود برنامه ریزی کنید.

مهم نیست شغل تان چیست. منشی تلفنی باشید با یک مدیر بازاریابی، فریلنسر تازه کار باشید یا یک کارمند خبره، در هر کاری استمرار در یادگیری اهمیت دارد.

اگر شغل تان در اولویت باشد، پیدا کردن راه های یادگیری و رشد از اهمیت بالایی برای تان برخوردار خواهد بود، پس می توانید به پیشرفت  و توسعه مهارت های شغلی خود استمرار ببخشید.

مهارت های شغلی

فریلنسر تازه کار

اگر به دنبال ترقی یا ترفیع هستید، باید ثابت کنید که می توانید ارزش آفرین باشید. بهترین روش برای انجام این کار، توسعه مهارت های شغلی و دانش است که نشان می دهد شما شایسته ترقی یا ترفیع هستید.

در اینجا به پنج روش برای توسعه مهارت های شغلی و پیشرفته حرفه تان، اشاره می کنیم.

۱-مربی بگیرید و مربی باشید

داشتن یک مربی برای کسب مهارت های شغلی و دانش جدید در کار از اهمیت بسزایی برخوردار است. یک مربی خوب به شما در حل چالش ها و تنگناهایی که با آن مواجه می شوید کمک می کند. بهترین مربیان به شما در فهم مراحل بعدی کار کمک می کنند که برایتان موثر بوده و کمک می کنند تا موانعی که در نقطه کور قرار دارند را کنار بزنید.

مربیان شگفت انگیز انسان هایی هستند که به شما می گویند که چه چیزهایی را لازم است گوش دهید و باید از کنار چه چیزهایی عبور کنید. آن ها بازخورد واقعی به شما می دهند تا نقاط کور خود را مرتفع کنید و از آن به عنوان سکوی پرتابی برای پیشرفت استفاده نمایید.

مربیان برای پیشرفت شغلی تان بسیار مهم هستند. مربیان تجارب و نقطه نظرات جدیدی را در اختیار شما قرار می دهند.

علاوه بر یافتن یک مربی خوب، به دنبال به دنبال شاگرد نیز باشید. در بسیاری از موارد، در پیش گرفتن گام بعدی در شغل به معنای مدیریت سایر افراد است. بهترین روش برای تمرین این کار، داشتن شاگرد و مربی فرد دیگری بودن، است.

وقتی مربی می شوید، آموخته های خود را در اختیار دیگران قرار می دهید تا آن ها نیز پیشرفت کنند. وقتی در محل کار نقش مربی را بازی می کنید، چیزهای زیادی در خصوص انگیزه بخشیدن به افراد و آموزش مهارت های شغلی جدید می آموزید.

۲-برای چالش های جدید داوطلب شوید

مهارت های شغلی

برای چالش های جدید داوطلب شوید

وقتی فرصت های جدیدی برای یادگیری مهارت های جدید پیش روی تان قرار می گیرد، از آن ها استقبال کنید. اگر در شرکت شما چیزی وجود دارد که می خواهید آن را بیاموزید و فرصت یادگیری این مهارت ها برای تان در پروژه خاص یا وظایف جدیدی مهیا می شود، یک لحظه هم تردید نکنید و به سراغ آن بروید.

برای یادگیری مهارت های جدیدی که برای پیشرفت نیاز دارید، کمی تلاش تان را بیشتر کنید. حواس تان باشد برای چنگ زدن به فرصت جدید، پُرتکاپو باشید که بسیار ثمربخش، سودمند و ارزشمند خواهد بود.

افرادی که در شغل خود پیشرفت می کنند، راه هایی می یابند که با ظرافت هرچه تمام تر به فرصت های یادگیری جدید چنگ می زنند.

وقتی پروژه جدیدی به میان می آید و متناسب با مهارت های شغلی است که به دنبالش هستید، داوطلب شوید. بگذارید مدیر یا تیم منابع انسانی متوجه شوند که قصد یادگیری مهارت های جدید و تجارب پیشرفته تری دارید. در خصوص هر آنچه می توانید به پروژه ارائه کنید شفاف بوده و خود را درگیر ماجرا نمایید.

۳-مطالعه، مطالعه، مطالعه و تلاش برای حل مشکلات

گاهی اوقات فرصت های زیادی پیش رویتان نیست. این را می فهمیم. اما توصیه می کنیم که در خصوص هر آنچه می توانید به صنعت و حوزه کاری تان عرضه کنید، مطالعه کنید.

هرچیزی که در خصوص شرکت و رقبای شرکت تان وجود دارد را مطالعه کنید. اهداف شرکت و نقاط فروش منحصربفرد شرکت تان را مثل کف دست بشناسید. در این موارد کارشناس شوید تا بتوانید در خصوص آن صحبت کنید. در خصوص چالش های مدیر شرکت بیاندیشید و به دنبال راه حل هایی باشید.

صادقانه بگویم وقتی اعضای تیم مجهز به راه حل نزد من می آیند، هرگز تسلیم نمی شوند.

وقتی پروژه های اختصاصی زیادی برای کشف فرصت وجود ندارد، می توانید با علم بر اینکه قادر به حل کدام چالش های پیش روی شرکت هستید، پروژه اختصاصی خود را توسعه دهید. بدین ترتیب مهارت های شغلی جدیدی را می آموزید و ثابت قدیم می شوید، زیرا برای حل مشکل شرکت، زمان گذاشته اید.

۴-دوستانی (شبکه) در بخش های دیگر پیدا کنید

کار گروهی

شبکه

خیلی از مواقع مهارت های جدید خارج از بخش یا حوزه اثرگذاری و مسئولیت شما وجود دارد. برای حل این موضوع، به فصل شبکه سازی درون شرکت باشید.

به دنبال شناخت افراد سایر بخش ها، دفاتر و تیم ها باشید. در خصوص بخش آن ها کنجکاو باشید. هر چیزی که ممکن است را در خصوص شغل و مهارت های شان بیاموزید. ببینید که چگونه به آن مهارت ها رسیده اند و به دنبال زمان مناسب باشید تا این مهارت ها را در خود توسعه داده و برای رشد شغل خود از آن بهره ببرید.

۵-فرصت های یادگیری را در داخل جستجو کنید

بسیاری از شرکت ها دارای سیستم یادگیری داخلی هستند. در خصوص مزیت های تیمی صحبت کنید. به دنبال فرصت های یادگیری پیش روی تان باشید. در خصوص مزایای ارائه آموزش به دیگران تحقیق کنید. با تیم منابع انسانی در خصوص چیزهایی که می خواهید یاد بگیرید و اینکه چگونه به شرکت کمک خواهید کرد، صحبت کنید.

توسعه مهارت های جدید به این معنا نیست که عصرها به مدرسه یا دانشگاه بروید. گاهی اوقات برخی از مهارت های شغلی که به دنبال آن ها هستید، دقیقاً بر سر راه تان قرار دارد. کافیست بدانید که چه چیزهایی را می خواهید بیاموزید و راه هایی برای توسعه آن مهارت ها در محل کار بیابید. سپس، اگر می خواهید به موفقیت شغلی برسید، همان قدری که در کار تلاش می کنید، باید در خصوص حرفه تان کسب آگاهی کنید.

منبع: workitdaily