یک رهبر کسب و کار بزرگ کسی است که بتواند انگیزه لازم را در تیم خود ایجاد کرده و بهترین راهکار مدیریت کسب و کار را برای موفقیت خود و تیمش ترسیم نماید.

مدیریت کسب و کار فرآیندی است که توسط آن شرکت مربوطه برای حصول بیشترین نتیجه با حداقل تلاش با استفاده از منابع موجود، در کارکنان خود ایجاد انگیزه می‌نماید.

بر اساس پژوهش پاتریک Lencioni، نویسنده ۱۰ کتاب پر فروش در زمینه مدیریت کسب و کار، هشت راهکار ارائه شده در ذیل می‌تواند یک کسب و کار را به یک سیستم تبدیل کند که کارکنان با الهام گیری از آن، وظایف خود را به بهترین شکل انجام داده و بهترین عملکرد را داشته باشند. رهبران موفق باید از این ۸ راهکار مدیریت کسب و کار غفلت نکنند.

۱-تعامل کارمندان (کارمندان را درگیر چشم انداز شرکت کنید)

خیلی از کارمندان به تنهایی به انجام کار خود اهمیت نمی‌دهند. تنها چیزی که آنها به آن اهمیت می‌دهند این است که چک حقوقی دریافت کرده و منافع خود را پیش ببرند.

اولین کاری که یک مدیر کسب و کار باید انجام دهد این است که چگونه کارکنان خود را در مورد چشم انداز شرکت اگاه و مشتاق و درگیر کند. و همیشه چشم انداز شرکت را به آنها یادآوری کند. کارمندان مشتاق و درگیر کمتر منفعل شده، مسئولیت عملکرد خود را می‌پذیرند و متعهد ترند و با بهره‌وری بیشتر در جهت جذب استعدادهای تازه به شرکت تلاش میکنند.

بیشتر بخوانید: چند روش ایجاد تعهد در کارمندان

۲-تمرکز بر روی تلاش گروهی

دفترشما

کارگروهی

گاهی اوقات مدیران بخش عمده ای از انرژی خود را بر روی اینکه تیم در مسیر درستی حرکت می‌کند، میگذارند و در نهایت مجبور به عقب نشینی برای تقویت همبستگی و توجه به ایده ها می شوند. بررسی مجدد و اصلاح اهداف تیمی، راهی برای رسیدن به بهترین نتایج است.

۳-به تلاش ها پاداش دهید(به رسمیت شناختن تلاش و موفقیت)

هیچ کس تمایل ندارد که تلاشش ناشناخته باقی بماند. به رسمیت شناختن تلاش و موفقیت – به خاطر کاری که به خوبی انجام شود – باعث می‌شود کارکنان احساس ارزش کنند. به نظر می‌رسد که این یک موضوع واضح و بدیهی است، اما اغلب مدیران کسب‌وکار از تاثیر مثبت قدردانی چشم‌پوشی می‌کنند. برخی از مدیران حتی ممکن است احساس کنند که بودن بیش از حد “احساس” اقتدار آنها را تضعیف می‌کند. برعکس، پاداش به افراد انگیزه می‌دهد تا به چیزهای بیشتری دست یابند و به ایجاد وفاداری شرکت کمک کنند. اگر تلاشی پاداش نگیرد دیگر تکرار نخواهد شد این راهکار مدیریت کسب و کار را از یاد نبرید.

۴-آسیب‌پذیر باشید

آسیب‌پذیری یک موضوع پر تکرار در مقالات مدیریت کسب ‌و کار Lencioni’s است. او بر این باور است که مدیران باید روند ناشناخته ماندن زندگی کارمندان جوان خود را متوقف کرده و بدانند که شناخت کارکنان یکی از بهترین روش‌ها برای مدیریت آن‌هاست. او همچنین آسیب‌پذیری را به عنوان امری مهم در پویایی تیم تلقی می‌کند و معتقد است که امکان ایجاد اعتماد برای تیم‌ها در فضای کسب و کاری، بدون اینکه افراد قادر به صحبت آزادانه و بیان ایده‌ها در محل باشند، غیر ممکن است.

۵-متعهد باشید

زمانی که اعضای تیم به یکدیگر اعتماد ندارند، زمان زیادی را صرف اجتناب از تعارض می‌کنند به جای اینکه نظرات واقعی خود را به نمایش بگذارند و برای پیدا کردن زمینه مشترک تلاش کنند. این عدم تعهد و اعتماد می تواند به تصمیم گیری ضعیف منجر شود و بهره‌وری را از بین ببرد، زیرا ابراز دیدگاه‌های متفاوت به شکل گیری یک هدف مشخص کمک می‌کنند.

پایبندی به ابتکار تیم، به معنای ایجاد فضایی است که در آن تعارض مورد استقبال قرار می‌گیرد، نه ترس

۶-شفافیت را دنبال کنید

دفترشما

شفافیت را دنبال کنید

مشکل بسیاری از شرکت ها عدم هماهنگی بین مدیران، یا متوقف کردن کار برای برآورده سازی چشم انداز شرکت و درک نادرست آن است.

برای تمرکز بر روی هماهنگی مدیران، باید شش سوال اصلی زیر در مورد شرکت و کارمندان به چالش کشیده شود :

  1. چرا ما وجود داریم؟
  2. چگونه رفتار می‌کنیم؟
  3. چه کار باید کنیم؟
  4. چگونه موفق خواهیم شد؟
  5. در حال حاضر مهم ترین چیز، چیست؟
  6. چه کسی باید چه کار کند؟

بدون به اشتراک گذاری درک درستی از اهداف و چشم انداز ها و شفافیت در محول کردن مسئولیت‌ها حتی بهترین آموزش‌ها در مدیریت کسب و کار اهمیت ندارند چرا که شرکت در این حال هدف و جهت گیری خود را فراموش کرده است.

بیشتر بخوانید: آیا شرکت شما هم واحد خوشحال سازی دارد؟

۷-ایجاد انسجام فرهنگی

در اینجا، “فرهنگ” به وضعیت اجتماعی و اقتصادی یا قومیت اشاره نمی کند. در عوض، به معنی ایجاد احساس ارزشهای مشترک است که با سطح مناسب تعامل، منجر به توسعه نتایج کارآمد و بهره‌وری خواهد شد. یک امر مهم در مدیریت کسب و کار استخدام افراد بر مبنای هماهنگی با ارزش های اصلی شرکت و دیدگاه‌های مشترک است، زیرا کارمندان با ارزش های مشترک، کار تیمی بهتر و تیم سازمانی بهتری را تشکیل می‌دهند. تنوع نژاد، جنسیت و وضعیت اجتماعی و اقتصادی یک امر مثبت است زیرا باعث افزایش بینش جمعی می شود. اما تنوع در ارزش ها می تواند منجر به سقوط شرکت شود.

۸-برگزاری جلسات منظم

دفترشما

جلسات منظم

ایجاد جلسات جداگانه برای برنامه ریزی تاکتیکی و استراتژیک کسب و کار ضروری است.

اطمینان حاصل کنید که زمان کافی برای توضیح، بحث و حل مسائل مهم در جلسات روزانه اختصاص یافته است.

جلسات سازمانی در دفتر کار به صورت منظم به اعضای سازمان اجازه می‌دهد در مورد دیدگاه های مختلف مدیریت کسب و کار اظهار نظر کنند.