امروزه دنیای ارتباطات با سرعت چشمگیری درحال‌تغییر است و شما به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار باید همواره تکنولوژی‌های نوین را بشناسید. یک روش مرسوم برای اکثر سازمان‌ها به‌منظور بهبود ارتباط با مشتری و بخش‌های داخلی، راه‌اندازی مرکز تلفن است. تلفن سانترال بخش اصلی مرکز تلفن است که سیستم سنتی آن سال‌ها در ادارات و شرکت‌ها استفاده می‌شد؛ اما با روی‌کارآمدن سیستم ویپ، نبردی میان این دو سرویس ارتباطی شکل گرفته که به نظر می‌رسد VOIP پیروز این رقابت است.

در این مقاله می‌خواهیم شما را با تلفن سانترال و ویپ آشنا کنیم و از تفاوت آن‌ها بگوییم. اگر این موضوع برایتان جذاب است تا پایان مقاله همراه ما باشید.

ویپ (VOIP) چیست؟

سیستم ویپ کوتاه‌شدۀ عبارت «Voice Over Internet Protocol» است و به سیستمی گفته می‌شود که در آن صدا و محتواهای چندرسانه‌ای از طریق اینترنت منتقل می‌شود. در واقع ویپ یک سیستم تلفنی است که برای برقراری ارتباط و انتقال پیام نیاز به اینترنت دارد.

این فناوری ارتباطی، امکانی برای افراد فراهم می‌کند تا به‌جای تلفن‌های ثابت با استفاده از اتصال به پهنای باند با هم ارتباط برقرار کنند. یک سرویس VOIP سیگنال‌های صوتی کاربر را به داده‌های دیجیتال تبدیل می‌کند و سپس آن را به کمک پروتکل‌های اینترنت ارسال می‌کند.

امروزه ویپ به یک فناوری ارتباطی پرطرف‌دار میان کاربران تبدیل شده است. عدم‌نیاز به تجهیزات پیچیده و کیفیت بالاتر تماس‌ها سبب شده که مشاغل و کاربران بسیاری به سراغ این تکنولوژی بروند و آن را جایگزین سیستم‌های سنتی کنند.

استفاده از ویپ، هم برای کسب‌وکارهای نوپا و هم شرکت‌های معروف و بزرگ مزایای زیادی به‌دنبال خواهد داشت. شما می‌توانید با بودجه‌ای نسبتاً کم از این سرویس استفاده کنید و به‌راحتی تماس‌ها را در مجموعۀ خود کنترل و مدیریت کنید.

معرفی تلفن سانترال

هستۀ اصلی مرکز تلفن در سازمان‌های مختلف، دستگاه سانترال است که ظاهری شبیه به تلفن‌های ثابت دارد. ماهیت تلفن سانترال به این صورت است که به‌جای این‌که هر تلفن جداگانه به خطوط مخابرات وصل شود، به یکی از خروجی‌های دستگاه سانترال متصل می‌شود. به‌این‌ترتیب افراد می‌توانند با تلفن سانترال به چند خط شهری وصل شوند و نیاز نیست که به‌ازای هر خط، تلفنی جدا در اختیار داشته باشند.

تلفن سانترال انواع مختلفی دارد که قدیمی‌ترین آن تلفن‌های آنالوگ است. این سیستم معمولاً توسط کسب‌وکارهای کوچک مورداستفاده قرار می‌‌گیرد و در آن دستگاه سانترال به خروجی آنالوگ وصل می‌شود. سرویس سانترال آنالوگ، درعین‌حال که قیمت کمتری دارد از امکانات محدودتری نیز برخوردار است.

نوع دیگر تلفن سانترال، تلفن هیبریدی است که دو رشته سیم دارد و به خروجی هیبریدی متصل می‌شود. از قابلیت‌های این نوع سیستم می‌توان به شماره‌گیری سریع، قابلیت مسدودکردن تماس‌های ورودی و کلید انتظار و ترانسفر اشاره کرد.

در آخر نیز با گسترش تلفن ابری، به جدیدترین نسل از سرویس سانترال یعنی سانترال مجازی می‌رسیم که این روزها در دنیا سروصدای زیادی به پا کرده است. در بخش بعد بیشتر با این نوع تلفن سانترال، آشنا می‌شویم.

تفاوت ویپ با تلفن سانترال سنتی

معرفی سانترال مجازی به‌عنوان نسل جدید تلفن سانترال

سانترال مجازی سیستم ارتباطی نوینی است که مرکز تلفنی آن مبتنی بر اینترنت است و همین امر قابلیت‌های جالبی به آن داده است. با وجود این سیستم شما می‌توانید به‌صورت مجازی و بدون نیاز به اجارۀ دفتر، تماس‌های خود را از هر نقطۀ جهان مدیریت کنید.

قابلیت‌ها و مزایای استفاده از سانترال مجازی

حال که با سانترال مجازی آشنا شدید، می‌خواهیم برخی از قابلیت‌ها و مزایای آن را با هم بررسی کنیم.  همان‌طور که حدس می‌زنید این سیستم تا حد زیادی هزینه‌های شما را کاهش می‌دهد؛ زیرا با دردست‌داشتن سانترال مجازی نیاز به خرید دستگاه، خط تلفن و نصب ماژول از بین می‌رود و شما می‌توانید با هزینۀ ناچیزی صاحب یک مرکز تلفن مجازی شوید.

این سیستم برای افرادی که دورکاری می‌کنند بسیار مناسب است و تنظیمات ساده‌ای دارد. علاوه‌بر این موارد سانترال مجازی قابلیت‌های جذابی نیز دارد که برخی از آن‌ها را در زیر آورده‌ایم.

  • انتقال تماس (دایورت) هوشمند
  • امکان انتقال تماس به صندوق صوتی
  • ارائۀ گزارش تماس لحظه‌ای
  • امکان ارسال یا دریافت فکس
  • برقرار تماس دوطرفه هم‌زمان
  • اولویت‌بندی تماس‌ها

بیشتر بخوانید: 8 روش کاربردی برای افزایش کیفیت تماس ویپ

تفاوت ویپ با تلفن سانترال سنتی

با این‌که تا اینجای مقاله کم‌وبیش به تفاوت‌های VOIP با سانترال پی بردیم، اما در این بخش می‌خواهیم با تمرکز بیشتری به این موضوع بپردازیم.

1- توسعه‌پذیری و جابه‌جایی آسان VOIP در مقایسه با تلفن سانترال سنتی

سیستم ویپ نیاز به سیم‌کشی ندارد و امکان نصب آن روی تلفن همراه نیز وجود دارد. به این صورت که حتی اگر در شرکت حضور نداشته باشید، تماس‌های ورودی به شما وصل می‌شود.

2- کاهش هزینه‌ها در سیستم ویپ نسبت به تلفن سانترال

تلفن سانترال نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات پیچیده‌ای دارد و برقراری تماس بین شهرها یا حتی کشورها با آن هزینۀ بالایی روی دستتان می‌گذارد؛ اما ویپ نه‌تنها راه‌اندازی آسانی دارد؛ بلکه به شما کمک می‌کند تا از هر جایی که هستید با گرفتن یک شمارۀ داخلی با همکاران خود در شعب دیگر ارتباط برقرار کنید.

3- ثبت تماس‌ها، ضبط مکالمات و گزارش‌دهی

در سیستم VOIP اطلاعاتی از جمله نام تماس‌گیرنده، ساعت، تاریخ، شماره داخلی، مدت‌زمان مکالمه و حتی فایل مکالمات ثبت می‌شود. با این قابلیت هر وقت که دلتان خواست امکان بررسی تماس‌ها برایتان فراهم است.

4- مدیریت تماس‌ها در VOIP

یکی از مزایای ویپ نسبت به تلفن سانترال، قابلیت مدیریت تماس‌ها در این سیستم است. برای مثال با مدیریت تماس در سانترال اینترنتی، امکان تشکیل صف یا اتصال مشتریان ویژه به یک داخلی خاص وجود دارد.

5- برقراری تماس صوتی به‌صورت اتوماتیک در VOIP

گاهی ممکن است برای مناسبت‌های مختلف مانند تبریک عید بخواهید با مشتریان خود تماس بگیرید. دراین‌صورت کافی است شماره افراد و پیام خود را وارد کنید تا سیستم به‌صورت خودکار آن را برای مشتریان ارسال کند.

6- قابلیت برقراری کنفرانس‌های صوتی و تصویری در سانترال اینترنتی

از دیگر مزیت‌های سانترال اینترنتی نسبت به تلفن سانترال سنتی، قابلیت کنفرانس صوتی و تصویری آن است. با استفاده از این فناوری تلفنی شما می‌توانید با هزینۀ کم با همکاران خود صحبت و مذاکره کنید.

7- برقراری تماس با داخلی شرکت از هر جای دنیا

از دیگر مزایای سانترال اینترنتی این است که شما می‌توانید از هر جایی که هستید با داخلی شرکت با مشتریان تماس بگیرید. با وجود این قابلیت، فاصله‌ها بی‌معناست و فرقی ندارد در چندقدمی شرکت باشید یا کیلومترها دورتر از آن.

 سخن پایانی

اگر دفاتر متعدد یا مشتریان تلفنی زیادی دارید بهتر است به فکر بهبود سیستم ارتباطی خود باشید تا به‌خاطر ضعف در تماس‌ها، مشتریان خود را از دست ندهید. استفاده از نسل جدید تلفن سانترال می‌تواند به شما کمک کند تا ارتباطات باکیفیت‌تری را تجربه کنید و خیلی راحت تماس‌ها را مدیریت کنید.

سانترال مجازی ضمن امکان برقراری تماس‌های باکیفیت، فرصتی به شما می‌دهد تا هر لحظه و هر جا با مشتریان و کارمندان خود در تماس باشید. اگرچه این سیستم راه‌اندازی ساده‌ای دارد، اما تأمین امنیت آن اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین حتماً برای راه‌اندازی آن به سایت‌های معتبر و متخصصین قابل‌اطمینان مراجعه کنید.

کارشناسان دفتر شما با پشتیبانی شبانه‌روزی امنیت سیستم سانترال مجازی شما را تضمین می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا راحت و بی‌دردسر با هم ارتباط برقرار کنید. حال انتخاب شما برای دفاتر خود کدام است؟ ویپ یا تلفن سانترال سنتی؟ مشتاقانه منتظر خواندن نظراتتان هستیم.