شناخت انواع خط ثابت ازمهمترین نکات برای راه اندازی مرکز تماس است، تمام خطوط تلفن ثابت، سیگنال های صوتی را از طریق رسانه های فیزیکی مثل سیم یا کابل فیبر نوری منتقل می کنند. اصطلاح تلفن ثابت گاهی اوقات برای اشاره به یک خط اختصاصی نیز استفاده می شود که یک ارتباط دائمی بین دو مکان خاص برقرار می کند. با این حال، در سال های اخیر، این اصطلاح بیشتر برای تمایز تلفن های ثابت خانگی از تلفن همراه استفاده می شود.

انواع خط تلفن ثابت به سه دسته تقسیم میشوند که شامل خطوط آنالوگ، دیجیتال و خط ویپ است که در ادامه این مقاله با این خطوط آشنا شده و مزایا و معایبش را بررسی خواهیم کرد.

خط تلفن آنالوگ چیست؟

خطوط آنالوگ امواجی هستند که به صورت خیلی ساده و ابتدایی سیگنال را دریافت می کنند، در واقع همان خطوط معمولی 8 رقمی خانگی اند که مشکلات متعددی دارند مانند: نیاز به سیم کشی، اکوی صدا، نویز و امکانات امنیتی پایین، همچنین بزرگترین معایب این خط عدم امکان جابه جایی است که اگر دفترکار شما اجاره ای باشد و مجبور شوید محل کار خود را تغییر دهید مجبورید خط تلفن ثابت خود را عوض کرده که منجر به مشکلات زیادی مثل از دست دادن مشتریان قدیمی تان می شود، در حالی که در خطوط دیجیتال این محدودیت ها از بین می رود.

معایب خط آنالوگ

خطوط آنالوگ نسبت به خط تلفن دیجیتال و اینترنتی دارای برخی معایبند. در زیر معایب اصلی خطوط آنالوگ را شرح داده شده است:

  1. کیفیت بد صدا: خط آنالوگ اغلب با مشکلی مثل نویز محیطی روبرو است که کیفیت صدا را کاهش داده و باعث ایجاد مشکلات دربرقراری ارتباط تلفنی می شود.
  2. 2. پهنای باند محدود: خطوط آنالوگ پهنای باند محدودی دارند و قادر به ارائه سرعت بالای اینترنت نیستند. این محدودیت می‌تواند در استفاده از خدمات آنلاین، دانلود فایل‌های با حجم بالا و استفاده همزمان از چندین دستگاه تاثیرگذار باشد.
  3. 3. عمر محدود: خطوط آنالوگ با گذر زمان، خراب شده و تحمل کمتری نسبت به خطوط دیجیتالی دارند. پس نیاز به تعمیرات و تعویض مکرر خطوط آنالوگ است که هزینه اضافی به کسب و کارها وارد می کند.
  4. عدم سازگاری با سرویس‌های پیشرفته: خطوط آنالوگ قابلیت پشتیبانی از سرویس‌های پیشرفته مانند فکس بین‌المللی، تماس‌های تصویری و سرویس‌های تلفن همراه را ندارند.

به طور کلی، خطوط آنالوگ به علت محدودیت‌های فنی و کاربردی خود، در مقابل فناوری‌های خط تلفن دیجیتال و خط تلفن اینترنتی و ویپ کارآیی کمتری دارند.

خط تلفن دیجیتال چیست؟

خطوط دیجیتال، نوعی خط تلفن ثابت است که از فناوری دیجیتال برای انتقال صدا استفاده می‌شود. در این نوع خط، صدا به صورت داده‌های دیجیتال کدگذاری و منتقل می‌شود. خطوط دیجیتال معمولاً کیفیت صدای بهتر و قابلیت انتقال داده های بیشتری نسبت به خطوط آنالوگ دارند. همچنین، این خطوط معمولاً برای ارتباطات تجاری و سازمانی استفاده می‌شوند.

 

مزایای خط تلفن دیجیتال

استفاده از خط تلفن دیجیتال مزایای زیادی دارند که عبارتند از:

 

۱. کیفیت بهتر صدا: خطوط دیجیتال دارای کیفیت صدای بسیار بالاتری نسبت به خطوط آنالوگ هستند.

 

۲ .قابلیت انتقال داده‌های بیشتر: خطوط دیجیتال قابلیت انتقال داده‌های بیشتر را نسبت به خطوط آنالوگ دارند. به این صورت که شما می‌توانید برای ارسال فایل‌های حجیم، ایمیل‌ها، ویدئو وغیره از خط تلفن دیجیتال استفاده کنید.

 

۳. هزینه کمتر وامنیت بالاتر: استفاده از خطوط دیجیتال معمولاً هزینه کمتری نسبت به خطوط آنالوگ دار و همچنین امکانات بیشتری از خطوط آنالوگ دارند. همچنین خط دیجیتال امکانات امنیتی بالایی نسبت به خطوط آنالوگ دارد.

 

۵. قابلیت انعطاف پذیری بالا: خطوط دیجیتال به راحتی قابل تغییر و تنظیمند و قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند.

  1. 6. قابلیت‌های پیشرفته: تلفن‌های دیجیتال معمولاً قابلیت‌های پیشرفته‌تری نسبت به خطوط آنالوگ دارند. مانند صفحه نمایش رنگی، کارت‌های حافظه جانبی برای ذخیره مخاطبین و تاریخچه تماس‌ها، قابلیت مسدودسازی شماره‌های ناخواسته و غیره که این قابلیت‌ها در تلفن آنالوگ وجود ندارند.

خط تلفن اینترنتی یا خط ویپ چیست؟

خط تلفن اینترنتی یا خط ویپ، یک نوع خط تلفن است که برای انتقال صدا و تصویر از اینترنت استفاده می‌کند. در این نوع خط تلفن، صدا به صورت داده‌های دیجیتال کدگذاری و انتقال داده می شود. این خط تلفن ثابت 8 رقمی است و برخلاف تلفن ثابت معمولی یا آنالوگ نیازی به سیم کشی ندارد و بر روی بستر اینترنت است.

مهم ترین مزیت های این خط نسبت به خط های آنالوگ شامل: تعرفه مکالمات مناسب و کمتر، تماس همزمان، عدم وابستگی به مکان، تلفن گویا، منشی مجازی، سانترال مجازی و غیره است.

اگر به دنبال خط ثبات اینترنتی با کیفیت هستید از خدمات مرکز تماس دفترشما می توانید استفاده کنید. در واقع با خرید خط ثابت اینترنتی از دفتر شما تمام افراد حقیقی و حقوقی سراسر کشور می توانند پس از ثبت نام در پورتال آنلاین دفترشما و بارگذاری مدارک هویتی، خط تلفن اینترنتی خود را در کمتر از 5 دقیقه فعال کنند.

تفاوت خط تلفن ثابت سنتی و اینترنتی

تفاوت اصلی خطوط تلفن اینترنتی با خطوط تلفن آنالوگ شهری در این است که از محل استفاده ی مشترک تا شرکت ارائه دهنده ی خدمات مخابراتی، هیچ گونه سیم کشی اتفاق نمی افتد بلکه این خطوط از بستر اینترنت قابل استفاده خواهند بود. همچنین خط تلفن ثابت سنتی و خط تلفن اینترنتی دارای تفاوت‌های مهمی به شرح زیرند:

نوع ارتباط: خطوط تلفن ثابت سنتی از طریق سیم‌های مسی به شبکه تلفنی متصل می‌شوند، در حالی که خطوط تلفن اینترنتی از طریق اتصال به شبکه اینترنت وصل اند.

نحوه انتقال سیگنال: خطوط تلفن ثابت سنتی سیگنال صوتی را به صورت آنالوگ منتقل کرده در حالی که خطوط تلفن اینترنتی، سیگنال صوتی را به صورت داده‌های دیجیتال منتقل می‌کنند.

قابلیت‌های اضافی: خطوط تلفن اینترنتی علاوه بر تماس صوتی، قابلیت‌های بسیاری مانند صندوق صوتی، فکس مجازی، کنفرانس تلفنی و الویت بندی تماس، سانترال مجازی و غیره را فراهم می‌کنند.

هزینه: استفاده از خطوط تلفن اینترنتی معمولاً هزینه کمتری نسبت به خطوط تلفن ثابت سنتی دارد.

با استفاده از خطوط تلفن اینترنتی، شما می‌توانید از قابلیت‌های پیشرفته‌تر و هزینه کمتر آنها استفاده کنید.