ویپ چیست؟ برای رسیدن به جواب این سوال ما رو همراهی کنید. ارتباطات در مسیر پیشرفت خود از چند ایستگاه اصلی عبور کرده است: خطوط تلفن آنالوگ، ارتباط اینترنتی مانند چت و ایمیل و ایستگاهی که اکنون در آن هستیم سیستم وُیپ (Voip) نام دارد. این سیستم با هزینه بسیار پایین تر از خطوط آنالوگ امکان ارتباط با تمام نقاط دنیا را فراهم کرده است.
شرکت های بسیاری در دنیای ارتباطات سعی در گسترش استفاده از این نوع فنآوری را دارند.

بیشتر بخوانید: مقایسه امکانات و قابلیت های تلفن اینترنتی و تلفن مجازی

ویپ چیست؟

وُیپ (voice over internet protocol) و معنی ویپ، صدای روی پروتوکل اینترنت فنآوری نوینی است که می توان با استفاده از آن صوت را روی شبکه بر مبنای ip انتقال داد. به زبان ساده تر، ویپ روشی برای تبدیل سیگنالهای صوتی آنالوگ یک مکالمه تلفنی به داده های دیجیتالی است که از طریق شبکه اینترنت به سرتاسر دنیا  متصل می شود.

ویپ چیست

ویپ چگونه کار می کند؟

ویپ چیست و چگونه کار می کند؟

با استفاده از سیستم Voip به سه روش می توانید ارتباط تلفنی برقرار کنید:

ویپ چیست؟

ویپ چگونه کار می کند؟

(ATA gateway)

یکی از ساده ترین روش های  استفاده از ویپ استفاده از (ATA: Analog Telephone Adaptor)  و یا gateway است. شما می توانید با استفاده از این ابزار تلفن آنالوگ فعلی تان را به تلفن ip تبدیل کنید. ارتباط ویپ با اتصال  handset استاندارد به ATA و اتصال ATA به کامپیوتر و یا اینترنت برقرار می گردد. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن های معمولی می گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال جهت انتقال در بسته شبکه اینترنت آماده می کند.

Ip phones

این handset ها به جای اتصال های استانداردRJ11، دارای اتصال RJ 45 Etherenet  هستند. تلفن های ip تمام نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباط ویپ را به صورت built- in دارند.

کامپیوتر به کامپیوتر

این روش مقرون به صرفه ترین روش استفاده از تکنولوژی ویپ است. امکاناتی که شما نیاز دارید تا بتوانید از این روش استفاده کنید یک میکروفون، بلندگو، یک کارت صدای مناسب و اینترنت پر سرعت است. شما می توانید با تهیه نرم افزار از یک شرکت عرضه کننده خدمات ویپ و پرداخت هزینه ماهانه isp  ارتباط تلفنی خود را از طریق سیستم ویپ برقرار کنید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با ۱۰ سرویس برتر ارائه کننده ویپ VOIP در جهان

مزایا و امکانات ویپ

ویپ که به تلفن اینترنتی نیز معروف است در مقایسه با تلفن های آنالوگ و معمولی مزایای بسیاری دارد که برخی از آنها را در ادامه می خوانید:

  • هزینه پایین مکالمه
  • کاهش هزینه های راه اندازی و نگهداری شبکه ارتباط تلفنی
  • امکان استفاده ویپ از طریق کامپیوتر و سافت فون بدون نیاز به تلفن ip
  • امکان دورکاری کارکنان سازمان
  • پشتیبانی از کلیه امکانات مخابراتی موجود و ارائه خدمات مطابق بر فنآوری روز
  • قابلیت برنامه نویسی بر روی گوشی های هوشمند تلفن همراه
  • امکان ترکیب کارکردهای صدا و دیتا
  • امکان برگزاری ویدئو کنفرانس صوتی و تصویری

بیشتر بخوانید: راه اندازی سیستم سانترال مجازی در کمتر از ۵ دقیقه!

 یک گام جلوتر از ویپ: تلفن مجازی

 

سرویس هایی که دفترشما ارائه می‌دهد حتی نسبت به ویپ هم مزایایی بیشتری دارد و دایورت تلفن ثابت روی شماره های آن رایگان است.

ویپ چیست

یک گام جلوتر از ویپ: تلفن مجازی

برخی از مزایای تلفن مجازی دفترشما نسبت به ویپ:

نیاز به اینترنت ندارد: هرچند سیستم تلفن ثابت مجازی بر روی بستر اینترنت به وجود آمده است اما برای برقراری و اتصال تماس برخلاف ویپ نیازی به اینترنت نیست و همچنین بواسطه ارتباط مخابراتی کیفیت تماس عالی است.

ورودی همزمان بی شمار: خطوط مجازی دفترشما ۳۲ تماس ورودی همزمان می پذیرند و روی سرویس تلفن گویا ivr می توان منوها و داخلیهای متعدد و بدون محدودیت ایجاد کرد تا نفرات مختلف هر کسب و کار بتوانند پاسخگوی تماس ورودی مستقیم خود باشند.

با سرشماره ۲ آغاز می‌شود: خط مجازی با پیش شماره ۲ آغاز می‌شود که مربوط به منطقه یک تهران است ولی سرشماره تلفن اینترنتی ۹ است، شبیه به سرشماره‌های موبایل!

هزینه راه اندازی رایگان است: بر خلاف تلفن اینترنتی، هزینه راه اندازی تلفن مجازی رایگان است ولی برای راه اندازی تلفن اینترنتی باید دست کم ۳۵۰ هزار تومان بپردازید.

به رایگان کاربر اضافه کنید: شما در سرویس های دفتر شما این امکان را دارید که کاربران زیادی را به عنوان همکار اضافه کنید تا به پنل دسترسی داشته باشند ولی این کار در تلفن اینترنتی هزینه دارد.

انتظار برای راه اندازی ندارد: همان طور که شعار دفترشما است: در ۵ دقیقه صاحب امکانات دفتر کار شوید. زمان راه اندازی تلفن مجازی ۵ دقیقه است ولی برای ویپ و تلفن اینترنتی ۴۸ ساعت کاری!

کیفیت صدای پایدار: تلفن مجازی کیفیت صدای استاندارد و پایدار دارد ولی کیفیت صدای تلفن اینترنتی کاملاً وابسته به سرعت اینترنت شما است!

در پایان از شما دعوت میکنیم برای خرید خط ویپ که بخشی از خدمات دفتر شما است اقدام کنید.