چه چیزی باعث پیروزی بعضی استارتاپ‌ها می‌شود در حالی که بقیه‌ی آن‌ها شکست می‌خورند؟ در ادامه به عوامل موثری که باعث شکست و موفقیت استارتاپ‌ها می‌شود اشاره می‌کنم.

تعیین  کردن عواملی که باعث موفقیت استارتاپ شده اغلب پیچیده است. کارآفرینان شبیه به یکدیگر نیستند. آن‌ها در مسیر خودشان پا می‌گذارند و تعریف خود از دستاوردها را در سفر کارآفرینانه‌ی خودشان تعیین می‌کنند.

اگر نکاتی وجود داشته باشد که ما بتوانیم از مشاهده‌ی استارتاپ‌های موفق در گذشته گردآوری کنیم، واقعیتی که وجود دارد این است که پیش بینی موفقیت‌شان به آن سادگی که به نظر می‌رسد نیست.

بعضی از استارتاپ‌ها سرمایه‌گذارهای بزرگی دارند و ارزش گذاری بالایی هم دارند، ولی چند سال بعد ناگهان کنار می‌کشند. فقط نیمی از استارتاپ‌ها بعد از 5 سال به فعالیتشان ادامه می‌دهند و به طور تقریبی 20% از آن‌ها در سال اول شکست می‌خورند. بی شک، نرخ موفقیت برای استارتاپ‌های جدید بسیار پایین است.

چگونه استارتاپ موفق را می‌توان معنی کرد؟ در ادامه به 5 ویژگی از استارتاپ‌های موفق که باید در نظر داشته باشید اشاره می‌کنم.

استارتاپ موفق چه استارتاپی است؟

نگرش یکنواخت

در حالی که اغلب افراد می‌خواهند شرکت خود را تاسیس کنند، ولی هر کسی نمی‌تواند کارآفرین باشد. کارآفرینی برای افراد ترسو و محافظه کار مناسب نیست. برای ایجاد یک استارتاپ از پایه نیاز به کار زیاد، تعهد و پشت کار است.

افراد از موفقیت استارتاپ‌ها تصویری غیرواقعی و خیالی دارند. چیزی که در پس واقعیت نادیده گرفته می‌شود؛ این است که سفر کارآفرینی اغلب پرتنش است و با چه چالش‌ها و سختی‌هایی همراه است.

جنبه‌ی ضروری که بنیانگذاران استارتاپ‌ها می‌توانند از عهده‌ی این چالش‌ها بربیایند آینده نگری است. این افق دید آن‌ها است که باعث می‌شود به دنبال دست یابی به علاقه‌ی خود باشند. نیروی محرکه است که آنان را برای جستجوی نقشه‌ی راهی که چگونه به مقصد می‌رسند به چالش می‌کشاند.

همچنین، انرژی بالا است که باعث می‌شود آنان به دنبال کشف باشند، خودشان را به چالش بکشانند و موفق شوند. داشتن یک نگرش شفاف برای موفقیت در کسب و کار و به طور کلی زندگی حیاتی است.

محصول متناسب با بازار

تناسب محصول در بازار به این معنی است که شما محصول و خدمتی را ارائه می‌دهید که بازار به آن نیاز دارد. علاوه بر این، مشتریان علاقمند به پرداخت پول برای این محصولات هستند.

این تناسب کاملا واضح است، اما بسیاری از استارتاپ‌ها پیدا کردن محصول متناسب با نیاز بازار را چالش برانگیز می‌دانند. همچنین این یکی از دلایل شکست استارتاپ‌ها است.

به فرض اینکه اکثر استارتاپ‌های شکست خورده قبل از راه اندازی تحقیق می‌کنند، ممکن است تحقیق آنان طیف وسیعی از بازار را پوشش ندهد و نمی‌دانند آیا تقاضایی در بازار وجود دارد یا خیر.

محصول یا خدمت شما ممکن است در انتشار اولیه همه‌گیر شود، اما به زودی متوجه می‌شوید پشتیبانی عمیق پایداری برای محصولتان وجود ندارد.

استارتاپ‌های موفق درک کردند که مفهوم اولیه از محصول نیاز به بهبود در طول مسیر دارد. آن‌ها به طور مکرر محصولات را آزمایش می‌کنند و تا زمانی که به محصول ایده آل متناسب با بازار برسند سعی در بهتر کردن آن دارند. به محض اینکه متوجه شدید محصول متناسب چه محصولی است، دست یابی به موفقیت برای کسب و کارتان آسان‌تر خواهد بود.

فرهنگ کاری سالم

فرهنگ کاری

محیط استارتاپ مثل همیشه پویا است. همان قدر که جاه طلبانه است به همان اندازه هم پر تلاطم است. از لحاظ استخدام و حفظ کارکنان با استعداد، عملکرد استارتاپ‌ها شباهتی به سیستم اشتغال سنتی ندارند. نقش‌های شغلی در استارتاپ‌ها دارای شفافیت بیشتری هستند، بنابر این مدت زمان کاری کوتاه‌تر است.

استارتاپ‌های موفق واقعیت اندوهگین بودن مسیر را درک کردند و سعی کردند آن را با فراهم کردن فرهنگ فضای کاری خوب درمان کنند. به طول کل، فرهنگ کاری اصطلاح فراگیری است که دربرگیرنده‌ی باورها، سنت‌ها و رفتارهایی از افراد در شرکت است.

در استارتاپ، صاحبان یا مدیران تاثیر زیادی بر روی فرهنگ شرکت خود دارند. خوب بودن فرهنگ کاری با این عوامل مشخص می‌شود:

  • هویت آن‌ها به عنوان فرد و به عنوان شرکت چیست
  • باورها و ارزش‌هایی که به آن‌ها پایبند هستند
  • محیطی که بهره وری و مشارکت را پرورش می‌دهد

با فشار بی وقفه‌ای که برای راه اندازی سریع محصولات و جذب مشتریان بیشتر وجود دارد، جای تعجب نیست که چرا بنیانگذاران فرهنگ کاری را در اولویت خود ندارند.

اگر قصد دارید بهترین استعدادها را جذب و استخدام کنید که نگرش شما از استارتاپ را درک کنند، اطمینان حاصل کنید که فرهنگ کاری سالمی را ترویج می‌دهید.

روابط قوی

استارتاپ‌های موفق فقط بر روی توسعه محصولات و جذب مشتریان جدید کار نمی‌کنند، آن‌ها برای ساخت ارتباط تعاملی هم وقت می‌گذارند. از آنجایی که راهی بهتر از ایجاد تعامل با بازار هدف برای ایجاد وفاداری نسبت به برند وجود ندارد پس با مشتری هدف ارتباط موثر برقرار می‌کنند.

از پلتفرم‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ برای داشتن نگرش به بازار بهره می‌برند. با کاربران تعامل می‌کنند و راجع به محصول خود فیدبک دریافت می‌کنند.

خوشبختانه، دنیای دیجیتال پر از مجموعه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای گوش دادن و ارتباط است. شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و اپلیکیشن‌های پیام رسانی مثل واتس اپ وجود دارد که می‌توانید به صورت مستقیم با مشتریان و مخاطبان تعامل ایجاد کنید. تیم دفترشما سعی کرده ابزاری حرفه‌ای با قیمتی معقول برای تعامل استارتاپ‌ها با مشتریان ایجاد کند از همین رو سرویس نوپا شکل گرفت. این سرویس به شما یک خط تلفن اینترنتی می‌دهد که می‌توانید بر روی آن سرویس‌هایی مثل تلفن گویا و فکس اینترنتی را وصل کنید.

هدف شما از برقراری ارتباط با مشتری این است که متوجه شوید چه ویژگی از محصول برای کاربر مهم است و استراتژی خود را با نیازهای آنان هماهنگ کنید.

منتورهای پشتیبان

منتور استارتاپ اسلحه‌ای مخفی است که توسط اکثر استارتاپ‌های موفق استفاده شده است. کارآفرینان موفق زمان خود را فقط به رشد افزایش سرمایه گذاران صرف نمی‌کنند و به منبعی بسیار ارزشمند یعنی منتورها رو می‌آورند.

داشتن منتور یکی از استراتژی‌هایی است که نادیده گرفته می‌شود و می‌تواند پتانسیلی برای افزایش شانس موفقیت استارتاپ باشد. بسیاری از استارتاپ‌های با عملکرد عالی توسط رهبرانی رهبری می‌شوند که ارتباطی قوی با دیگر بنیانگذاران موفق دارند.

یک منتور خوب نگرش و اهداف شما برای آینده‌ی شرکت را درک می‌کند. شما را برای دست یابی به اهداف با استفاده از ایده‌ی ارزیابی شده که با نیاز بازار همراه است راهنمایی می‌کنند. آن‌ها روش‌های کارآمد مختلفی برای مشکلات پیشنهاد می‌کنند و شما را به سمت یک راه حل تاثیرگذار سوق می‌دهند.

بنابراین، اینکه از توانایی‌ها و دانایی منتورهایتان نهایت استفاده را ببرید بسیار مهم است. در رابطه با موانع اصلی که استارتاپ شما در حال حاضر با آن مواجه است صحبت کنید و تمرکز خود را بر روی حل این مشکلات قرار دهید. زمانی که برای پیدا کردن سرمایه گذار، همکاران استراتژیک یا پیدا کردن افراد توانا برای کار بر روی پروژه نیاز به راهنمایی داشتید از منتورها بهره ببرید.

استارتاپ‌هایی که بهترین عملکرد را دارند از این که مجبور نیستند مسیر را به تنهایی طی کنند آگاه‌اند. از درخواست کمک از منتورها ترسی ندارند.

 

سخن پایانی

هیچ استراتژی مشخصی برای رقم زدن موفقیت استارتاپ‌ها وجود ندارد و نسبت به هر استارتاپ این استراتژی متفاوت است. اما، در همان ابتدا با اتخاذ این ویژگی‌های مشترک که در مقاله ذکر شد، استارتاپ‌تان می‌تواند بنیان محکمی در بازار ایجاد کند.

بر روی نگرش خود نسبت به استارتاپ سرمایه گذاری کنید، درباره‌ی بازار هدف کسب و کارتان یاد بگیرید و تیمی درجه یک برای دست یافتن به موفقیت گرد هم جمع کنید.

 

چه عوامل دیگری برای موفقیت یا شکست استارتاپ موثر است؟