هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در زمینه‌های مختلف با ارائۀ راه‌حل‌های کاربردی به انسان کمک می‌کند. استفاده از این تکنولوژی در سال‌های اخیر تحولات چشمگیری در صنایع ایجاد کرده است و سرعت انجام کارها را حسابی بالا برده است. هوش مصنوعی در کسب و کار با انجام بهتر و سریع‌تر کارها سبب بهبود تجربه کاربر و افزایش مشتریان می‌شود و کیفیت خدمات‌دهی را ارتقا می‌دهد.

هوش مصنوعی متن‌باز (Open Source) نوعی از اَشکال متعدد هوش مصنوعی است که سازندۀ آن به هر دلیلی کدهای آن را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد. با این کار کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از آن‌ها، ایجاد تغییر یا اصلاح کدها، از آن‌ها برای پیش‌بُرد اهداف خود استفاده کنند. اگر می‌خواهید تکانی به سازمان خود دهید یا علاقه‌مندید تا با چند تا از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی کسب و کار متن‌باز آشنا شوید، ما را تا پایان همراهی کنید.

کاربرد هوش مصنوعی در کسب و کار

هوش مصنوعی نوعی فناوری است که با توسعه الگوریتم‌ها تلاش می‌کند تا شبیه به انسان فکر کند. در واقع ابزار هوش مصنوعی همچون کارمندی شبانه‌روزی هستند که بدون خستگی وظایف خود را با دقت بالا در زمانی کوتاه انجام می‌دهند.

برای مثال هوش مصنوعی در بازاریابی با قابلیت‌های پیشرفته‌ای که دارد تحولات شگرفی در این حوزه ایجاد کرده که نمی‌توان از آن ساده گذشت. برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در بازاریابی عبارت‌اند از:

  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و ایجاد گزارش‌های جذاب از آن‌ها؛
  • تولید محتوا؛
  • ویرایش و تولید عکس‌؛
  • پیش‌بینی رفتار مشتریان؛
  • انتشار پست‌های اجتماعی خودکار؛
  • ارسال ایمیل‌های سفارشی‌شده.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چگونه تلفن اینترنتی را متحول می‌سازد؟

اما توانایی‌های هوش مصنوعی تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. در ادامه کاربرد هوش مصنوعی در مدیریت کسب و کار را در صنایع مختلف بررسی می‌کنیم تا بیشتر با اهمیت این فناوری آشنا شوید:

  • ایجاد پایگاه داده و ذخیره‌سازی اطلاعات؛
  • ساده‌سازی فرایندهای پیچیده، بهینه‌سازی سیستم تولید و ارائۀ خدمات پس از فروش؛
  • استفاده از هوش مصنوعی در مراکز تماس، تلفن ابری، تحلیل رفتار کاربران و بهبود ارتباط با آن‌ها؛
  • انجام کارهای تکراری و یکنواخت برای صرفه‌جویی در زمان و هزینه؛
  • برقراری امنیت در کارخانه‌ها و استفاده از هوش مصنوعی کسب و کار در مبحث HSE؛
  • مدیریت انبار و موجودی‌های کارخانه‌ها؛
  • توسعه محصول به کمک هوش مصنوعی.

 

بهترین ابزار هوش مصنوعی در کسب و کار: ابزارهای متن باز

هوش مصنوعی کسب و کار مسئول انجام طیف وسیعی از کارها در صنایع مختلف است. این فناوری راه خود را به صنعت بهداشت، فناوری اطلاعات، شرکت‌های تولیدی، بانک‌داری، حمل‌ونقل، خودرو، ساختمان و سایر صنایع باز کرده است.

هوش مصنوعی در کسب و کار دستیاری مطمئن برای انجام کارهاست که بدون هیچ چشم‌داشتی با سرعت بیشتری شما را به‌سوی اهداف سازمان هدایت می‌کند. در ادامه 7 تا از بهترین ابزار هوش مصنوعی اپن‌سورس را به شما معرفی می‌کنیم که تا دیر نشده از آن‌ها کمک بگیرید و کارهای خود را دقیق‌تر و سریع‌تر پیش ببرید.

هوش مصنوعی برای کسب و کارها

1- TensorFlow

TensorFlow از دیگر ابزار هوش مصنوعی کسب و کار و نوعی کتابخانۀ نرم‌افزاری رایگان برای برنامه‌نویسی و مدیریت داده‌هاست. این ابزار از زبان‌های برنامه‌نویسی متعددی مانند جاوا اسکریپت، جاوا، C+ و پایتون پشتیبانی می‌کند و شما را وارد دنیای شگفت‌انگیز یادگیری ماشین می‌کند.

تنسورفلو ابتدا توسط تیم Google Brain برای مصارف داخلی ایجاد شد؛ اما در سال 2015 تحت مجوز آپاچی اجازه انتشار گرفت. این ابزار در یادگیری ماشین و پیاده‌سازی شبکه‌های عصبی مصنوعی به کار می‌رود و وظایفی همچون آنالیز تصاویر، رباتیک، پردازش زبان طبیعی و تولید داده را به‌عهده دارد.

هوش مصنوعی open cv

2- OpenCV

OpenCV مخفف Open Source Computer Vision است که از آن به‌عنوان یک کتابخانۀ متن‌باز برای بینایی کامپیوتر یاد می‌شود. این ابزار یک کتابخانۀ غنی از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای رسیدگی به عملکردهای بینایی رایانه و یادگیری ماشین است. از کاربردهای OpenCV می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تشخیص چهره
  • تعامل انسان و رایانه
  • ردیابی حرکت
  • تشخیص اشیا

 

clear ML هوش مصنوعی

3- ClearML

ClearMl که پیش‌تر با نام Allegro AI شناخته می‌شد، یکی از ابزارهای هوش مصنوعی متن‌باز است که برای دانشمندان داده آزمایشگاه‌های یادگیری ماشین به کار می‌رود. استفاده از این تکنولوژی به دانشمندان داده در برنامه‌ریزی کارها، بهینه‌سازی پارامترها و مدیریت ادغام داده‌ها کمک می‌کند و امکانات متعددی را در اختیارشان قرار می‌دهد.

git hub

4- GitHub

گیت‌هاب (GitHub) پلتفرمی برای همکاری میان توسعه‌دهندگان وب در سراسر دنیاست که از طریق آن افراد می‌توانند به‌صورت اشتراکی روی یک پروژه کار کنند. این ابزار منبع وسیعی از اطلاعات است که استفاده از آن دانش شما را ارتقا می‌دهد و کمک می‌کند تا در حوزۀ کاری خود متخصص شوید. گیت‌هاب بهترین برنامه برای افرادی است که بدون شناخت یکدیگر می‌خواهند به‌‌طور سازنده روی پروژه‌ای مشترک کار کنند.

Rasa

5- Rasa

راسا (Rasa) یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزار هوش مصنوعی کسب و کار Open Source است که برای ساخت رابط‌های گفت‌وگومحور و چت‌بات‌ها استفاده می‌شود. این ابزار با درک زبان طبیعی، می‌تواند پیام‌ها را به داده‌های ساختاریافته تبدیل کند و باتکیه‌بر یادگیری ماشین گفت‌وگو را مدیریت می‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین ابزارهای چت آنلاین به همراه مقایسه

pytorch

6- PyTorch

یکی دیگر از ابزار هوش مصنوعی در کسب و کار PyTorch است. این پلتفرم یک اکوسیستم غنی برای توسعۀ هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود و ایده‌ها را به اپلیکیشن‌های کاربردی تبدیل می‌کند. PyTorch یک کتابخانۀ متن‌باز برای یادگیری ماشین بر اساس تورچ است. به کمک این ابزار یادگیری ماشین به‌ویژه برای برنامه‌نویسان پایتون بسیار ساده پیش می‌رود.

mycroft

7- Mycroft.ai

مایکرافت (Mycroft) یک دستیار هوش مصنوعی متن‌بازِ مبتنی بر صوت است. این پلتفرم نام اسپیکر هوشمندی است که قادر به صحبت‌کردن است و با نمایش عناصر گرافیکی منظور خود را بهتر منتقل می‌کند. به نظر می‌رسد در تکنولوژی‌هایی مانند تلفن سانترال ابری کارآیی دارد.

مزیت رقابتی مایکرافت در مقایسه با رقبا، حفظ حریم شخصی و حفاظت از داده‌هاست که خیالتان را بابت درز اطلاعات به بیرون راحت می‌کند. این پلتفرم تنها محدود به یک اکوسیستم خاص نمی‌شود و با هر اپلیکیشن، شبکۀ اجتماعی یا بستر دیگری سازگار است.

سخن آخر

استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کار امکانی به شما می‌دهد تا در دنیای پرشتاب امروزی از رقبای خود عقب نیفتید و وظایف خود را با سرعت بیشتری پیش ببرید. این ابزارها با ارائۀ امکانات پیشرفته و متعدد به شما کمک می‌کنند تا ضمن صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های سازمان، همگام با فناوری روز دنیا حرکت کنید.

در این مطلب از دفتر شما سعی کردیم شما را با چند هوش مصنوعی در کسب و کار کاربردی آشنا کنیم و از قابلیت‌های آن‌ها برایتان بگوییم. دفتر شما یک شرکت دانش‌بنیان است که با ارائۀ سرویس‌هایی همچون تلفن ثابت اینترنتی، منشی مجازی و مرکز تماس رنگ‌وبوی جدیدی به ارتباطات شما می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با خدمات دفتر شما و استفاده از سرویس‌های آن، به وب‌سایت آن مراجعه کنید یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.