یک استراتژی بازاریابی خوب به شما کمک خواهد کرد به مخاطب هدف دست پیدا کنید و به طیفی از افرادی که تا به حال نام شرکت شما را نشنیده‌اند محصولتان را معرفی کنید.

اگر استراتژی بازاریابی نداشته باشید حتی اگر سخت در حال تلاش برای بهبود کسب و کارتان باشید پول و منابع خود را از دست خواهید داد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید: پنهان

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی برنامه‌ای برای به دست آوردن مشتریان بالقوه و تبدیل آن‌ها به مشتریان واقعی برای محصولات یا سرویس‌ها است.

استراتژی بازاریابی شامل اجزای زیر است:

  • ارزش پیشنهادی کسب و کار
  • پیام کسب و کار
  • اطلاعات مشتریان هدف
  • جزئیات دیگر

اگر می‌خواهید رابطه‌ی شما با مشتری بهبود یابد یا حفظ شود این که در بازار از بقیه‌ی رقبا متمایز باشید بسیار حیاتی است.

 

استراتژی بازاریابی در کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

انتخاب درست استراتژی بازاریابی مزایای زیادی برای کسب و کارتان به همراه دارد:

  • داشتن برتری نسبت به رقبا
  • توسعه‌ی محصول و سرویس‌ها با بالاترین پتانسیل سود
  • بهترین استفاده از منابع موجود
  • چابکی بالا، به این معنی که با سازمان هم سو است و همراه با آن رشد می‌کند

یک برنامه‌ی بازاریابی (Marketing Plan) باید شامل این عناصر باشد:

  • اعضای تیم را در جهت اهداف هم سو کند
  • به شما کمک ‌کند که تلاش‌هایتان مرتبط با اهداف شرکت باشد

 

بهترین روش تدوین استراتژی بازاریابی چیست؟

اگر می‌خواهید بدانید بهترین روش تدوین استراتژی بازاریابی چه عناصر کلیدی دارد و مراحل تدوین آن چیست با من همراه باشید.

1. با یک برنامه بازاریابی مدون شروع کنید

برای شروع، هر چیزی که یاد می‌گیرید و انجام می‌دهید را بر روی کاغذ بیاورید که همه‌ی بازاریاب‌ها، کارمندان و مدیر شرکت در سازمان از موارید زیر مطلع شوند:

  • چه افرادی را هدف قرار گرفتید
  • چه اهدافی دارید
  • چگونه خود را از رقبا متمایز خواهید کرد
  • چه طور باید مخاطبان را به دست آورید
  • چه شاخص‌هایی موفقیت شرکت را اندازه خواهند گرفت

نوشتن برنامه محتوایی برای موثر واقع شدن تلاش‌های شما در بخش محتوا الزامی است. تعیین اهداف را می‌توان عامل موفقیت یک شرکت و بالعکس شکست یک کسب و کار دانست. نوشتن اهداف باعث می‌شود در ذهن‌تان نهادینه شوند.

 

2. بازار هدف و مخاطب هدف را درک کنید

راجع به مشکلات و انتظارات مشتریان تحقیق کنید

بازاریابی موثر مخاطبان خاصی را هدف قرار می‌دهد. داشتن اطلاعات راجع به افراد می‌تواند به فروش بیشترتان کمک کند. می‌توانید مشخصات مخاطب هدف را تعیین کنید و بازاریابی را بر اساس تحقیق و آنالیز کافی طراحی کنید.

ترندهای بازار را شناسایی کنید

حال که شناخت مخاطبان شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد شناخت ترندهای بازار شما را موفق‌تر خواهد کرد. شناسایی و اطلاع از ترندهای بازار به بهبود خودتان کمک می‌کند و شما را در رقابت به روز نگه می‌دارد.

درک رقابت و پیشنهاد فروش منحصر به فرد (USP)

تحلیل رقابتی روندی از تعیین کردن نقاط قوت و نقاظ ضعف رقبای شما هستند که فهم بهتری از اینکه چگونه باید کسب و کارتان را اداره کنید و مخاطبان جدید به دست بیاورید به شما می‌دهد. انجام یک مطالعه‌ی رقابتی برای تشخیص اینکه چگونه کل سازمان را راه اندازی می‌کنید ضروری است.

آنالیزهای SWOT به نقاط قوت، نقاظ ضعف، فرصت‌ها و خطرات احتمالی شرکت اشاره دارد. همچنین می‌تواند به شما برای تعیین اینکه چه چیزی ممکن است شما را از رقبا متمایز کند و چه منابعی برای بهره گیری از فرصت موجود است کمک کند.

نوشتن پرسونای مخاطب

پرسونای مخاطب شما سندی است که هویت، مکان و چرایی مخاطب هدف شما را شامل می‌شود و اطلاعات جمعیت شناختی آن‌ها مثل جنسیت، شغل، نیازمندی‌ها و مشکلات آن ها را مشخص می‌کند.

 

3. ارزش پیشنهادی و تفاوت‌های کلیدی را مشخص کنید

ارزش برندتان را شناسایی کنید

در حالی که لوگو، محصولات، وبسایت و حتی تلاش‌های شما در دیجیتال مارکتینگ ممکن است تکامل یابند و تغییر کنند، چیزی که باید پایدار باشد ارزش‌های برندتان است. ارزش‌های بنیادی شما مبانی هستند که در کسب و کارتان وجود دارند. آن‌ها به عنوان قطب نما برای فعالیت‌ها، رفتارها و روندهای تصمیم گیری در برندتان عمل می‌کنند.

صدای برند منحصر به فردتان را تعیین کنید

عبارت صدای برند به شخصیت و احساسات غنی شده در ارتباطات شرکت برمی‌گردد. که شامل عبارات و لحنی است که شما در شخصیت برند به کار می‌گیرید و تصویری که فعالیت‌های بازاریابی از شما استنباط می‌شود. باید اطمینان پیدا کنید که پیام شما در رقابت بازار شنیده می‌شود و بر روی مشتریان بالقوه تاثیر می‌گذارد.

هویت بصری خودتان را بسازید

امروزه بیش از هر زمان دیگری ظواهر بصری برندتان می‌تواند کسب و کارتان را رشد دهد یا بالعکس باعث شکست شود. شدیدا توصیه میکنم که هویت بصری قوی بسازید.

موقعیت برند و پیام برند را تعیین کنید

موقعیت برند تعیین می‌کند که چگونه محصولتان دیده می‌شود و پیام برند موتور محرکه‌ای برای تقویت این دیدگاه است. به همراه یکدیگر، موقعیت شرکت شما در بازار را تعیین می‌کنند و سرانجام موفقیت بلند مدت را رقم می‌زنند.

 

4. تعیین اهداف و مقاصد بازاریابی

اهداف بازاریابی چیست؟

هدف بازاریابی (Marketing Goal) واضح، قابل سنجش، آرمانی، منطقی است و بازه‌ی زمانی مشخص دارد که نیروی محرک تمام تلاش‌های بازاریابی است. بازاریاب‌هایی که اهدافشان را مستند می‌کنند به احتمال زیاد در رقابت موفق‌تر خواهند بود.

مقاصد بازاریابی چیست؟

مقاصد بازاریابی (Marketing Objectives) اهداف قابل سنجشی هستند که نتایج مورد نظر روش بازاریابی را مشخص می‌کند. هدف اصلی آنان جهت دادن به فعالیت‌های بازاریابی به سوی نقاط عطف است.

اهداف هوشمندانه را مشخص کنید

اهداف استراتژی بازاریابی

بسیار حائز اهمیت است که اطمینان حاصل کنید مقاصد بازاریابی شما مشخص (Specific)، قابل اندازه گیری (Measurable)، دست یافتنی (Attainable)، واقع گرایانه (Realistic) و در بازه‌ی زمانی مشخص (Time Bound) هستند یا به عبارت ساده‌تر هوشمندانه (SMART) باشند. با اهداف هوشمندانه امکان مدیریت موثر فعالیت‌های بازاریابی و پیش بینی موفقیت مقاصد جدید بازاریابی وجود دارد.

 

5. روش بازاریابی و کانال مناسب برای به دست آوردن مخاطب هدف را مشخص کنید

قیف بازاریابی خود را درک کنید

قیف بازاریابی قیف مخروطی شکلی است که نشان می‌دهد مشتریان چگونه به سفر مشتری (Customer Journey) وارد می‌شوند. مشتریان بالقوه، در زمان آگاهی در بالای قیف قرار می‌گیرند. سپس امکانات موجود را قبل از خرید برای رفع نیاز بررسی می‌کنند.

کانال‌های بازاریابی را مشخص کنید

هر تکنیک یا پلتفرمی که برای تبلیغ محصول یا سرویس به مشتریان است کانال بازاریابی محسوب می‌شود. هدف اصلی انتقال مالکیت محصول از سازنده به مشتری است.

تاکتیک بازاریابی خود را انتخاب کنید

تاکتیک‌های بازاریابی فعالیت‌هایی است که از تبلیغات محصولات و سرویس‌ها برای دستیابی به مقاصد بازاریابی خاص استفاده می‌کند. مثلا مقالات بلاگ و ویدیوها مواردی هستند که برای انجام تاکتیک بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

6. اجرا و انتشار فعالیت‌های بازاریابی

تقویم بازاریابی ابزاری است که به شما اجازه می‌دهد برنامه ریزی و سازمان دهی تمام فعالیت‌های بازاریابی را در یک جا انجام دهید. در واقع یک نقشه‌ی راه برای فعالیت‌های بازاریابی شما ترسیم می‌کند.

اجرای برنامه‌ی بازاریابی

اجرای بازاریابی (Marketing Execution) این است که چگونه برنامه‌ی بازاریابی به واقعیت تبدیل می‌شود. همان طور که می‌دانید استراتژی بازاریابی نقشه‌ی راهی برای انتخاب کردن، اولویت بندی، برنامه ریزی و درنهایت انجام وظایف است که به سودآوری کسب و کارتان کمک می‌کند.

 

7. اندازه گیری و آنالیز نتایج

مرور مدیاها

شاخص بازاریابی یک شاخص قابل اندازه گیری است که برای اندازه گیری تاثیر یک کمپین بازاریابی استفاده می‌شود. وجودشان برای هر کسب و کاری ضروری است. بدون شاخص‌ها اندازه گیری دقیق تاثیر بازاریابی بر روی کسب و کار سخت است.

 

استراتژی بازاریابی برند اسپاتیفای

استراتژی بازاریابی اسپاتیفای

اسپاتیفای (Spotify) سرویس استریم موسیقی افراد زیادی در سر تا سر جهان است. اما چه چیزی باعث تمایز آن‌ها شده است؟

کلید فعالیت‌های بازاریابی اسپاتیفای بر روی اینکه چگونه برند با بقیه‌ی سرویس‌ها متفاوت است تمرکز دارد. پیدا کردن آسان موسیقی‌های جدید و امکان فیلتر ترک‌ها بر اساس حس و حال کاربران یکی از وجوه تمایز او است. هوش مصنوعی در الگوریتم اسپاتیفای به کاربران برای گزینش بهتر و ساخت پلی لیست‌های سفارشی کمک می‌کند که در واقع باعث می‌شود موسیقی‌ها به مزاج کاربران خوش بیایند و گوش دادن به موسیقی و پادکست را برای آن‌ها با تجربه‌ای جدید همراه کند.