تا به حال ایده‌ی کسب و کاری مجازی را در ذهن خود داشته‌اید که با خود بگویید باید چه کارهایی برای اجرایی شدن آن انجام دهم؟ شاید ایده‌ی شما خیلی خفن باشد ولی نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید. عملی کردن یک ایده کار راحتی نیست و به اشتیاق، صبر و از همه مهم‌تر توانایی نیاز دارد.

مهم ترین نکته برای اینکه بتوانید ایده‌ی کسب و کار مجازی خود را به محصولی سودآور تبدیل کنید شروع کردن است. پس بیایید قدم‌های اصلی تبدیل یک ایده به کسب و کار واقعی را با هم مرور کنیم.

 

1. مشکلی را حل کنید

یکی از اولین سوالاتی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا ایده‌ی من قرار است مشکلی را حل کند؟

بر فرض مثال کسب و کار ایسمینار که در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است توانست مشکلات کلاس‌های حضوری مثل ظرفیت محدود، ترافیک زیاد، فاصله‌ی مکانی و مشکلات بهداشتی در زمان شروع ویروس کرونا را حل کند.

 

2. تحقیقات بازار انجام دهید

در صورتی که بازاری برای محصول و سرویس‌تان وجود نداشته باشد پس در نتیجه ایده‌ی شما نمی‌تواند رشد کند. آیا محصول شما مخاطبان زیادی دارن؟ آیا آن‌ها حاضرند برای حل کردن این مشکلشان پولی بپردازند؟ خب قطعا شما برای ارزش دادن به ایده‌ی خود به تعدادی مشتری نیاز دارید. در واقع باید رقابت در بازار را بسنجید و بررسی کنید که چقدر محصول شما می‌تواند متفاوت‌تر و بهتر از رقبا باشد؟ رقبا چگونه بازاریابی می‌کنند؟ از چه کانال‌های بازاریابی برای فروش محصولاتشان استفاده می‌کنند؟ این مواردی است که باید در تحقیقات بازار به آن‌ها پرداخته شود تا بتوانید یک بیزینس پلن قوی طراحی کنید.

 

3. مخاطب هدف را شناسایی کنید

اگر می‌خواهید به این زودی کسب و کار مجازی شما از بین نرود باید پرسونای مخاطب مشتریان را مشخص کنید. شما محصول خود را به هر فردی نمی‌توانید بفروشید چون گروه‌های مختلف از مردم چالش‌ها و نقطه مشترک‌های متفاوتی دارند. باید افرادی که می‌توانند نقطه عطف کسب و کارتان باشند را پیدا کنید، این موضوع به شما اجازه می‌دهد که بر روی بازار خاصی از افراد که نسبت به دیگران تمایل بیشتری به خرید از شما دارند تمرکز کنید. و نکته‌ی دیگری که باید بدانید این است که کانال‌های ارتباطی برای دستیابی به مخاطبان هدف را شناسایی کنید که پیام شما بهتر به دست آن‌ها برسد و بتوانید کسب و کارتان را معرفی کنید.

 

4. ایده را ارزیابی کنید

ارزیابی ایده

از عجله کردن برای تبدیل ایده‌ی خود به یک کسب و کار خودداری کنید و هر چه قدم‌های بیشتری برای شروع بردارید پول زیادتری هم برای آینده کسب و کارتان ذخیره می‌کنید. کسانی که به دنبال جذب سرمایه برای ایده‌ی خود هستند بهتر است از یک نمونه‌ی اولیه‌ی محصول (MVP) برای معرفی به سرمایه گذار و مشتری استفاده کنند. محصول اولیه می‌تواند سنجش بسیار خوبی برای ایده ‌شما باشد چون با عرضه کردن آن به مخاطب هدفتان ورودی‌های خوبی را جذب می‌کنید، سپس از مخاطبان نظراتشان را راجع به کسب و کار مجازی خود جویا می‌شوید و برای ساخت محصول بهتر استفاده می‌کنید. کمال گرایی هدف ما نیست ولی این فرآیندها می‌تواند شما را به محصول نهایی مدنظر نزدیک‌‌تر کند.

 

5. اقدام کنید

در حالی که افراد زیادی ایده‌ی کسب و کارهای مجازی مختلفی را در ذهن خود دارند ولی درصد بسیار کمی آن را عملی می‌کنند. اجازه ندهید ترس و کمال گرایی مانع شما شود. با روش‌های درست و برداشتن قدم‌های کوچک در این مسیر پر پیچ و خم پا بگذارید و خودتان را برای چالش‌ها و موفقیت‌های در طول مسیر آماده کنید. موفقیت‌های کوچکی که در مسیر به دست می‌آورید را جشن بگیرید که انگیزه‌ بگیرید. سعی کنید انعطاف پذیر و چابک عمل کنید و تمرکز خود را روی بهبود مستمر محصول و سرویس قرار دهید. از همه مهم‌تر این است که به خودتان باور داشته باشید. رابرت هرج واک (سرمایه‌دار کانادایی) می‌گوید:

«شما باید به ایده و خودتان به طور احمقانه‌ای تا مرز توهم باور داشته باشید. فراموش نکنید همه ایده‌هایی دارند ولی کسی نمی‌داند برای شروع و رشد یک کسب و کار باید چه کاری انجام دهد. حرف‌ها ارزشی ندارند ولی این عمل است که آن‌ها را ارزشمند می‌کند.»

 

6. منتور پیدا کنید

نیاز  به داشتن یک منتور (مربی) در ابتدای مسیر بسیار احساس می‌شود چون شما وقت زیادی را به خاطر عدم تصمیم‌گیری به علت ترس از مرتکب شدن اشتباه یا تصمیم‌گیری غلط از دست می‌دهید. مربی یعنی کسی که شما را راهنمایی و پشتیبانی می‌کند، بی طرفانه نظرش را به اشتراک بگذارد و ارتباط شما را با افراد اکوسیستم کسب و کارتان شکل می‌دهد. منتور می‌تواند استادتان، یکی از اعضای تیم یا متخصص حوزه‌ی مربوطه خودتان باشد.

 

7. از ابزارهای رایگان استفاده کنید

می‌توانید از ابزارهای آنلاینی مثل شبکه‌های اجتماعی و وبسایت برای معرفی کسب و کار مجازی خود استفاده کنید و اولین مشتری‌ها را به دست بیاورید. برای پروژه های کوچکی مثل عکس برداری از محصول و طراحی بنر تبلیغاتی می‌شود از نرم افزارهای مختلفی استفاده کرد و آن‌هایی که نیاز به مهارت خاصی دارند را برون سپاری کنید. در این صورت نه تنها مقرون به صرفه است بلکه مهم‌تر از آن اجازه می‌دهد خلاقیت و انعطاف پذیری شما بهبود پیدا کند. هر چه به آژانس حرفه‌ای‌تری برون سپاری کنید پول بیشتری هم پرداخت خواهید کرد.

مشتری امروزه درصد زیادی از تصمیم‌های خرید خود را آنلاین می‌گیرد، سایت و شبکه اجتماعی با فعالیت زیاد می‌تواند به تبدیل سریع‌تر مشتری بالقوه به مشتری بالفعل کمک بزرگی کند. در وبسایت باید روی تصویر برندتان، لوگو، رنگ‌ها و اطلاعات کسب و کار مجازی خود کار کنید.

ابزار رایگان دیگری که می‌توان برای فروش و ارتباط با مشتری استفاده کرد سرویس‌های تلفن ابری است که در مدیریت هزینه‌ها به شما کمک خواهد کرد.

 

8. حرفه‌ای و تکنیکال باشید

کارآفرین بودن با چالش‌های زیادی همراه است و البته که همین چالش‌های سخت هستند که پاداشی مثل یادگیری را به همراه دارند. در کسب و کار مجازی اعتماد مشتریان به راحتی به دست نمی‌آید. برای ساخت روابط خوب با مشتری و فروشنده‌های دیگر چیزی که به من کمک کرده وقت گذراندان با کارمندان یقه آبی بوده است. حرفه‌ای و تکنیکال بودن مسیری طولانی برای ایجاد اعتماد مشتریان است ولی ابزار خوبی برای پیشی گرفتن از رقبایی است که سعی دارند از شما بهتر باشند.

«کارمندان یقه آبی به کارمندانی گفته می‌شود که مسئولیت انجام کارهای فیزیکی و فنی را بر عهده دارند.»

 

9. شبکه سازی کنید

یکی از ابزارهای دست کم گرفته شده موقع راه اندازی یک کسب و کار مجازی ارتباطات است. ملاقات افراد هم‌فکر از حوزه‌ی خودتان، کارآفرینان و حتی کارآفرینانی از حوزه‌های دیگر می‌تواند برای پشتیبانی‌ و راهنمایی‌های تجاری که ممکن است در کسب و کارتان نادیده گرفته باشید نوری در تاریکی باشد. اگر در جلسات، نمایشگاه‌ها، وبینارها و گروه‌های تجاری مرتبط با حوزه خودتان شرکت کنید می‌توانید مشتری‌های بالقوه، فروشندگان، و حتی سرمایه‌گذارها را برای کسب و کارتان پیدا کنید. حضور در نمایشگاه‌های تجاری به ما کمک کرده است که به طیف وسیعی از فروشندگان محلی و بین المللی دست پیدا کنیم که محصولات را با قیمت مناسب و کیفیت بالا ارائه می‌دهند و همین دو مورد را به عنوان مزیت به مشتری ارائه دادیم.

 

10. تیم قوی بسازید

تیم کسب و کار مجازی

کسب و کارهای مجازی امروزه مثل کسب و کارهای قدیمی و آفلاین دهه‌های پیش نیستند. کارآفرینان به دنبال تیمی با انگیزه که دارای تحصیلات آکادمیک هستند، تجربه‌ی کاری بالایی دارند و در کارشان تخصص دارند می‌گردند. داشتن تیمی تکامل یافته، مشارکت کننده و صادق کلید اصلی شرکتی مستقل و خودکفا است. ارتباطات متقابل در شرکت می‌تواند اشتباهاتی که ممکن است منجر به از دست دادن یک مشتری شود را از بین ببرد.

با الهام از: Frobes و Entrepreneur

به نظر شما چه کارهای دیگری برای اجرایی کردن ایده‌ی کسب و کار مجازی خود نیاز دارید؟