تلفن ویپ بهترین گزینه برای شرکت‌هایی است که می‌خواهند کاربردی بودن و تکنولوژی بر پایه‌‌ی اینترنت را با یکدیگر ترکیب کنند. تکنولوژی بهتر به معنی نتایج بهتر و ظرفیت‌های بهبود یافته‌تر است و زمانی که درست استفاده شود می‌تواند منجر به نتایج بسیار خوبی شود.

با خط ویپ می‌توانید از اتصال اینترنت برای تماس با هر شخصی در هر جایی استفاده کنید، اما صرفا گرفتن تصمیم استفاده از این تکنولوژی تنها چیزی نیست که شما نیاز خواهید داشت. بلکه باید چگونگی نصب درست خط ویپ را برای اینکه بتوانید بیشترین بهره را از پتانسیل‌های آن ببرید یاد بگیرید.

چگونه خط ویپ کسب و کارتان را نصب کنید؟ آیا نیاز است کار دیگری قبل از نصب انجام دهیم؟ به چه تجهیزاتی نیاز خواهیم داشت؟ کافی است تا انتهای مقاله همراه من باشید که به پاسخ سوالات خود برسید.

تجهیزات مورد نیاز برای نصب خط ویپ کدامند؟

راه اندازی ویپ به یک سری تجهیزات نیاز دارد. در ادامه به برخی تجهیزات مشترک که توسط سیستم‌های مختلف ویپ به کار گرفته می‌شود اشاره کرده‌ام.

مبدل تلفن آنالوگ

این دستگاه با عنوان ATA هم شناخته می‌شود که به شما اجازه می‌دهد از یک تلفن استاندارد برای برقراری تماس از شبکه آی پی استفاده کنید. ATA سخت افزاری ضروری برای تلفن آی پی است.

در همین رابطه بخوانید: هزینه نصب و راه اندازی ویپ

 

Channel Bank

این دستگاه سیگنال‌های آنالوگ که معمولا از طریق خطوط تلفن منتقل می‌شود را به سیگنال‌های دیجیتالی که از طریق اینترنت منتقل می‌شوند تبدیل می‌کند.

 

کابل شبکه

تلفن ویپ برای اتصال به اینترنت به کابل شبکه نیاز دارد. این کابل اتصال سیمی تلفن به اینترنت را فراهم می‌کند.

 

تلفن آی پی

تلفن آی پی به عنوان تلفن ویپ هم شناخته می‌شود که تکنولوژی ویپ را به جای خط تلفن سنتی به کار می‌برد. این تلفن از طریق کابل شبکه به اینترنت متصل می‌شود و سپس شما را به آدرس آی پی شرکت ارائه دهنده‌ی ویپ شما وصل می‌کند.

 

آداپتور PoE

این دستگاه با عنوان اینجکتور PoE هم شناخته می‌شود که به صورت فیزیکی کابل شبکه را تغذیه می‌کند. در واقع این کابل به ابزارها متصل می‌شود و سپس با اتصال به خروجی کابل کار می‎‌کند.

 

منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)

این دستگاه در اصل یک پشتیبان با استفاده از باتری است. از آن جایی که تماس‌های آی پی به برق و اتصال به اینترنت وابسته هستند این به شما این امکان را می‌دهد که حتی در صورت قطعی برق بتوانید تماس برقرار کنید.

 

ویپ گیت وی

این دروازه به عنوان پلی میان زیرساخت تلفن سنتی و شبکه‌ی کامپیوتر است. این دستگاه سیگنال‌های آنالوگ تلفن را به سیپ تبدیل می‌کند. گیت وی‌های قوی تا 256 تماس به صورت همزمان را می‌توانند پشتیبانی کنند.

 

هدست ویپ

این دستگاه می‌تواند در هر تماس ویپ استفاده شود. هدفون‌هایی هستند که میکروفن داخلی دارند. این هدست برای خطوط ویپ ضروری نیستند اما باعث می‌شود راحت‌تر صحبت کنید و در هنگام مکالمه نیازی نباشد گوشی تلفن را نگه دارید.

در همین رابطه بخوانید: ویپ چیست و چه کاربردی برای کسب و کار دارد؟

 

سرور IP PBX

سرور IP PBX مرکز تشبیهی سیستم ویپ شما است. این دستگاه سرور کامپیوتر است که تماس شما را میان کانالی مناسب برای اتصال به اینترنت مسیریابی می‌کند.

 

روتر ویپ

روتر ترافیک اینترنت را با عبور بسته‌های اطلاعات میان شبکه‌های کامپیوتر هدایت می‌کند. روتر ویپ دستگاه‌های شما را به اینترنت متصل می‌کند و مسئولیت کیفیت و اتصال تماس را بر عهده دارد.

به یاد داشته باشید که برای نصب خط ویپ به تمام تجهیزاتی که در بالا اشاره شد نیاز ندارید و تجهیزاتی که باید به کار بگیرید به نوع ویپی که قرار است استفاده کنید و شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات ویپی که انتخاب کرده‌اید بستگی دارد. تجهیزاتی که در بالا اشاره شد تجهیزات مشترکی است که برای سیستم‌های مختلف ویپ استفاده می‌شود.

 

مراحل نصب خط ویپ چیست؟

مراحل نصب خط ویپ

ویپ یا Voice over internet protocol، از اتصال پایدار اینترنت برای اتصال به دیگران استفاده می‌کند. این برای شرکت‌هایی که می‌خواهند ارتباط خود را بهبود دهند و رضایت مشتریان را به سرعت جلب کنند مناسب است زیرا نیاز نیست شما نگران چالش‌هایی که خطوط ثابت سنتی دارند باشید و با آنها دست و پنجه نرم کنید.

همچنین، اگر اولین بار است که می‌خواهید از خطوط ویپ استفاده کنید از اینکه چگونه قرار است آن را راه اندازی کنید شگفت زده خواهید شد. آیا به کارگیری این تکنولوژی ساده‌تر از خرید یک محصول جدید و متصل کردن آن است یا نیاز است برای نصب خط ویپ مراحل پیچیده‌ای را طی کنید.

مراحلی که نیاز است برای نصب خط ویپ انجام دهید را در ادامه‌ی مقاله آورده‌ام.

1. نیازهای تیم را بررسی کنید

شما باید کاری که تیم انجام می‌دهد و نیازهای آن را بررسی کنید. آیا شما تیمی بزرگ هستید که مدام با مشتریان و شرکای تجاری خود در طول روز تماس می‌گیرید، یا تعدادتان کم است و فقط زمانی که نیاز باشد از تلفن استفاده می‌کنید؟

باید در رابطه با اینکه چه تعداد تماس معمولا برقرار می‌کنید فکر کنید، همچنین اینکه تیم شما از چه نوع دستگاه‌هایی استفاده می‌کند و به چه چیزهای دیگری نیاز دارد. دانستن این جزئیات به شما در تعیین نوع سخت افزار و بسته‌های سرویس خط ویپی که قرار است بعدا بخرید کمک می‌کند.

 

2. سیستم ویپ مناسب کسب و کارتان را پیدا کنید

سیستم‌های ویپ مشابه یکدیگر نیستند و ممکن است ویپی با ویژگی‌های خاصی که شما برای کاری که انجام می‌دهید مدنظر دارید بهتر باشد. زمانی را برای بررسی امکانات و فکر راجع به اینکه کدام برای شرکت شما بهترین خواهد بود قرار دهید.

 

3. بودجه موردنظر را مشخص کنید

در قدم بعدی، نگاهی به اینکه در حال حاضر چه مقدار پول برای خط ویپ باید پرداخته شود بیندازید و اینکه شما با چه مقدار از آن مشکلی ندارید. اینکه در زمان راه اندازی کسب و کار مراقب منافع خود باشید کاملا حیاتی است.

همان طور که به هزینه‌های شرکت خود فکر می‌کنید، ویپ و تلفن‌های سیپ ترانک را به یاد داشته باشید که باعث می‌شوند پول شما ذخیره شود چون معمولا ارزان‌تر از خطوط تلفن ثابت سنتی است. تعیین بودجه‌ی مشخص به صرفه جویی در هزینه‌های کسب و کارتان کمک خواهد کرد.

 

4. یک ارائه‌ دهنده‌ی سرویس ویپ معتبر پیدا کنید

شما باید همیشه محصولات و سرویس تلفن ویپ را از شرکت ارائه دهنده‌ای بخرید که تجربه‌ی کافی دارد، خدمات خوبی به مشتری می‌دهد و کیفیت سرویس آن مناسب است.

 

5. تجهیزات مورد نیاز را بخرید

از آن جایی که شرکت ارائه دهنده‌ی ویپ ایده آل خود را پیدا کرده‌اید، در حال حاضر باید تجهیزات مناسبی که نیاز دارید را سفارش دهید. اگر راجع به اینکه به چه مقدار تجهیزات نیاز دارید مطمئن نیستید جهت راهنمایی می‌توانید با ارائه دهنده‌ی ویپ خود تماس بگیرید.

البته نیازهای شما بستگی به این دارد که کسب و کارتان چگونه کار می‌کند. صحبت  راجع به شرایط کسب و کارتان با شرکت ارائه دهنده‌ی ویپ که قابل اعتماد است می‌تواند روند را بسیار آسان‌تر کند.

در همین رابطه بخوانید: مرکز تماس ویپ چیست؟

 

6. بهترین پکیج سرویس ویپ را انتخاب کنید

به پکیج‌های مختلفی که شرکت ارائه‌ دهنده‌ی ویپ شما دارد نگاهی بیندازید. کدام پکیج برای استارتاپ شما مناسب است؟ اطمینان حاصل کنید بودجه‌ای که در اختیار دارید، خروجی فعلی کار تیم شما و امکاناتی که برای موفق شدن نیاز دارید را در نظر دارید.

 

7. خط ویپ را نصب کنید و از آن لذت ببرید

بعد از اینکه همه چیز منظم پیش رفت و متوجه شدید کدام پکیج سرویس مناسب شما است، وقت راه اندازی سیستم تلفنی ویپ کسب و کارتان فرا می‌رسد. پیشنهاد می‌شود به تیم خود برای یادگیری چگونگی استفاده از خط ویپ کمک کنید. نیاز نیست کار دیگری انجام دهید و می‌توانید از مزایای خط ویپ بهره ببرید.

 

از خطوط ابری دفترشما استفاده کنید

به دلیل اینکه امکانات تلفن ثابت سنتی برای کسب و کارها کافی نیستند و خرید خط ویپ نیز برای بسیاری از کسب و کارها هزینه‌ی هنگفتی را به همراه دارد. از این رو تصمیم گرفتیم خطوط ثابت ابری را به کسب و کارهای ایرانی ارائه کنیم.

با استفاده از این خطوط می‌توانید بدون نیاز به تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری یک سیستم تلفن گویا داشته باشید. با این سرویس می‌توانید به تعداد نامحدودی داخلی تعریف کنید و تماس گیرنده را مستقیم به همکار مربوطه متصل کنید. همچنین گزارش تمامی تماس‌ها در پرتال دفترشما قابل مشاهده است.

امکانات دیگری مثل فکس اینترنتی، صندوق صوتی، آوای انتظار، تعریف سناریوی تماس و … نیز از مزایای این سرویس است. اگر به کاربردی بودن آن برای کسب و کارتان اطمینان ندارید می‌توانید به صورت 15 روز کاملا رایگان از آن بهره ببرید و سپس اقدام به خرید کنید.