تماس سرد (Cold Calling) چیست؟

تماس سرد یکی از روشهای بازاریابی تلفنی است. اصطلاح سرد برای این واقعیت به کار می رود که شما بر اساس ارتباط قبلی با مشتری تماس نمی گیرید و مشتری از تماس شما بی اطلاع است.

تماس سرد یک روش مرسوم برای بازاریابی محصولات است. با پیشرفت اخیر فناوری، بسیاری می گویند تماس سرد،مُرده  است اما برخی از متخصصان می گویند: تماس سرد موثر، هنوز هم می تواند نقشی حیاتی در تبلیغ محصول و بازاریابی داشته باشد.

تماس سرد

تماس سرد چیست؟

اگرچه انتشار اخبار مربوط به خدمات و کسب و کار شما به افراد جدید می تواند مفید باشد، اما متقاعد کردن آنها برای خرید محصولات یا خدمات شما نیز می تواند چالش برانگیز باشد. اکنون بیش از هر زمان دیگر، به دلیل بیماری همه گیری بیماری کرونا، مردم نسبت به قبل بیشتر تمایل به صرفه جویی دارند. اگر آنها به کسب و کار شما دسترسی پیدا نکرده اند یا محصول و خدمات شما را نمی شناسند، ممکن است مایل به شنیدن صدای شما نباشند.
در حالیکه کسب و کارها و برندها نظرات متفاوتی نسبت بهم در مورد تماس سرد دارند، خواه راهی عالی برای جلب مشتری بالقوه باشد یا نه، همچنان بخشی مهم از استراتژی بازاریابی است. اگر می خواهید از این روش برای افزایش فروش خود استفاده کنید، تماس سرد و برخی از مزایای مهم آن و نکاتی را برای تماس سرد موثر که در ادامه ذکر می کنیم را بخوانید که ممکن است به شما کمک کند فروش بیشتری داشته باشید.
بیشتر بخوانید: تلفن اینترنتی، ۰ تا ۱۰۰ خط ویپ VOIP [هزینه، مزایا، معایب]

مزایای تماس سرد

هنوز هم، علی رغم شهرت بد تماس سرد، این روش جز روش های حیاتی برای کسب و کارهای B2B است که دارای مزایای زیادی است.

تماس سرد روش قدیمی استراتژی بازاریابی است اما هنوز هم در دنیای امروز از اهمیت برخوردار است زیرا دارای مزایای زیادی است.

تماس سرد در ترکیب با سایر تکنیک ها، می تواند اثری مهم در تبلیغ محصولات یا خدمات شما داشته باشد. شما می توانید به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید.

اگر فردی فعالانه به دنبال محصولات یا خدماتی که شرکت شما ارائه می دهد نیست، این احتمال وجود دارد که هرگز وب سایت شما را کشف نکند. بنابراین، وظیفه شماست که  آنها را پیدا کنید. با تماس سرد می توانید با افرادی که مشخصات مشتری معمولی شما را دارند تماس بگیرید و خدمات و کالای خود را به آنها عرضه کنید.

بیشتر بخوانید: تاثیر بازاریابی تلفنی در افزایش فروش

شما می توانید اطلاعات مهمی را به دست آورید و ارتباط انسانی برقرار کنید

تماس سرد می تواند راهی عالی برای کسب اطلاعات مربوطه و ایجاد ارتباط انسانی با مشتری بالقوه باشد. وقتی از طریق ایمیل با مشتری تماس برقرار می کنید، فرد ممکن است همه ی نکات را نگوید و یا این که اصلا جواب کوتاهی بدهد که شما را از سر باز کند و یا کلا جواب ندهد. اما وقتی با شخصی تماس می گیرید و درجا با او صحبت می کنید، ممکن است تمایل بیشتری داشته باشد تا اطلاعات با ارزش تری را در اختیار شما قرار دهد.

تماس سرد

ارتباط و تعامل واقعی و انسانی بگیرید

داشتن تعامل انسانی باعث می شود که یک کسب و کار اصیل و حرفه ای به نظر برسد. با ایجاد ارتباطات انسانی با آنها می توانید اطلاعاتی مربوط به بهتر کردن خدمات و محصولات خود بدست آورید. آنها تمایل بیشتری خواهند داشت تا اطلاعات با ارزش تری را در اختیار شما قرار دهند. مردم و مشاغل تمایل دارند به برند هایی اعتماد کنند که ارتباطات انسانی را مقدم تر از راه های اتوماسیون و خودکار می دانند. نشان دادن اینکه شما به عنوان یک فرد واقعی در حال برقراری ارتباط هستید یکی از بهترین راه ها برای جلب مشتری بالقوه و افزایش نرخ تبدیل است.

بیشتر بخوانید: ۱۴ تکنیک بازاریابی تلفنی (telemarketing) موفق

به شناسایی اهداف شما کمک می کند

یکی از اولین مزایای تماس سرد این است که به شما کمک می کند اهداف خود را شناسایی کنید. اما قبل از برقراری تماس و ارتباط با مشتری به یاد داشته باشید که باید در ابتدا بدانید که اهداف شما چیست. ایده آل است که مجموعه ای از سوالات سفارشی و اختصاصی تهیه کنید که براساس اطلاعات اولیه در مورد مشتری شما باشد. هدف اصلی در اینجا برقراری ارتباط با یک انسان واقعی و به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز در مورد سازمان آنها  و کمک به مشکلات آنها است.

بینش درستی پیدا می کنید

اگر برای شما سوال پیش آمده که که چرا بعضی از کارها برای کسب و کار شما طبق برنامه ریزی پیش نمی رود، می توانید از تماس های سرد بهره ببرید و در مورد این موارد اطلاعات کسب کنید. یکی از دلایلی که ممکن است باعث ایجاد این مشکل شده باشد این است که شما به مجموعه اشتباهی از کسب و کارها و  برندهایی که پرسونای مخاطب شما نیستند، ارتباط برقرار کرده اید. تمام پاسخ های دریافت کنندگان می تواند به شما اطلاعات کاملی بدهد و کمک کند که مشکل را کاملا شناسایی و در جهت رفع آن اقدام کنید.

در کار خود مهارت کافی پیدا می کنید

همه ی ما از وقتی به دنیا آمده ایم یک بازاریاب تلفنی موفق نبودیم پس شما باید افراد خود را آموزش داده و تشویق کنید که با تماس های فراوان، مهارت کسب کنند. اعتماد به نفس و راحت بودن در صحبت با مشتری های بالقوه از طریق تماس سرد می تواند مدتی طول بکشد، اما این تجربه می تواند به شما در تسلط بر کار خود کمک زیادی کند. همچنین می تواند به شما کمک کند تا ارزش پیشنهادی خود را به خوبی به مشتریان منتقل کنید.

نرخ تبدیل را بالا می برد

برخی از کسب و کارها فقط از تماس سرد برای تجارت خود استفاده می کنند فقط به این دلیل که از مزایای تماس سرد برخوردار شوند. این شامل افزایش نرخ تبدیل است. جدا از آن، ممکن است به بالا بردن لید و بهبود کیفیت آن کمک کند.
تماس سرد

با تماس سرد، نرخ تبدیل را بالا می برید

مانند هر زمینه دیگری، کارکنان و کارمندان یکی از عواملی هستند که در انتخاب تصمیم گیرنده، خرید محصولات یا خدمات شما تأثیرگذار هستند. به همین دلیل است که کارمندان شما قبل از برقراری تماس سرد، آموزش کافی داشته باشند. آنها را از اهمیت تماس سرد و برخی از تکنیک های تماس سرد مطلع کنید. همچنین به آنها بگویید پاسخ فوری به مشتری بالقوه ممکن است کمک کند شما را یک قدم دیگر به بستن معامله هدایت کند.

می توانید با مشتریان جدید ارتباط برقرار کنید

شما در حال برقراری تماس سرد هستید زیرا مشتریانی هستند که هنوز از محصولات یا خدمات شما آگاهی ندارند. آنها قبلاً هرگز از وب سایت یا هر چیز دیگری در مورد تجارت شما بازدید نکرده اند. آنها از وجود خدمات شما اطلاعی نداشتند. شاید این یک روش ایده آل برای برقراری ارتباط با کسب و کارهای جدید نباشد، اما شما می توانید از طریق تماس سرد ارتباط تجاری را تقویت کنید و به مرور موجب توسعه کسب و کار شما می شود.

فیدبک و بازخورد فوری به شما می دهد

تماس سرد یکی از استراتژی های بازاریابی است که بازخورد فوری بسیار کمک کننده است و براساس این بازخوردهای فوری می توانید محصولات یا خدمات خود را مطابق با نیاز مشتریان بهینه کنید. بنابراین تماس سرد فقط به شما امکان معرفی برند و فروش را نمی دهد، بلکه بررسی فوری درباره محصولات و خدمات فعلی شما را فراهم می کند.

به صرفه است!

تماس سرد با صرفه ترین روش برای افزایش فروش و معرفی محصولات و خدمات شما است.هر چند هنوز هم نیاز به پرداخت هزینه مکالمه و نرم افزار دارید، اما باز هم ارزان تر از روش های دیگر است. یکی دیگر از مزایای تماس سرد این است که شما می توانید بدون توجه به محل کار خود چه در خانه و چه بیرون فروش انجام دهید.

معایب تماس سرد

انتقاداتی در مورد کاربرد تماسهای سرد به عنوان ابزاری برای بازاریابی محصول وجود دارد زیرا پیشرفت در فناوری، ابزارهای بهتری را برای هدف قرار دادن مخاطبان به روش بسیار بهتری باز کرده است.

پایدار نیست

برای اینکه بازاریابان در مکالمه های سرد موفق شوند، باید خستگی ناپذیر کار کنند. مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که ممکن است صدها تماس تلفنی در طول یک روز طول بکشد تا اینکه حتی فرد مناسبی را برای خرید پیدا کنید.

حتی در این صورت، هیچ تضمینی وجود ندارد که در هنگام درک یا حتی علاقه به محصول با شما خوش برخورد باشند.

می تواند آزار دهنده باشد

بیایید صادق باشیم بیشتر مردم از تماس های تلفنی غیر منتظره خوششان نمی آید و ممکن است آنها را مزاحم و ناخوشایند ببینند. آنها به احتمال زیاد نمی خواهند وقت بگذارند و توضیحات شما را بشنوند و می خواهند در اسرع وقت تلفن را قطع کنند. بعلاوه، از آنجا که تماس برنامه ریزی نشده است، ممکن است کسی پاسخگو نباشد و تماس شما به ضندوق صوتی منتقل شود.

فقط بعضی وقت ها کارساز است!

حتی اگر در برقراری تماس سرد به موفقیت رسیده اید، نباید آن را تمام تمرکز استراتژی فروش خود قرار دهید. من دریافتم که نرخ تبدیل برای تماس سرد در مقایسه با هدایت و ارجاع معتبر کم است. طبق گزارش مرکز کلر در سال ۲۰۱۲، تنها حدود ۱٪ از تماس های سرد پاسخ داده شده به قرار ملاقات، و حدود ۲۸٪ از تماس های انجام شده، سازنده تلقی شده است. بنابراین تماس سرد ممکن است در بعضی از مواقع کارساز باشد.
بیشتر بخوانید: مرکز تماس ویپ چیست؟

نکات تماس سرد موفق

همیشه به یاد داشته باشید که هنگام تماس از روی متن به صورت ربات گونه و خشک نخوانید.

تماس سرد

نکات تماس سرد موفق

مطالب خود و آنچه را که می فروشید را از قبل در موردش تمرین کنید تا بتوانید روان و سلیس در مورد آن صحبت کنید. این باعث موفقیت شما می شود.

سوالات پایان باز بپرسید

با شروع مکالمات، سوالات خود را با چه کسی، چه چیزی،کجا،چه زمانی و چگونه شروع کنید که به این صورت فضای بیشتری برای پاسخ به مشتری خود می دهید.
تماس سرد یک مکالمه دو طرفه است و شما می خواهید تا آنجا که می توانید در مورد آینده  کسب و کار خود، کارهایی که انجام می دهند و نیازهای آنها بیاموزید. با پرسیدن سوالات از آنها، فرصت های بیشتری برای بحث در اختیار شما قرار می دهد.

صدای خود را ضبط کرده و بارها گوش کنید

 هنگامی که شما  با مشتری تماس می گیرید، مشتری نمی تواند زبان بدن شما را ببیند، بنابراین تن صدا اهمیت زیادی پیدا می کند. بدون حالات چهره و زبان بدن، شما فقط می توانید نکات خود را با کلمات و لحن صدای خود بیان کنید.

گوش کردن تعاملانه

گوش کردن یکی از نکات مهم تماس سرد است فقط با آنها صحبت نکنید، گوش دادن راهی آسان برای ایجاد اعتماد است زیرا باعث می شود فرد احساس ارزشمندی کند و می تواند به شما این فرصت را بدهد تا درباره نیازها و نگرانی های او بیشتر بدانید.
در واقع، مطالعات نشان می دهد که متخصصان برتر فروش ۴۳٪ از زمان صحبت می کنند و بقیه را اجازه می دهند مشتری صحبت کند.

وقت آنها را هدر ندهید

بخاطر بسپارید وقتی که شما در حال تماس سرد هستید، نباید بیهوده وقت افراد را بگیریم، شما حدود ده ثانیه وقت دارید تا ارزش خود را اثبات کنید و بیشتر از آن مناسب نیست. با مختصر نگه داشتن تماس، برای وقت مشتری خود ارزش قائل باشید و احترام متقابل دریافت می کنید.

مثبت اندیش باشید

تفکر مثبت از نظر علمی ثابت شده است که مهارت های شما را تقویت می کند، سلامتی شما را تقویت می کند و کار شما را بهبود می بخشد. هر اشتباهی که می کنید فرصتی برای یادگیری و انجام کار بهتر در آینده است.
از نظر شما یک تماس سرد موفق چه ویژگی هایی دارد؟برای ما بنویسید.