تبلیغات به اشکال مختلفی از ارتباطات تحول یافته است، به یقین هزاران راه مختلف برای کسب و کار وجود دارد که پیام خود را به مشتری برساند و تبلیغ کنندگان امروزی انتخاب‌های زیادی را در اختیار دارند. شما می‌توانید بر روی تبلیغات آنلاین مثل اینستاگرام، گوگل ادوردز (GoogleAdWords)، یوتیوب یا بر روی تبلیغات سنتی مثل روزنامه، رادیو، تلویزیون و بیلبورد تمرکز کنید. اینترنت روش‌های تبلیغ زیادی اعم از ویدیو، بنرها، رپورتاژ آگهی و موارد متعدد دیگری را برای ما فراهم کرده است.

در اینجا بهترین روش‌های تبلیغ که باعث جذب مشتری می‌شود و فروش کسب و کارتان را افزایش می‌دهد را آورده‌ام پس با خوندن مقاله با من وارد دنیای تبلیغات شوید.

1. تبلیغات آنلاین (Online Advertising)

اگر شما تبلیغی از طریق اینترنت می‌بینید، این تبلیغات آنلاین مختص فضای آنلاین طراحی شده است. تبلیغات در صفحات و سایت‌های زیادی که روزانه بازدید می‌کنید وجود دارد زیرا تبلیغات چرخه اصلی درآمد در اینترنت هستند. راه دیگری از تبلیغات آنلاین تبلیغات همسان است که نسخه‌ی دیجیتال تبلیغات چاپی قدیمی رپورتاژ است. استراتژی‌های مختلفی در بازاریابی دیجیتال وجود دارد که شامل قرار دادن تبلیغات در سایت‌های محبوب و شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تبلیغاتشان را در جایگاه تبلیغات و در میان دیگر نتایج صفحه‌ی نتایج موتور جستجوی گوگل قرار دهند. با استفاده از کلمات کلیدی یا عنوان‌های متداولی که جستجو می‌شود جستجوهایی که مرتبط با کسب و کار، محصولات و سرویس‌های شما است در صفحه نتایج نمایش داده می‌شود. بر فرض مثال، شرکتی که تبلیغ بیمه می‌کند در نتایج مرتبط با محصولات بیمه نمایش داده خواهد شد. کسب و کارها اگر کلیکی بر روی تبلیغشان صورت بگیرد مبلغی را به گوگل پرداخت می‌کنند که به این روش تبلیغ تبلیغات کلیکی می‌گویند.

گوگل ادسنس (Google AdSense) به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تبلیغات را برای کسب درآمد از سایتشان میزبانی کنند. کسب و کارهایی که به دنبال تبلیغ هستند می‌توانند در سرویس ادسنس گوگل ثبت نام کنند، که بر اساس الگوریتم خاصی، تبلیغات را به سایت‌های مختلفی با محتوای مشابه یا طبق پارامترهای مشخصی در جستجو تطبیق می‌دهد. در نتیجه، شرکت‌ها می‌توانند مخاطبان زیادتری را به وسیله‌ی جایگاه تبلیغات گوگل به دست بیاورند. گوگل تبلیغات را در سایت‌های دیگر برای کلیک بر روی محصول و ترافیک وبسایت قرار می‌دهد. گوگل با سرویس‌های مختلفی که دارد به برندسازی شما هم کمک می‌کند.

تبلیغات لینکدین

شرکت‌ها می‌توانند یک صفحه برای کسب و کار خود در لینکدین بسازند و در آن از محتوا، ویدئو و تخفیفات محصولات به عنوان راهی برای جذب کاربران استفاده کنند.

یک صفحه‌ی لینکدین می‌تواند یک مزیت بزرگ برای وبسایت شرکت باشد و از طریق لینک‌های موجود در محتواها ترافیک را به سایت سرازیر کند. همچنین کارمندان شرکت می‌توانند در صفحات خود محتوای مشابهی که لینک به وبسایت شرکت و تخفیفات محصولات می‌دهد منتشر کنند. لینکدین گزینه‌ی خوبی برای کسب و کارهای بیزینس به بیزینس (B2B) است. چون می‌توانید افراد حرفه‌ای خاص در صنعت خودتان را در هدف بگیرید و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

تبلیغات اینستاگرام

پلتفرم اینستاگرام می‌تواند بستر بسیار خوبی برای کسب و کارهایی که هویت بصری (visual brand) خوبی دارند و مخاطبان آن‌ها قشر جوان است باشد، چون 60 درصد از کاربران اینستاگرام کمتر از 30 سال دارند. اینستاگرام امکانات خوبی برای تبلیغات از طریق عکس، ویدئو، استوری و اینفلوئنسرها را در اختیار ما می‌گذارد. همچنین می‌توان با استفاده از کال تو اکشن (call-to-action) کاربران را به سمت سایت هدایت کرد و ترافیک سایت را بالا برد.

از دیگر شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر و تلگرام هم می‌توان برای تبلیغات استفاده کرد، بسیار مهم است که پیش از تبلیغ درباره‌ی جامعه مخاطب مناسب کسب و کارتان که به آن پرسونای مخاطب می‌گویند تحقیق کنید و تبلیغات را به کسانی نمایش دهید که دوست دارند محصول یا سرویس شرکت را خریداری کنند.

 

2. تبلیغات موبایلی (Mobile Advertising)

یک روش رایج در بازاریابی دیجیتال تبلیغات در دستگاه‌های تلفن همراه، تبلت و هر دستگاه قابل حملی است که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. روش‎‌ معمول در تبلیغات موبایلی استفاده از تبلیغات شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام و تلگرام می‌باشد ولی اخیرا تبلیغات در بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها در ایران رواج زیادی پیدا کرده است. تبلیغات موبایلی شبیه به تبلیغات آنلاین است و به عنوان یک روش برای دستیابی به مشتریان جدید اهمیت بالایی دارد.

 

3. تبلیغات چاپی (Print Advertising)

زمانی تبلیغات چاپی محرک بزرگی برای فروش بود. ولی در حال حاضر به اشکال مختلفی از تبلیغات دیجیتالی برای بازاریاب‌ها تغییر شکل داده است. اگر چه یکی از عوامل اصلی و منحصر به فرد برای موفقیت در تبلیغات متفاوت بودن است بنابراین زمانی که مشتریان از تبلیغات دیجیتالی متعدد خسته می‌شوند برگشت به تبلیغات چاپی فرصت بسیار خوبی برای انتقال حس انسانی برندتان به مشتری است. مثلا در تبلیغات چاپی لمس کردن کارت ویزیت توسط مشتری باعث انتقال حس انسانی می‌شود.

 

4. تبلیغات چریکی (Guerrilla Advertising)

تبلیغ چریکی مینی کوپر

تبلیغ چریکی شرکت BMW برای خودروی مینی کوپر

روشی که به عنوان تبلیغات محیطی هم شناخته می‌شود تبلیغات چریکی است که در 20 سال گذشته بسیار برجسته شده و مورد توجه بازاریابان قرار گرفته است. معمولا به هر روش تبلیغی که به طور غیرمتعارفی استفاده می‌شود و مشتریان را به مشارکت و تعامل با محصول از این طریق دعوت می‌کند تبلیغات چریکی می‌گویند. موقعیت مکانی و زمان بندی دو پارامتر مهم در تبلیغات چریکی است. عامل اصلی پشت تبلیغات (بازاریابی) چریکی ساخت ایده‌ی جدید و خلاقیت است، نه یک بودجه‌ی زیاد. اکثر اوقات شما بخشش را به جای اجازه با این کمپین‌ها انتقال می‌دهید، که به صورت دهان به دهان و در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود.

 

5. تبلیغات رادیو و تلویزیون (Broadcast Advertising)

یک شکل از ارتباط در بازار انبوه است که شامل تبلیغات تلویزیونی و رادیویی می‌شود. تا همین چند وقت پیش رایج‌ترین راه برای دستیابی به تعداد بالای مشتری بود ولی رفته رفته تبلیغات آنلاین این جایگاه را از آن خودش کرده است. ولی هنوز هم یک روش موثر برای جذب میلیون‌ها افراد، به خصوص در زمان پخش فوتبال از تلویزیون است.

 

6. تبلیغات محیطی (Outdoor Advertising)

به عنوان تبلیغات بیرون از محیط خانه هم شناخته می‌شود، تبلیغات محیطی یک اصطلاح رایج برای توصیف هر نوع تبلیغی که مشتریان را زمانی که بیرون از خانه هستند جذب می‌کند است. مثل بیلبورد، پوسترهای روی اتوبوس و حتی بیلبوردهای بزرگ دیجیتالی در سطح شهر. خلاقیت در تبلیغات محیطی برای جلب توجه مشتری یک عنصر مهم است بر فرض مثال بر سر چهارراه‌ها شما باید بتوانید از زمان قرمز شدن چراغ تا سبز شدنش توجه مشتری را جلب کنید.

 

7. تبلیغات نامحسوس  (Product Placement Advertising)

تبلیغات نامحسوس روش تبلیغی برای افزایش برندینگ محصولات و سرویس‌های  کسب و کارتان از طریق فیلم و سریال است و نقطه مقابل تبلیغات محسوس (مستقیم). اگر صحنه‌ای در فیلم دیدید که دلیل وجود تعداد زیادی ماشین فورد چیست؟ یا چرا بازیگر فیلم در حال نوشیدن پپسی است؟ و باعث جلب توجه شما به محصول شد این همان تبلیغات نامحسوس است. تبلیغات نامحسوس روش خوبی برای جذب سرمایه جهت ساخت فیلم و سریال و البته روش خوبی برای دستیابی به جامعه مخاطب هدف است.

 

سخن پایانی

در بین روش‌های مختلف تبلیغات شاید انتخاب بهترین گزینه برای کسب و کارتان سخت باشد. پیشنهاد من این است که اگر کسب و کارتان را تازه راه اندازی کرده‌اید یا بودجه کمی دارید از تبلیغات کم هزینه یا رایگان مثل آنلاین و چریکی استفاده کنید ولی اگر بودجه مناسبی دارید روش‌های مختلف را برای پرسونای مخاطب مشتریان تست کنید و بهترین روش مناسب کسب و کارتان را پیدا کنید، البته فراموش نکنید در تبلیغات همه چیز ثابت نیست، ممکن است شما در حال حاضر از یک تبلیغ استفاده کنید و بازخوردهای مثبتی بگیرید ولی در ماه آینده هیچ بازخورد مثبتی برای شما نداشته باشد. لازم به ذکر است بعد از هر تبلیغ سعی کنید مزایا، معایب و آورده‌های آن را مشخص کنید که تصمیم گیری راحت‌تری داشته باشید.

 

شما چه روش‌های تبلیغ موثر دیگری را می‌شناسید؟