یکی از مهم‌ترین چالش‌های راه اندازی کسب و کار انتخاب نام مناسب برای آن است. برای بعضی‌ها، انتخاب نام شرکت اولین قدمی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. برای برخی کارآفرینان کاری ساده، سریع و روشن است ولی برای برخی دیگر، انتخاب نام شرکت چالشی بزرگ محسوب می‌شود.

حتی اگر می‌دانید باید چه نامی برای شرکت خود انتخاب کنید، 5 مرحله‌ی زیر را راجع به چگونگی انتخاب نام شرکت بررسی کنید که اطمینان حاصل کنید نامی مناسب را انتخاب کرده‌اید.

1. ماهیت کسب و کار شما چیست؟

بهترین راه برای شروع روند انتخاب نام برای شرکت بررسی کردن ماهیت وجودی کسب و کار شما است. بیانیه ماموریت (Mission Statement)، برنامه‌ی بازاریابی (Business Plan) و ارزش پیشنهادی خود را در نظر بگیرید. فکر کردن راجع به مخاطب هدف و چیزهایی که در تحقیق بازار کسب کردید را فراموش نکنید.

برخی سوالاتی که می‌توانند در انتخاب نام شرکت شما را راهنمایی کنند:

  • قصد دارید چه پیامی را از طریق اسم شرکت برای مخاطب به تصویر بکشید؟
  • بزرگترین اولویت شما در نام شرکت چیست؟ می‌خواهید راحت به زبان آورده شود، متفاوت و منحصر به فرد باشد و میان آن با محصولات و سرویس‌ها ارتباطی وجود داشته باشد؟
  • می‌خواهید زمانی که مردم نام شرکت را می‌بینند چه تصور و احساسی داشته باشند؟
  • ساختار کسب و کارتان چیست؟
  • رقبا چه نام‌هایی را برگزیدند؟ چه مواردی در اسم کسب و کارهایشان را دوست دارید و چه مواردی را دوست ندارید؟
  • آیا طول نام شرکت مهم است؟ اگر بله، یک اسم کوتاه می‌خواهید یا اسم بلند؟

 

2. طوفان فکری برگزار کنید

طوفان فکری

زمانی که متوجه شدید می‌خواهید چه نامی برای کسب و کارتان داشته باشید، وقت آن می‌رسد که خلاق باشید. درواقع، هر چه در طول این مرحله خلاق‌تر باشید، ایده‌های بیشتری به ذهنتان خواهد رسید و گزینه‌های بیشتری برای انتخاب دارید.

بعضی وقت‌ها به تنهایی و بعضی وقت‌ها به همراه همکاران چند جلسه‌ی طوفان فکری برگزار کنید که ایده‌هایی برای نام شرکت به ذهنتان برسد. در طول طوفان فکری، ماهیت کسب و کارتان را در گوشه‌ی ذهن خود داشته باشید ولی اجازه دهید ایده‌ها بدون هیچ محدودیتی به ذهنتان بیایند.

«برای ایده پردازی کافی است کلماتی که با کسب و کارتان مرتبط است را بر روی کاغذ بنویسید و آن‌ها را در ترکیبات مختلف ترکیب کنید و سپس با یکدیگر مقایسه صورت دهید.»

 

3. کمی به خودتان فرصت بدهید

حال که جلسات طوفان فکری را برگزار کردید و لیستی از نام‌های احتمالی دارید، وقت آن رسیده که نتایج را بررسی و آنالیز کنید. به سراغ لیست بروید و آن‌هایی که مناسب نیستند را حذف کنید، نام‌های مشابه را دسته‌‌ بندی کنید و آن‌هایی را که به نظرتان مناسب هستند و با آن‌ها خو گرفتید را علامت گذاری کنید.

چند سوالی که باید در زمان سنجش نام‌های خوب از بد در نظر بگیرید:

  • آیا اسم شما نشان می‌دهد کسب و کارتان راجع به چیست؟ در حالی که نام‌های بسیاری از شرکت‌ها مرتبط با کاری که می‌کنند نیست، شما به عنوان یک کسب و کار اگر نامی را انتخاب کنید که افراد متوجه شوند در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید یک مزیت محسوب می‌شود.
  • شما را از رقبا متمایز می‌کند؟
  • به خاطر سپردن آن ساده است؟
  • آیا تلفظ آن آسان است؟ اهمیت این موضوع امروزه به دلیل استفاده از دستیارهای صوتی مثل سیری، الکسا و گوگل بیشتر شده است.
  • آیا با لحن کسب و کار و برندینگ شما سازگار است؟

بعد از این که لیست کوتاهی از نام‌های احتمالی شرکت دارید کمی قدم بزنید یا به کار مشغول شوید که کمی از این مسئله فاصله بگیرید. انتخاب نام برای کسب و کار یک تصمیم بزرگ است، زیرا آن است که در نهایت برند شما را نشان می‌دهد. اجازه دهید ایده‌ها برای یک یا دو روز بدون تغییر بمانند و سپس به سراغشان برگردید و دوباره مرورشان کنید. در بسیاری از موارد، بعد از یک وقفه‌ی مختصر، باز خواهید گشت و فوری متوجه خواهید شد که کدام گزینه نام مناسب کسب و کار شما است. اگر هیچ کدام از نام‌های موجود در لیست مناسب نبود دوباره روند طوفان فکری را برگزار کنید.

 

4. در دسترس بودن نام انتخاب شده

قبل از تصمیم گیری راجع به اسم کسب و کار، اطمینان حاصل کنید که این نام در دسترس است. اگر نام قبلا توسط شخص دیگری ثبت شده و استفاده شده است باید در به کارگیری آن تجدید نظر کنید.

در جستجوی علائم تجاری سایت ثبت اسناد و املاک کشور می‌توانید استعلام نام تجاری انتخاب شده را بگیرید. سپس باید در گوگل و بقیه‌ی موتورهای جستجو آن نام را جستجو کنید و اطمینان حاصل کنید که قبلا توسط فرد دیگری استفاده نشده باشد.

جستجوی شما شامل جستجوی نام دامنه‌‌ی سایتی که قرار است محصولات و سرویس‌های خود را در آن معرفی کنید هم می‌شود. اگر دامنه‌ی نام انتخاب شده وجود نداشت می‌توانید از عبارت‌های مخفف استفاده کنید. اگر قصد داشتید نام را با پسوند com ثبت کنید و در دسترس نبود می‌توان با پسوندهای دیگری مثل ir، net  و … آن را به ثبت رساند. لازم به ذکر است ساده بودن دامنه برای به خاطر سپرده شدن توسط کاربرها و تایپ آن برای ورود به سایت حائر اهمیت است. علاوه بر این دامنه باید کوتاه و بدون خط فاصله باشد.

 

5. ثبت نام شرکت

اگر می‌خواهید این نام برند مختص به خودتان باشد و هیچ کس حق استفاده از آن را نداشته باشد بهترین راه ثبت آن است. با این کار این این اسم به نام خودتان ثبت خواهد شد. اگر از روندهای ثبت برند اطلاع دارید خودتان این کار را انجام دهید ولی اگر وقت و اطلاع کافی از آن ندارید می‌توانید این کار را به شرکت‌هایی که این کار را انجام می‌دهند بسپارید.

انتخاب نام شرکت می‌تواند روندی طولانی باشد، اما ارزش زمانی که را که به آن اختصاص می‌دهید را دارد. وقتی نام کسب و کارتان را انتخاب کنید، نه تنها یک قدم مهم برای راه اندازی کسب و کار است بلکه به نوعی فعالیت برندینگ شرکت خود را شروع کرده‌اید. پس در انتخاب نام برای شرکت دقت کنید و باید زمانی را به این کار اختصاص دهید.

 

بعد از انتخاب نام شرکت چه کارهایی باید انجام دهم؟

یکی از کارهایی که در زمان راه اندازی کسب و کار باید به آن فکر کنید کانال‌های ارتباطی است که قصد دارید از طریق آن‌ها با مشتری ارتباط برقرار کنید. این کانال‌ها به آفلاین و آنلاین تقسیم می‌شوند. کانال‌های آنلاین شامل چت آنلاین، تیکت پشتیبانی، شبکه‌های اجتماعی و … است و آفلاین هم شامل ارتباط تلفنی می‌شود. ارتباط تلفنی به دلیل حس صمیمیتی که مشتری با شنیدن صدای شما یا همکاران در هنگام مکالمه احساس می‌کند باعث می‌شود تصویری خوب از کسب و کار شما در ذهن مخاطب شکل بگیرد.

راه اندازی سیستم پشتیبانی تلفنی به دلیل دردسرها و هزینه‌های بالایی که دارد مورد استقبال شرکت‌های زیادی قرار نگرفته است ولی با استفاده از تلفن ابری دفترشما دیگر نیازی به خرید هیچ نرم افزار و سخت افزاری نیست و در عرض 5 دقیقه پشتیبانی تلفنی شرکت خود را راه اندازی خواهید کرد.

 

به نظر شما بهترین نام شرکت در برندهای مطرح دنیا متعلق به کدام کسب و کار است؟