برندینگ یک روش بازاریابی برای شکل گیری برند کسب و کار است. این تعریف اولیه است، اما جزئیات بیشتری هم وجود دارد. برندینگ چیزی است که کسب و کار شما برای پیشی گرفتن از این هیاهوی بازار و جلب توجه مشتری ایده‌آل نیاز دارد. خریداران اولیه را به مشتریان همیشگی تبدیل می‌کند و باعث تبدیل مخاطبان بی‌تفاوت به سفیران برند می‌شود. به برندینگ برای متمایز بودن، نفوذ در مشتریان و پیشرفت کسب و کارتان به مراحل بالاتر نیاز دارید.

به عبارتی دیگر، اگر می‌خواهید کسب و کارتان موفق شود، بدون شک برندینگ یک راه حل مناسب است.

اما چرا برندینگ مهم است؟ مستلزم انجام چه کارهایی است؟ از چه راهی باید کسب و کار خود را برند کنیم که روی مخاطبان اثر بگذارد؟ در این مقاله، با هم تعریف برندینگ را بررسی می‌کنیم و یاد می‌گیریم چگونه کسب و کارتان می‌تواند از مزایای برندینگ بهره‌مند شود.

برندینگ چیست؟

واژه‌ی برندینگ برگرفته از کلمه‌ی «Brand» در زبان نورس باستان به معنی «سوختن» است. قبل از 1500 میلادی، دامداران برای نشان مالکیت بر روی گاوها علامتی با استفاده از سوخت ایجاد می‌کردند. در واقع نسخه‌ی اولیه‌ی لوگوی امروزه بود.

البته برندینگ امروزه گسترده‌تر از جنبه بصری یا لوگو است. به عبارتی واکنش احساسی است که کاربران نسبت به شرکت دارند.

برند شما مجموعه‌ای از تصور‌های مردم راجع به کسب و کار است، اما برندینگ مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که برای پرورش برند انجام می‌دهید.

به بیان دیگر، برند یک اسم است ولی برندینگ فعل است. زمانی که لوگو طراحی می‌کنید، مشغول توسعه دادن صدای برندتان هستید و با اعضای تیم مارکتینگ برای طوفان فکری یک کمپین تبلیغاتی دور هم جمع می‌شوید برندینگ محسوب می‌شود.

«در یک کلام هر فعالیتی که برای شکل دهی برند خودتان انجام دهید، برندینگ است.»

 

چرا برندینگ مهم است؟

به شما کمک می‌کند از رقبا متمایز شوید

اینکه چه نوع شرکتی دارید یا در چه حوزه‌ای کار می‌کنید و با چه مشتری برخورد دارید اهمیتی ندارد. اگر صاحب کسب و کار هستید، پس در رقابتی سخت قرار دارید. برندینگ به شما کمک می‌کند راه‌هایی برای متفاوت، خاص و منحصر به فرد جلوه دادن خودتان پیدا کنید و نشان می‌دهد چرا مشتریان باید به جای رقبا شما را انتخاب کنند.

برند شناخته شده‌ای بسازید

اگر قصد دارید برندی موفق بسازید، باید شناخته شوید. برندینگ درست (اعم از طراحی یک لوگوی اثرگذار، سایت، و دیگر منابع برند) به خلق یک سبک منحصر به فرد کمک می‌کند و شناخت برند را در بازار افزایش می‎‌دهد.

تجربه‌ی برندی پایدار برای مشتریان ایجاد کنید

برای موفقیت برندتان، باید هر چقدر مشتریان با برندتان ارتباط برقرار می‌کنند تجربه‌ی پایداری بسازید. حال این تجربه می‌تواند از سایت، رویداد یا حساب‌های شما در شبکه‌های اجتماعی نشات بگیرد. برندینگ به شما اجازه می‌دهد تصور و تجربه‌ی دیگران از برند را کنترل کنید و می‌توانید اطمینان حاصل کنید آن ذهنیت و تجربه‌ در میان اصول برند پایدار می‌ماند.

جرقه‌ی ارتباط با مخاطبان را بزنید و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کنید

ارتباط با مشتریان

موفق‌ترین کسب و کارها آن‌هایی هستند که ارتباطی احساسی با مخاطبان ایجاد می‌کنند. ارتباط احساسی است که مشتری احتمالی را به مشتری و مشتری را به فرد دوست‌دار برند تبدیل می‌کند.

چگونه باید این ارتباط را ایجاد کرد؟ با استفاده از برندینگ.

استراتژی‌های مختلف برندینگ (مثل استفاده از احساس در صدای برند یا بهره بردن از روانشناسی رنگ در زمان طراحی لوگو) می‌تواند به شما کمک کند با مخاطبان در درجه‌ای عمیق‌تر ارتباط برقرار کنید و حسی از وفاداری به برندتان را ایجاد کنید.

روش دیگری که برای ایجاد ارتباط احساسی موثر وجود دارد ارتباط تلفنی با مشتری است. البته این ارتباط تلفنی اگر توسط فردی بی‌تجربه صورت بگیرد حتی ممکن است احساس بدی نسبت به برندتان در مخاطب ایجاد کند پس بهتر است از منشی‌های مجازی دفترشما که آموزش دیده‌اند و با تجربه هستند استفاده کنید. آن‌ها با تکنیک‌هایی که به کار می‌گیرند باعث می‌شوند مشتری ارتباطی احساس با برندتان برقرار کند و مشتری وفادار باقی می‌ماند. برای تست هم می‌توانید 15 روز به صورت رایگان از این سرویس استفاده کنید.

 

عناصر برندینگ چیست؟

عناصر برندینگی که برای بهبود ذهنیت مشتریان از کسب و کارتان نیاز خواهید داشت را در ادامه به شما خواهم گفت.

بیانیه‌ی ماموریت و ارزش‌های برند

بیانیه‌ی ماموریت و ارزش‌های برند اساس برندینگ هستند. استفاده از ماموریت به عنوان مغز متفکر و بیانیه‌ی کوتاه و روشن که وضع فعلی و اهداف سازمان را مشخص کند بسیار می‌تواند سودمند باشد. در عین حال، چشم انداز شرکت هم مهم‌ترین بخش است که به معنی ایجاد یک تصویر کلی الهام بخش و برانگیزاننده و اینکه درصدد به دست آوردن چه چیزی در طولانی مدت هستید است.

خط مشی‌های برند (Brand Guidelines)

با ماموریت و بیانیه چشم انداز ارکان اصلی سازمان را تنظیم کنید و استراتژی برندتان همه چیز را احاطه خواهد کرد. این‌ها منجر به شکل گیری خط مشی‌های برند (برندبوک) می‌شوند. درنهایت این خط مشی‌ها به یک سند ملموس تبدیل می‌شوند که پشتیبان و نمایانگر اهداف کسب و کارتان خواهد بود، شما را از رقبا متمایز می‌کند، الگویی برای سرعت بخشیدن به تصمیم گیری و ایده‌های جدید در کمپین‌های بازاریابی آینده‌ خواهد بود. همچنین شامل همه‌ی عناصر سبک برندینگ است که شامل طیف رنگی، فونت‌ها و نمای کلی صدای برندتان می‌باشد.

لوگو

لوگوی شما تصویر شرکت خواهد بود و طراحی لوگو به طور یقین مهم‌ترین برندینگی است که شما برای کسب و کار انجام می‌دهید. در روند طراحی، به این فکر کنید شما به عنوان برند چگونه هستید و می‌خواهید در ذهن مشتریان چه‌طور نمایان شوید. فراموش نکنید از این موضوع برای پیش بردن استراتژی طراحی استفاده کنید.

وبسایت

طراحی وبسایت قدم کلیدی برندینگ است. در واقع سایت شما دفتر دیجیتالی برند است و زمانی که مشتریان آن را بازدید می‌کنند، باید از لحاظ بصری جذاب به نظر برسد، راحت قابل استفاده باشد و از همه مهم‌تر اینکه شما چه برندی هستید را انعکاس دهد. انتخاب عناصر طراحی سایت (مثل فونت‌ها و چیدمان) هم مثل لوگو مطابق برندبوک است.

منابع بیشتر

راه مشخص و ثابتی برای برندینگ وجود ندارد و بر اساس کسب و کار و حوزه‌ی کاری شما متفاوت است. مثلا ممکن است به چیزهای اضافه‌ای مثل کارت ویزیت، بسته بندی محصول یا بروشور برای برندینگ احتیاج داشته باشید. سعی کنید کسب کار خود را به خوبی بشناسید و نیازهای منحصر به فرد آن را شناسایی کنید سپس برای توسعه‌ی برندینگ برای اضافه کردن منابع بیشتر اقدام کنید.

اگر مشتاق هستید راجع به برندینگ بیشتر بدانید با من تا انتها همراه باشید. در ادامه به شما خواهم گفت چگونه یک هویت برند یکپارچه ایجاد کنید.

 

برند بهتر یعنی بازاریابی بهتر

برندینگ قوی

بر اساس یک قانون کلی، محصولات چرخه‌ی زندگی محدودی دارند اما برندها اگر به خوبی مدیریت شوند تا ابد پایدار خواهند بود. اگر هویت برندتان را به خوبی مشخص کنید بازاریابی ساده‌تر خواهد بود.

خط مشی‌های برندتان، تحقیق بازار و آنالیزها به هم پیوسته هستند که در مجموع به شما برای تشخیص بهترین راه بازاریابی محصولتان کمک خواهند داد. آیا تمرکز خود را بر روی بازاریابی سنتی مثل تلوزیون و بیلبورد قرار دادید یا مشتریان شما با بازاریابی آنلاین بهتر متقاعد می‌شوند؟ بازاریابی می‌تواند ترکیبی از هر دو شیوه باشد، اما مراقب باشید از روشی استفاده کنید که مخاطبان به آن علاقه دارند. با کنکاش پیوسته‌ی خط مشی‌های برند، می‌توانید تلاش خود را بر روی روش‌هایی متمرکز ‌کنید که واقعا مهم هستند.

و در آخر، بازاریابی روندی است که منجر به جذب لید و فروش می‌شود، اما برندینگ بنیانی است که شما با استفاده از آن اعتبار ایجاد می‌کنید و باعث وفاداری مشتریان می‌شوید.

کسب و کار خود را با برندینگ توانمند‌تر کنید

چیزی که باید به یاد بیاورید این است که برندینگ مجموعه‌ی فعالیت‌ها است. پس ممکن است در ابتدا کمی طاقت فرسا باشد. با برنامه ریزی، استفاده از منابع و کارکنان برندتان را پرورش دهید و در نتیجه کسب و کار خود را توانمند کنید. به جای اینکه به دیگران اجازه دهید داستان کسب و کارتان را بگویند، با استفاده از برندینگ خودتان داستان‌تان را خلق کنید.