ارتباطات، شریان اصلی حیات کسب و کارهای کوچک و بزرگ به‌شمار می‌رود و سازمان‌ها برای حفظ برتری خود باید همگام با فناوری‌های جدید در این زمینه حرکت کنند. امروزه، تلفن ابری ابزاری قدرتمند برای شکل‌گیری ارتباط بین افراد و کسب و کارهاست که از آغاز اختراع تلفن آنالوگ تا به امروز اشکال مختلفی به خود گرفته است.

اگرچه تلفن‌های آنالوگ انقلابی بزرگ در ارتباطات ایجاد کردند، اما کم‌کم به پایان خود نزدیک می‌شوند و تلفن ابری جای آنها را گرفته‌اند. در این مقاله می‌خواهیم نیم‌نگاهی به تاریخچه تلفن بیندازیم و سپس پیش‌بینی‌ها از آیندۀ تلفن را بررسی کنیم؛ تا پایان همراه ما باشید.

نگاهی به تاریخچه تلفن آنالوگ و تلفن ابری

حدود ۱۵۰ سال پیش، الکساندر گراهام بِل نخستین تماس تلفنی را با دستیار خود توماس واتسون برقرار کرد و تحول عظیمی در ارتباطات رقم زد. از آن زمان تاکنون، تلفن به ابزاری ضروری برای ارتباط تبدیل شده که متناسب با پیشرفت تکنولوژی تغییر کرده است.

اولین تلفنی که گراهام بل در سال ۱۸۷۶ اختراع کرد از یک میکروفون و بلندگو ساده تشکیل شده بود که صدا را به‌وسیلۀ سیم منتقل می‌کرد. پس از آن شبکه‌های تلفنی سر کار آمدند که در آن اپراتورها به‌صورت دستی تماس‌ها را در یک محل به هم منتقل می‌کردند.

دیری نپایید که با اختراع تلفن‌های دوار با شماره‌گیر چرخشی نیاز به اپراتورهای دستی نیز کاهش یافت و کاربران خودشان توانستند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. ارتباط و حرف‌زدن از راه دور که پیش‌ازاین رؤیایی بیش نبود، با تولد تلفن آنالوگ به واقعیتی شیرین تبدیل شد و رفته‌رفته پیشرفت کرد.

سال‌ها بعد با اضافه‌کردن تقویت‌کننده و مبدل‌های الکترونیکی، کیفیت صدای تلفن آنالوگ بهبود یافت تا امکان برقراری ارتباط با مسافت‌های دورتر نیز فراهم شود؛ اما این پایان تحول در دنیای پیچیده تلفن نبود؛ زیرا پس از آن تلفن‌های دیگری با شماره‌گیرهای دکمه‌ای معرفی شدند که جای تلفن‌های دوار را گرفتند.

سپس در اواخر قرن بیستم، فناوری دیجیتال پا به عرضه وجود نهاد و به‌تدریج تلفن آنالوگ جای خود را به سیستم تلفن اینترنتی یا دیجیتال داد. در این سیستم‌ها کیفیت صدا افزایش یافت و قابلیت‌های متعددی به آن‌ها اضافه شد.

بااین‌حال امروزه تکنولوژی ارتباطات که همیشه در حال تغییر است به‌سوی مفهومی نوین به نام تلفن ابری پیش می‌رود. در این سیستم بساط شبکه ارتباطات با سیم مسی برچیده می‌شود و تسلط تلفن‌های ثابت معمولی به پایان می‌رسد. اما تلفن ابری چیست و چگونه عمل می‌کند؟

تعریف تلفن ابری و تلفن آنالوگ

تلفن آنالوگ از نخستین نسل سیستم ارتباطی در جهان است که در آن صدا تبدیل به سیگنال‌های صوتی می‌شود و از طریق مجموعه‌ای از سیم‌های مسی و کابل‌ها انتقال می‌یابد. این سیستم ارتباطی نیاز به سیستم تلفن سانترال و تجهیزات فیزیکی دارد و از قابلیت‌های محدودی برخوردار است.

در مقابل تلفن اینترنتی مفهومی به نسبت جدید در ارتباطات است که در آن به‌جای استفاده از خطوط سنتی، صدا به‌وسیله اینترنت منتقل می‌شود. این سیستم ارتباطی بر پایه‌ی پروتکل‌های اینترنتی استوار است و نیاز به سخت‌افزار و سیم‌کشی ندارد. در سیستم مبتنی بر ابر، تمام پیکربندی‌ها توسط رابط‌های وب انجام می‌شود و امکان مدیریت و انتقال اطلاعات روی فضای ابر وجود دارد.

تلفن ابری یا آنالوگ؟ آینده تلفن

تفاوت تلفن ابری با تلفن آنالوگ

تفاوت بین تلفن ابری و آنالوگ به تکنولوژی، هزینه، قابلیت‌ها و کاربردهای آن‌ها برمی‌گردد. در این بخش به برخی از تفاوت‌های این دو سیستم ارتباطی اشاره خواهیم کرد.

  • تلفن اینترنتی صدا را به‌صورت دیجیتال از طریق پروتکل‌های اینترنتی (VOIP) منتقل می‌کند؛ درصورتی‌که تلفن آنالوگ صدا را از طریق سیگنال منتقل می‌کند.
  • تلفن ابری به سیم‌کشی نیاز ندارد و به همین دلیل راه‌اندازی ساده‌تری دارد. در این سیستم انتقال داده و صدا به کمک اینترنت صورت می‌گیرد؛ اما در تلفن آنالوگ از خطوط مسی برای اتصال استفاده می‌شود که هزینه راه‌اندازی و نگهداری آن بیشتر است.
  • کیفیت صدای تلفن اینترنتی یا ابری بالاتر از تلفن آنالوگ است و درصورت اتصال به اینترنت پایدار، کمتر تحت‌تاثیر نویز و تداخل قرار می‌گیرد.
  • تلفن مبتنی بر ابر قابلیت‌های متعددی دارد و به‌راحتی با ایمیل، نرم‌افزار مدیریت مشتری و سایر سرویس‌های ابری یکپارچه می‌شود؛ درحالی‌که تلفن آنالوگ از قابلیت‌های پایه برخوردار است.
  • هزینه تلفن ابری به‌طور معمول ثابت است و کمتر به مسافت بستگی دارد؛ درحالی‌که هزینه تماس در تلفن آنالوگ بسته به مسافت و نوع تماس محلی یا بین‌المللی متفاوت است.

بیشتر بخوانید: تفاوت تلفن ابری و تلفن ثابت، کدام برای کسب و کار مناسب است؟

 

آینده تلفن به کدام سمت می‌رود؟

‌ازآنجاکه سیستم ارتباطی به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و از حرکت بازنمی‌ایستد، پیش‌بینی‌هایی دربارۀ آینده‌ی آن صورت گرفته است. در ادامه پیش‌بینی‌های مهم از آیندۀ تلفن را برایتان آورده‌ایم.

 تلفن‌ها هسته ارتباط از راه دور باقی خواهند ماند

اگرچه تلفن سنتی منسوخ می‌شود، اما همچنان تماس تلفنی برای ارتباط بر ابزارهای دیگر اولویت خواهد داشت. با پیشرفت تکنولوژی تلفن مجازی یا ابری که با اتصال به اینترنت کار می‌کند برای برقرار تماس روی کار خواهد آمد که ایمنی و وضوح بالاتر دارد.

 

 پیام‌های متنی افزایش می‌یابد و بر تماس مشتریان متمرکز می‌شود

پیام‌های متنی برای ارتباطات تجاری گسترش پیدا می‌کند و بر تماس‌های تلفنی ارجحیت می‌یابد. اگرچه تماس تلفنی ابزار اصلی ارتباط تجاری با مشتری است و بسیاری از تماس‌های مشتریان همچون گذشته باقی می‌مانند؛ اما پیام‌های متنی برای زمانی که امکان تماس تلفنی با مشتری وجود ندارد، ترجیح داده می‌شوند.

تلفن آنالوگ به پایان خط خود خواهد رسید

تعداد افراد و مشاغلی که از تلفن ثابت استفاده می‌کنند رو به‌کاهش است و خطوط سنتی دیگر نمی‌توانند نیازهای کاربران را برآورده کنند. به همین دلیل خطوط مسی به خط پایان خود نزدیک می‌شوند و جایشان را به تلفن‌های اینترنتی پیشرفته و تلفن ابری می‌دهند. کسب و کارهایی که به‌دنبال رشد و ارتباط باکیفیت با مشتری هستند باید هرچه زودتر به روش‌های مدرن روی بیاورند تا از رقبا جا نمانند.

شاهد افزایش ارتباطات یکپارچه تلفن همراه خواهیم بود

تلفن‌های همراه چیزی فراتر از کارکرد اصلی خود، یعنی تماس و پیامک، ارائه می‌دهند و همچون رایانه‌های کوچک هستند. این ابزار به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا از هر جای دنیا، سریع‌تر و راحت‌تر با مشتریان کلیدی ارتباط برقرار کنند. ارتباطات سیار مبتنی بر سیستم ابری، انعطاف‌پذیری لازم را برای کسب و کارتان به ارمغان می‌آورد.

تلفن ابری یا آنالوگ؟ آینده تلفن

تلفن تجاری همه‌جانبه می‌شود

در آینده سیستم تلفن ابری سبب می‌شود که شما با تلفن همراه خود بتوانید حتی خارج از دفتر خود با مشتریان تماس بگیرید؛ طوری‌که شماره دفتر برای مشتری نمایش داده شود و شما حضور محلی خود را نشان دهید. در سیستم تلفن ابری، لپ‌تاپ و دسکتاپ نیز بخشی از سیستم تلفن کسب و کارتان می‌شود.

هوش مصنوعی به سیستم تلفن ابری وارد می‌شود

هوش مصنوعی که امروزه ردپای آن در عرصه‌های مختلف دیده می‌شود، سروکله‌اش به سیستم ارتباطات تلفنی نیز باز می‌شود. این تکنولوژی می‌تواند با تجزیه‌وتحلیل تماس‌ها، مانند شناسایی احساسات مشتری از طریق لحن و صدا، به ارتباط عمیق‌تر بین سازمان‌ها و مشتریان کمک کند. با هوش مصنوعی درک بهتری از تاثیر تبلیغات خود خواهید داشت و می‌توانید عملکرد کسب و کارتان را بهبود دهید.

 

کسب و کارهای کوچک با سرعت بیشتری میزبان تلفن ابری خواهند شد

با محبوب‌شدن خط تلفن ثابت اینترنتی و منسوخ‌شدن تلفن ثابت، کسب و کارهای کوچک نیز با سرعت به‌سراغ تلفن مجازی خواهند رفت؛ زیرا خرید تلفن ابری به‌راحتی مقیاس‌پذیر است و تأثیر منفی بر بودجه سازمان ندارد. استفاده از سیستم میزبان ابری برای کسب و کارهای کوچک سبب صرفه‌جویی در هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود. برای مثال استفاده از خط تلفن ثابت ابری تا ۹۰٪ هزینه‌ی تماس‌های بین‌المللی را کاهش می‌دهد.

 

سخن پایانی

اگرچه همیشه ایجاد تغییر در سیستمی ثابت سخت است؛ اما دیر یا زود باید بپذیرید که آینده‌ی تلفن به‌سوی سیستم مبتنی بر ابر پیش می‌رود و شما نیز برای این‌که از رقبای خود عقب نیفتید باید فناوری تلفن ابری را بپذیرید. به همین دلیل است که در دفتر شما تلاش داریم زمینه‌ی لازم برای بهره‌مندی از تلفن ابری و خط تلفن ثابت و ابری را برای کسب و کارها فراهم سازیم.

تلفن ابری دفتر شما، ارتباطات تلفنی را بر فضای ابری، یعنی اینترنت، برقرار می‌کند اما برای برقراری تماس و کیفیت مکالمه به اینترنت وابسته نیست. حتی اگر مخاطب شما آفلاین باشد، تماس برقرار خواهد شد و این یکی از مزایای تلفن اینترنتی دفتر شما نسبت به سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی تلفن ابری است.

 

منبع