در عصری که صنعت ارتباطات دیجیتال توسط ایمیل‌ها به نوعی قبضه شده است، این سوال مطرح می‌شود: چرا با این وجود به فکس اینترنتی نیاز داریم؟ در حالی که ایمیل نحوه اشتراک‌گذاری اطلاعات را متحول کرده است، فکس اینترنتی جایگاه منحصر به فردی در اکوسیستم ارتباطات دارد. در این مقاله به بررسی تفاوت‌های این دو فناوری، انواع کاربرد آن‌ها و دلیل اهمیت وجود فکس آنلاین برای کسب‌وکارها می‌پردازیم.

ارتباطات مدرن: ایمیل و فکس اینترنتی دقیقا چه هستند؟

رمزگشایی از ایمیل: پستچی دیجیتال

ایمیل، که آن را نامه الکترونیکی هم معنا می کنند، روشی برای تبادل پیام‌های دیجیتال از طریق اینترنت است. از زمان پیدایش، ایمیل به ستون فقرات صنعت ارتباطات دیجیتال تبدیل شده است، و امکان تبادل سریع متن، اسناد و فایل‌های چندرسانه‌ای را برای مخاطبین فراهم می‌کند. دسترسی به ایمیل به نسبت سایر شیوه‌ها  گسترده‌تر است، کاربرپسند است و می‌توان گفت دانستن اصول نگارش حرفه‌ای آن برای ارتباطات شخصی و حرفه‌ای ضروری است.

فکس اینترنتی: بازآفرینی کلاسیک

پدیده ارسال فکس از طریق اینترنت، یا همان فکس آنلاین، به نوعی دستگاه فکس سنتی را دیجیتالیزه کرده است. این پدیده به جای ارسال فکس از طریق خط تلفن، اسناد شما را به فرمت دیجیتال تبدیل کرده و از طریق اینترنت آن‌ها را ارسال می‌کند. این فرآیند، ظاهر رسمی فکس‌های سنتی را در خود حفظ کرده است. وجود ظاهر مشابه به فکس سنتی، کماکان برای بسیاری از صنایع حیاتی است.

پیشنهاد مطالعه: فکس اینترنتی چیست؟ ارسال و دریافت آن چگونه است؟

نحوه ارسال ایمیل و فکس اینترنتی

فرآیند آسان ارسال ایمیل

ارسال ایمیل بسیار ساده است:

  1. پلتفرم ارسال ایمیل خود را باز کنید (مثلاً Gmail ، Outlook و …).
  2. روی قسمت «Compose» یا «پیام جدید» کلیک کنید.
  3. آدرس ایمیل گیرنده را وارد کنید.
  4. در بخش «Subject»؛ یک خط موضوع اضافه کرده و در قسمت «Body» پیام خود را بنویسید.
  5. هر فایل ضمیمه را با کلیک بر روی آیکون پیوست که به شکل گیره کاغذ به تصویر کشیده شده است اضافه کنید.
  6. روی «Send» کلیک کنید.

ایمیل‌ها معمولا در عرض چند ثانیه ارسال و دریافت می‌شوند که این امر آنها را به یک شکل بسیار کارآمد از ارتباط تبدیل می‌کند.

ایمیل یا فکس اینترنتی؟ کدام بهتر است؟

راهکار دیجیتال: ارسال فکس اینترنتی

ارسال فکس آنلاین در مراحل اجرا، چندان تفاوتی با ایمیل ندارد.

یک سرویس فکس آنلاین، مانند سرویس فکس اینترنتی دفتر شما، انتخاب کنید. نحوه‌ی کار با سرویس‌های فکس اینترنتی ساده است؛ شما شماره فکس گیرنده و فایل موردنظر را انتخاب می‌کنید و با زدن کلید تایید، فکس به گیرنده ارسال می‌شود.

تفاوتی وجود ندارد که گیرنده از دستگاه فکس استفاده می‌کند یا سرویس فکس  اینترنتی، در هر صورت فکس به صورت یکسان برای او ارسال می‌شود.

این سرویس سند شما را به فرمت فکس تبدیل کرده و آن را به دستگاه فکس گیرنده یا سرویس فکس آنلاین آنها ارسال می‌کند. این روش اطمینان می‌دهد که سند به شکلی ارسال می‌شود که تمامیت و رسمیت خود را حفظ کند.

پیشنهاد مطالعه: تفاوت‌های فکس اینترنتی و فکس سنتی چیست؟ کدام بهتر است؟

ایمیل در برابر فکس اینترنتی: یک بررسی مقایسه‌ای

دوئل سرعت و راحتی

ایمیل‌ روشی سریع و راحت برای ارتباطات روزمره و اشتراک‌گذاری فایل‌ها هستند. آن‌ها برای مکاتبات روزانه ایده‌آل هستند، امکان تبادل فوری و پیگیری آسان را فراهم می‌کنند. از طرفی دیگر؛ فکس اینترنتی به اندازه ایمیل فوری نیست، اما راهی قابل اعتماد و امن برای ارسال اسنادی است که نیاز به حفظ فرمت اصلی و جایگاه قانونی دارند. این امر به ویژه برای قراردادها، پرونده‌های پزشکی و سایر اطلاعات حساس کاربردی به شمار می‌رود.

امنیت و محرمانگی: تاج پادشاهی به کدامیک تعلق دارد؟

امنیت ایمیل در طول سال‌ها با استفاده از قابلیت‌هایی همچون رمزگذاری و خدمات ایمیل امن؛ بهبود یافته است،. با این حال، ایمیل‌ها همچنان در برابر حملات فیشینگ (Phishing) و دسترسی غیرمجاز آسیب‌پذیر هستند. ایمیل‌ها به طور کلی غیررسمی تلقی می‌شوند مگر اینکه دارای امضای دیجیتال باشند. ایمیل‌ها معمولا برای ارتباطات غیررسمی و تبادلات غیررسمی مناسب هستند.

فکس اینترنتی سطح بالاتری از امنیت را فراهم می‌کند، زیرا اسناد اغلب در طول انتقال رمزگذاری شده و به صورت امن ذخیره می‌شوند. این امر فکس اینترنتی را به گزینه‌ای ترجیحی برای صنایعی مانند بهداشت و درمان و ارگان‌های حقوقی و مالی تبدیل می‌کند، چرا که محرمانگی اطلاعات در این صنایع اهمیت ویژه‌ای دارد.

سنجش مزایا و معایب ایمیل و فکس اینترنتی

این دو سرویس اینترنتی هر کدام کاربردها و جایگاه خود را در ارتباطات درون و برون سازمانی دارند. در جدول زیر به صورت خلاصه مزایا و معایب هر یک از این سرویس‌ها را بیان کرده‌ایم.

تفاوت ایمیل و فکس اینترنتی

 

قهرمانتان را انتخاب کنید: بهترین روش ارتباطی برای کسب‌وکار شما چیست؟

تطبیق ارتباط با نیازهای شما

انتخاب بین ایمیل و فکس آنلاین به طور عمده به نیازهای کسب‌وکار شما بستگی دارد. برای ارتباطات روزمره، به‌روزرسانی‌های سریع و تبادلات غیررسمی، ایمیل به وضوح برنده است. این ابزار کارآمد، کاربرپسند و به صورت جهانی قابل دسترسی است.

وقتی رسمیت و امنیت اهمیت دارد

برای کسب‌وکارهایی که با اطلاعات حساس سروکار دارند، نیاز به ارتباطات قانونی دارند یا نیاز به اطمینان از تمامیت اسناد دارند، استفاده از فکس اینترنتی یک امر واجب و ضروری است. صنایعی مانند بهداشت، حقوق و امور مالی به طور قابل توجهی از امنیت و رسمیتی که فکس اینترنتی ارائه می‌دهد بهره‌مند می‌شوند.

یک رویکرد ترکیبی یک ترکیب برنده

بسیاری از کسب‌وکارها بر این باور هستند که یک رویکرد ترکیبی بهترین کارایی را برایشان دارد. استفاده از ایمیل برای ارتباطات روزمره و ایمیل مارکتینگ و فکس آنلاین برای اسناد حساس، رسمی یا دارای اعتبار قانونی؛ تضمین می‌کند که همه اصول و پارامترهای حساس، پوشش داده شده‌اند. این رویکرد از نقاط قوت هر دو فناوری بهره می‌برد و در صورت لزوم انعطاف‌پذیری و امنیت را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

در حالی که ایمیل و فکس اینترنتی هر کدام مزایا و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند، متناقض یکدیگر نیستند. درک فواید منحصر به فرد هر یک از این سرویس‌ها؛ به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا به صورت موثرتر، امن‌تر و مناسب‌تر و با توجه به شرایطی که در آن قرار دارند؛ ارتباط برقرار کنند. خواه راحتی ارسال فوری ایمیل در اولویت باشد یا قابلیت امنیت توام با رسمیت فکس آنلاین؛ انتخاب ابزار مناسب؛ کلید حفظ ارتباط کارآمد و امن کسب و کار شما است.