نحوه تعریف موفقیت تیم بازاریابی در حال تغییر است. در عصر دیجیتال، تیم های بازاریابی در حال تکامل سریع هستند. در نحوه کار، اهداف مورد نیاز برای رسیدن و ارزش استراتژیک آن ها. برای موفقیت با توجه به افزایش فشار و افزایش حجم کار، بخشهای بازاریابی نیاز به تغییرات چشمگیر رهبری، فناوری و فرهنگی دارند. در اینجا سه ​​رکن اساسی وجود دارد که رهبران بازاریابی باید به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی دیجیتال خود ارزیابی کنند.

تیم های بازاریابی در ترویج نوآوری نقش اساسی دارند

تیم های بازاریابی در ترویج نوآوری نقش اساسی دارند

در تمام بخش ها، تیم های بازاریابی احساس مسئولیت می کنند تا به عنوان رهبر خوب و خلاق، محرک های رشد و سازندگان استراتژی کسب و کار قدم بگذارند و پرسونای مخاطب و مخاطب هدف خود را به درستی شناسایی می کنند.

به گفته گارتنر، بازاریابی در ایجاد انگیزه  و نوآوری نقش بزرگتر و حیاتی تری دارد. اکثریت قریب به اتفاق بازاریابان (۹۱٪) می گویند تیم آن ها در استراتژی کلی نوآوری سازمانشان نقش دارد، در حالی که ۲۹٪ می گویند بازاریابی تنها دپارتمان درگیر است. بازاریابان آماده اند تا نوآوریهای گسترده سازمان را رهبری کنند.

بازاریابان آماده اند تا نوآوری گسترده سازمان را هدایت کنند زیرا داده هایی هستند که توسط طبیعت هدایت می شوند. آن ها وسواس دارند که آزمایش کنند، ابزارهای جدید دیجیتالی را امتحان کنند و به همکاری در چندین بخش عادت کرده اند.
به طور فزاینده ای، داده ها و چشم اندازهای بازاریابی برای بخشهایی مانند فروش، R * D و پشتیبانی مشتری بسیار ارزشمند شده اند. این بخشها برای ساختن محصولات، فروش و پشتیبانی موثر از مشتریان نیاز به درک عمیق تری از جو بازار، رقابت و مشخصات فردی مشتری دارند.
در یک دنیای ایده آل، بخش شما از قبل دارای رهبری، استعداد و فن آوری لازم برای انجام نقش تکامل یافته خود در سازمان است. اما در دنیای واقعی، بیشتر بخشهای بازاریابی هنوز در مرحله انطباق با وظایف جدید خود هستند و راه خود را پیش می برند.

در یک دنیای ایده آل، بخش شما از قبل دارای رهبری، استعداد و فن آوری لازم برای انجام نقش تکامل یافته خود در سازمان است. اما در دنیای واقعی، بیشتر بخشهای بازاریابی هنوز در مرحله انطباق با وظایف جدید خود هستند و راه خود را پیش می برند.

بیشتر بخوانید: از بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال چه می‌دانید؟

در اینجا سه ​​تغییر مهم وجود دارد که بخشهای بازاریابی باید در اولویت قرار دهند.

۱. کار مدیر ارشد بازاریابی (CMO) را گسترش دهید

کار مدیر ارشد بازاریابی CMO را گسترش دهید

مدیر ارشد بازاریابی (CMO) سال ها بخش های بازاریابی را هدایت می کند، اما دو نقش دیگر به عنوان شرکای مهم برای رشد و ارتقا و نوآوری در سازمان ظاهر شده اند: مدیر ارشد دیجیتال (CDO) و مدیر رشد (CGO).

CDO نقش مهمی در پیگیری بلوغ دیجیتال، نوآوری و تعالی عملیاتی سازمان دارد. وظایف اصلی این مدیر عامل رشد، ارتقا و حفظ مشتری و ایجاد ارزش تجاری جدید از طریق استفاده بهتر از فناوری ها، فرآیندها و خدمات دیجیتال است.
CDO همیشه از یک زمینه بازاریابی ناشی نمی شود. با این حال، تخصص ترکیبی CDO ها و CMO ها برای توسعه یک دید منسجم دیجیتال و اجرای ابتکارات نوآوری در مقیاس اساسی ضروری است.
CGO ها در هنگام ایجاد زیرساخت هایی برای ایجاد پایگاه مشتری بیشتر، بر سرعت بخشیدن به رشد تجارت گسترده تر تمرکز دارند. اگرچه برخی از وظایف آن ها ممکن است با CMO همپوشانی داشته باشد، اما ابتکارات و تأثیر CGO فراتر از بازاریابی در سایر بخش هایی است که مسئول رشد محرک هستند: فروش، ایده درآمدزایی و ایده کسب و کار و  موفقیت مشتری و R * D. اختصاص CGO در کنار CMO شما امکان تداوم بهتر را در بخش ها فراهم می کند، تراز را افزایش می دهد و از تلاش اسکرام مستر پشتیبانی می کند.
اضافه کردن دو نقش دیگر به مجموعه C ممکن است به نظر بیش از حد برسد. هر سازمان باید تعیین کند که کدام نقش برای اهداف و نیازهای منحصر به فرد خود ضروری است. اما آنچه قابل بحث نیست این است که وسعت مسئولیت های بازاریابی در حال گسترش و پیچیده تر شدن است.
نه تنها CMO ها باید بخش بازاریابی را به جلو سوق دهند، بلکه انتظار می رود بقیه سازمان ها را نیز با خود همراه کنند. با مشارکت CDO و CGO، می توانید قابلیت های رهبری خود را تقویت کنید تا به موفقیت های بیشتری برسید.

۲. فناوری اصلی که موجب نوآوری تیم بازاریابی می شود و رشد را هدایت می کند

فناوری اصلی که موجب نوآوری تیم بازاریابی می شود و رشد را هدایت می کند
با افزایش حجم کار و افزایش فشار برای رسیدن به اهداف بالاتر، تیم های بازاریابی به سیستم عامل های دیجیتال نیاز دارند که به آن ها کمک می کند تا گردش کار خود را مدیریت کنند،آزمایش کنند و فرایندهای خود را بهینه کنند. در حال حاضر، سیستم های اتوماسیون بازاریابی و CRM این نیازها را برآورده نمی کنند، بنابراین در نهایت تیم ها به جلسات متوسل می شوند، تعداد زیادی صفحه گسترده و بازاریابی ایمیلی را مدیریت می کنند.
فناوری پیشرفته تر، بازاریاب ها را قادر می سازد تا وظایف جدید خود را بهتر انجام دهند و اقدامات استراتژیک بیشتری انجام دهند.
با این حال، سرمایه گذاری دیجیتال نباید با عجله انجام شود. اولویت بندی اینکه کدام یک از ابزارهای مهم برای مأموریت مهم هستند و کدام یک از موارد اضافی زیبا هستند، اولین قدم مهم در تصحیح جعبه ابزار دیجیتال شماست. در حال حاضر، سیستم های همکاری، گردش کار و مدیریت پروژه از بالاترین اولویت ها هستند.
سیستم عامل های گردش کار که به راحتی همکاری می کنند، چه در بخش بازاریابی و چه در سایر تیم ها، برای حفظ سطح مطلوب چابکی و ترازبندی، حتی با افزایش حجم کار، سازگار شدند. همراه با مدیریت پروژه و توابع ارتباطی، سرعت تیم به دلیل نیاز به به روزرسانی وضعیت و بازخورد به جای جلسات، به صورت آنلاین افزایش می یابد.
این قابلیت ها برای تسریع در فرآیندهای مختلف و غلبه بر چالش هایی که معمولاً با نوآوری تداخل می کنند و سرعت تیم را کاهش می دهند، یک امر اساسی است. مثلا:
  • فرایندها را متناسب با نیازهای تیم های توزیع شده و از راه دور تطبیق می دهد.
  • همگام بودن با سرعت شتاب کسب و کار و پاسخگویی سریع به تغییرات بازار
  • مدیریت گردش کار پیچیده که از چندین بخش عبور می کند و پروژه های بین بخشی را به جلو سوق می دهد

۳. تاکید بر اهمیت کار تیمی و تاکید بر پاسخ گویی فردی

از آنجا که تیم بازاریابی به محرک اصلی نوآوری و رشد در کل تجارت تبدیل شده است، اعضای تیم افراد باید آماده باشند تا به سرعت با مسئولیت ها و انتظارات جدید سازگار شوند تا ایده های استارتاپی را عملی کنند.
 اعضای تیم بازاریابی موفق کسانی هستند که در زمینه یادگیری مهارت ها و فناوری های جدید سازگار، چابک، انعطاف پذیر و فعال باشند. آن ها تمایل و آمادگی دارند که در صورت نیاز نقش های متفاوتی را انجام دهند.
روزهای فعالیت بازاریابی سنتی به پایان رسیده است و فرهنگ هایی که فعالانه موانع همکاری، ارتباطات و پاسخگویی را برطرف نمی کنند، برای پاسخگویی به خواسته های روزافزون مجهز نخواهند بود. فقط تیم هایی با یک فرهنگ مشترک و بیش از حد مشترک برای تحقق اهداف بخش مستقر می شوند. به عبارت دیگر، اگر بخواهند کار پیچیده را به طور موثر و سریع انجام دهند، افراد باید به همان اندازه که در انجام وظایف خود مهارت دارند، در کار مشترک مهارت داشته باشند.

آینده بازاریابی 

تیم های بازاریابی امروزه به سختی به تیم های ۱۰ یا حتی پنج سال پیش شباهت دارند. به همین ترتیب، نحوه تعریف موفقیت کاملاً متفاوت است.
بازاریابی موثر فقط آوردن مخاطب، افزایش مشترکان یا تولید انبوه نیست. امروزه تیم های موفق بازاریابی با توانایی آن ها در دستیابی به همه اینها ضمن تشویق به نوآوری در سازمان، سرعت بخشیدن به رشد و ابداع روش های جدید برای تمایز برند خود و توسعه کسب و کار تعریف می شوند.
نظرات خود را در مورد موضوع بالا با ما درمیان بگذارید.
منبع: monday