اسکرام مستر چیست؟

اسکرام مستر یک چارچوب قدرتمند برای اجرای فرایندهای چابک در توسعه نرم افزار و سایر پروژه ها است. اسکرام مستر، رهبر خوب تیم است و مسئولیت پیروزی در یک پروژه، ارائه راهنمایی به تیم و مالکیت محصول را بر عهده دارد.

او کنترل می کند که از بازاریابی چابک به عنوان استراتژی بازاریابی دیجیتال توسط اعضای تیم استفاده شود. و به تجارت، صاحب محصول، تیم و افراد نیز آموزش کسب و کار برای درآمدزایی می دهد. او ارتباط و همکاری بین همه این افراد را تسهیل می کند.

کار اسکرام مستر

 

بیشتر بخوانید: آموزش بازاریابی: استراتژی بازاریابی حرکت پنهان یا stealth

کار و نقش اسکرام مستر چیست؟

از آنجا که این نقش در ارتباط بین مشاغل، صاحب محصول، تیم چابک و افراد است، مسئولیت ها بسته به نیازهای منحصر به فرد هر کسب و کار و تیم متفاوت خواهد بود.

برخی از اسکرام مسترها همچنین به عنوان مدیر پروژه یک تیم فعالیت می کنند. برخی نیز نقش مربی چابک سازمانی را پر می کنند.

  • رهبری و سازماندهی شرکت از وظایف او است.
  • برنامه ریزی و اجرای آن برعهده او است.
  • برای توسعه محصول به صورت تجربی به کارمندان و افراد ذینفع مثل سهامداران کمک می کند.
  • با تغییرات و ایده کسب و کار دادن، باعث افزایش بهره وری تیم می شوند.
  • با سایر اسکرام مستر ها برای افزایش اثر بخشی خود در سازمان، همکاری می کند.

در همین رابطه بخوانید: لیدر بودن بهتر است یا مدیر بودن؟ چرا؟

 

وظایف اسکرام مستر چیست؟

  • در سطح بیزنسی، خلاقیت، تولید و پشتیبانی را توسعه می دهد و همکاری چند جانبه را ممکن می سازد.
  • در سطح صاحب محصول، برنامه ریزی را تسهیل می کند و به صاحبان محصول کمک می کند تا تکنیک ها و روش های اسکرام را درک و انجام دهند.
  • در سطح رهبری تیم، راهنمایی، مربیگری و پشتیبانی را انجام می دهد و به رفع هرگونه موانعی که تیم ها ممکن است در طول مسیر مواجه شوند، کمک می کند.
  • در سطح فردی، از تلاش های فردی پشتیبانی می کند، به هر مسئله ای که بوجود می آید رسیدگی می کند و موانعی را که به وجود می آید را حل می کند.

وظیفه اسکرام مستر

اسکرام مستر کیست و چه کمکی به کسب و کار من می کند؟

اسکرام مستر کسی است که بتواند حواس پرتی در کار، اختلالات و موانع را برطرف کند تا بقیه اعضای تیم آزاد باشند تا بتوانند روی تولید خروجی تمرکز کنند. با کمک یک اسکرام مستر در هر تیم، دستاوردهای جدی به دست می آید. هم تیمی ها و مدیران می توانند بر روی آنچه که انجام می دهند تمرکز کنند. و مدیران محصولات می توانند روی استراتژی کارهای خود تمرکز کنند. برای هماهنگی بیشتر، مدیریت بسیاری از کارها را میتوان به اسکرام مستر سپرد.

شاید کار او به چشم نیاید و هیچ داخلی ای در متن تلفن سانترال شرکت به او اشاره نکند ولی نقش اسکرام مستر بسیار تعیین کننده است. اسکرام مستر از قوانین توافق شده برای کارهای روزانه پیروی می کند و موانعی که سد راه پیشرفت تیم هست را برطرف می کند. او به تیم کمک می کند تا کارهای بهتری را برای رسیدن به اهداف انجام دهند. بهترین تیم ها خود سازماندهی هستند و سلسله مراتب کارمند و رئیس وجود ندارد. توانمندسازی تیم برای تصمیم گیری در مورد چگونگی دستیابی به بهترین اهداف از طریق خود سازماندهی انجام می شود. و در کسب و کار شما به صرفه جویی هزینه ها و بهره وری بیشتر کمک می کند.

در همین رابطه بخوانید: استراتژی کسب و کار چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

 

5 دلیل برای اینکه به اسکرام مستر نیاز دارید

اسکرام مستر در کسب و کار

سوال اصلی این است که آیا داشتن یک اسکرام مستر در کسب و کارتان نیاز است؟ به طور خلاصه بهره گیری از مزایای کامل اسکرام بدون داشتن اسکرام مستر ممکن نیست.

بدون داشتن کوچ ممکن است تیم کاملا به هم ریخته شود. در ادامه به 5 دلیلی که به اسکرام مستر نیاز دارید اشاره خواهم کرد:

1. به کارگیری بهترین روش‌ها در مدیریت پروژه

یک اسکرام مستر به ایجاد و معاشرت تیم‌ها در پروژه رسیدگی می‌کند بنابراین می‌توانند در پروژه‌ها همکاری خوبی داشته باشند. آن‌ها به مدیر محصول کمک می‌کنند تصویر ذهنی بهتری از محصول داشته باشد و جهت تبدیل تصویر ذهنی به واقعیت او را با تیم برنامه نویسی ارتباط می‌دهند. اسکرام مستر بهترین‌ روش‌های اجایل را در روند توسعه برای توسعه‌ی نرم افزار با کیفیت به طور موثر به کار می‌گیرد. همچنین یکی از نقش‌های اسکرام مستر ارائه‌ی بازخورد به تیم و تزریق فرهنگ چابک بودن و یادگیری به تیم است. این موضوع تاثیر مثبتی در توسعه‌ی پیوسته‌ی تیم دارد.

در همین رابطه بخوانید: شش توصیه مهم برای مدیریت تیمی موثر

 

2. آگاه کردن طرفین از روند پروژه

یک اسکرام مستر باید جلسات اسکرام  به خصوص جلسات روزانه‌ی اسکرام را جهت آگاهی از روند پروژه تسهیل و میزبانی کنید. این جلسات به شناخت موانع احتمالی و پیدا کردن بهترین راه حل برای آن‌ها کمک می‌کند. از همه مهم‌تر، اسکرام مستر باید از اینکه پروژه طبق برنامه پیش می‌رود و  تیم در موعد مقرر خروجی مورد نظر را می‌دهد اطمینان حاصل کند.

 

3. به کارگیری روش‌های اجایل مهندسی شده

توسعه‌ی مستمر (Continuous Integration) و محیط تست (testing Environment) روش‌های اجایل مهندسی شده‌ای هستند که اسکرام مسترها تیم برنامه‌ نویسی را برای به کارگیری آن تشویق می‌کنند. آن‌ها از کیفیت کد و به کار رفتن تکنیک سازماندهی مجدد در تیم برنامه نویسی اطمینان حاصل می‌کنند. تکنیک دیگری که اسکرام مستر به کار می‌گیرد جلسات برنامه نویسی مشترک (pair-programming session) است که دو برنامه نویس با همکاری یکدیگر در زمان یکسان مشکلی را حل می‌کنند یا ویژگی جدیدی را اضافه می‌کنند. در مجموع، این روش‌های مهندسی شده زمان توسعه را کاهش می‌دهد و کیفیت محصولات را بهتر می‌کند.

 

4. افزایش تاثیرگذاری تیم

یک اسکرام مستر ساخت محیطی که تیم بتواند با تسهیل جلسات روزانه اسکرام، رتروسپکتیو (Retrospective)، مرور اسپرینت و جلسات برنامه ریزی اسپرینت تاثیرگذارتر عمل کند را مورد توجه قرار می‌دهد. اسکرام مستر به تیم برای نگهداری نمودار BurnDown کمک می‌کند که نشان می‌دهد اسپرینت در حال اجرا بر اساس برنامه پیش می‌رود. این تکنیک به کشف هر مشکل قبل از بروز آن کمک می‌کند، بنابراین آن‌ها می‌توانند در طول جلسات استندآپ روزانه مورد بحث قرار بگیرند و برطرف سازی آن‌ها به سرعت انجام شود.

همچنین یک اسکرام مستر از گسیختگی تیم در طول اسپرینت و حذف موانع و حواس پرتی در طول اسپرینت محافظت می‌کند که به بالاترین بهره وری در تیم برنامه نویسی منجر می‌شود.

در همین رابطه بخوانید: طوفان فکری چیست و چرا استفاده از آن اهمیت دارد؟

 

5. همکاری با مدیر محصول

همکاری با مدیر محصول نیز از ‌وظایف مهم اسکرام مستر است. در حالی که مدیر محصول مسئول بررسی این است که محصول با استفاده از اسکرام ساخته می‌شود، اسکرام مستر تیم را در رویه‌ی آن نگه می‌دارد. در همکاری‌های نزدیک با مدیر محصول اسکرام مستر اطمینان پیدا می‌کند که بک لاگ محصول برای هر اسپرینت در شکل خوبی قرار دارد. اسکرام مستر به بررسی همه جانبه‌ی تکنیکال داستان کاربر (UserStory) کمک می‌کند. آن‌ها رابطه‌ی خوبی میان تیم و مدیر محصول ایجاد می‌کنند.