امسال هم سال چالش ها و فرصت های جدید است. با این چک لیست می توانید تیم فروش فوق العاده ای در ماه های پیش رو  داشته باشید.

در چند ماه گذشته شاهد چالش ها و گرفتاری های متعدد در سراسر دنیا بودیم و کسب و کارها از این مشکلات بی نصیب نماندند! همه مجبور شدیم عادات روزمره خود را تغییر و تن به محدودیت های جدید بدهیم.

نه تنها تک تک افراد، بلکه کسب و کارها هم امیدوارند که در سال پیش رو فضا قدری آرام تر و باثبات تر باشد. تغییر نحوه کار از حضوری به دورکاری یکی از عمده ترین تغییراتی بود که کسب و کارها به دلیل همه گیری در پیش گرفتند.

به لطف سیستم ها و نرم افزارهای جدید ظاهرا دورکاری مدت ها همراه ما خواهد بود.

بیشتر بخوانید: هشت روش تضمینی برای بهبود عملکرد دورکاری تیم پاسخگویی مشتریان

برای امسال چه پیش بینی های شده است و ما چقدر  آماده ایم؟

قبل از اینکه چک لیست تیم فروش را مطرح کنیم، نگاهی خواهیم داشت به محتمل ترین پیش بینی ها برای سال 2021. در سال 2020 بسیاری از شرکت ها کوچکتر شدند تا موقعیت خود را حفظ کنند و برخی از این وضعیت به نحو احسن استفاده کردند.

تیم فروش

چک لیست تیم فروش

پیش بینی های زیر را در خاطر داشته باشید تا با تغییراتی که احتمالا امسال اتفاق خواهند افتاد، هماهنگ عمل کنید:

بیشتر بخوانید: آنچه بازاریابان باید در مورد اینفلوئنسر مارکتینگ در سال ۲۰۲۱ بدانند

پررنگ شدن دورکاری در آینده

اول و مهم تر از همه اینکه خودتان را برای ادامه دورکاری ها آماده کنید و در نظر داشته باشید که احتمالا این سبک کار کردن مدت ها با ما همراه خواهد بود و ممکن است حتی دائمی شود. این تغییر بر سیستم استخدام و جذب و استفاده از استعدادها نیز تاثیر خواهد گذاشت.

شرکت ها دیگر این امکان را دارند که از استعدادهای مختلف در سراسر دنیا بدون محدودیت مکانی استفاده کنند. اکثر افراد دورکار نیز از اینکه کارها بیشتر از خانه انجام شود حمایت می کنند.

تیم فروش در این شرایط چه طور عمل کند؟

تیم فروش دیگر به جای مراجعه و دیدار حضوری با مشتریان، از راه دور و از طریق تماس تلفنی، ایمیل و… با مشتریان ارتباط برقرار می کنند، به همین دلیل باید به دنبال کسب مهارت های مربوط به این سبک باشید. به این منظور امروزه بسیاری از شرکت ها از راهکارهای اتوماسیون و هوش مصنوعی با تمرکز بر مشتری استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: تلفن اینترنتی، ۰ تا ۱۰۰ خط ویپ VOIP [هزینه، مزایا، معایب]

استقبال از خرید آنلاین

ظاهرا دیگر روزهای طلایی خرید آفلاین به سر آمده و این واقعا به نفع شما است. رفتار خرید دیگر به فرم سابق بر نمی گردد و مردم به استفاده از خدمات و فروشگاه های دیجیتال روی آورده اند.

مرکز تماس بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. خدمات مشتریان در خرید و فعالیت های آنلاین با ارائه مشاوره و خدمات نقش حیاتی دارند. چون زمانی که مردم عادت کرده اند از خانه خرید خود را انجام دهند، با کم رنگ شدن همه گیری، این عادت از بین نخواهد رفت.

بیشتر بخوانید: مرکز تماس فروشگاه اینترنتی خود را به ما بسپارید

خدمات مشتریان و فروش آنلاین بیشتر با تیم های دورکار انجام خواهد شد

تغییرات ایجاد شده به همین منوال پیش خواهد رفت و توسعه پیدا خواهد کرد که یعنی با افزایش تقاضا برای جلسات فروش آنلاین و راهکارهای خدمات مشتریان، بهترین ابزارهای دورکاری شدیدا مورد نیاز خواهند بود.

تیم فروش

سیستم های CRM پیشرفته

سکوهایی که ارتباط میان تیم فروش و مشتریان شما را برقرار می کنند، کلید پیشرفت هستند. آن ها به شما کمک می کنند که روند ارتباط را اتومات کنید و بیشتر بر استراتژی های تیم فروش تمرکز کنید.

تیم فروش با استفاده از این سکوها، فرایندهای خودکار و جمع آوری اتوماتیک دیتا و سیستم های CRM پیشرفته می تواند توجه و خلاقیت بیشتری در فروش از خود نشان دهد.

بیشتر بخوانید: آنچه باید درباره بازاریابی پایگاه داده یا دیتابیس مارکتینگ بدانیم

چک لیست برای مدیران تیم فروش دورکار

با توجه به پیش بینی هایی که برای امسال مطرح کردیم، باید بیشتر به مسئله مدیریت و مرکز تماس بپردازیم.

امیدواریم که چک لیست زیر امسال برای مدیران و صاحبان کسب و کار مفید و موثر واقع شود:

انداختن نگاهی اجمالی به فعالیت های سال قبل و آموختن از اشتباهات خود

مطمئن باشید که هیچکس از این کار خوشش نمی آید، اما این بهترین راه برای پیشرفت در کار است. توصیه های کارشناسان مفید است اما هیچ چیز به تیم شما به اندازه تشخیص مسائلی که در کار با آن ها مواجه شده اید کمک نمی کند.

برنامه ها، اتفاقات و نتایج سال گذشته را با دقت بررسی کنید. هدف از این کار سرزنش خود برای به دست نیامدن نتایجی که می خواستیم نیست بلکه برای آموختن نکات مهمی است که به رشد و پیشرفت ما کمک می کند.

پارسال، سال پر چالشی بود و در نظر داشته باشید که اکثر مدیران شرکت ها نتوانستند صد در صد به اهداف خود برسند.

مسائل و مواردی که نیاز به بررسی و بهبود دارند را پیدا کنید و با تیم فروش روی آن ها کار کنید.

روابط خود را با نیروهای دور کار مستحکم کنید

با اعضای تیم دورکار ارتباط قوی ایجاد کنید تا مطمئن شوید که می توانید روی آن ها در دورکاری حساب کنید. با تک تک این افراد در ارتباط باشید و با صداقت و شفافیت با آن ها برخورد کنید، سعی کنید به آن ها کمک کنید و پاسخگوی سوالات آن ها باشید.

به دنبال برنامه هایی باشید که بعد از زمان اداری با آن ها انجام دهید، تا با یکدیگر بیشتر و بهتر آشنا شوند. یک تیم قوی نتایج بهتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: آیا تیم پشتیبانی قوی ای دارید؟ این آزمون ها را انجام دهید تا بفهمید!

KPI ها را ارتقا دهید تا بیشتر به کار شما مربوط شوند

شاخص های مرتبط را تعریف و پیگیری کنید و از کارکنان خود برای بالا بردن بازدهی آن ها حمایت کنید. مخصوصا در دوران دورکاری، این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند. با KPI های مشخص بر بازدهی تیم فروش از دور نظارت کنید.

جلسات طوفان فکری با کارکنان خود برگزار کنید تا از دغدغه ها و خواسته های آن ها مطلع شوید

جلساتی داشته باشید که به کارکنان اجازه دهد در مورد تجربیات خود از شرکت شما آزادانه صحبت کنند. اگر آن ها ترجیح می دهند به صورت ناشناس نظر خود را بگویند از فرم های نظرسنجی کتبی استفاده کنید.

تیم فروش

جلسات طوفان فکری با کارکنان خود برگزار کنید

اگر می خواهید که در کسب و کار موفق باشید باید رضایت نیروهای خود را جلب کنید و از نگرانی ها و آرزوهای آن ها باخبر باشید تا به جای مقابله با مشکلات احتمالی، از وقوع آن ها جلوگیری کنید.

با تیم فروش خود همکاری کنید و کمک کنید تا به عنوان عضوی از شرکت شما احساس رضایت داشته باشند تا نتایج بهتری در کار بگیرید.

بیشتر بخوانید: کسب و کار موفق با این ده نکته

در مورد ترندهای جدید تحقیق کنید تا از آن ها به نفع خود استفاده کنید (قبل از اینکه رقبا این کار را کنند)

علاوه بر پیش بینی هایی که در اینجا انجام دادیم، شما باید دائما در مورد ترندها و مسائل مربوط به حیطه فعالیت خود تحقیق و بررسی انجام دهید. ممکن است به اطلاعاتی دست پیدا کنید که به اهداف شخصی شما مرتبط تر باشند و بر کارهای شما تاثیر بگذارند.

از ابزارهای درست برای ارتقای جریان کاری تیم فروش استفاده کنید

لیستی از ابزارهای مناسب برای رسیدگی به تمامی نیازهای مشتری در اختیار تیم فروش قرار دهید. همیشه در نظر داشته باشید که آیا این سیستم ها از لحاظ اقتصادی به صرفه هستند یا خیر، ولی قدرت و ارزش آن ها را در دورکاری فراموش نکنید. آن ها به شما کمک می کنند که مشتریان و کارکنان خود را موثرتر مدیریت کنید.

تیم فروش

مرکز تماس دفتر شما

اگر این ابزارها به درستی انتخاب شوند بازگشت سرمایه شما سریعتر اتفاق می افتد. در ادامه به برخی از این ابزارها اشاره می کنیم:

  • اپلیکیشن برنامه ریزی جلسات
  • یک پلتفرم CRM
  • ابزار جلسات آنلاین
  • نرم افزار مرکز تماس
  • ابزار جمع آوری اطلاعات

بیشتر بخوانید: آموزش اصول بازاریابی تلفنی + تکنیک ها

بر تخصص در تیم تاکید کنید

زمانی که تیم خود را به گروه های کوچک مسئول انواع مختلف مشتریان یا مسائل مربوط به آن ها تقسیم می کنید، در این گروه ها زیرمجموعه ای از افراد متخصص تر داشته باشید.

در این صورت مطمئن می شوید که مشتریان در زمان نیاز با افرادی درست ارتباط برقرار خواهند کرد.

امیدواریم که با چک لیست و استراتژی هایی که ارائه  و با ابزارها و پلتفرم هایی که مطرح کردیم، تیم فروشی موفق، پیشرو و منسجم داشته باشید.

منبع: cloudtalk