با وجود گسترده شدن تلفن‌های همراه، به دلایل متعددی شرکت‌ها و سازمان‌ها مایل به استفاده از خط تلفن ثابت هستند. وجود یک خط تلفن ثابت برای شرکت‌ها ضروری به نظر می‌رسد، زیرا میزان اعتماد مشتریان را به کسب‌وکار افزایش می‌دهد و به شرکت جلوه‌ی رسمی می‌دهد.

امروزه شرکت‌ها، به ویژه کسب‌و‌کارهای کوچک یا خانگی، ممکن است فضای فیزیکی اختصاصی نداشته باشند در نتیجه در نگاه اول، بهره‌مندی از یک خط تلفن ثابت برای آنها میسر به نظر نمی‌رسد. همچنین اغلب کسب‌وکارها، در ملک‌های استیجاری فعالیت دارند و با گذشت مدتی، مجبور به نقل مکان می‌شوند. در چنین شرایطی، نقل مکان و از دست دادن تلفن ثابت قبلی، به معنی از دست‌دادن بخش قابل توجهی از مشتریان است. به همین دلیل است که مسئله‌ی انتقال و جابه‌جایی خط ثابت، مسئله‌ی مهمی برای شرکت‌ها است. انتقال خط ثابت در هر منطقه و شهر، شرایط متفاوتی دارد و باید از طریق شرکت مخابرات منطقه اقدام کرد.

در این مقاله تصمیم داریم، نحوه‌ی انتقال خط ثابت را شرح دهیم و راهکاری ساده برای انتقال خط تلفن ثابت معرفی کنیم.

روش‌های انتقال خط ثابت تلفن

زمانی که محل سکونت یا اشتغال تغییر می‌کند، افرادی که از خطوط تلفن ثابت معمول استفاده می‌کنند، مجبور به انتقال خط تلفن ثابت می‌شوند. برای جابه‌جایی خط ثابت چند راهکار وجود دارد که در ادامه معرفی می‌کنیم.

استفاده از سرویس انتقال شماره (NP) مخابرات

در شهرهای بزرگ، مانند تهران، مخابرات برای حل مشکل انتقال خط تلفن ثابت و کاهش هزینه‌ی اجرای آن، سرویس انتقال شماره NP را معرفی کرده است.

سرویس انتقال شماره NP، یکی دیگر از سرویس‌های شبکه هوشمند است که در راستای ارتقای کیفی شبکه مخابرات تهران، راه‌اندازی شده است. این سرویس تمام ارتباطات ورودی به شماره‌های قبلی را به شماره‌های جدید هدایت می‌کند. هزینه‌ی استفاده از این سرویس، در سال 1386، مبلغ 50 هزار تومان برای مدت بیشتر از یکسال و حدود 10 هزار تومان برای کمتر از یک سال بوده است. قیمت استفاده از این سرویس انتقال تلفن ثابت، در هر شهر و منطقه متفاوت است و برای اطلاع دقیق، با مرکز مخابرات منطقه خود تماس بگیرید.

ثبت درخواست اینترنتی برای انتقال و جابه‌جایی خط ثابت تلفن

در حال حاضر امکان ثبت اینترنتی درخواست انتقال خط ثابت در سامانه مخابرات وجود ندارد. مخابرات تنها به درخواست‌های حضوری که در دفتر مشترکین ثبت شده است، رسیدگی می‌کند. بنابراین راهکار اصلی، مراجعه به مرکز خدمات مشترکین مخابرات منطقه است.

ثبت درخواست انتقال خط ثابت تلفن در مخابرات

در حال حاضر تنها راه جابه‌جایی خط تلفن ثابت آنالوگ، مراجعه به مخابرات منطقه یا شهر است. اگر محل سکونت جدید شما در همان منطقه قبلی باشد، انتقال خط تلفن آنالوگ، چندان سخت نخواهد بود. اما اگر به منطقه یا شهر دیگری جابه‌جا شده‌اید؛ بهتر است به سراغ دایورت کردن خط تلفن بروید.

برای ثبت درخواست انتقال و جابه‌جایی خط ثابت تلفن، در مرکز امور مشترکین مخابرات، مراحل زیر طی می‌شود:

  •       ارائه مدارک لازم مانند: کپی شناسنامه، کارت ملی یا سایر مدارک شناسایی، اجازه‌نامه‌ی صاحب خط تلفن قبلی.
  •       تکمیل فرم درخواست انتقال خط تلفن ثابت
  •       پرداخت هزینه بابت خدمات ارائه شده. مبلغ این هزینه به نوع خط تلفن، منطقه جغرافیایی و سرویس‌دهنده بستگی دارد. در سال 1402 هزینه انتقال خط ثابت حدود 200 هزار تومان بود. هزینه‌ی دقیق استفاده از این خدمات را از مرکز مخابرات منطقه بپرسید.

انتقال تماس‌های خط ثابت تلفن

راه‌حل انتقال خط تلفن دفتر کار قدیمی شما به دفتر جدید در مناطق دیگر، دایورت خط است. راحت‌ترین شیوه، استفاده از کد دستوری *72  است. در این روش مراحل زیر باید دنبال شود:

  •       شماره‌گیری *72 با دستگاه تلفن ثابت؛
  •       وارد کردن شماره ده رقمی تلفن همراهی که می‌خواهید خط تلفن را بر روی آن دایورت کنید؛
  •       زدن کلید مربع و انتظار برای دریافت پاسخ.

اگر بعد از آن مطمئن نبودید که تماسهای خط منتقل شده است یا نه، مراحل بالا را تکرار کنید.

 

در بعضی از مناطق، مخابرات به دلیل هزینه‌ی بالای جابه‌جایی خطوط تلفن ثابت، خدمت انتقال خط تلفن ثابت را ارائه نمی‌کند. در این شرایط افرادی که برای انتقال خط تلفن ثابت اقدام می‌کنند، مخابرات به آنها پیشنهاد خرید خط جدید در محل جدید را می‌دهد.

انتقال خط تلفن ثابت، در بهترین حالت نیازمند صرف چند ساعت زمان برای ثبت درخواست و چندین روز انتظار برای رسیدگی به درخواست است. از طرف دیگر اگر فرد به شهر دیگری منتقل شود، امکان جابه‌جایی خط تلفن ثابت وجود ندارد.

این روزها که اغلب کسب‌وکارها اینترنتی هستند یا افراد به‌عنوان فریلنسر خدمات ارائه می‌دهند، دفتر فیزیکی وجود ندارد و صاحب کسب‌وکار ممکن است در حال جابه‌جایی و سفر مداوم باشد. در چنین شرایطی باید عطای تلفن خط ثابت را به لقایش بخشید یا راهکاری وجود دارد؟

راهکار آسان انتقال و جابه‌جایی خط ثابت تلفن

در عصر دیجیتال و دنیای مجازی، حتی بهره‌مندی از خط تلفن ثابت، به وجود یک شرکت فیزیکی، اجاره‌نامه و مراجعه حضوری برای خرید، نیاز ندارد. از منزل یا هر کجا که هستید و با گوشی همراه خود، به صورت اینترنتی خط ثابت تلفن دلخواه قابل خریدن است.

از آنجا که خط تلفن اینترنتی وابسته به موقعیت جغرافیایی نیست، بنابراین در زمان نقل مکان، شما راه ارتباط با مشتریان را از دست نمی‌دهید و نیازی به انتقال خط تلفن ثابت نیست. اما در عین حال این تلفن، تمام ویژگی‌های لازم برای کسب‌وکارها را دارد. همچنین قابلیت برنامه‌ریزی و اتصال به منشی تلفنی یا تلفن گویا را نیز دارد.

خرید تلفن ثابت اینترنتی در دفتر شما، هزینه زیادی ندارد و رویای داشتن یک دفتر و شماره تماس بیزینسی را برای همه‌ی افراد در کمتر از چند دقیقه برآورده می‌کند. دفتر شما، به عنوان یک استارتاپ فعال در زمینه‌ی ارائه دفتر کار مجازی، سرویس‌های خرید تلفن ثابت را نیز ارائه می‌کند. با خرید این سرویس، امکان استفاده از امکانات مختلف که مدیریت تماس‌ها را برای شما آسان می‌سازد، وجود دارد.

در پایان باید گفت، استفاده از خط تلفن ثابت آنالوگ، برای کسب‌وکارها دیگر منطقی نیست چرا که هم هزینه‌های بالاتری بر شرکت وارد می‌کند و همچنین در زمان تغییر جغرافیایی دفتر شرکت، با مشکل انتقال خط تلفن روبه‌رو می‌شوید. روش‌های انتقال و جابه‌جایی خط ثابت تلفن را در این مقاله معرفی کردیم، اما پیشنهاد ما استفاده از خط تلفن ثابت اینترنتی و دوری از مشکلات خط تلفن آنالوگ است.