به دلیل هزینه‌های سنگین تبلیغات آفلاین مثل تبلیغات تلوزیونی، رادیویی و بیلبوردها کسب و کارها به سمت تبلیغات آنلاین سوق داده شدند. برای بهره گیری از تبلیغات آنلاین نیاز است که از روش و ابزار درست استفاده کنیم. در غیر این صورت نه تنها پولی که برای تبلیغات اختصاص داده بودیم به هدر خواهد رفت بلکه بر روی برند کسب و کارمان هم تاثیر منفی دارد.

بهترین روش های تبلیغات آنلاین

اینترنت فرصت‌های زیادی برای ارتباط با مشتری‌های بالقوه ایجاد کرده است، بنابر این بیایید به اتفاق یکدیگر روش‌های موثر تبلیغات در اینترنت را بررسی کنیم. در آخر هم بهترین پلتفرم‌ها و شرکت‌های موجود ایرانی و خارجی در جهت به کارگیری این تبلیغات برای رشد کسب و کار را معرفی خواهم کرد.

 

بازاریابی موتور جستجو

نوار جستجو نقطه‌ی شروع سفر خرید مشتری است. پس از وارد کردن کلمه‌ی کلیدی، افراد عمدتا بر روی صفحه‌ی اول نتایج تمرکز می‌کنند. بازاریابی موتور جستجو راجع به این است که چگونه صفحه‌ی وب خود را به صفحه‌ی اول موتور جستجو ببریم، چه به صورت ارگانیک یا چه با پرداخت هزینه این کار را بکنیم.

در زیر تصویر تبلیغات گوگل ادز دفترشما برای عبارت «تلفن ابری» را می‌بینید. برای عبارات محبوب‌تر، ممکن است 4 تبلیغ در بالای بقیه‌ی نتایج باشد. قطعا در هنگام جستجو در گوگل متوجه این موضوع شده‌اید. قیمت این نوع تبلیغات هم بر اساس محبوبیت آن کلمه‌ی کلیدی تعیین می‌شود. مثلا یکی از گران ترین کلمات کلیدی «خرید بلیط هواپیما» است.

تبلیغات کلیکی گوگل ادز

 

بازاریابی ایمیلی

این روش بازاریابی بر اساس ارتباط با ایمیل است. این نوع تبلیغ اینترنتی یکی از قدیمی‌ترین‌ها در این حوزه است. می‌توان از آن به عنوان سازگارترین روش هم نام برد چون بازاریابان ایمیلی همیشه به دنبال خلاقیت هستند.

ممکن است کمپین‌های ایمیلی خود را برای هدف گرفتن بهتر مخاطبان شخصی سازی کنید، مشتریان را دسته بندی کنید و تست A/B بگیرید.

بازاریابی ایمیلی کمترین مزاحمت را در مقایسه با دیگر روش‌ها برای مخاطبان ایجاد می‌کند چون مشترکین خودشان به دریافت ایمیل از طرف کسب و کارتان تمایل نشان می‌دهند و علاوه بر این هر وقت بخواهند می‌توانند اشتراک را لغو کنند. ایده‌ی اصلی بازاریابی ایمیلی سوق دادن لیدها به وبسایت است و باید تبلیغات را در محتوای با ارزش غیر مرتبط به فروش قرار داد.

 

تبلیغات شبکه‌های اجتماعی

به معنی تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و پینترست برای کسب و کارهای B2C (کسب و کارهایی که مشتری آنان عموما افراد جامعه است) و لینکداین برای B2B (کسب و کارهایی که مشتریان آن‌ها دیگر کسب و کارها است) است. شرکت‌ها اخبار و تبلیغاتشان را برای مخاطب هدف در شبکه‌های اجتماعی از دو طریق متناسب سازی می‌کنند:

ارگانیک

مثلا اگر ظروف آشپزخانه تولید می‌کنید، می‌توانید محتواهای با ارزشی مثل روش‌های موجود برای استفاده از محصولاتتان را پست کنید یا بعضی دستورهای آشپزی را برای تشویق افراد به اشتراک گذاری و ساخت یک تصویر برند جذاب قرار دهید.

پولی

در این نمونه، می‌توانید از کارآمدی شبکه‌های اجتماعی با نمایش دادن پست‌های تبلیغی هدفمند بر اساس سن، جنسیت و فعالیت‌های مورد علاقه‌ و هر چیز مشترک دیگری که مخاطبان دارند در جهت توسعه‌ی کسب و کار خود استفاده کنید.

 

تبلیغات بنری

40 درصد از مردم آمریکا از دیدن تبلیغات بنری، پاپ آپ و تبلیغات ویدیویی اجتناب می‌کنند و نرم افزارهای مسدودکردن تبلیغ‌ها را نصب می‌کنند. این موضوع به دلیل ذات ناخواسته بودن تبلیغات نمایشی اتفاق می‌افتد. بنابر این، بسیاری از کسانی هم که این نرم افزارها را نصب نکردند به صورت ناخودآگاه به دلیل پدیده‌ی روان شناسی به اسم «کوری بنر» (Banner Blindness) از اطلاعات این تبلیغات به راحتی رد می‌شوند. از اواسط 1990، تبلیغات نمایشی به خاطر آزاردهنده بودن در رسانه‌ها شهرتی منفی به دست آورد. این تبلیغات تا حد زیادی به کاربر وابسته است. اکثرشان نادیده گرفته می‌شوند یا بدتر از آن توسط نرم افزارهای بلاک تبلیغ ناپدید می‌شوند.

صاحبان سایت‌های با ترافیک زیاد می‌خواهند از سایتشان کسب درآمد کنند، پس برخی از فضاهای موجود را به وسیله‌ی پلتفرم‌هایی مثل گوگل ادز، یکتانت و تپسل می‌فروشند و تبلیغ دهندگان بابت آن پول می‌پردازند. این نوع تبلیغات به دو روش قیمت گذاری می‌شود:

  • CPC (قیمت گذاری بر اساس هر کلیک)
  • CPM (قیمت گذاری بر اساس هر هزار بازدید)

و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تبلیغاتشان را هدف گذاری کنند.

 

تبلیغات همسان (Native)

تبلیغات همسان

این روش، یک جایگزین غیر آزاردهنده برای تبلیغات بنری است. شرکت‌‌ها برای قرار گیری تبلیغشان به سایت‌های پرمخاطبی مثل آپارات، نمناک، برترین‌ها و ورزش سه هزینه پرداخت می‌کنند. در تبلیغات همسان تا زمانی که به عنوان بخشی از سایت‌های نمایش دهنده محسوب ‌شود، بازدیدکنندگان متوجه تبلیغ بودن آن نخواهند شد. به همین دلیل است که به آن «همسان» می‌گوییم. حتی برخی مواقع به دلیل اینکه تبلیغ به نظر نرسند آثاری از لوگو و اسم برندها در آن نیست. در تصویر زیر می‌بینیم که درست مثل بقیه‌ی پست‌های سایت و در بین آن‌ها جا داده شده است.

 

تبلیغات ویدیویی

همان طور که از اسمش پیدا است، این تبلیغ‌ها به شکل ویدیو هستند و در سایت‌هایی مثل یوتیوب، آپارات و نماشا قبل از پخش ویدیوی اصلی قرار داده می‌شوند. این یکی از روش‌های تبلیغی گران است ولی تاثیرگذاری بالایی دارد.

 

پوش نوتیفیکیشن

تبلیغات پوش نوتیفیکیشن

این تکنولوژی به شما اجازه می‌دهد توجه کاربر را در زمانی که آنلاین است جلب کنید. این پیام‌ها در گوشه‌ی صفحه نمایش ظاهر می‌شوند، و کلیک بر روی آن کاربر را صفحه‌ی وب مشخصی هدایت می‌کند. بر فرض مثال، یک کافی شاپ می‌تواند یک نوتیفیکیشن در صبح راجع به اینکه سفارشات قبل از ساعت 1 20 درصد تخفیف دارند ارسال کند. کاربران در پوش نوتیفیکیشن مشترک می‌شوند که با برند در ارتباط بمانند و اولین نفری باشند که از اخبار و به روزرسانی‌ها آگاه می‌شود.

مثلا در تصویر زیر ما یکی از مقاله‌های اخیری که در سایت منتشر کردیم را برای آگاهی مخاطبان به صورت پوش نوتیفیکیشن ارسال کردیم.

اگر خودتان یک منبع خبری هستید، می‌توانید از پوش وب کسب درآمد کنید. به این معنی که مشترکین تبلیغ بقیه‌ی شرکت‌ها را از شما در قالب پوش نوتیفیکیشن و در کنار نوتیفیکیشن‌هایی که شما ارسال می‌کنید دریافت خواهند کرد.

 

تبلیغات موبایلی

این نوع از تبلیغات بر روی تلفن همراه و تبلت‌ها نمایش داده می‌شود. شرکت‌ها می‌توانند به وسیله‌ی اس ام اس یا در مرورگرهای تلفن همراه تبلیغ انجام دهند. اگر یک کفش فروشی راه اندازی کردید، تبلیغات موبایلی به خصوص برای تبلیغ برای مخاطبان بومی در زمان‌های خاصی مثل اجرای کمپین بازاریابی بسیار مناسب است. لازم به ذکر است قرار دادن تبلیغ در بازی‌ها و اپلیکیشن‌های تلفن همراه هم تاثیرگذاری خوبی دارد.

 

بهترین ابزارهای تبلیغات آنلاین

برای انجام روش‌های تبلیغاتی که در بالا گفته شد نیاز است از پلتفرم‌هایی که این خدمات را ارائه می‌کنند استفاده کنیم. در ادامه بهترین پلتفرم‌های رایج که بسیاری از کسب و کارهای بزرگ کشورمان هم از آن‌ها استفاده می‌کنند را خواهم گفت.

گوگل ادز

گوگل ادز متعلق به غول تکنولوژی یعنی شرکت گوگل است. اما متاسفانه به دلیل تحریم‌ها کاربران ایرانی امکان استفاده‌ از بعضی سرویس‌های آن را ندارند.

در گوگل ادز می‌توان از روش‌های زیر برای تبلیغ استفاده کرد:

  • نتایج جستجو
  • یوتیوب
  • افزایش نصب اپلیکیشن
  • تبلیغات بنری

کسب و کارهای ایرانی برای قرار گرفتن در بالای نتایج جستجو بیشتر از سرویس تبلیغات کلیکی گوگل ادز استفاده می‌کنند.

مثلا اگر کسب و کاری هستید که در فروش دستگاه قهوه ساز فعالیت می‌کنید و می‌خواهید در عبارت «فروش دستگاه قهوه ساز» صفحه‌ی اول گوگل باشید با پرداخت پول به گوگل در بالا یا پایین صفحه‌ی اول نتایج قرار خواهید گرفت. اگر هم به دنبال این هستید به صورت ارگانیک و بدون پرداخت هزینه در نتایج اول باشید باید به تولید محتوا و سئوی سایت خود توجه ویژه کنید.

 

یکتانت

یکتانت بزرگترین سرویس تبلیغاتی ایرانی است که تبلیغات شما را در 1100 رسانه‌ی ایرانی نمایش می‌دهد. خدمات یکتانت شامل تبلیغات همسان، تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات ریتارگتینگ، تبلیغات اپلیکیشن، پوش نوتیفیکیشن و کلیکی می‌شود.

 

تپسل

آژانس تبلیغاتی دیگری که امکان نمایش تبلیغ شما در  برخی رسانه‌های مطرح کشور را در اختیار دارد تپسل است. تپسل تبلیغات بنری، تبلیغات ویدیویی و تبلیغات اپلیکیشن را ارائه می‌کند. البته برای استفاده از خدمات گوگل ادز هم می‌توانید روی آن‌ها حساب کنید. لازم به ذکر است اگر قصد تبلیغ در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های تلفن همراه را دارید به دلیل تمرکزی که تپسل بر روی این بخش قرار داده است و با بسیاری از اپلیکیشن‌های مطرح کشور همکاری می‌کند از آن غافل نشوید.

 

سنجاق

سرویس تبلیغاتی ایرانی دیگری که می‌توان استفاده کرد سنجاق است. سنجاق با 200 رسانه‌ی ایرانی برای نمایش تبلیغاتتان همکاری می‌کند. برخی رسانه‌های مطرح آن‌ها شامل الودکتر، آبادیس، جعبه ابزار، پایگاه خبری رکنا، برترین‌ها، تابناک، خبرآنلاین و همگردی هستند.

خدماتی هم که ارائه می‌دهند شامل تبلیغات همسان، بنری، ویدیویی (پری رول) و پوش نوتیفیکیشن است.

 

نتیجه گیری

با به کارگیری هر یک از روش‌های تبلیغاتی و اجرای کمپین‌های بازاریابی باید هر لحظه پاسخگوی مخاطبان جدیدی که تبلیغات شما را در اینترنت می‌بینند و نیاز به راهنمایی دارند باشید. چون اگر تجربه‌ی پشتیبانی بدی برای آن‌ها رقم بزنید یا پاسخگو نباشید از شما خرید نمی‌کنند. برای در دسترس بودن لازم است خود یا همکاران در دفترکار حضور داشته باشید ولی با سرویس تلفن گویا نیازی به حضور فیزیکی نیست. در واقع با دایورت کردن خط شرکت بر روی تلفن همراه خود و همکاران همیشه پاسخگوی مشتریان جدید خواهید بود و هیچ تماسی را از دست نمی‌دهید.

کسب و کارتان در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند و به نظرتان کدام روش تبلیغاتی آنلاین مناسب شما است؟