تلفن اینترنتی و سیپ ترانک (SIP) که مخفف Session Initiation Protocol است تفاوت‌هایی دارند اما در ایجاد امکانات منحصر به فرد در ارتباطات کسب و کارها یکسان عمل می‌کنند.

اگر قصد دارید از مزایای ویپ (Voice over Internet Protocol) بهره مند شوید اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که سیپ ترانک را انتخاب کنم یا تلفن اینترنتی؟

در این مقاله به بررسی اینکه تلفن اینترنتی و سیپ ترانک چه هستند، تفاوت‌های آن‌ها چیست و چرا تفاوت‌هایشان مهم است خواهیم پرداخت. زمانی که به استفاده از ویپ روی می‌آورید اینکه تصمیمی آگاهانه بگیرید و مناسب‌ترین سیستم تلفنی را بر اساس نیازهای کسب و کارتان انتخاب کنید بسیار مهم است. بنابر این زمانی را به خواندن مقاله و نگاهی دقیق به اینکه تفاوت‌های تلفن اینترنتی و سیپ ترانک چیست اختصاص دهید. پس تا انتهای مقاله همراه من باشید تا از مزایای شگفت آور سیپ ترانک و تلفن اینترنتی در کسب و کارهای مدرن آگاه شوید.

تلفن اینترنتی چیست؟

سیستم تلفن اینترنتی کاملا در فضای ابری کار می‌کند. این سیستم تلفنی خارج از محل کار و توسط شرکت ارائه دهنده خدمات مدیریت می‌شود. تلفن اینترنتی به کسب و کارها اجازه می‌دهد که یک دفترکار مجازی در هر نقطه از دنیا و هر زمان از روز که بخواهند تا زمانی که به اینترنت دسترسی دارند در اختیار داشته باشند.

علاوه بر این، تلفن اینترنتی از دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل متعددی قابل دسترسی است و جابجایی بین آن‌ها ممکن است و بدین معنی است که با تلفن اینترنتی می‌توان به صورت دورکاری هم کار کرد. همچنین سیستم تلفن ابری به کارگیری زیرساخت و تجهیزات به خصوص برای کسب و کارها را غیرضروری کرد. پس به سادگی می‌توانند از سیستم ارتباطی کسب و کارشان در هر جایی لذت ببرند. همچنین نیازی به داشتن فضای کار فیزیکی نیست و می‌تواند راه حل خوبی برای استارتاپ‌هایی باشد که می‌خواهند حرفه‌ای‌تر به نظر برسند.

در همین رابطه بخوانید: تلفن اینترنتی چیست و چگونه کار می کند؟

 

سیپ ترانک چیست؟

سیپ ترانک چگونه کار می کند

سیپ ترانک سیستم تلفنی فعلی کسب و کارتان را به اینترنت متصل می‌کند. به این معنی که می‌توانید از سخت افزارهای موجود استفاده کنید و از مزایای ویپ لذت ببرید. همه‌ی چیزی که نیاز دارید ایجاد اتصال مجازی بین تجهیزات تلفن و یک سرویس ویپ است.

سیپ ترانک ایده آل کسب و کارهایی است که سرمایه گذاری‌های قابل توجهی در تجهیزات تلفنی کردند و تمایل دارند سیستم ارتباط تلفنی کسب و کارشان در دفترکارشان مدیریت شود. از آن جایی که کسب و کارهای دارای تیم IT بزرگ‌تر و با تجربه‌تر منابع و تجهیزات خوبی در اختیار دارند به سیپ ترانک تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

در مقایسه با سیستم تلفن سنتی سیپ ترانک ارتباط تلفنی کسب و کارتان را به یک سیستم ارتباطی قابل اعتمادتر و دارای امکانات بیشتر تبدیل خواهد کرد.

در همین رابطه بخوانید: سیپ ترانک: معایب + قیمت SIP Trunk

 

تفاوت‌های سیپ ترانک و تلفنی اینترنتی کدامند؟

با اینکه هر دو این سرویس‌ها شباهت‌هایی مثل هزینه‌های راه اندازی نسبتا کم و هزینه‌های ماهانه‌ی مشابه دارند اما در بخش‌های دیگر کاملا متفاوت هستند. برای تصمیم گیری آگاهانه باید عناصر زیر را مقایسه کنید و ببینید بهترین راه حل متناسب با نیازهای کسب و کارتان در حال حاضر و در آینده چیست.

1. هزینه‌های جاری و نگهداری

اگر سیپ ترانک را انتخاب کرد‌ه‌اید و تجهیزات تلفنی فعلی خود را به اینترنت متصل کردید به احتمال زیاد هر ماه یک صورتحساب مالی برای نگهداری تجهیزات خواهید داشت. علاوه بر این، اگر تیم IT شما تخصص لازم برای کار با سیستم تلفنی پیشرفته‌ی شما را نداشته باشد برای بروزرسانی‌ها، تعمیرات و نگهداری نیاز خواهید داشت یک مهندس استخدام کنید.

همچنین، بعضی مواقع نگهداری شامل قرار دادتان می‌شود ولی تماس‌ها‌ی اضطراری جهت تعمیر تجهیزات یا هر موضوع دیگری که خارج از قرار داد باشد هزینه‌ی اضافه‌تری برایتان به همراه خواهد داشت.

بنابراین، تلفن اینترنتی از این نظر با سیپ ترانک متفاوت است که تمام نگهداری‌ها و بروزرسانی‌ها توسط شرکت ارائه دهنده‌ی خدمات صورت می‌گیرد و هزینه‌ی اضافه‌ای برای شما نخواهد داشت. بدون داشتن مسئولیت سنگین نگهداری از تجهیزات احتمال کمتری وجود دارد که با مشکلات یا هزینه‌های غیرمنتظره مواجه شوید.

در همین رابطه بخوانید: تفاوت‌های تلفن ابری و تلفن ثابت چیست و کدام برای کسب و کار من مناسب است؟

 

2. رشد و انعطاف پذیری

رشد و انعطاف پذیری سیپ ترانک

با سیپ ترانک در صورتی که به خطوط تلفن اضافه‌تری نیاز دارید می‌توانید به سیستم تلفنی کسب و کارتان اضافه کنید. اگرچه برای اضافه کردن خطوط به سخت افزار اضافه‌تری که معمولا هم قیمت بالایی دارد نیاز است. در صورتی که با تلفن اینترنتی می‌توانید به آسانی و آنلاین خطوط را اضافه و حذف کنید. همچنین بلافاصله خطوط به سیستم تلفن شما متصل خواهند شد و به سخت افزار بیشتری نیز نیاز ندارید.

اگر کسب و کارتان فصلی است و در مواقع مشخصی از سال به نیروهای اضافه‌تری نیاز دارید تلفن ابری بهترین انتخاب شما خواهد بود. درواقع می‌توانید کارکنان موقت را بدون دردسر و کلنجار رفتن با سخت افزار جدید به سیستم اضافه کنید.

همچنین اینکه ارائه دهندگان سیپ ترانک از انعطاف پذیری بیشتری در مقایسه با ارائه دهندگان خدمات سیستم تلفنی سنتی برخوردار هستند قابل توجه است. این موضوع به کارمندان اجازه می‌دهد به برخی از امکانات ویپ مثل ویدیو کنفرانس، ضبط تماس و … دسترسی داشته باشند. این ظرفیت‌ها به سیستم ارتباطی شما اجازه خواهد داد از انعطاف پذیری بیشتری در کسب و کارتان بهره ببرید. این ظرفیت‌های مشابه در سیستم تلفن اینترنتی نیز به خوبی و بدون نیاز به تجهیزات اضافی در دسترس هستند. بنابراین شما می‌توانید الزاما خطوط و امکانات بیشتری را اضافه کنید.

اگر کارمندان کسب و کارتان جابجایی زیادی ندارند و به دفتر کار فیزیکی ثابت متکی هستید سیپ ترانک بهترین گزینه برای شما خواهد بود. می‌توانید از سخت افزارها و تجهیزات موجود استفاده کنید و از تمام منابع ساختمان دفترکار بهره ببرید. در آن سوی قضیه، اگر در نظر دارید با گسترش کار کارمندان دورکار هم به شما ملحق شوند و کارمندان نیاز دارند برای کار سفر کنند یا نیازی به ساختمان دفترکار نیست در آن صورت سیستم تلفن اینترنتی ممکن است بهترین گزینه برای کسب و کارتان باشد.

به عبارت ساده‌تر، هر دو روش به خوبی کار می‌کنند و هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. بنابر این انتخاب سیپ ترانک یا تلفن اینترنتی به نیازهای کسب و کارتان بستگی دارد.

 

3. کارایی در مواقع بحرانی

سوال دیگری که باید از خود بپرسید این است که اگر اتفاقی برای ساختمان دفترکارتان بیفتد یا اگر به هر دلیلی نتوانید به فضای کارتان وارد شوید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا کسب و کارتان متوقف خواهد شد؟ اگر پاسختان بله است آن موقع باید به فکر راه حل امن‌تری در مواقع بحران باشید.

در زمان کرونا بسیاری از افراد به دورکاری در منزل رو آوردند. خوشبختانه با هر دو یعنی سیپ ترانک و تلفن اینترنتی دورکاری افراد ممکن شد. در واقع هر دو روش می‌توانند برای دورکاری استفاده شوند، در سیپ ترانک با انتقال تماس‌ها از دفترکار و در تلفن اینترنتی با استفاده از وسایل الکترونیکی مثل رایانه و تلفن همراه این موضوع میسر می‌شود.

در نظر داشته باشید اگر چیزی ساختمان دفترکارتان را مختل کند ممکن است سیپ ترانک محافظت لازم و عملکرد مورد نیاز را نداشته باشد. پس به یک مهندس نیاز است که تعمیرات را انجام دهد که این کار ممکن است زمان‌بر باشد و هزینه‌ی زیادی نیز به شما تحمیل کند. در مقابل، سیستم تلفن اینترنتی در کسری از ثانیه مجدد راه اندازی می‌شود و ارتباط تلفنی کسب و کارتان هرگز مختل نخواهد شد.

به عنوان صاحب کسب و کار باید با دقت راجع به سرعت بازیابی سیستم تلفن و داشتن طرح جایگزین در زمان اتفاقات غیرمنتظره فکر کنید.

در همین رابطه بخوانید: بررسی کامل مزایا و معایب خط ویپ

 

چرا این تفاوت‌ها اهمیت دارد؟

کاملا ساده است. سرمایه گذاری در هر تغییر و یک سیستم تلفنی جدید نیازمند دقت بسیار بالایی است که بدون نقص بودن عملکردها در طولانی مدت را تعیین کند.

چیزی که در حال حاضر برای کسب و کارتان مناسب است ممکن است در آینده مناسب نباشد. پس بسیار مهم است که تمام تفاوت‌ها در نظر گرفته شوند و به راه حلی که انتخاب کرده‌اید اطمینان کامل داشته باشید، هر چه کسب و کارتان رشد کند و توسعه یافته‎تر شود سیستم تلفنی که انتخاب کرده‌اید کارایی بیشتری برای شما خواهد داشت.

 

تلفن اینترنتی یا سیپ ترانک؟ کدام مناسب کسب و کار من است؟

با توجه به مزایا و معایبی که هر کدام دارند باید نیازهای کسب و کار و بودجه‌ی مالی خود را در نظر بگیرید. اگر به دنبال سیستم ارتباط تلفنی انعطاف پذیر با قیمتی مقرون به صرفه هستید در انتخاب تلفن اینترنتی شک نکنید! با تلفن اینترنتی نیاز به خرید هیچ گونه تجهیزات و سخت افزار ندارید و صرفا هزینه‌ی اشتراک ماهیانه را پرداخت می‌کنید.

تلفن اینترنتی امکاناتی همچون صندوق صوتی، فکس اینترنتی، تعریف نامحدود داخلی، تنظیمات آنلاین و … را برایتان مهیا می‌کند. با خرید تلفن اینترنتی دفترشما یک شماره‌ی مجازی با پیش شماره‌ی تهران دریافت خواهید کرد که همه‌ی تماس‌های کسب و کارتان را می‌توانید با آن مدیریت کنید. گزارش تماس‌ها در پرتال آنلاین در دسترس است و تنظیمات دلخواهتان را نیز می‌توانید به صورت آنلاین اعمال کنید. برای اطلاع از نحوه‌‌ی کارکرد سرویس 15 روز به صورت رایگان مهمان ما باشید و از امکانات تلفن اینترنتی لذت ببرید!