تلفن ویپ (Voip) که مخفف Voice Over Internet Protocol است راهی ارزان و مدرن جایگزین سیستم تلفن ثابت است. شرکت‌های ارائه دهنده‌ی ویپ اغلب امکانات مختلفی دارند و روز به روز در حال ارتقای آن هستند که این در خطوط تلفن ثابت امکان پذیر نیست. در این مقاله به شما خواهم گفت که چگونه خط ویپ برای کسب و کارتان راه اندازی کنید و به امکانات، مراحل کلیدی و نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید می‌پردازیم.

خط ویپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

به طور ساده، ویپ تکنولوژی‌ است که به شما اجازه می‌دهد از طریق اتصال به اینترنت تماس برقرار کنید. ویپ سیگنال‌های آنالوگ صوتی را به سیگنال‌های دیجیتال تبدیل می‌کند و سپس از طریق اینترنت آن را ارسال می‌کند. برخی از ویپ‌ها برای راه اندازی به مکانیزم Power-over Ethernet نیاز دارند و برخی دیگر به هیچ سخت افزاری نیاز ندارند. این به دلیل ذات ویپ است، درواقع امکان استفاده از آن با تلفن میسر نیست ولی از هر دستگاهی که قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد اعم از تبلت، تلفن همراه و لپ تاپ قابل دسترسی است.

حال که راجع به ویپ و نحوه‌ی کارکردش صحبت کردیم وقت آن رسیده که به سراغ مراحل راه اندازی خط ویپ برویم.

در همین رابطه بخوانید: ویپ چیست و چه کاربردی برای کسب و کار دارد؟

 

مراحل راه اندازی تلفن ویپ Voip

راه اندازی خط ویپ مراحل مختلف و نکات مهمی دارد که برای خرید خط تلفن voip باید در نظر گرفته شود.

1. نیازها را تشخیص دهید

قبل از اینکه تصمیم بگیرید خط ویپ را برای کسب و کار یا دفترکار خود در منزل راه اندازی کنید عواملی که در ادامه اشاره می‌کنم را در نظر داشته باشید.

سرعت و کیفیت اینترنت

قبل از راه اندازی خط ویپ باید زمانی را برای تعیین کیفیت اینترنت اختصاص دهید. می‌توانید سرعت اینترنت خود را تست کنید یا با شرکت ارائه دهنده‌ی اینترنت خود تماس بگیرید و سوالاتی راجع به کیفیت و سرعت اینترنت در منطقه‌ سوال بپرسید. دستگاه‌های مورد استفاده‌ی آنان بر روی پایداری و کیفیت اینترنت تاثیر دارد. چون ویپ به ثبات و کیفیت بالای اینترنت نیاز دارد پس اگر بخواهید اطمینان پیدا کنید که سیستم voip شما انتقال صوت را به درستی انجام می‌دهد باید اینترنتتان کیفیت خوبی داشته باشد.

 

نیاز به خرید سخت افزار

راه اندازی خط ویپ تا حدودی به خطوط ثابت سنتی شباهت دارد، به جز اینکه کابل شبکه جایگزین کابل‌های تلفن می‌شود. این بدین معنی است که امکان استفاده از خطوط ویپ بدون هیچ تلفنی وجود دارد و همچنین با تلفن، هدست یا سخت افزارهای دیگر هم قابل استفاده است.

اگر به دنبال راه اندازی تلفن ویپ هستید، این موضوع را در نظر بگیرید که آیا با شماره‌های مجازی می‌توان آن را متصل کرد یا نیاز به خرید سخت افزار است. این پاسخ معمولا به عواملی از قبیل اندازه‌ی کسب و کار، موقعیت مکانی آن و بودجه‌ی فعلی شما بستگی دارد.

در همین رابطه بخوانید: مرکز تماس ویپ چیست؟

 

2. چه تعداد خطوط نیاز دارید

اگر خودتان به تنهایی در خانه کارمی‌کنید، فقط به یک یا دو خط ویپ احتیاج خواهید داشت. اما برای شرکتی که صدها یا هزاران کارمند را در ده‌ها بخش استخدام کرده است قضیه متفاوت است.

حتی در یک سازمان وسیع، همه‌ی افراد به خط تلفن نیاز ندارد. ممکن است در هر دپارتمان فقط به یک خط تلفن واحد با داخلی‌های متعدد برای پرسنل رده بالا احتیاج داشته باشید. عملکرد شبکه‌ی تلفن ویپ به میزان ترافیک تماس‌های کسب و کارتان بستگی دارد. بنابر این، حتی اگر تخفیف داشته باشد نباید بیشتر از مقدار نیازتان خط تلفن بخرید.

در همین رابطه بخوانید: تلفن ویپ در برابر خط ثابت: کدام برای کسب و کارهای کوچک بهتر است؟

 

3. هزینه‌های سرویس را محاسبه کنید

هزینه‌ی ماهانه‌ی سرویس ویپ بستگی به تعداد خطوط خریداری شده دارد. البته، برای شرکت‌های خدمات تلفن ابری درصورتی که شماره‌ای مشخص از خطوط را خریداری کرده باشید داشتن نرخ ثابت تمدید رایج است. بیایید فرض کنیم که شما به 10 خط تلفن ویپ نیاز دارید،  شرکت ارائه‌ دهنده‌ی خطوط هر خط را با 50 هزار تومان هزینه‌ی ماهیانه تمدید می‌کند اما اگر بین 6 تا 10 خط از آن خریداری کنید هزینه‎‌ی تمدید هر خط را 10 هزار تومان در نظر می‌گیرد. پس به جای پرداخت 500 هزار تومان در ماه شما هزینه‌ای معادل 100 هزار تومان برای تمدید خطوط خود می‌پردازید.

علاوه بر هزینه‌ی خطوط ممکن است برای امکانات بیشتری مثل استفاده از خطوط رایگان Toll-Free، خطوط بین المللی یا ادغام با CRM شرکت هزینه‌های اضافه‌تری را نیز بپردازید. به خاطر داشته باشید که هزینه‌های نصب و راه اندازی خطوط ویپ را هم محاسبه کنید.

در همین رابطه بخوانید: ۸ روش کاربردی برای افزایش کیفیت تماس ویپ

 

4. انتخاب ارائه کننده‌ی خطوط ویپ

آموزش راه اندازی تلفن ویپ

زمانی که پای انتخاب شرکت‌های ارائه کننده‌ی خطوط ویپ به میان می‌آید گزینه‌‌های زیادی در دسترس نیست. اگر تمایل به به خرید خط ویپ دارید می‌توانید از خطوط دفترشما استفاده کنید. این خطوط با پیش شماره‌ی تهران شروع می‌شوند و دارای سرشماره‌های 2، 7 و 9 هستند.

با خرید این سرویس صاحب یک کال سنتر برای استارتاپ خود خواهید شد که می‌توانید به گزارشات و جزئیات تماس‌ها هم از طریق پرتال طراحی شده توسط تیم ما دسترسی داشته باشید. همچنین امکانات بیشتری مثل تلفن گویا، فکس اینترنتی، صندوق صوتی، آوای انتظار و تعریف نامحدود داخلی نیز در اختیارتان قرار خواهد گرفت. برای تست و بررسی این خطوط می‌توانید به مدت 15 روز و کاملا رایگان از خطوط ویپ ما استفاده کنید.