یک سیستم ویپ معتبر و مقرون به صرفه می‌تواند بهره وری کسب و کارتان را افزایش دهد و هزینه‌های کسب و کارتان را کم کند. تکنولوژی ویپ ارزان‌تر از دیگر سیستم‌های تلفنی برای کسب کار است.

اما هزینه‌ی نصب و راه اندازی ویپ چقدر است؟ چه عواملی بر قیمت آن تاثیر دارد؟ هزینه‌های جاری سیستم ویپ کدامند؟

قیمت سرویس ویپ چگونه محاسبه می‌شود؟

دو عامل اصلی وجود دارد که قیمت تلفن ویپ را تعیین می‌کند. اولین عامل تعداد خطوطی است که نیاز دارید.

دومین عامل تعداد خطوط خارجی مورد نیاز شما است. بر فرض مثال، شما ممکن است 10 خط داخلی نیاز داشته باشید اما فقط 5 نفر از کارمندان شما به برقراری تماس‌ خروجی در زمان‌های معینی نیاز دارند و این بدین معنی است که شما باید فقط 5 خط خارجی بخرید. در سیستم تلفن ویپ هزینه‌هایی برای خرید، راه اندازی و نصب هر تلفن به علاوه‌ی هزینه انتقال خطوط به ویپ وجود دارد.

در همین رابطه بخوانید: ویپ چیست و چه کاربردی برای کسب و کار دارد؟

 

هزینه‌های نصب و راه اندازی ویپ

وقت آن رسیده که هزینه‌های اولیه سخت افزار، راه اندازی و نصب یک سیستم تلفنی ویپ را بررسی کنیم. عوامل اصلی که بر روی هزینه‌های راه اندازی تاثیر می‌گذارند تعداد خطوط مورد نیاز، تجهیزات و زیرساختی است که شما در اختیار دارید.

در همین رابطه بخوانید: راهنمای جامع راه اندازی تلفن ویپ

 

هزینه‌ی خرید تلفن ویپ

اکثر مشتریان ترجیح می‌دهند برای بهره مند شدن از تمام امکانات ویپ تلفن‌های جدید ویپ را خریداری کنند. پیشنهاد ما خرید تلفن ویپ Yealink است که حداقل قیمت آن از 1 میلیون تومان شروع می‌شود و مدل‌های پیشرفته‌ی آن تا 18 میلیون هم می‌رسد. اگر به امکانات بیشتری نیاز دارید باید برای هر تلفن ویپ بیشتر از 1 میلیون هزینه کنید. اگر هم در حال حاضر تلفن ویپ دارید فقط باید هزینه‌های تنظیم ویپ بر روی آن را بپردازید.

 

هزینه‌ی انتقال شماره تلفن

هزینه‌ی دیگری که وجود دارد انتقال شماره تلفن‌های موجود به شرکت ارائه‌ دهنده‌ی خدمات ویپ شما است. این هزینه نسبت به هر شرکت متفاوت است.

در همین رابطه بخوانید: بررسی کامل مزایا و معایب خط ویپ

 

هزینه‌های زیرساخت و کابل کشی

تجهیزات ویپ

در سیستم ویپ، هر تلفن برای کار کردن به اتصال اینترنت نیاز دارد. در اکثر موارد، می‌توان از کابل کشی شبکه موجود برای اتصال تلفن‌ها استفاده کرد. حتی اگر هر میز کار فقط یک پورت شبکه داشته باشد برخی از تلفن‌های ویپ از “Gigabit pass” در شبکه پشتیبانی می‌کنند که به صورت زنجیره وار کار می‌کند و تاثیری بر روی عملکرد شبکه ندارد.

اگرچه، اگر تلفنی در یک موقعیت مکانی نصب شده باشد که هیچ گونه اتصال شبکه‌ای وجود ندارد نیاز است یک کابل دراپ شبکه نصب شود که در این صورت هزینه‌های نصب سیستم بیشتر خواهد شد. اگر می‌خواهید انرژی تلفن ویپ خود را بدون نیاز به آداپتور دیواری تامین کنید می‌توانید سوئیچ‌های شبکه را به POE ارتقا دهید. هزینه‌های ارتقا زیرساخت در سیستم ویپ معمولا به محیط کار شما بستگی دارد.

 

هزینه‌های جاری سیستم تلفن ویپ

به دلیل اینکه خطوط تلفن در سیستم ویپ مجازی است هزینه‌های سرویس ویپ ارزان‌تر از خطوط تلفن سنتی است. هزینه‌های جاری ماهانه سیستم ویپ بر اساس تعداد خط و تعداد خطوط خارجی محاسبه می‌شود. علاوه بر این، امکاناتی وجود دارد که می‌تواند به سیستم شما اضافه شود.

برخی از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات ویپ هزینه‌ی اشتراک و خطوط خارجی را ترکیب می‌کنند. اما در اکثر شرکت‌ها برای هر افزونه نیاز به خط خارجی نیست، بنابر این در هزینه‌ها صرفه جویی خواهد شد. این موضوع را در انتخاب شرکت ارائه دهنده ویپ خود نیز در نظر بگیرید.

در همین رابطه بخوانید: تلفن ویپ در برابر خط ثابت: کدام برای کسب و کارهای کوچک بهتر است؟

 

هزینه‌ی تلفن ویپ به ازای هر افزونه

برای اضافه کردن افزونه و امکانات مختلف مثل ضبط تماس، کنفرانس صوتی و … هزینه‌ای جداگانه به ازای هر کدام و به صورت ماهیانه پرداخت خواهید کرد.

 

هزینه‌ی خطوط خارجی

به ازای هر خط خارجی هزینه‌ی جداگانه‌ای باید پرداخت شود.

 

نتیجه گیری

همان طور که در بالا اشاره شد قیمت خط ویپ بر اساس تعداد کارمندان و تلفن‌های مورد نیاز شما محاسبه می‌شود.

اگر فرض کنیم شرکت شما 10 کارمند داشته باشد فقط هزینه‌ی خرید 20 تلفن معمولی ویپ تقریبا 10 میلیون تومان می‌شود. همچنین این روزها هزینه‌ی نصب و راه اندازی ویپ حداقل 3 میلیون تومان هزینه خواهد داشت. پیشنهاد می‌کنم اگر تعداد کارمندان شما بالا است و تماس‌های زیادی در طول روز دارید در آن صورت از سیستم تلفن ویپ استفاده کنید ولی در غیر این صورت با یک تلفن گویا مجازی می‌توانید تماس‌های کسب و کارتان را مدیریت کنید.

برای راه اندازی تلفن گویا ابری به هیچ گونه تجهیزاتی نیاز ندارید و به صورت نامحدود داخلی تعریف می‌کنید. همچنین هزینه‌ی نصب و راه اندازی ندارد و صرفا ماهیانه هزینه‌ی اشتراک سرویس را پرداخت خواهید کرد. در واقع شما یک سانترال حرفه‌ای را در اختیار خواهید داشت که تنظیمات آن به صورت کاملا آنلاین و بسیار آسان انجام می‌شود.