فریلنسینگ گزینه‌ی شغلی محبوبی برای بسیاری از افراد است، به خصوص کسانی که روحیه‌ی کارآفرینی دارند و می‌خواهند از کارمندی خسته کننده‌ و یکنواخت خلاص شوند! در حالی که فریلنسینگ شغلی است که آزادی‌های مختلفی به شما می‌دهد اما برای شروع مسیری بسیار سخت دارد و هر کسی مناسب کار به روش فریلنسری نیست.

ویژگی‌های شخصیتی و تمایلات ذاتی متعددی وجود دارد که برای موفق شدن در فریلنسرینگ نیاز دارید. اگر حداقل بعضی از این مشخصات را نداشته باشید کاری که به صورت فریلنسینگ برای مشتریان انجام خواهید داد از کار برای مدیرتان خسته کننده‌تر خواهد بود.

مستقل شدن و رشد کسب و کارتان از چیزی که مردم تصور می‌کنند سخت‌تر است. افراد زیادی فریلنسینگ را امتحان می‌کنند اما در نهایت بعد از یک یا دو سال به شغل سنتی خود باز می‌گردند. در اکثر موارد، به این دلیل است که مناسب کار کردن به روش فریلنسری نیستند. اما واقعا فریلنسینگ چیست و فریلنسر چه کسی است؟

فریلنسینگ چیست؟

فریلنسینگ شغلی بر پایه قرار داد است که به جای استخدام در یک سازمان، شخص از مهارت‌ها و تجربه‌ی خود جهت ارائه‌ی خدمات به مشتریان استفاده می‌کند.

به عبارت ساده‌تر، فریلنسینگ زمانی است که شما از مهارت‌ها، تحصیلات و تجربه‌ی خود برای انجام کار مشتریان متعدد بدون اینکه کارمند آن‌ها باشید استفاده کنید. میزان کارهایی که در دست دارید بستگی به توانایی و سرعت شما در انجام دادن و تحویل آن‌ها دارد.

در همین رابطه بخوانید: فریلنسر تازه کار هستی؟ پس به این چک لیست نیاز داری

 

فریلنسر کیست؟

فریلنسر شخص خوداشتغالی است که در ازای ارائه خدمات به مشتریان متعدد پول دریافت می‌کند. این خدمات به مهارت‌های شخص بستگی دارد و لزوما فقط مرتبط با کسب و کار نیست.

فریلنسرها از پلتفرم‌هایی مثل پونیشا، کارلنسر، انجام میدم و پارس کدرز یا از طریق شبکه سازی با همکاران و کسب و کارها پروژه می‌گیرند.

زمینه‌های متداولی که فریلنسرها در آن فعالیت می‌کنند:

  • طراحی گرافیک
  • برنامه نویسی
  • نویسندگی
  • پشتیبانی مشتریان
  • فروش و بازاریابی
  • حسابداری و مالی
  • ترجمه

 

آیا فریلنسینگ برای من مناسب است؟

فریلنسینگ شغل خوبی است؟ آیا می‌توان از طریق آن زندگی را اداره کرد؟ اصلا فریلنسینگ مناسب من است؟ چگونه می‌توان متوجه شد که فریلنسینگ برای شما ایده آل است یا خیر؟

با پاسخگویی به 10 سوالی که در ادامه‌ی مقاله مطرح کرده‌ام می‌توانید تصمیم بگیرید که فریلنسر شوید یا شغل فعلی خود را ادامه دهید.

1. امکان تنهایی کار کردن را دارید؟

گاهی اوقات فریلنسرها در کنار یکدیگر جمع می‌شوند و با هم کار می‌کنند یا با مشتریان ملاقات می‌کنند اما اکثر اوقات به صورت فردی کار خواهید کرد. اگر گنجایش انجام کار فردی تا ساعت‌های طولانی در خانه یا دفترکار خود را دارید آن موقع فریلنسینگ می‌تواند شغل ایده آلی برای شما باشد.

 

2. زمان را به خوبی مدیریت می‌کنید؟

به عنوان یک فریلنسر، اینکه چند ساعت کار می‌کنید کاملا در اختیار خودتان است. این موضوع از طرفی به شما آزادی می‌دهد ولی از طرفی دیگر مسئولیت‌هایی دارید. اکثر فریلنسرهای موفق زمان خود را مدیریت ذره بینی (Micro Management) می‌کنند و برای اطمینان به اینکه از هر دقیقه‌ی خود بهره می‌برند از ابزارهای سنجش زمان استفاده می‌کنند.

اگر فردی هستید که به جزئیات دقت می‌کنید و منظم هستید، در این صورت فریلنسینگ مناسب شخصیت شما است ولی در غیراین صورت به مشکل خواهید خورد.

در همین رابطه بخوانید: راه های کسب درآمد دلاری با فریلنسری

 

3. توانایی انجام چندین کار به صورت همزمان را دارید؟

مدیریت کارها در فریلنسری

بخشی از منظم بودن به عنوان یک فریلنسر توانایی انجام کارهای مختلف اغلب در یک روز است. تصور کردن فریلنسینگ و کار بر روی پروژه مشتریان ساده است اما وظایف بیشتری از چیزی که در ذهنتان است برای انجام وجود دارد.

فریلنسرها صاحب کسب و کار خودشان هستند پس شما نیاز خواهید داشت که به وظایفتان در رابطه با بازاریابی، حسابداری، مذاکره در قرارداد، بروزرسانی سایت، شبکه سازی، یادگیری مداوم و … مدام رسیدگی کنید.

 

4. تمرکز خود را در هر شرایطی حفظ می‌کنید؟

یکی از جذابیت‌های بزرگ سبک زندگی فریلنسری توانایی کار در هر جایی است که به اینترنت متصل باشید. بر فرض مثال می‌توانید صبح را در کافی شاپ مورد علاقه‌ی خود کار کنید و بعدازظهر خود را در فضای کار اشتراکی بگذرانید. حتی می‌توانید در حین سفر فریلنسینگ خود را داشته باشید.

همه‌ی این آزادی‌ها وجود دارد اما در صورتی است که توانایی تمرکز بر کار خود را در هر جایی که می‌روید داشته باشید. زمانی که شما بیرون هستید عوامل حواس پرتی زیاداند اما اگر هنوز می‌توانید تمرکز کامل خود را بر روی انجام کارتان قرار دهید آن وقت فریلنسینگ مناسب شما است.

 

5. توانایی انگیزه دادن به خودتان را دارید؟

هر کسی زمانی که کسب و کار یا ماجراجویی جدیدی را آغاز می‌کند دارای انگیزه است. هیجان زده بودن و سخت کار کردن در روزهای اولیه آسان است ولی مشکلات در هفته‌ها و ماه‌های بعد زمانی که کار کمی یکنواخت شد یا پیدا کردن مشتری سخت باشد بروز پیدا می‌کنند.

فریلنسینگ موفق نیاز به خودانگیزشی دارد و این به معنی چشم پوشی از وسوسه‌هایی مثل تلوزیون، شبکه‌های اجتماعی، تلفن همراه یا ملاقات‌های غیرضروری با دوستان است. اگر برای رسیدن به اهدافتان در انگیزه دادن به خودتان خوب هستید آن وقت فریلنسینگ انتخاب مناسبی برای شما است.

در همین رابطه بخوانید: ۱۶ اشتباه رایج یک فریلنسر تازه کار

 

6. با ریسک و عدم قطعیت مشکلی ندارید؟

حقیقتا هیچ تضمینی برای موفق شدن شما در زمانی که مسیر فریلنسینگ را پیش می‌گیرید وجود ندارد. درواقع، برای بسیاری از افرادی که آن را امتحان می‌کنند فریلنسینگ با ناامیدی تمام می‌شود. اگرچه با سخت کار کردن، مصمم بودن و برنامه‌ای هوشمندانه شانس قابل قبولی برای موفق شدن وجود دارد.

فقط باید به این عدم قطعیت اهمیتی ندهید. فریلنسری موفق بودن به زمان نیاز دارد و حقیقت این است حتی زمانی که موفق شدید تضمینی برای بودن مشتری در هر زمانی نیست.

 

7. اعتماد به نفس کافی دارید؟

همان طور که باید توانایی درک عدم قطعیت را داشته باشید، یک فریلنسر موفق به اعتماد به نفس زیادی نیاز دارد. باید به خودتان و ارزشتان باور داشته باشید، به خصوص زمانی که باید پولی که شایستگی آن را دارید به شما پرداخت شود. نرخ پروژه در قرارداد و سر و کله زدن با مشتریان بد به خودباوری و جسارت نیاز دارد.

اگر اعتماد به نفس پایینی دارید در فریلنسری به مشکل خواهید خورد، به خصوص زمانی که بحث دریافت هزینه در میان باشد.

در همین رابطه بخوانید: راهنمای کسب درآمد دلاری برنامه نویسی

 

8. توانایی برقراری ارتباط با افراد را دارید؟

ارتباط فریلنسر با کارفرما

بخش بزرگی از اعتماد به نفس به ارتباطات با مشتری برمی‌گردد. مکالمات تلفنی اغلب لازم هستند و می‌توانند کمی ناخوشایند باشند. چه مضطرب شوید و چه نشوید نیاز خواهید داشت که اعتماد به نفستان را منتقل کنید، خودتان را کنترل کنید و دوست داشتنی باشید.

در کاری که می‌کنید می‌توانید بی نظیر باشید اما اگر به عنوان یک فرد دارای استرس در اولین تماس تلفنی صحبت کنید، پس به احتمال زیاد مشتری خود را از دست می‌دهید. اگر در مکالمه تلفنی راحت صحبت کنید آن وقت مشتریان شما به سراغتان خواهند آمد.

 

9. از انعطاف پذیری لذت می‌برید؟

هیچ وقت دو مشتری شبیه به هم نیستند. شما اغلب نیاز دارید که خدمات خود را با نیازهای منحصر به فرد هر مشتری سازگار کنید. این موضوع به خلاقیت و انعطاف پذیری از سوی شما نیاز دارد که بتوانید بهترین خدمات را برای رسیدن به اهدافشان ارائه کنید. همچنین، آن طور که فریلنسینگ در روز اول به نظر می‌رسد با چیزی که در طی یک یا دو سال است متفاوت است.

برای موفقیت در فریلنسینگ و رفع کردن نیازهای بازار به انعطاف پذیری و انطباق پذیری نیاز خواهید داشت. اگر پیش بینی دقیق را ترجیح می‌دهید زندگی فریلنسری مناسب شما نیست.

در همین رابطه بخوانید: ۹ روش کسب درآمد از استوری موشن و گرافیک

 

10. مهارت خاصی دارید؟

در فریلنسینگ حرفه‌هایی در بخش‌های مختلف وجود دارد درواقع آن‌ها با کاری که دوست دارند درآمد خوبی کسب می‌کنند. البته شما هم می‌توانید همین کار مشابه را انجام دهید و اگر به اندازه‌ی کافی مهارت دارید افراد حاضرند به خاطر آن پول خوبی بپردازند.

رقابت بسیار سخت است و باید مهارتی که مورد تقاضای بازار است و در آن خوب عمل می‌کنید داشته باشید، بدانید چگونه بازاریابی کنید و بتوانید آن را به حوزه‌های تخصصی‌تری توسعه دهید. اگر این کار نشدنی است پس فریلنسینگ کاری سخت و دشوار برایتان خواهد بود.

 

نتیجه گیری

زمانی را جهت پاسخگویی به این سوالات اختصاص دهید. عمیق شوید و تا جای ممکن صادقانه به آن‌ها پاسخ دهید. ممکن است حال حاضر پاسخ مثبتی برای همه‌ی سوالات نداشته باشید ولی اگر راهی برای توسعه‌ی این رفتارها و مهارت‌ها در نظر دارید اشکالی ندارد.

فریلنسینگ گزینه‌ی شغلی جالبی است، به خصوص اگر به مهارت‌هایی که قرار است به ازای آن پول بگیرید علاقه داشته باشید. این باعث می‌شود که شما روز کاری خود را همان گونه که می‌خواهید شکل دهید و با مشتریانی جالب در پروژه‌های خارق العاده‌ای کار کنید.

اگرچه که به خصوص در ماه‌های اولیه سخت‌تر از کاری است که به صورت کارمندی داشتید نیاز است کاری که انجام می‌دهید را دوست داشته باشید.

 

دفترکار مجازی خود را راه اندازی کنید

دفترکار فریلنسرها

با توجه به اینکه اکثر فریلنسرها دفترکار فیزیکی ندارند و پروژه‌های خود را اغلب در خانه انجام می‌دهند نیاز به یک دفترکار مجازی احساس می‌شود. با دفترکار مجازی دفترشما تماس‌های تلفنی خود با کارفرمایان را به راحتی و البته حرفه‌ای تر برقرار خواهید کرد.

در واقع شما با داشتن یک شماره تلفن ثابت مجازی تهران کارتان را حرفه‌ای‌تر جلوه می‌دهید و کارفرمایان راحت‌تر به شما اعتماد خواهند کرد.

از طریق این شماره‌ی مجازی تمامی تماس‌ها را به تلفن همراه خود دایورت می‌کنید و در هر جایی که باشید به آن‌ها پاسخ می‌دهید. همچنین امکاناتی نظیر صندوق صوتی، فکس اینترنتی خواهید داشت و گزارش تماس‌ها را به صورت آنلاین در پرتال دفترشما مدیریت می‌کنید. با انتخاب بسته‌ی موردنظرتان می‌توانید دفترکار مجازی خودتان را راه اندازی کنید. همچنین امکان تست رایگان 15 روزه‌ی دفترکار مجازی دفترشما وجود دارد.

 

با توجه به جزئیاتی که گفته شد ترجیح می‌دهید یک فریلنسر باشید یا به عنوان یک کارمند فعالیت کنید؟