محصولات دست ساز خود را کجا بفروشیم؟

دفترشما

صنایع دستی

دهم ژوئن (۲۰ خرداد ماه) به‌عنوان روز جهانی صنایع‌دستی نام‌گذاری شده است. در کشور ما ۲۱۴شغل خانگی مرتبط با صنایع دستی شناسایی شده است. منظور از صنایع دستی، مجموعه‌ای از هنرها و صنایع است که محصول آن‌ها به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ بومی، به کمک دست و ابزار دستی ساخته می‌شود. بنابراین طبیعی است که اغلب تولیدکنندگان آن در خانه به ساخت این صنایع مشغول باشند و بسیاری از آن‌ها به دنبال راهی هستند که بدون واسطه آثار خود را در بازار عرضه کنند.

اگر تولید کننده صنایع دستی هستید آیا خودتان محصول‌تان را می‌فروشید یا آنها را به خرده‌فروشان می‌سپارید؟ آیا شما می‌خواهید محصول خود را از طریق فروشگاه‌های محلی، وب‌سایت، ارسال مستقیم به فروش برسانید؟ چه میزان سود از این کسب‌وکار به دست می‌آورید؟ بازار فروش صنایع دستی کجاست؟چگونه کارهای هنری خود را بفروشیم؟برای جواب سوال های خود با ما همراه باشید.

سرویس تلفن گویا دفتر شما

در ۵ دقیقه صاحب دفترکار شو

در این یادداشت به شما می‌آموزیم که چگونه بتوانید با کمترین واسطه به طور مستقیم محصول خود را به دست مشتریان برسانید و چگونه محصولات خانگی و وسایل دست ساز خود را بفروشید.

۱-فروشگاه صنایع دستی راه بیندازید

راه انداختن یک فروشگاه صنایع‌دستی می‌تواند یک کسب‌وکار پرسود و با ارزش باشد. می‌توانید در فروشگاه خود خرده‌فروشی داشته یا آنها را به شکل عمده عرضه کنید. به علاوه شما می‌‌توانید کارگاهی آموزشی در فروشگاه‌تان داشته باشید و در آن کلاس‌هایی را نیز برگزار کنید. اما راه اندازی فروشگاه صنایع دستی به این راحتی نیست، گاهی شما در شهرستان کوچکی هستید ولی بازار هدف شما در تهران است و یا اصلا پول اجاره یک مغازه را ندارید. در این صورت می‌توان از روش‌های جایگزین دیگری استفاده کرد.

۲- یک وب‌سایت یا فروشگاه آنلاین راه بیندازید

چگونه صنایع دستی خود را بفروشیم؟ راه اندازی یک وب سایت فروش آنلاین ایده بسیار خوبی است. یک سایت ساده لازم است اطلاعاتی درباره فروشگاه و محلی که در آن کالاهای خود را می‌فروشد ارائه کند تا خریداران به آن اعتماد کنند. داشتن شماره تلفن ثابت به اعتماد بیشتر مشتریان کمک می‌کند. می‌توانید از سرویس‌های تلفن گویا و منشی مجازی دفتر شما استفاده کنید. حضور آنلاین خود را از طریق وبلاگ‌ها،‌ عضویت در انجمن‌ها و انتشار مقالات در مطبوعات آنلاین به شکل پیوسته و به روز نگه دارید. ارتقاء سایت در موتورهای جستجو و تبلیغات از طریق گوگل راه دیگری است که شما را به مخاطبان آنلاین وصل می‌کند.

۳- فروش صنایع دستی با اشتراک‌گذاری در سایت‌های خرید و فروش

شما میتوانید محصولات خودتان را در سایت های بازاریابی و فروش محصولات آنلاین مثل دیوار، شیپور و ایسام بفروشید این سایت ها رایگان هستند ولی اگر بخواهید بهتر دیده شوید باید درصدی به صاحب سایت هم بابت خدمات و فضایی که در اختیار شما قرار داده اند، بپردازید. این روش و این سایت فروش کارهای دستی برای کسانی که در ابتدای کار هستند و فعلا سرمایه چندانی ندارند مناسب است.
و کمی که سرمایه جمع کردید می توانید در سایت های خارجی مثل سایت آمازون، صنایع دستی خود را بفروشید.

20 خرداد روز جهانی صنایع دستی

20 خردادماه، روز جهانی صنایع دستی مبارک

۴-تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

یک راه دیگر هم داشتن یک صفحه در اینستاگرام یا کانالی در تلگرام است تا آنجا آثار هنریتان را تبلیغ کنید! خیلی ها درحال حاضر از این طریق به خوبی کسب درآمد می کنند. اما برای تبلیغات در اینستاگرام  کار را به کاردان بسپارید تا مخاطبان واقعی بدست بیاورید.

کافیست مردم شما را بشناسند و کاری کنید آنها شما و هنرهای دستی تان را ببینند و بپسندند و تجربه خرید خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. در این حالت هم می‌شود با خرید یک شماره تلفن ثابت تهران با سرشماره کد ۲ از دفترشما کلاس کاری خود را بالا برده و اعتماد بیشتری نزد مخاطبان بدست آورید.

۵-عرضه در نمایشگاه‌ها

همواره در سرای محلات، مراکز خیریه‌، پارک‌ها، بازارچه‌ها و جشنواره‌ها، نمایشگاهی برای محصولات صنایع دستی برپا می‌شود و بازار فروش صنایع دستی است و شما می‌توانید با اجاره  غرفه‌ در این رویدادها محصولات خود را عرضه کنید و افراد زیادی خریدار صنایع دستی شما می شوند.

همیشه گوش به زنگ باشید و بازارچه‌های مرتبط که جایی برای فروش صنایع دستی و کارهای هنری دست ساز شما است را شناسایی کنید. تقویم نمایشگاه‌های صنایع دستی را می‌توانید در سایت سازمان میراث فرهنگی پیدا کنید. اگر در تهران هستید، جمعه‌ها در پارکینگ پروانه می‌توانید محصولات خود را عرضه کنید.

۶- فروش صنایع دستی با بازاریابی مستقیم

۶- فروش صنایع دستی با بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم (Direct Marketing ) همیشه چاره ساز است. در ابتدا خودتان می‌توانید نقش بازاریاب را بر عهده بگیرید. یک سازنده جواهر آلات بدل را می‌شناختم که این قدر از این سالن آرایشی به سالن دیگر رفت و محصولات اش را مستقیم معرفی کرد تا اینکه شناخته شد. این که خود سازنده محصولش را مستقیم معرفی کند و از جرئیات ساخت آن بگوید همیشه برای مردم جذاب است. پس خجالت را کنار بگذارید و سر صحبت را با هر کسی که فکر می‌کنید مشتری است باز کنید! این طوری به بازاریابی صنایع دستی خود کمک کرده اید.

۷-فروش صنایع دستی با استفاده از دفتر کار مجازی

۷-فروش صنایع دستی با استفاده از دفتر کار مجازی

دفتر کار مجازی پدیده‌ای به نسبت نوین در ایران و جهان است که در پاسخ به نیاز راه اندازی و توسعه کسب و کارهای خانگی، یا کوچک و متوسط شکل گرفته است. دفتر کار مجازی جایگزینی مناسب برای دفتر کار سنتی است، با دفتر کار مجازی شما می‌توانید بدون نیاز به پرداخت هزینه اجاره بها، حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری یک دفتر کارحقیقی، کسب و کار خود را راه اندازی کنید و از امکانات مختلف یک دفتر کار همچون شماره تلفن اختصاصی، فکس اینترنتی، تلفن گویا، ویدئو کنفرانس و منشی مجازی استفاده کنید.

بنابراین بهترین انتخاب برای یک سازنده صنایع دستی که بخواهد ارزان و مستقیم محصولات را به دست مشتری برساند استفاده از دفتر کار مجازی است و او می‌تواند در خانه‌اش در شهرستان کار کند و از طریق یک تلفن ثابت با سرشماره ۲ تهران محصولاتش را معرفی کند و از مشتری‌ها سفارش بگیرد. دوری از مرکز و یا نداشتن سرمایه زیاد نباید مانعی باشد که باعث شود مشتریان بالقوه در شمال پایتخت را از دست بدهید!

راه‌های متنوعی برای عرضه مستقیم صنایع دستی وجود دارد که ما به ۷ مورد آن اشاره کردیم، آیا شما راه‌های مشابهی می‎شناسید؟ تجربه‌تان را با ما و خوانندگان از طریق کامنت به اشتراک بگذارید.