قصد دارید برای کسب و کارتان سیستم ارتباط با مشتری راه اندازی کنید یا آن را ارتقا دهید؟ خب، شما دو گزینه برای انتخاب دارید، سیستم تلفن ابری و سیستم تلفن ثابت قدیمی. تلفن ابری از ویپ مجازی استفاده می‌کند، در حالی که تلفن ثابت وابسته به خط تلفن ثابت است.

قبل از به کار گیری هر سیستم، باید به پاسخ این سوالات فکر کنید:

  • کارمندان شرکت به تلفن رومیزی احتیاج دارند یا تلفن اینترنتی مخابرات ؟
  • کارمند دور کار در شرکت دارید یا ممکن است برخی مواقع دورکار شوید؟
  • شماره تلفن‌های کسب و کارتان به چه ویژگی‌هایی نیاز دارد؟
  • نیاز به خرید دستگاه سانترال دارید یا با سانترال مجازی کارتان راه می‌افتد؟

باید سیستم تلفن قابل اطمینانی را برای کسب و کار خود انتخاب کنید که به مشکل نخورید. پس قبل از اینکه هر تصمیمی بگیرید، بیایید بررسی کنیم تلفن ابری بهتر است یا تلفن ثابت.

«آمار نشان می‌دهد در سال 2010 28 میلیون از مردم آمریکا از تلفن ابری استفاده می‌کردند در حالی که این رقم در سال 2018 به 76 میلیون مشترک رسیده است.»

تلفن ثابت چیست؟

همان طور که همه‌ی ما می‌دانیم سیستم تلفن ثابت قدیمی به همان استفاده از خطوط تلفن ثابت تهران و تلفن رومیزی برای برقراری ارتباط گفته می‌شود. این سیستم ما را به شبکه‌ی عمومی تلفن از طریق PSTN یا ISDN وصل می‌کند. برای استفاده از این سیستم باید تیم ثابتی برای پاسخگویی به تماس‌ها و هدایت‌شان به بخش مربوطه داشته باشید. لازم به ذکر است استفاده از تلفن ثابت به موقعیت مکانی کسب و کار هم وابسته است.

 

بهترین تلفن ابری چیست؟

بهترین تلفن ابری سرویسی است که شما را از طریق هاست ابری و شماره‌ تلفن مجازی به مشتریان وصل می‌کند. از طریق دو سیستم VOIP و PSTN کار می‌کند. تلفن ابری محدودیت مکانی ندارد و حتی اگر دفتر شرکت جا به جا شود شماره تلفن قابل استفاده است. به دلیل اینکه از اینترنت برای برقراری تماس ورودی و خروجی استفاده می‌کند، برتری‌هایی نسبت به تلفن ثابت دارد.

در چند جنبه‌ی مختلف، سیستم تلفن ابری مزایای بیشتری از تلفن ثابت دارد. چند عامل مهم را در ادامه به شما خواهم گفت.

 

تفاوت‌های تلفن ابری و تلفن ثابت

1. ویژگی‌ها

از سال 1800 میلادی، کسب و کارها از سیستم قدیمی تلفن ثابت استفاده می‌کنند. خطوط ثابت یادآور سیم‌های مسی است که از زیر زمین برای ارتباط بین تلفن‌های ثابت کشیده می‌شد. از آنجایی که جواب خود را پس داده، تا به امروز قابل اعتماد بوده و برخی استفاده می‌کنند.

در صورتی که کابل‌های خطوط ثابت آسیب ببیند خطوط ثابت کارایی نحواهند داشت ولی تلفن ابری هیچ وقت قطع نمی‌شود و هزینه‌ی تعمیر و نگهداری هم ندارد. در تلفن ثابت می‌توان از ویژگی‌های تماس مثل دایورت تماس، کنفرانس تلفنی، صندوق صوتی بهره برد ولی هر کدام هزینه‌ای جداگانه دارد.

خطوط ابری ویژگی‌های فراوانی برای تجربه‌ی بهترین تماس ارائه می‌دهند. برخی از ویژگی‌های بارز آن دایورت تماس، ضبط مکالمه، گزارش لحظه‌ای تماس، صندوقی صوتی، فکس آنلاین و تلفن گویا است.

علاوه بر این، با تلفن ابری قادر هستید از هر دستگاهی اعم از تلفن همراه، لپ تاپ و … برای ایجاد تماس و دریافت تماس‌های ورودی استفاده کنید. تنها چیزی که نیاز دارید اتصال اینترنت است. این سرویس به اندازه‌ای که کسب و کارتان رشد کند به همان مقدار هم مقیاس پذیر است.

2. قابل اطمینان بودن

هر تعداد خط تلفن خریداری کنید، عملکرد تلفن ثابت فرقی نخواهد کرد. با گرایش افراد به پهنای باند و سرویس‌های آی پی، سیستم تلفن قدیمی منسوخ می‌شود. مردم استفاده از اینترنت را به جای روش‌های منسوخ دهه‌‌های پیش را ترجیح می‌دهند. همان طور که انتظار می‌رفت استفاده از خطوط ثابت برای کسب و کارها سیر نزولی پیدا کرده و در حال کمتر شدن است. بر اساس یک نظرسنجی در آمریکا 40 درصد از مردم دیگر خطوط ثابت ندارند.

این بدین معنی است که خطوط ثابت نتوانسته بنا به نیازهای کاربران خود را وفق دهد. در مقابل، خطوط مجازی کسب و کارها همواره عملکرد خوبی دارند و به همین روند در سال‌های آینده ادامه می‌دهند. به همین دلیل است که تکنولوژی VoIP در حال پیشرفت و رشد است.

قبل از 2021، صنعت VoIp 140 میلیارد دلار فروش داشته است. شبکه‌های 4G، 5G و پهنای باند از اینترنت استفاده می‌کنند و به همین خاطر که سیستم تلفن ابری قابل اعتمادتر است. با سرویس‌هایی مثل خط تلفن مجازی، کارمندان با سرعت بالاتری با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنند و از این رو هر روز وقت تری برای دریافت‌ تماس‌های بیشتر دارند.

تلفن ابری قابلیت دایورت بدون هزینه بر روی شماره تلفن‌های مختلف یا صندوق صوتی را دارد. اگرچه، به این که شما کدام سرویس را در زمان در دسترس نبودن خود انتخاب کرده باشید هم بستگی دارد. مثلا با انتخاب صندوق صوتی مشتری‌ها پیغام صوتی خود را می‌گذارند ولی با ویژگی دایورت تماس روی شماره تلفنی که تعیین کرده‌اید منتقل می‌شود.

خطوط تلفن ثابت قابل اعتماد هستند. اما به مرور منسوخ می‌شوند. بر خلاف آن، صنعت مخابرات در حال سرمایه‎گذاری بر روی تلفن‌های ابری و VoIp است که در طولانی مدت قابل اعتمادترند.

3. امکان جابجایی و انعطاف پذیری

جا به جایی شرکت

اگر تلفن آنالوگ داشته باشید، باید منتظر دردسرهای مختلف موقع جابجایی دفتر باشید. زمانی که قصد جابجایی داشته باشید، باید پروسه‌ی راه اندازی سیستم PBX (دستگاه سانترال) را دوباره از سر بگیرید. با جابجایی نمی‌توانید شماره‌های قدیمی را حفظ کنید، در نتیجه این موضوع باعث از دست دادن مشتریان قدیمی می‌شود.

برای راه اندازی تلفن مجازی، نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت ندارید. همه‌ی چیزی که نیاز دارید یک دستگاه متصل به اینترنت است. تلفن ابری به مشترکین قابلیت اضافه کردن شماره‌های متعدد فارغ از موقعیت مکانی کسب و کارشان می‌دهد. به این معنی که هیچ اهمیتی ندارد چند بار دفترتان جابجا خواهد شد و می‌توانید شماره تلفن را همیشه در اختیار داشته باشید.

از ویژگی‌های شماره تلفن مجازی می‌توان در هر زمان و مکان نهایت استفاده را برد، که این با تلفن ثابت امکان پذیر نیست.

4. قیمت

اگر حدسم درست باشد ماه پیش هزینه‌ی هنگفتی را برای قبض تلفن شرکت پرداخت کردید. خب به همین خاطر مهم‌ترین عامل برای مقایسه‌ی تلفن ابری و ثابت قیمت است.

بگذارید با خط ثابت شروع کنیم. برای استفاده از تلفن ثابت جهت تماس با مشتریان به دلیل تعداد تماس بالا و زمان زیاد مکالمه به صرفه نیست. تازه اگر بخواهید قابلیت‌هایی مثل دایورت تماس، صف انتظار، تلفن گویای اینترنتی و … را داشته باشید باید یک دستگاه سانترال و تجهیزات اضافی مثل تلفن سانترال خریداری کنید که هزینه‌های بالایی دارد. به همین دلیل اخیرا کسب و کارها از سیستم سانترال فیزیکی به سانترال آنلاین روی آورده‌اند.

«با توجه به اطلاعات جمع آوری شده و تجربه‌ی شرکت‌های مختلف کسب و کارها با استفاده از تلفن ابری می‌توانند تا 60 درصد در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند.»

اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه‌های کسب و کارتان هستید تلفن ابری دفترشما بدون نیاز به خرید دستگاه سانترال صندوق صوتی، فکس آنلاین، دایورت تماس و تلفن گویا را برای شما فراهم کرده پس، با ثبت نام در پرتال 15 روز رایگان از سرویس استفاده کنید و در صورت رضایت اقدام به خرید کنید.

5. تکنولوژی مورد استفاده

خط تلفن ثابت از تکنولوژی PSTN استفاده می‌کند در حالی که شماره تلفن مجازی بر پایه‌ی اینترنت است. سیستم تلفن ثابت وابسته به سیم کشی‌های پیچیده است در صورتی که تلفن ابری بی سیم است.

خطوط تلفن ثابت از تکنولوژی منسوخ شده استفاده می‌کنند. به همین دلیل برای مدت طولانی قابل اعتماد نیستند. تلفن ابری از اینترنت استفاده می‌کند که حالا حالاها قدیمی نخواهد شد. پس خط ابری یک راه مدرن برای ارتباط کسب و کارها با مشتریان است.

خب، با توجه به اینکه اکنون تفاوت‌های هر دو را می‌دانیم بیایید به اتفاق هم مزایای هر کدام را بررسی کنیم.

 

مزایای تلفن ثابت

  • مالکان خط کنترل کامل روی آن دارند
  • سیپ ترانک باعث کاهش اختلالات در تماس‌ها می‌شود
  • می‌توانید با خرید تجهیزات ویژگی‌های دلخواه خود را اعمال کنید

 

مزایای تلفن ابری

مزایای تلفن ابری

  • راه اندازی آسان و هزینه‌ی نگهداری پایین
  • ایجاد تغییرات با سرعت بالا و فقط با چند کلیک
  • نیاز به سرمایه‌ی بالایی ندارد
  • مدیریت لحظه‌ای تماس‌ها
  • کیفیت تماس بالا
  • مناسب دورکاری
  • تعریف داخلی نامحدود
  • عدم وابستگی به موقعیت مکانی

با توجه به نیازهای حال حاضر و آینده‌ی کسب و کارتان، اطمینان حاصل کنید بین تلفن ثابت و تلفن ابری انتخاب درستی کرده‌اید.

 

با در نظرگرفتن تمام ویژگی‌ها انتخاب شما تلفن ابری است یا تلفن ثابت؟ و چرا؟