اگر محصولات خود را به صورت آنلاین می‌فروشید به قیف فروش نیاز خواهید داشت. یک قیف فروش برنامه ریزی شده بنیان یک کسب و کار آنلاین موفق است.

قیف فروش یک سفر اتوماتیک است که بازدیدکنندگان را به سوی مقصدی تعیین شده هدایت می‌کند و معمولا از طریق بازاریابی محتوایی یا تبلیغات انجام می‌شود. وجود قیف فروش ضروری است که در ادامه به اهمیت آن در کسب و کار و بازاریابی اشاره می‌کنم.

1. مشتریان پیچیده هستند

مشتریان پیچیده‌تر از قبل شدند و معمولا از کسب و کارهایی خرید می‌کنند که به آن اعتماد دارند. به عبارت دیگر، فروش به این سادگی نیست که افراد را به سمت یک لندینگ پیج هدایت کنید و از آن‌ها بخواهید که خرید کنند!

اگر از قیف فروش استفاده نکنید میزان فروش کمی خواهید داشت. قیف فروش باعث می‌شود لیدهای خود را به مرور زمان به مشتری تبدیل کنید. به عبارت ساده‌تر، روند فروش پیچیده‌ای که برای تبدیل مشتریان امروز نیاز دارید را برایتان فراهم می‌کند.

در همین رابطه بخوانید: استراتژی بازاریابی چیست و چرا برای کسب و کار ضروری است؟

 

2. چرخه‌ی خرید فوری نیست

بر اساس محصول یا سرویس، چرخه خرید می‌تواند از چند ساعت تا چندین ماه زمان ببرد. شما هرگز نمی‌دانید زمانی که مردم از صفحه‌ی شما بازدید می‌کنند در کجای این چرخه قرار دارند. بنابراین در صورتی که از یک کانال جذب ترافیک طراحی شده برای جذب خریداران آماده استفاده کردید و این احتمال آماری وجود دارد که بازدید کننده برای خرید آماده نباشد.

پس چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی در حال حاضر آماده‌ی خرید نیستند؟ سایت را ترک می‌کنند. در واقع شما برای بازدید آن‌ها هزینه کرده‌اید ولی کاربران به راحتی سایت شما را ترک می‌کنند.

با استفاده از قیف فروش، این اتفاق نخواهد افتاد و شما برای از همان ابتدا تلاش نمی‌کنید مشتری را به خرید محصول دعوت کنید. به سادگی تلاش خواهید کرد که توجه‌شان را جلب کنید و این توجه را حفظ کنید سپس برای بازاریابی محصولات خود اقدام به جمع آوری آدرس‌های ایمیلشان می‌کنید.

از آن جایی که آدرس ایمیلشان را دارید اغلب اوقات به صورت رایگان ارزشی به آن‌ها ارائه کنید، در واقع می‌توانید به دادن ارزش ادامه دهید و برند خودتان را در ذهن آن‌ها تثبیت کنید تا زمانی که به مرحله‌ی خرید از چرخه‌ی خرید برسند.

 

3. قیف فروش باعث اعتماد سازی می‌شود

اعتماد سازی مشتری

مردم از افرادی خرید می‌کنند که به آن اعتماد دارند. این موضوع همیشه برای کالاهای غیراساسی صدق می‌کند، اما در گذشته فرصت زیادی برای اعتمادسازی مشتریان بالقوه وجود نداشت. قیف فروش با فراهم کردن فرصتی جهت اعتماد سازی مخاطبان این مشکل را حل کرده است.

یکی از اساسی‌ترین ویژگی‌های اکثر قیف‌ها این است که از پاسخگوهای اتوماتیک ایمیل استفاده می‌کنند. یک سری ایمیل‌های اتوماتیک که به مشترکین جدید ارسال می‌شود و به شما اجازه می‌دهد فرآیند بازاریابی را انجام دهید، اما از آن مهم‌تر می‌توانید خودتان را با عبارت‌های منحصر به فرد خود معرفی کنید.  با دادن ارزش به مشتریان آن‌ها منتظر ایمیل بعدی شما هم خواهند ماند.

در همین رابطه بخوانید: چگونه بوم کسب و کار بنویسیم؟ + دانلود نمونه

 

3. نرخ تبدیل ایمیل مارکتینگ بالا است

ایمیل از هسته‌های اصلی قیف فروش آنلاین است. بازاریابی ایمیلی نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی نسبت به کانال‌های دیگر فروش دارد.

همچنین ایمیل به این دلیل که مشترکین ایمیل به طور خارق العاده‌ای نرخ تبدیل بالاتری دارند تاثیرگذاری بیشتری نسبت به جذب مشتری جدید از طریق فیس بوک و توییتر دارد و به طور اساسی ابرسلاح دنیای بازاریابی است. بر فرض مثال، من اخیرا یک راهنمای شغل‌های دیجیتال را به یک لیست ایمیل 265 نفری ارسال کردم و 53 خرید صورت گرفت. این نرخ تبدیل 20 درصدی است که به طور باورنکردنی بالاتر از دیگر کانال‌های بازاریابی است.

با ساخت یک قیف فروش و قرار دادن ایمیل مارکتینگ در هسته‌ی اصلی، می‌توانید از مزایای تاثیرگذاری ایمیل بر روند فروش کسب و کارتان بهره مند شود.

 

3. قیف فروش ارزش طول عمر مشتری (CLV) را افزایش می‌دهد

ارزش طول عمر مشتری

بسیاری از مدل‌های فروش سنتی از همان ابتدا کاربر را به خرید دعوت می‌کنند. حتی اگر کاربر تصمیم بگیرد از شما خرید کند این آخر ماجرا است و دیگر به سراغتان نخواهد آمد. مشتریان وفادار بیش از 3 برابر خریداران اولیه خرید می‌کنند. یک سوم درآمد فروشگاه‌های اینترنتی از 15 درصد خرید مشتریان وفادار تامین می‌شود.

به عبارت دیگر، کل یک سوم درآمد شما از کسانی خواهد بود که به صورت مداوم خرید می‌کنند و مشتریان وفادار شما هستند. اما با یک مدل کسب و کار قدیمی چگونه مشتریان را بازگردانیم؟ اگر بخواهم صادقانه بگویم این مدل کسب و کار دیگر بازدهی ندارد.

برای اینکه فروشتان افزایش یابد و خریداران را نگه دارید به قیف فروش احتیاج دارید، بنابراین می‌توانید فروش محصول به آن‌ها را تا سالیان متمادی ادامه دهید. با یک قیف فروش تاثیرگذار، به طرز موثری ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value) افزایش خواهد یافت.

در همین رابطه بخوانید: چگونه بوم کسب و کار بنویسیم؟ + دانلود نمونه

 

نتیجه گیری

قیف فروش هسته‌ی اصلی بازاریابی آنلاین است. قیف فروش باعث می‌شود ارتباط خود با مشتریان بالقوه را در هر مرحله از چرخه خرید ادامه دهید. در واقع با استفاده از آن اعتماد مشتریان بالقوه جلب می‌شود و به سمت خرید سوق داده می‌شوند.

آن‌ها از قدرت ایمیل برای متقاعد کردن و تبدیل مشتریان بهره می‌برند. افزایش ارزش طول عمر مشتری به شما اجازه می‌دهد بتوانید دوباره و دوباره به مشتری بفروشید. پس اگر قصد دارید فروشتان را افزایش دهید، یک قیف فروش بسازید.